CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Batteri og knallgas.

Go down 
AvInnlegg
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
AndersW

Antall Innlegg : 418
Registration date : 16.07.2013

Batteri og knallgas.  Empty
PosteTema: Batteri og knallgas.    Batteri og knallgas.  Icon_minitimeMan 6 Mai 2019 - 9:14

Vi har brukt vogna i helga og da jeg skulle innom i dag tidlig og hente noe så stinket det råtne egg/fiselukt. Fikk etter hvert bange anelser og sjekket batteriet og det var veldig varmt. Fikk luftet og tatt det ut. Jeg syns dette var ganske ekkelt. Vi har vært på festival i helga og ligget fire stk i vogna. Har ikkje kjent noe lukt, men med litt promille er det ikke alt man får med seg.

Batteriet skal ikke være gammelt, men jeg slet med å få ladet det i vinter etter at det var helt tappet. Fikk til slutt liv i det, men det kan jo hende at batteriet fikk seg en skade? Er det nok å bytte batteri? Har hørt noen anbefale gelebatteri da disse skal være sikrere.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8781
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Batteri og knallgas.    Batteri og knallgas.  Icon_minitimeTir 7 Mai 2019 - 7:29

Er du usikker på batteriet så bytt det ut. Kunne selv ha tenkt meg et li-ion batteri i vogna mest med tanke på kapasitet og vekt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
AndersW

Antall Innlegg : 418
Registration date : 16.07.2013

PosteTema: Re: Batteri og knallgas.    Batteri og knallgas.  Icon_minitimeTir 7 Mai 2019 - 9:15

Ja batteriet skal byttes uansett, tar ingen sjanser i denne brannfella.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 2954
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Batteri og knallgas.    Batteri og knallgas.  Icon_minitimeSøn 2 Jun 2019 - 16:36

Johnny: jeg har jo hatt LifePo4-batteri i en del år. Det første tror jeg jeg fikk hjelp til å kverke pga annet bruk. Så da ble dert ifjor 125Ah fra Gylling, kjøpte det via Sunwind om jeg husker rett.
Ikke kjøp noe billig, det er forksjell på teknologi. Velg prismatiske celler, de er det du skal ha når det gjelder kvalitet i sammenkoblinger.
Den største ulempen er vinterbruk. Det lades ikke ved temp under null gr. Jeg har lest at du kan lade max 10% av kapasiteten (inntil 10a ladestrøm på et 100Ah batteri), men det tror jeg ikke stemmer etter det som jeg har lest andre steder. Det som skal funke er batterier med Heating, det bruker varme folie i batteriet som varmer det opp slik at det kan motta lading. Men prisen er rundt 10000 om du leter. Skanbatt sine vil jeg anbefale, om du vil ha råd. Topband er den store kinesiske produsenten som leverer til mange, som Gylling f.eks.

Jeg betalte 8000 for mitt ordinære 125 Ah, greitt nok. Heat koster en del mere. Jeg løser vinterlading med å bytte ut til et 75 AGM-batteri, med dual-poler( 8mm skruer på batteriet i tillegg til vanlige bilpoler).

Nå kjøpte jeg i vår et Optima Bluetop 75Ah pga stort spenningsfall ved bruk av Truma XT4. Fikk stopp pga spenningsfall på det 75Ag AGM-batteriet som jeg hadde med nedover til Råde når jeg skulle bytte ut vogna i mars. Ville teste Mover før vi dro, og det ble ikke noen suksess. 2 ganger stoppet Mover ved inntrekk av valser mot hjulene før de var helt inne. Umulig ågå videre før batteri fikk høyere spenning. Forhandler resatte dette 2 ganger, men vi ga opp.
Litt forhastet kjøp, egentlig. Nå har jeg mover påkoblet LiFePo4-batteriet. Vurderer å selge Optima-batteriet. Det kostet ca 3400 for 75Ah. Veier svært mye i forhold til kapasitet. Men de skal være veldig bra til vinsjing og Mover-bruk, sier ekspertene. Men Litium funker mer enn bra nok, ser det ut til.

Var bekymret for å ta ut for mye Ampere ved bruk av Mover, men jeg har sjekket ut det ved bruk av Victron batterimonitor (med blåtann), og ser at det største strømtrekket er 30-40A. Men så blir jeg lurt litt av solceller og MPPT som begynner å lade også. En hos Neptus skremte meg litt for mye med vanvittige strømtrekket på over 200A. Men det må vel være ved de mest krevende forhold, som bløt bakke og sterk stigning.

BMS'en på mitt batteri takler 100- eller 150A før den kobler ut. Vurder BMS på 150A om du bruker noe som trekker mye strøm i korte perioder. Som feks en Inverter. Vår lille perkulator (kaffetrakter) trekker ca 50-55A i rundt 15 min. Og det er ikke mye belastning på en BMS. Men jeg vurderte å bruke ei lita Induksjonskokeplate på 1800W. Og da blir det noe annet. Har droppet det foreløpig. Ikke verdt å teste ut noe som koster litt mye.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Batteri og knallgas.    Batteri og knallgas.  Icon_minitime

Til Toppen Go down

Batteri og knallgas.
Til Toppen 
Side 1 av 1