CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri-booster

Go down 
+5
Johnny
offpist
janp
Jan
Jan Ole
9 posters
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeSøn 16 Mar 2008 - 20:24


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 18:45

Ser på en LEAB 1412 batteribooster, side 31 i Kama fritid katalogen, der står det beregnet for åpne blybatterier, men jeg har GEL, kan ikke jeg bruke denne da?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 18:49

joda du kan bruke den
er bare å fylle den med gele
smak velger du selv Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 18:50

Bra, da trykker jeg på send og skriver navnet ditt i feltet for vilkår.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 19:31

hehe ok
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeMan 30 Jan 2012 - 19:37

men fra spøk til alvor, kan hende du finner svar her
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnowhow/Mobile12V/Mobile12V_current.php
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 14:30


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 14:39

Har ingen erfaring med booster, ser mange dansker er fornøyd med DAN1212. Vet ikke hvor enkelt det er å få tak i den her hjemme.
Hadde jeg hatt bruk for en booster så ville jeg personlig gått for DAN1212. Prisen på den er vel omtrent det samme. Men den du linket til får du vel kjøpt i ei lokal sjappe, så det gjør jo eventuell service noe enklere.


NB: Husk å plasser den høyt på veggen, sånn i tilfelle høy, periodisk vannstand! Very Happy


Du får sende en forespørsel om det går å bruke den du linket til, på GEL/AGM-batteri.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 14:52

Jeg har DanPower (husker ikke nr.) i Kaben. Funger sikkert helt greit, har i allefall ikke hatt problemer av noe slag.
Tror også jeg hadde gått for Danpower om prisen er samme.
Har tenkt meg å montere en i Solifer'n, men ikke kommet så langt.
Så nå er det direkte lading fra bilen.

Hvorfor skulle det ikke fungere med GEL / AMG??
På biler bytter til GEL / AMG uten problemer!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 15:11

Den har IP 65
Det står i Kama at den er beregnet for blybatterier.
Den gode gamle Dan power er nok velprøvd og et greit valg, men tror ikke den er i Kama sortementet lenger.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 15:47

Jeg vet ikke hva som skiller lader/booster som er beregnet til ålade bly- eller GEL/AGM. Kanskje noen andre vet det.


IP 65 holder vel ikke til kortvarig, neddykket bruk? Må vel opp på 67 da..Rolling Eyes


Eller kanskje slikt bruk tilhører fortiden? Håper at det blir første og siste gang dette skjer dere på plassen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 15:49

Slutt på neddykking nå, satser på justering av terrenget, om ikke gidder jeg ikke mer.
Var innom i går, ikke mye fristende å begynne på nytt for å være ærlig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 16:40

Nei jeg skjønner den. Så på e siste bildene fra romjul/nyttår som Truls har lagt ut. Ligner mere på en krigssone enn den idylliske plassen som dere en gang hadde.
I billedserien før opprydingsturen er det idylliske bilder fra plassen, med månen hengende over fjorden. Neste billedserie ser ut til å være fra Tsunamien i Thailand. Fryktelig trist å se hvordan det var da mot de tidligere billedseriene og den idylliske stemningen som Truls har klart å formidle.


Er T. med familie der også, eller vegrer de seg for å starte på årets sesong?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 16:43

Han har fortsatt vogna på verksted og huset skal helt eller delvis fornyes, bare litt mindre rammet vi, plattinger intakt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 16:54

OK. Nok om det i booster-tråden..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 17:34

Han har heller ikke booster....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeLør 4 Feb 2012 - 17:39

Det ante meg ja...Rolling Eyes
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeSøn 5 Feb 2012 - 19:26

Denne kan også være verdt å ta en titt på.

http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=3483

Gir langt høyere effekt enn danpower sin.


PS: finnes også i 8A og 40A modell.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTir 7 Feb 2012 - 19:23

Den er på lista over aktuelle ja.

Batteri-booster Dc1212-20

20A virker umiddelbart som en høy effekt, men om man skal kjøre kjøleskapet på 12V trekker vel det minst 10A alene..

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTir 7 Feb 2012 - 19:40

All denne energien som en slik booster trenger skal jo produseres. Da bør man også sjekke et bilens dynamo har tilstrekkelig kapasitet. Er ganske mye som forbruker av denne kapasiteten på moderne biler.
Samme med kjøleskapet koblet til bilen uten slik booster. Sjekk at det er nok kapasitet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTir 7 Feb 2012 - 19:45

Skal gjøre det, men det er ikke noen spesiellt store forbrukere i bilen sånn jeg ser det pr i dag, lys er nok gjerne den største men der reduserer jeg en god del om sommeren.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTir 7 Feb 2012 - 21:12

Skal på ingen måte mene noe om ekstra booster, men har et spørsmål til fagkyndige: Kjøpte i fjor en Bûrstner Belcanto TS 465. Den hadde som standardutstyr en Schaudt elektrosentral, og opplegg (ledninger med sikring) til batteri. har forstått det slik at denne elektrosentralen har innebygd booster for å lade vognbatteriet under kjøring. Er det riktig eller feil? Og - trenges det ekstra lader til batteriet eller? Har en Ctek 7000, den burde i så fall gjerne holde?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTir 7 Feb 2012 - 21:21

Trenges forsåvidt ikke, ikke om du bare står på plass med strøm, innenfor et gjerde. Om du fricamper er det litt greit å ha, om du kjører noen timer innimellom og da lader opp batteriet samtidig.
Om du da også ønsker å kjøre kjøleskapet på 12V under kjøring KAN det være en fordel.
Om du på toppen av det hele har mover som du bruker litt innimellom og ønsker å være sikker på at det er strøm nok til den når du skal plassere vogna på neste camping, da kan det være greit å ha en booster.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 8 Feb 2012 - 0:36

Vogna har hjul, så når våren kommer skal den ut av "hiet" igjen. Kan jo sjekke om batteriet lades når bilen kobles på og motoren startes, og hva ladespenning eventuelt er. Det samme kan jeg sjekke hva som skjer når det kobles 230v til. Det var litt tynn informasjon om denne Schaudt-sentralen.

Trodde ellers 13-pol skulle være koblet slik at kjøleskap kun vil få 12 v når motoren går, men kan jo måle ut det også. Har såkalt "tec-tower" med stort kjøleskap og egen fryser der man kan velge mellom 12v, 230v og gass, og så autofunksjon. Slik jeg har forstått vil autofunksjon velgeg 230v når tilgjengelig, 12v når motoren på trekkvogn går, for så å koble om til gass etter 15 minutter stans. Har alltid kjørt med gassdrift, da er kjøleskapet kaldt slik det skal, er usikker på 12v-drift.

Moveren trenger strøm, så det er viktig at batteriet lades bra opp. Fricamper sjelden, men det kan jo bli en overnatting på "tank og rast" innimellom på transportetapper sørover, selv om vi oftest finner oss en campingplass nær autobahn. Blir mer tur da.
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 16:03

janp skrev:
Jeg vet ikke hva som skiller lader/booster som er beregnet til ålade bly- eller GEL/AGM. Kanskje noen andre vet det.


Ser det er en "gammel" tråd men.
Litt info angående lading av GEL/AGM.
Ett AGM batteri tåler like høy ladespenning som ett vanlig syrebatteri, dvs ca 15volt max.
Et GEL batteri tåler som oftest bare ca 14,4 volt før geleen begynner å koke (gjelder ca95% av GEL batteriene, noen få "kina" batterier som tåler mindre)
Dyrere GEL batterier tåler som regel ca 15volt.

Når det er sagt så er de aller fleste batterier på markedet i dag, uavhenging om de kalles AGM eller GEL, AGM batterier.
Det finnes nesten ingen produsenter igjen som lager batteri med "gammeldags" GEL teknologi.

LEAB boosteren leverer i utganspunktet 14,4volt ut og skal kunne brukes på de fleste typer batterier.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 17:43

Nei, der er ikke jeg enig med deg. Jeg var innom for en sjekk av mine bilbatteri som nå nærmer seg 7 år. De var fortsatt helt topp, og jeg ville muligens ha glede av de i 2-3 år til. (Og siden det er 100A-batteri og til den nette pris av 2000/stk så var jo det meget gledelig. Nå skal det sies at jeg lader batteriene en del, samt er nøye med væskepåfyll).
Jeg spurte da en som har holdt på med batteri i Exide-Sønnak i over 30 år om fordelene/ulempene med GEL og AGM kontra fritidsbatteri. Han sa at meningene om GEL og AGM er veldig forskjellig, men han poengterte at GEL skal ha lavere ladespenning enn blybatteri. Er du sterkt uenig i dette så skal jeg spørre ham en gang til slik at jeg ikke skriver noe som ikke stemmer.


Jeg har i bakhodet, som du sier, at GEL skal ha høyere ladespenning enn blybatteri. Det stemmer da slett ikke.


Og mitt AGM tok kvelden etter bare 2 år, og etter den info jeg fikk av ham så blir det aldri ett GEL eller AGM-batteri på meg igjen.
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 19:54

janp skrev:

Jeg spurte da en som har holdt på med batteri i Exide-Sønnak i over 30 år om fordelene/ulempene med GEL og AGM kontra fritidsbatteri. Han sa at meningene om GEL og AGM er veldig forskjellig, men han poengterte at GEL skal ha lavere ladespenning enn blybatteri. Er du sterkt uenig i dette så skal jeg spørre ham en gang til slik at jeg ikke skriver noe som ikke stemmer.
Dette som han sier stemte for få år siden, da skulle alle GEL ha lavere ladespenning en vanlige batterier, på nyere "dyre" GEL batterier er ikke dette tilfelle lengre.
Finnes et fåtall "kina" batterier som er bygd opp på gammeldags teknologi og disse tåler ikke normale ladespenninger.
De aller fleste såkalte GEL batterier er i dag bygd opp på AGM teknologien (dette inkluderer Optima bla.) og tåler vanlig ladespenning.

Sitat :

Jeg har i bakhodet, som du sier, at GEL skal ha høyere ladespenning enn blybatteri. Det stemmer da slett ikke.
Kan ikke se at jeg har påstått at GEL skal ha høyere ladespenning enn blybatterier? Men nyere "GEL" batterier tåler lik ladespenning som et vanlig batteri.
Alle AGM batterier tåler vanlig ladespenning.
Beklager hvis jeg har vært uklar der.

ps. jeg er aldri sterkt uenig med noen Very Happy
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 21:40

Nei, du harr rett. Leste det og svarte litt fort etterpå. Sorry, det var ikke helt rett nei! Shocked
Send gult kort!


Om alle AGM tåler vanlig ladespenning er jeg slett ikke sikker på. Det jeg hadde er sannsynligvis fra Kina, og den eneste måten dette kan ha tatt kvelden på er overlading. Hvordan vet jeg ikke, laderen ble sendt tilbake først for å sjekkes. Testpapir viste at den er, eller var, feilfri.


Men nå får jeg et knakende godt tilbud på et fritidsbatteri så tror jeg gtr for det, selv om jeg får 60% avslag på et nytt tilsvarende det jeg hadde. Tror ikke det går å være uheldig med dette 2 ganger, men man vet jo aldri.
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 23:34

Gule kort får de beholde i fotballens verden Smile

Du kan ha vært uheldig med batteret også, er uansett sunt å være skeptisk. Det er jeg Very Happy
Jeg har AGM i campingbilen og er fornøyd med de.
Campingvogna regner jeg med leveres med et eller annet vanlig fritidsbatteri.
Kunne sikkert bestilt batteripakke uten batteriet å satt inn noe eget, men hvorfor skal jeg det?
Tror uansett jeg skal ha booster på denne pga drift av kjøleskap under kjøring.
Har noen spm angående bla dette (er vår første campingvogn) men det tar jeg i egen tråd.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 7:33

Vogna mi står for tiden på service, og ringte da til forhandler der den står og spurte hvor mye det vil koste å få montert en booster i vogna. Det ble først helt stille i telefonen for deretter å spørre om det er den pølsa fremme på vogna jeg mente? Rolling Eyes ? Fant da fort ut at de ikke skal få montere booster om de ikke vet hva det er engang.

Jeg mener jeg er ganske oppegående på slikt, men da jeg ikke har gjort det før; Er det mye jobb å montere booster i en Solifer 600LK 2008mod? Jeg vet en del solifere leveres med dette originalt da dette er omtalt i instruksjonsboka.
Tenkte å montere en booster som max trekker 10A slik at jeg slipper å endre noe på ledningsdimensjon utover det som er standard for en 13pols kontakt(2,5mm2).
Vet ikke om dette er feil tråd for dette spørsmålet?
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 8:42

Jeg har aldri gjort jobben, men har prøvd å sette meg inn i det, som fersk caravan eier er jeg nyskjerrig på alt Smile
Som jeg har forstått det så skal booster monteres så nærme vogn batteri som mulig.
utfordringen som jeg ser det er å finne ut hvilken kabel som går fra bilen inn på batteri til lading.
Jeg vet ikke hvilken kabel dette er men bør ikke være så vanskelig å finne utav med et multimeter.

Fant generell info om booster på hjemmesiden til Primepower som leverer LEAB boosteren:
http://www.primepower.se/CM.php?PageID=138321

Håper dette var til litt hjelp.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 9:42

Jeg har hele koblingsskjema til vogna, så jeg skal nok finne ut hvilke ledninger som kommer fra bilen, samt at som du sier at multimeter kommer godt med til denne jobben.
Booster kommer til å stå rett ved siden av batteri, så den er grei.

Tenkte mer på den fysiske delen av jobben. Er det lagt opp til at booster enkelt kan ettermonteres? Mer eller mindre flytte noen ledninger, ikke måtte klippe ledninger og mye ny installasjon...
Tenkte å montere den minste DanPower jeg da den virker enkel og grei, samt fått mange gode vurderinger..
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 21:19

Rune R skrev:
Jeg har aldri gjort jobben, men har prøvd å sette meg inn i det, som fersk caravan eier er jeg nyskjerrig på alt Smile
Som jeg har forstått det så skal booster monteres så nærme vogn batteri som mulig.
utfordringen som jeg ser det er å finne ut hvilken kabel som går fra bilen inn på batteri til lading.
Jeg vet ikke hvilken kabel dette er men bør ikke være så vanskelig å finne utav med et multimeter.

Fant generell info om booster på hjemmesiden til Primepower som leverer LEAB boosteren:
http://www.primepower.se/CM.php?PageID=138321

Håper dette var til litt hjelp.
Ser boosteren takler innspenning helt ned til 9 volt. Da må man altså ha skillerele i tillegg for å ikke tappe startbatteriet. Greit å merke seg om man ska bygge om i eldre biler og vogner. Har lurt på booster i servicebilen, men der blir det bare skillerele fra Biltema i første omgang. Det kobler automatisk inn lading ved 13,5? V inn og kobler ut når spenning inn faller under 12,8V. I praksis er batteriene sammenkoblet under lading, separert ellers, helt automatisk.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 22:13

Enig i det, om da ikke det er et rele som bryter pinne 10 på kontakten som gjør at det blir strømløst når bilen står stille, og som da gjør et skillerele overflødig.
Jeg har nå fått bilen tilbake fra sevice der de også monterte 13polet kontakt. Pinne 9(innebelysning) er konstant strøm og pinne 10(lading) går på tenningen. Har lest meg frem til at dette er normalen, så det er vel greit.
Har målt at pinne 12 som går til kjøleskap er strømløs. Noen som kan gi meg svar på om denne pinnen må ha spenning for at kjøleskapet skal fungere på batteridrift?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 22:26

Det er nok forskjellig hvordan dette er koblet fra vogn til vogn, min kan kjøre på batteridrift uten at vogna er koblet til bilen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri-booster Empty
PosteTema: Re: Batteri-booster   Batteri-booster Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri-booster
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva er et batteri booster?
» Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?
» Booster igjen...
» ctek d250s dual som booster?
» Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: