CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Større hjul på vogn

Go down 
4 posters
AvInnlegg
audi




Antall Innlegg : 4
Registration date : 16.07.2020

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 14:49

Er det noen som har god eller dårlig erfaring med å bytte fra 185/80R14C til 195/70R15C på campingvogn?

Litt lei de gamle felgene og det hadde uten tvil sett tøffere ut med 15" felger
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 17:37

Diameter på de nye dekkene er så ubetydelig større så det er ikke noe problem, hvordan det er med bredden må du nesten vurdere ved selvsyn.
Til Toppen Go down
audi




Antall Innlegg : 4
Registration date : 16.07.2020

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 17:53

Tja, det var ikke helt spørsmålet mitt her. Rulleomkretsen er grei. Det er om det har mye påvirkining på slepet som er spørsmålet.
Endrer mengden gummi på dekksiden. Stivere dekk.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 18:00

Det er vel ikke snakk om så mye at det har noen stor betydning her.
Til Toppen Go down
audi




Antall Innlegg : 4
Registration date : 16.07.2020

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 18:46

Derfor jeg spør etter erfaringer.
Kan jo hende den blir mye mere stabil å dra, eller motsatt.
Det blir jo litt mindre gummi som fjærer. Dekket går fra 100 til 104 i LI
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 20:52

Vil tro at med torsjonsfjæring så vil ikke dette medføre noe dårligere egenskaper. Så kjør på med felger og dekk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 16 Jul 2020 - 21:30

Byttet fra 185/14 til 205/70/15. Vogna ble roligere på veien og noe mer stødig på svingete vei. Kunne gjerne valgt mer bredde og lavere profil, men Truma sier max 205 bredde for moveren.

audi likes this post

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeTor 23 Jul 2020 - 0:51

Fikk for øvrig LI på 106 på byttet, skader ikke med mer solide dekk på vogna. !700 kg på en aksel betyr mye belastning på hvert dekk, og da velger jeg kjente merkevarer. Kjører Continentel nå. Trodde jeg skulle kjøpe Michelin som var rimeligere, men de hadde bare "gamle" dekk, og tempo 100-godkjenning i Tyskland/Østerrike krever max alder 6 år på dekkene, og da Continental var helt ferske ble disse kjøpt. Men det skulle jo være bra saker uansett, tenker jeg.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeFre 24 Jul 2020 - 1:15

Altså, kjør på med oppgraderingen på dekk, men ville helt klart valgt minimum 205-bredde med 70 eller 65-profil. Hvis du tenker mover, så bør du sjekke ut hva Truma/annen leverandøre sier om dekkbredde for sine movere. Ville klart gått for mer bredde/lavere profil når jeg oppgraderte, men Truma sier max 205 for min mover, så da stoppet jeg med 205. Kunne gjerne ønsket mer bredde og lavere profil for å øke stabiliteten i hengeren, men det går altså ikke. Men ok, vogna er stabil og fin i fart opp til 130, minst, og har tempo 100-godkjenning, så vi kjører mest i området 100 - 110 sørover. Rolig, stødig og trygt.
Så svarene blir:
Ja, det blir mer stødig vogn med mer dekkbredde , lavere dekksider og høyere LI
Ja, anbefaler mer bredde, min 205.
Ja, fint med høy LI
Husk å sjekke ut med eventuell moverleverandør om max dekkbredde. Og husk ET (innpress) om du bytter felger, det er viktig. Lykke til!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitimeFre 24 Jul 2020 - 1:22

Og skal du kjøpe lettmetallfelger så pass på vektkoden. De som er beregnet for personbiler tåler ikke vekten av vogna di, så søk eventuelt på felger til varebil. Viktig at felgene tåler vekta de skal bære. Sjekk for å være sikker før du kjøper.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Større hjul på vogn Empty
PosteTema: Re: Større hjul på vogn   Større hjul på vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Større hjul på vogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Adria 360TQ og større ca. 1987
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Hjul
» Spikertelt på hjul

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: