CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Truma XT Mover-problem

Go down 
2 posters
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Truma XT Mover-problem Empty
PosteTema: Truma XT Mover-problem   Truma XT Mover-problem Icon_minitimeOns 19 Aug 2020 - 22:02

Bestillte Truma XT-2 til nyvogna i 2018. På vår første utenlandstur skulle vogna flyttes på flat mark i Danmark, bråstopp og feilmelding på to lamper på fjernkontrollen (Batteri og trekant blinker), samt lydsignal. Fikk ikke kjørt motorene inn, måtte bruke nødløsning med manuell skruing. På den ene gikk det så tungt at nøkkel begynte å glippe.

Sjekk på verksted ga resultat èn aksling knekt for motoren som driver ruellene inn og ut. Rep av denne senere ble ikke bra. Men levde med det da ny vogn var bestillt, og nå med XT4. Ved overlevering av vogna kom de samme feilkodene på fjernkontroll opp som jeg nevnte over, kjøpte et nytt Optima Yellow Top 75Ah som skal være det  beste for Movere og vinsjing. Samme feilkode, byttet så over  til Litiumbatteriet og alt virjket ok.

Men den samme feilen har jeg fått flere ganger, og nå i sommer skjedde det ofere og oftere. Fikk kjørt tilbake rullene etter mye av og på . Time ble bestillt for diagnose, og resultatet ble to feilkoder, 066 og 090 om jeg husker rett. Og ifølge Truma så betinger det at motorer på samme aksling skal byttes. Siden kodene gjaldt tre motorer så ble alle 4 skiftet nå på mandag. Testet litt et par ganger nå i går og i dag, og det virker. Om det blir bra vet jeg ikke enda, får bare håpe.

Men mine efaringer med Truma XT2 og XT-4 er bare sorgen, jeg ville ikke kjøprt det igjen. Manøveringsegenskapene er uovertruffen, men det hjelper ikke når jeg er helt avhengig av den hjemme og på fastplassen. Og ellers på tur der det er trangt. Veiledende pris er nå nesten 50000 pluss arbeide, som fort tar en dag. Og da må det virke.
Ble godt hjulpet av Kroken i Åndalsnes, som var svært imøtekommende og hjelpsom, selv om jeg hadde kjøpt dette hos andre.

Men om andre leser dette så er det en viktig ting å huske:
IKKE BRUK MAKT OM DU MÅ SKRU MOTORERENE TILBAKE MANUELLT, er det mye motstand så skal strømmen kobles fra på aktuell motor. Ellers kan en risikere å ødelegge akslingen som trekke rullene inn og ut, og da blir det straks værre. Det skal normalt være gjort på 20-25 sek å skru en motor tilbake. Må du bruke mye kraft så må du stoppe, og koble fra strømmen.

Må legge til at jeg også fikk svar av Neptus (importør) som privatperson, selv om de har kun forhandlersupport.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Truma XT Mover-problem Empty
PosteTema: Re: Truma XT Mover-problem   Truma XT Mover-problem Icon_minitimeTor 20 Aug 2020 - 0:33

Underlig. Har hatt Truma mover siden 2009, og aldri hatt et eneste problem (modell SE). Har også kun benyttet et vanlig batteri på 80 Ah, altså ikke noe yellow top. Mover fungerer perfekt, men kan merke under tyngre jobb, f. eks. singel ig stigning, at den jobber tungt. Ville trolig hjulpet med Yellow top.

Men altså ingen feil verken på inn- og utkjøring av valser eller annet.
Til Toppen Go down
 
Truma XT Mover-problem
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Truma Mover
» Truma mover SE på BPW-chassis
» Programere Truma mover fra TER til SER
» Hva er fornuftig pris på Truma Mover SR?
» Truma Mover TE R og Hobby 650 KFU 2010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: