CARAVANFORUM

caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?

Go down 
AvInnlegg
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male
Antall Innlegg : 344
Registration date : 22.06.2009

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Empty
PosteTema: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 12:20

Hei.
Vi har hatt S-Maxen vår i noen år nå, og har for det meste vært godt fornøyd. Det er ingen umiddelbare planer om å bytte den ut, men har begynt å sondere litt. Vognen tenker vi å beholde i alle fall en sesong til, men ungene vokser, og det kan hende trippelkøyen blir i trangeste laget etterhvert. Om vi skal ha større vogn, er det vanskelig å finne noe som ikke overstiger de 1800 kg som S-Maxen kan trekke. Dermed vil et bilbytte i så fall tvinge seg frem. S-maxen blir heller ikke yngre med årene, selv om den fungerer godt. Jeg har derfor begynt å sondere litt:

Så til saken: Nyere S-Max og Mondeo, som begge kan være aktuelle, er hovedsaklig solgt med PowerShift - kassen de siste årene, noe som forteller at det er det markedet vil ha (i den grad det vil ha dieselbiler). Men det jeg leser om disse kassene på nettet er ikke oppøftende. Det ser ut til at clutchene ikke er glad i tunge hengere, og vet ikke om jeg har lyst (eller råd) til å ta sjansen på at det går bra.

Andre kandidater er VW Passat/Skoda Superb. Mange av disse har også dobbeltclutch (DSG), og jeg forstår at noen av diss har vært trøblete, mens andre har holdt fint. De med "våt" clutch er bra, har jeg forstått.

Men hvordan er det å trekke vogn med disse kassene:

-Underveis på landeveien?
- Ved finmanøvrering?

Har motorstyrke noe å si for holdbarheten, altså er det forskjell på utgavene med 150 hk og de med 180/190 hk?

Tåler de tung bruk over tid?

Noen som har gjort seg erfaringer?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

Antall Innlegg : 2954
Registration date : 19.01.2012

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 17:03

Har du den Ventana fortsatt er den jo ikke så stor. Men om du vurderer VW så skal du få et godt råd. Kjøp kun bil som har fabrikkmontert hengerfeste. Da oppgraderes også bl. annet oljekjøler og sikkert kassa for å tåle høyere belastning. Lønner seg å sjekke på VW om feste er ettermontert, da kan du regne med trøbbel om det er tilfelle.

Se forøvrig denne tråden på campingferie.dk:
https://campingferie.dk/forum/topic/bilvw-passat-overopheder/

Og litt mere info om DSG-kasser, hvilke biler som bruker det etc. Jeg trekker jo 2800 kg over Sognefjell og andre fjelloverganger. Men flushing av kassa ble gjort ved ca 75000, da hadde jeg kjørt under 1000 mil. Og neste år er det kanskje tid for det igjen. Nå har den rundet 125000 km. Har forøvrig superforsikring som dekker motor og drivverk. Men kassa på min koster langt mer enn ei kassa på en liten Ford Cool

Se her!
Til Toppen Go down
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:00

Har Ventanaen enda, men det kan bli aktuelt å skaffe noe større etterhvert, og da er vi fort oppe i to tonn tillatt totalvekt.
Takk for tipset om fabrikkmontert hengerfeste, det var jeg ikke klar over. Men har likevel sett etter biler som allerede har feste, da det er dyrt å ettermontere.
Vet du om andre bilmerker også har forskjeller på biler med og uten fabrikkmontert feste? Begge de bilen vi har hatt til å trekke vogn med, har hatt ettermontert feste, uten at vi har hatt noen problemer. Før i sommer. Da opplevde vi et par ganger at motoren begynte å bli varm på vei opp fjelloverganger. Begge gangene var det varmt i luften, og klimaanlegget sto antagelig på full guffe.
Til Toppen Go down
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:02

Regner med at merkeforhandler har info om hva bilen var utstyrt med fra fabrikk?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:09

Det har de sikkert, men om de forteller sanheten; det er noe annet. Er svaret "det er jeg ganske sikker på" har de allerede fortalt deg at det er det ikke.

Sjekk ut selv, det er alltid en god regel. Ved problem en gang i fremtiden så hjelper det lite å si "ja men forhandler sa...." osv
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:13

Veggis skrev:
Har Ventanaen enda, men det kan bli aktuelt å skaffe noe større etterhvert, og da er vi fort oppe i to tonn tillatt totalvekt.
Takk for tipset om fabrikkmontert hengerfeste, det var jeg ikke klar over. Men har likevel sett etter biler som allerede har feste, da det er dyrt å ettermontere.
Vet du om andre bilmerker også har forskjeller på biler med og uten fabrikkmontert feste? Begge de bilen vi har hatt til å trekke vogn med, har hatt ettermontert feste, uten at vi har hatt noen problemer. Før i sommer. Da opplevde vi et par ganger at motoren begynte å bli varm på vei opp fjelloverganger. Begge gangene var det varmt i luften, og klimaanlegget sto antagelig på full guffe.

Dyrt er det kanskje, men det er fordi det må en del kabler frem til hengerfestet. Samt at det må gjøres helt fritt for Tectyl eller lignende. Men ledningsnett for 13-polt er ofte ikke helt nødvendig å montere alt sammen. F.eks må man ikke legge frem 12V helt fra batteri om man ikke skal bruke strøm til kjøleskap eller ladeing av batteri. Ettermontering koster, men så får du kanskje en bil som er brukt til trekke noe med. Men så var det dette med gearboks og oljekjøler da..

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 30 Okt 2019 - 18:20

Vet forresten ikke noe om andre biler der det er forskjell på dette. Men lav trekkraft er ikke nødvendigvis noe dårlig. Det kan være at fabrikk vil ha bedre marginer for å unngå skader ved stor belastning. Og da legger de inn sikkerhetsmarginer.

Et noe pussig tilfelle er f.eks min forrige bil, Land Cruiser 120 fra 2005. Den er godkjent fra fabrikk med inntil 2800 kg. Fetste som var montert, bilen var importert fra Tyskland og fetet er ukjent for meg hvor det ble montert. Men selve festet var godkjent for bare 2000 kg. Det oppdaget jeg når jeg måtte bytte til et med lavere drop. Og da var det med to ekstra stag for avstivning mellom bjelke bak og rammevangene. Og da var det et emblem med 2800 godkjenning vedlagt.
Men når Arctic Trucks bygger om disse til AT35, 37 osv så er maks tilhengervekt 3500 kg. Akslinger/overføringer gires jo om for å få riktig fart, men belastning øker jo. Og det gjøres helelr ikke noe med f.eks bremsecalipere/skiver for å kunne takle høyere vekt.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
AndersW

Antall Innlegg : 418
Registration date : 16.07.2013

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeTor 31 Okt 2019 - 8:09

Jeg har en S-max 2008 modell 140hk, den har ikke powershift,men jeg opplevde ved to anledninger i sommer i kraftige stigninger å få alarm på automatkassen. Min kan dra 1750 og vogna hadde ca den vekta. Jeg vil anbefale en bil hvor du har litt å gå på slik at du ikke ligger på max. Jeg tror ikke powershift er noe bedre enn automaten jeg har. Men du får S-max med 200hk og vanlig automat og den skal trekke godt.
Til Toppen Go down
quattro1
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male
Antall Innlegg : 616
Registration date : 08.12.2011

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 1 Nov 2019 - 0:30

Tror det er et viktig poeng det jan.p nevner, nemlig at det er vesentlig hvorvidt hengerfestet er originalmontert fra fødsel eller ikke. Dersom det er originalmontert, så er også andre forhold forsterket for å tåle merbelastningen. Kjøpte for noen år siden en Audi A6 3.0 tdi quattro ett år gammel fra Tyskland. Den ble levert meg med hengerfeste, men det viste seg på service at det originale festet var ettermontert uten annen klargjøring. Bilens hjerne hadde heller ikke fått beskjed om at den nå hadde hengerfeste. Klaget til selger, og de bekostet uten diskusjon nødvendig oppgradering hos Audi for å bli "originalt", mener det kostet selgeren omkring 50.000,-. Bilen stod hos Audi i tre dager for å få ordnet dette. Det ble bl.a. montert såkalt forsterket kjøler, oljekjøler, m.v. Det er trolig disse "andre tingene" som menes med punktet "klargjort for hengerfeste" i listen på tilleggsutstyr. Bilene blir bare mer og mer spesialtilpasset, ser det ut til. Men jammen er jeg glad for å ha fabrikkmontert hengerfeste nå, da er det ingen usikkerhet og diskusjon. Kan trekke 2500 kg, og vogna har totalvekt på 1700, så det holder i massevis, merker minimalt til den på kjøringen.

Men ellers, har kjørt S-tronic/DSG i mange år, det er helt suverene saker. Har aldri hatt noen problemer, også greit å finmanøvrere med (men ingenting slår manuell kasse og clutch). Rent teknisk burde jo dette systemet være mer holdbart enn vanlig automat med momentomformer. Det er jo i prinsippet to manuelle kasser i samme boks med to elektroniske clutcher.
Til Toppen Go down
Veggis
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!

Male

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeFre 1 Nov 2019 - 13:27

Jeg tenker at jeg må få det inn i kontrakten ved eventuelt kjøp at hengerfestet er fabrikkmontert og at bilen har de spesifikasjonene som inngår i dette.
Til Toppen Go down
quattro1
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeOns 6 Nov 2019 - 0:49

Tror det kan være lurt, eventuelt skriv ned chassisnummer og sjekk ut hos en forhandler hva bilen ble levert med. Da vet du. Får de opplyst chassisnummer ser de hele historien på bilen. Hvis du har en bekjent hos Ford ordner han dette. Ellers, Fordene er gode å kjøre, og vil tro at også 140 hk trekker fint da de har bra moment. Men selvsagt hyggeligere med 200 hk.

Problemene danskene nevner med VW er med ettermontert feste. Da blir det temperaturproblemer, da hverken kjøler, vifter, dynamo eller andre ting er tilpasset høye utetemperaturer og merbelastning.

Slike ting er kostbare å fikse i ettertid, dessverre. Men lykke til i biljakten, mye med bra priser nå i disse el-tider når mange er redd diesel selv med euro 6.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeSøn 10 Nov 2019 - 18:06

Veggis skrev:
Jeg tenker at jeg må få det inn i kontrakten ved eventuelt kjøp at hengerfestet er fabrikkmontert og at bilen har de spesifikasjonene som inngår i dette.

Ikke sett det inn i kontrakten. bedre å sjekke ut, som quattro sier, før du handler. Da slipper du kjedelige stopper med varmgang i fremtiden.
Til Toppen Go down
quattro1
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Male

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitimeYesterday at 1:34

Fornuftig å sjekke før du handler. Få opplyst chassisnummer, og sjekk ut hos forhandler. Jeg fikk opplyst av selger at det var montert originalt hengerfeste hos Audi i Tyskland, og det var riktig nok. Men fikk også opplyst chassisnummer, og sjekket hos Audi hva som var status. De fortalte at man kunne ettermontere hengerfeste uten å endre alle andre forhold, men at de ikke anbefalte dette. Denne sjekken sparte meg for mye penger, så anbefaler å sjekke ut før handel. Har du chassisnummer, så kan Ford bekrefte status på bilen. Da vet du. Det er viktig at alle ting i forhold til hengerfeste er slik de skal.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?   Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Er det OK å trekke vogn med bil som har dobbeltclutch-kasse?
Til Toppen 
Side 1 av 1