CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL

Go down 
+2
janp
Camper84
6 posters
AvInnlegg
Camper84




Antall Innlegg : 4
Registration date : 22.01.2020

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeOns 22 Jan 2020 - 3:46

Har alltid drømt om å kjøpe campingvogn.
Så, jeg kjøpte til slutt en campingvogn, og dette noe mer impulsivt enn først tenkt.
Som følge av denne manglende planleggingen, og alt for lite research i forhold til dette med å faktisk bruke en campingvogn i praksis, har jeg satt meg selv litt ute av spill, og sitter nå med en vogn som jeg ikke en gang vet hvordan jeg skal bruke 🙈
Flaut, men sånn er det, og jeg kan vell bare takke meg selv for å være en impulsiv kjøper.

En vanlig mann i gata forstår seg kanskje enkelt på alt dette her med strøm, vann og varmeløsninger i ei campingvogn, men jeg har altså NULL erfaring med noe av det jeg ser som er koblet opp i denne vogna. Alt jeg tenker er " jahha, her har vi et batteri ja .. og en slags sikringsboks? .. og jaggu var det mange merkelige ledninger her også ja .. og en vanndunk? .. jøss, en bryter på veggen .. sannelig var det ikke en bryter til .. " 😅

Så på forhånd TAKK for at du viser forståelse for mine "førsteklasse" spørsmål, og takk til dere som ønsker å besvare dem med et "førsteklasse" språk, slik at jeg, med min ADHD, lettere kan lære campingvognen å kjenne ☺

1. Se bilder. Kan noen fortelle meg hvordan dette systemet er lagt opp? ( hva ér alt? Og hvis du vet, hvilken misjon har hver ledning? )

2. Når jeg setter inn den røde "nøkkelen" på bildet og vrir om, kommer det strøm til enkelte lyskilder og sånt i campingvogna fra batteriet. Før eller siden så går jo dette batteriet tomt for strøm.
Hvordan lades det opp igjen?
Finnes det noen måte å finne ut hvor lenge batteriet har strøm?
Tappes batteriet for noe strøm selv når denne nøkkelen er tatt ut?
Har du mer nyttig tips, råd og info om batteribruk så er alt velkomment.

3. Hvordan bruker jeg Alde varme system? Gjerne steg for steg introduksjon.
Er dette varme som skapes av vann, eller trenger man gass eller noe annet?
Kan strøm fra batteriet alene holde live i varmesystemet, eller må det strømforskyning til gjennom stikkkontakt?

4. Se bildet. Er den hvite alarmen en brannalarm eller gassalarm? Hvis noen ser forskjellen.
Når jeg har på strøm, piper den av og til. Men det er kanskje mest sansynlig et varsel for dårlig batteri? Eller går den på strøm siden den har en ledning?

5. Det er høytalere montert i campingvognen. Hvordan kan jeg på enklest mulig måte koble på en bilstereo til strøm som kommer fra både batteri og stikkkontakt?
Gjerne link til utstyr jeg trenger. Og eventuelt anbefalte stereoer. Se det siste bildet. Dette er noe av tidligere eiers koblinger til en bilstereo. Aner ikke hva jeg trenger mellom disse koblingene og stereoen.

6. Hva koster forsikring og årsavgift dersom man ønsker å ha på skilter.

7. Må man på noen form for EU kontroll med campingvogner?

8. Hvis man fjerner mye av innredningen, kan man videre nedregistrere campingvognens totalvekt, slik at man etterpå kan trekke med bil som opprinnelig ikke kunne trekke den tidligere?

9. Anbefalte sommerdekk og vinterdekk?

10. Når dere bruker spikertelt og campingvogn på fastplass, hvordan skaper dere en tett overgang mellom disse to? Og fjerner dere døren på campingvogna fullstendig, eller sitter den fortsatt på som en dør ?

11. Er det tillatt å bygge beskyttende tak over campingvogn som står på fast plass på offentlig campingplass? Og hvis noen tillater det og andre ikke, hvilke campingplasser tillater det? Linker er fint.

12. Campingvogna har gassplater. Jeg ønsker ikke å bruke gass overhodet. Finnes det steder å få kjøpt platetopper spesielt tilpasset campingvogner, som kan kobles på strøm?

13. Hvordan er reglene med campingvognparkering utenfor campingplasser? Kan man bare rygge seg til overalt langs veiene å ta ferien sin der? 🤔

14. Hva er typiske nybegynnerfeil som jeg kan prøve å unngå?

15. Til slutt så håper jeg virkelig det holder med KL B for å trekke campingvogn? 🤣

TAKK for alle tilbakemeldinger.
Og PS! Jeg tar gjerne nærmere bilder av det elektriske systemet dersom behov.

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200110
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200111
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200112
Til Toppen Go down
Camper84




Antall Innlegg : 4
Registration date : 22.01.2020

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeOns 22 Jan 2020 - 3:53

Noen flere bilder ...15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200113
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200114
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200115
Til Toppen Go down
Camper84




Antall Innlegg : 4
Registration date : 22.01.2020

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeOns 22 Jan 2020 - 3:57

Og ennda litt flere bilder 😅15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200117
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200116
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL 20200118
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeOns 22 Jan 2020 - 11:10

[quote="Camper84"]Har alltid drømt om å kjøpe campingvogn.
Så, jeg kjøpte til slutt en campingvogn, og dette noe mer impulsivt enn først tenkt.

1. Se bilder. Kan noen fortelle meg hvordan dette systemet er lagt opp? ( hva ér alt? Og hvis du vet, hvilken misjon har hver ledning? )

Umulig å si hva dette går til, dette er hjemmegjort og bare selger kan gi deg en eksakt forklaring. Boks på vegg er enten en sikringsboks, men kan og være en blanding av sikring og fordeler til en ekstra komponent

2. Når jeg setter inn den røde "nøkkelen" på bildet og vrir om, kommer det strøm til enkelte lyskilder og sånt i campingvogna fra batteriet. Før eller siden så går jo dette batteriet tomt for strøm.
Hvordan lades det opp igjen?
Finnes det noen måte å finne ut hvor lenge batteriet har strøm?
Tappes batteriet for noe strøm selv når denne nøkkelen er tatt ut?
Har du mer nyttig tips, råd og info om batteribruk så er alt velkomment.

Lading skjer alltid via en lader, enten i en trafo elelr en separat. Et voltmter vil gi deg svar på om det er en tilkoblet lader )når det er 220V inn til vogna). Spenningen vil øke fra litt over 12V til litt over 14 om det er lader tilkoblet. Om det tappes strøm når hovedbryter er slått av vet bare tidligere eier, det avhenger av hvordan hn har koblet dette, og om alt går via hovedbryter. Ser ikke til at alt går via bryteren, dessverre.


3. Hvordan bruker jeg Alde varme system? Gjerne steg for steg introduksjon.
Er dette varme som skapes av vann, eller trenger man gass eller noe annet?
Kan strøm fra batteriet alene holde live i varmesystemet, eller må det strømforskyning til gjennom stikkkontakt?

Skaff deg manual, den burde være levert med vogna (Eldre Cabby??) Blir alt for mye å forklare , tidligere eier burde ha gitt deg denne info ved overtagelse.

4. Se bildet. Er den hvite alarmen en brannalarm eller gassalarm? Hvis noen ser forskjellen.
Når jeg har på strøm, piper den av og til. Men det er kanskje mest sansynlig et varsel for dårlig batteri? Eller går den på strøm siden den har en ledning?

Sannsynligvis brann/røk-varsler. Gass (for propan) skal alltid monteres nede ved gulv.

5. Det er høytalere montert i campingvognen. Hvordan kan jeg på enklest mulig måte koble på en bilstereo til strøm som kommer fra både batteri og stikkkontakt?
Gjerne link til utstyr jeg trenger. Og eventuelt anbefalte stereoer. Se det siste bildet. Dette er noe av tidligere eiers koblinger til en bilstereo. Aner ikke hva jeg trenger mellom disse koblingene og stereoen.

6. Hva koster forsikring og årsavgift dersom man ønsker å ha på skilter.

Akkurat det samme som bil, du må spørre et forsikringsselskap. Å spørre om hva det koster blir som å spørre hva koster det å forsikre en bil. Du må oppgi regn og type for å få svar hos et selskap.

7. Må man på noen form for EU kontroll med campingvogner?

Nei. Men jeg anbefaler å melde deg inn i NOCC, mange klubber samarbeider med lokalt biltilsyn/el. og gasskontrollør for sjekk av medlemmers vogner. Gratis.

8. Hvis man fjerner mye av innredningen, kan man videre nedregistrere campingvognens totalvekt, slik at man etterpå kan trekke med bil som opprinnelig ikke kunne trekke den tidligere?

9. Anbefalte sommerdekk og vinterdekk?

Spør hos et dekkutsalg, akkurat som med en bil.

10. Når dere bruker spikertelt og campingvogn på fastplass, hvordan skaper dere en tett overgang mellom disse to? Og fjerner dere døren på campingvogna fullstendig, eller sitter den fortsatt på som en dør ?

11. Er det tillatt å bygge beskyttende tak over campingvogn som står på fast plass på offentlig campingplass? Og hvis noen tillater det og andre ikke, hvilke campingplasser tillater det? Linker er fint.

Du må spørre på plassen det er aktuelt, ingen av oss kan fortelle hvor det kan gjøres. Du sier jo heller ikke noe om hvor du bor, så umulig å gi tips.

12. Campingvogna har gassplater. Jeg ønsker ikke å bruke gass overhodet. Finnes det steder å få kjøpt platetopper spesielt tilpasset campingvogner, som kan kobles på strøm?

Kjøp ei separat induksjonsplate, det har jeg gjort. Aberet er at du må ha kasseroller som er i stål/anbefalt til induksjon. Stekepanne i jern må du ha, elelr godkjent til indusjon.

13. Hvordan er reglene med campingvognparkering utenfor campingplasser? Kan man bare rygge seg til overalt langs veiene å ta ferien sin der?

Nei, overhodet ikke.


14. Hva er typiske nybegynnerfeil som jeg kan prøve å unngå?

KJøpe ei vogn på impuls uten å få med manualer eller viktig info fra selger  Cool  Cool


15. Til slutt så håper jeg virkelig det holder med KL B for å trekke campingvogn?

Sannsynligvis, men du trenger også en E.
Til Toppen Go down
nilshv




Antall Innlegg : 3
Registration date : 29.03.2018

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeOns 22 Jan 2020 - 13:03

Gratulerer med kjøp, du blir neppe skuffet over ditt kjøp.
6. Hva koster forsikring og årsavgift dersom man ønsker å ha på skilter.
Jeg betaler vel rundt 1500 kr i forsikring (kasko med velt)

8. Hvis man fjerner mye av innredningen, kan man videre nedregistrere campingvognens totalvekt, slik at man etterpå kan trekke med bil som opprinnelig ikke kunne trekke den tidligere?
Nei, det er ikke så enkelt desverre. Det går på totalvekt, ikke hva du har i vongnen. Det vil si at veier vognen din 1000 kg men det står 3000 kg i totalvekt i vognkortet så er det vognkortet du må gå ut ifra. Jeg var i nesten samme problemstilling som deg, men jeg manglet 25 kg for å lovlig kunne trekke vogna med bil (totalvekt bil + totatlvekg vogn var på 3575). Jeg sjekket og for å nedjustere vognkortet så må du (så idiotisk som det høres ut) få papirer fra forhandleren av vognen at det er mulig å nedjustere vekten. I praksis så måtte forhandleren i norge sende forespørsmål til tyskland hvor vognen min ble laget, som måtte sende papir i retur. Alt i alt, blir det dyrt. Så om ikke bilen din har lov å trekke vogna, kan det være bedre å kjøpe seg ny bil.

10. Når dere bruker spikertelt og campingvogn på fastplass, hvordan skaper dere en tett overgang mellom disse to? Og fjerner dere døren på campingvogna fullstendig, eller sitter den fortsatt på som en dør ?
Bruk glava mellom vogn og spikertelt. Overbygget må strekke seg over selve vogna slik at ikke snø/regn går ned melom vogn og telt. Døra til campingvogna beholder du på. Men gjør grunde undersøkelser før du setter i gang å bygge.

15. Til slutt så håper jeg virkelig det holder med KL B for å trekke campingvogn?
Se punkt 8, sjekk totaltvekg vogn + totalvekt bil. Kommer det over 3500 kg så må du ka b96/e ja.
Du kan ta lett versjonen av E, som kalles B96. Koster ca 5000. Det er det samme opplegget som med E lappen, men du slipper oppkjøring. Som vil si at har du kjørt lit med henger så får du B96. Du må vise en kjørelærer at du kan rygge, kjøre, beregne plass og slikt. Men det er ingen sensor.
Da økes totalvekta til 4250 kg. Om du senere ønsker å ta E-lappen så kan du bare ta oppkjøringen til rundt 3500 så har du E lappen.
Til Toppen Go down
Camper84




Antall Innlegg : 4
Registration date : 22.01.2020

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeTir 28 Jan 2020 - 13:54

Nilshv og Janp, tusen takk for innspill 😊👍
Til Toppen Go down
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeMan 17 Feb 2020 - 14:47

En liten kommentar her - har du BE kan du trekke det bilen har lov å trekke, dvs om hengeren har totalvekt på 3 tonn, men lasten og tilhenger kun veier 2 tonn, kan du trekke dette med en bil som har lov å trekke 2 tonn.

Det er litt anderledes med disse kvasi hengerlappene B96 eller hva den nå heter og vanlig B førerkort.

Absolutt lettest med skikkelig BE (eller ABECEDE... ;-)
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeTir 18 Feb 2020 - 0:55

Ta BE, så er du trygg og kan trekke det bilen har lov å trekke. Fint å "få det inn i fingrene" hvordan dette fungerer. Ser av og til underlig kjøring av enkelte med vogn, som tydelig kunne hatt behov for mer øvelse med å kjøre med mange meter bred henger etter bilen, og det er ikke bra verken for dem selv eller andre. Det er ingen spøk å kjøre med fire - fem tonn på veiene uten skikkelig kontroll på sakene. Det er faktisk ganske farlig. Har selv C og CE, og er glad for det. Så rådet blir, øv med henger, og ta BE.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitimeMan 2 Mar 2020 - 10:15

Barfot skrev:
En liten kommentar her - har du BE kan du trekke det bilen har lov å trekke, dvs om hengeren har totalvekt på 3 tonn, men lasten og tilhenger kun veier 2 tonn, kan du trekke dette med en bil som har lov å trekke 2 tonn.

Det er litt anderledes med disse kvasi hengerlappene B96 eller hva den nå heter og vanlig B førerkort.

Absolutt lettest med skikkelig BE (eller ABECEDE... ;-)
Mnja. Det kan man faktisk med både B og B96 også, men samlet tillatt totalvekt er lavere på disse. F.eks. kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 2000kg bak en bil med tillatt totalvekt på 1500kg med førerkort klasse B (såfremt man ikke laster den opp mer enn hengervekten naturligvis), samme med B96, men der er grensen 750kg høyere.
Til Toppen Go down
Sponsored content





15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Empty
PosteTema: Re: 15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL   15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
15 NYBEGYNNERSPØRSMÅL
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: