CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Problemer med dørlås Knaus 580

Go down 
4 posters
AvInnlegg
espela




Antall Innlegg : 4
Registration date : 05.05.2020

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeTir 5 Mai 2020 - 20:54

Hei,

Er ny til campingvognlivet og har kjøpt en 2005-modell Knaus Royale 580. Har på den litt problemer med låsing av døra. Ved låsing (utenfra og innenfra) skal "hendelen" på innsiden vri seg opp til øvre stilling og bli værende der. Når man låser opp skal denne gå ned. Problemet er at når jeg låser vogna ikke hendelen bli værende i øvre posisjon, men faller ned igjen til "nøytral" posisjon.

Er det noen som har not tips til hvordan dette kan fikses eller har vært borti noe lignende? Må hele låsen byttes? Har sett mye rundt forbi på nettet, men ikke klart å finne tilsvarende lås (eller bilde av tilsvarende). Om noen vet hva denne låsen heter hadde nok det gjort jakten lettere.

Har prøvd å "kile" fast diverse strikk osv, noe som fungerer til en viss grad med at den øker friksjonen, men det blir ikke bra nok (kan åpne døra med å dra litt hardt i håndtaket)

Problemer med dørlås Knaus 580 20200510
Problemer med dørlås Knaus 580 20200511
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeTir 5 Mai 2020 - 22:12

Ta vekk det Knaus merket og demonter låsen.
Inni der er det en fjær med en kule som skal gå inne i et spor som gjør at håndtaket "klikker" hver gang man åpner eller låser det. Denne fjære blir litt slapp med årene, slik at det ikke er nok spenn til å holde håndtaket i riktig stilling. Skift fjær eller legg bak en shims slik at den gamle fjæra får litt mer spenn.

Usikker på om jeg klarte å forklare dette godt nok. 🤔
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeTir 5 Mai 2020 - 22:12

Der dikk du snudd bildet. Uansett er slike låser skremmende dårlige. Åpner på 1 sekund vil jeg tro, utenfra vel og merke. Prøvde det selv på en Dethleffs som gikk i vranglås, med en skrutrekker. Karmen er myk, og flippen som går inn over karmen dekker så og si ingen ting, og er tilnærmet null sikkerhet.

Når du bruker vogna må du se på andre løsninger på innsiden, som hindrer noen å komme seg inn. Om du bruker vogna på steder der det kan være tilfelle. Vi brukte t snor som passet rundt låsen på innsiden, men du har litt annen løsning. Kun kreativitet

Kjøpe denne som jeg monterte på  vår 2006 Dethleffs, fra Fiamma. Krever noen hull fra innsiden gjennom ytterveggen, for å få festet låsen skikkelig innenfra.. Låsen dekker 4-5 cm inn på døra, vel og merke om det ikke er hinder på innsiden som gjør at den ikke lar seg plassere. Men festene er kun på vognveggen, og ikke på selve døra.
https://www.campingtilbehor4u.no/bilder/artiklar/zoom/9968945_1.jpg

Problemer med dørlås Knaus 580 9968945
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeOns 6 Mai 2020 - 0:50

Den låsen du har avbildet er skikkelig dårlig, slik mange låser er på vogner. Hadde engang en Knaus 2007-modell, og på den var det skikkelig bra lås med to solide metallpinner fra lås som gikk inn i metall låsramme når man låste døren. Absolutt noe av det beste jeg har sett på campingfarkoster, faktisk. Sjekk om du kan montere en slik, da blir det supert. Ellers lurt å montere alarm, anbefales. Finnes mange ulike typer, noen gode og noen mindre gode.
Til Toppen Go down
espela




Antall Innlegg : 4
Registration date : 05.05.2020

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeOns 6 Mai 2020 - 7:15

Tusen takk for gode innspill! Skal prøve å få åpnet låsen og se om det hjelper å bytte fjæren en dag jeg får tid, og så samtidig sjekke andre muligheter nevnt.

quattro1: Du har ikke tilfeldigvis bilde, nummer eller annet som kan gjøre det lettere å finne tilsvarende lås? Når jeg sjekker rundt på nettet ser det ut som det omtrent er uendelig antall forskjellige låser
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeOns 6 Mai 2020 - 23:40

Har dessverre ikke bilde eller nummer på den låsen, og vogna ble kondemnert etter at jeg ble påkjørt i 2010, så har dessverre ikke mulighet til å hjelpe til å identifisere låstypen.
Til Toppen Go down
espela




Antall Innlegg : 4
Registration date : 05.05.2020

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeTor 7 Mai 2020 - 10:50

Ok, takk for svar uansett Smile
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitimeTor 7 Mai 2020 - 12:21

Kanskje en slik som på min Quattro1 mener?
Problemer med dørlås Knaus 580 Lziskn10


Til Toppen Go down
Sponsored content





Problemer med dørlås Knaus 580 Empty
PosteTema: Re: Problemer med dørlås Knaus 580   Problemer med dørlås Knaus 580 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Problemer med dørlås Knaus 580
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dørlås til 2005 modell Knaus 780
» Problemer med strømmen til en Knaus 530
» problemer med vanntank knaus royal 780 08 mod.
» Dørlås 743 UT
» Problem med dørlås.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: