CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
campdk




Antall Innlegg : 2
Registration date : 03.12.2020

Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Empty
PosteTema: Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn?   Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Icon_minitimeTor 3 Des 2020 - 15:32

Hej

Vi står for måske at investere i en større vogn end vores nuværende 520. Til dato har blæservarmen været fuldt tilstrækkelig - også i 10-15 graders frost.
Vi har en LMC Musica 735 k på hånden (med blæservarme og el-gulvvarme). Men nu går bekymringen måske lidt på, om denne varmeform også vil være tilstrækkelig?
Jeg er klar på, at Alde centralvarme er super... Men vil gerne høre jeres erfaringer omkring store vogne (over 7..) - men med blæservarme (og gulvvarme)?

Og hvordan er gasforbruget ift. "almindelige" vogne?

Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Empty
PosteTema: Re: Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn?   Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Icon_minitimeFre 4 Des 2020 - 22:07

En stor vogn med Truma og dårlig isolasjon (les isopor) vil gi mange kalde soner rundt om. Er det store vinduer så er det steder som blir kalde. Og mye støy fra vifte. Men blir hurtigere varm på kalde dager.
Alde fungerer bedre, men det betinger også god luftsirkulasjon langs gulv. Er gulvet tynt og dårli (isopor) og kaldt ute ( under minus 10), eller mye vind, så påvirker det sirkulasjonen.

Styrofoam og tykt gulv er en god kombinasjon, elektrisk gulvvarme er ok det om det er tilstrekkelig watt/m2, samt at gulvet er ordentlig dekket med folie. Og ikke som i mange Hobby-vogner en tynn stripe midt i vognen.

LMC er ikke kjent for å være de beste vintervogner. Men om du er i tvil så er det aldri feil med Alde. Helt stille, og jevn varme over det meste av vogna. LMC Musica er det ikke solgt mange av her i Norge, så det er nok ikke mange som har tips til deg.
Er du i tvil: finn noe annet. Nyere Dethleffs er brukbare vogner, men ikke velg "Snow" med vannbåren gulvvarme. Det er noe dritt, elendig og svært dårlig dekning på vånnbåren gulvvarme. Og tilnærmet fullstendig ubrukelig når det kommer til 10 kuldegrader eller lavere. Ja, jeg hadde en i et års tid. Og aldri med vannbåren i Dethleffs.

Korak likes this post

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Empty
PosteTema: Re: Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn?   Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Icon_minitimeLør 5 Des 2020 - 17:45

Her må jeg som sommercamper være varsom med råd. Men, da jeg monterte Truma klima benkemodell i vogna sist med el gulvvarme måtte jeg være varsom der det skulle hull i gulvet. Styrte nok litt unødvendig mye tror jeg, men resultatet ble bra, både klimaen og gulvvarmen fungerer.
Og dette med elvarme i gulvet er helt topp, men det må være tilstrekkelig effekt pr. kvadratmeter og riktig utlegg i gulvet. Dersom dette ikke skulle stemmer, så kan det jo legges ny og kraftigere varmefolie, ikke veldig komplisert men veldig arbeidskrevende. Ikke særlig dyrt heller, men som sagt, mye arbeid skal en slik operasjon bli et pent resultat. Men at det lar seg gjøre tror jeg bestemt. Er i grunn ofte glad for at vår vogn står frostfritt inne om vinteren, så vi slipper slike vurderinger. Men, gulvvarmen i vår vogn fungerer ypperlig.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Empty
PosteTema: Re: Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn?   Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Er blæservarmen fuldt tilstrækkelig i stor vogn?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Stor prisforskjell på lik vogn, 580 TK
» Med stor vogn på slep i utlandet
» Til Italia med stor vogn - erfaringer?
» 2009 - Ford Mondeo 140Hk TDCI Automat til stor vogn.
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: