CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bytte av varmtvannsbeholder

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Novise




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.08.2017

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeSøn 31 Jan 2021 - 19:47

Hei.

Har dessverre fått et ørlite hull i varmtvannsbeholderen av typen Primus 8000. Den lokale forhandleren hadde til alt hell en slik beholder liggende på lager til en grei pris. Har prøvd å bytte den i helga, men det var jammen ikke bare bare. Får den ikke tett rundt lokket, til tross for ny pakning og at lokket selvfølgelig er strammet til. Det hele kulimenerte i at lokket spratt ut av beholderen og noen liter varmt vann utover gulvet..
noen andre med erfaring og evt tips??

Mvh
Novise
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeTir 2 Feb 2021 - 7:31

Hadde en sånn en gang som plutselig spratt av under oppvarming, den gangen konkluderte jeg med at det hadde vert vanndråper langs kanten som hadde frosset og fått lokket ut av stilling slik at det spratt av når trykket steg. For deg vil jeg tro at en grundig sjekk av pakningen og litt silikonspray på O-ringen for å få den til å ligge riktig under montering og for å hjelpe så du får skrudd skikkelig til. Tror kanskje det er lurt å spraye litt på gjengene også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeTir 2 Feb 2021 - 7:51

Enig med Jan Ole. Når lokket spretter av så er det en ytre faktor som gjør det. Og vanntrykket er neppe årsaken. Men vann som fryser kan nokvære årsaken.
Var innom vogna mi nå i helga, og det var dusjhodet hoppet av. Og det er laget slik for at det skal sprette av om det er vann som fryser. Og siden det har vært 15-18 gr i vogna mange dager så fryser som er av vann.

Fant en deletegning fra Alde (Truma), med sprengskisse av beholderen. Og det er en enkel konstruksjon. Men du må sjekke om lokket er sprukket siden det sannsynligvis er "sprengt" av tanken.

Jeg har i tidligere tråder vist hvordan jeg har satt inn stengeventil og tappekran for å unngå vann til bereder (tappevann), og på nyvogna (våren 2019) har jeg gjort det samme. Da kan jeg bruke vann til toalett/vask og kjøkken, Og enklere å tømme også, da det er mange meter slange tur-retur varmvannstank.

Bilde av mitt opplegg, Dethelffs 2006. Deler kjøpt på Jula og rørlegger (stengekran), og tappekran er TRumadeler kjøpt via Caravanforhandler. Og litt gjengetape kan være lurt å ha for god tetting.. Tror hull i gulv er ca 14 mm om jeg husker rett.

Bytte av varmtvannsbeholder Img_1811
Til Toppen Go down
Novise




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.08.2017

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeTor 4 Feb 2021 - 20:39

Takk for svar. Vogna var gjennomvarm når jeg holdt på med bytte av beholderen,så frost er nok ikke årsaken. Når jeg byttet beholderen så slet jeg med å få det helt tett runet lokket,dvs det kom noen vanndråper fra partiet mellom lokket og beholderen. Når jeg så strammet til lokket ytterligere,så spratt det altså brått av. Beholderen er ny og lokket er fra den gamle beholderen. Begge er av typen Primus 8000. Lekkasjen på den gamle beholderen var ikke i tilknytning til lokket,men et knappenålshull helt i motsatt ende.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeTor 4 Feb 2021 - 21:10

Da har jeg et tips: kan det gamle lokket ha vært skadet, eller at det ble skadet, når du satte det på? Har det sprukket så utvider det seg jo, og da spretter det av. Og da vil du se en sprekk i det også om du bender på det.

En anne, lite sannsynlig, er at det er forskjellige lokk. Kan ikke se at det kan være en av de 2 mulighetene, siden det var romtemp i vogna. Kjøp deg et lokk, og kjøp en boks med silikon som du smører pakningne med. Det hjelper over tid.
Til Toppen Go down
Novise




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.08.2017

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeTor 4 Feb 2021 - 21:30

Ja,enten må det være noe med lokket eller gjengene på den nye beholderen som gjør at de ikke passer 100% sammen. Fulgte kun med beholder og ikke noe tilhørende lokk. Utgåtte varer dette,så overlykkelig over i det hele tatt få tak i ny beholder. Skal forske litt videre. Savner «innlagt» varmt vann i vogna.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeTor 4 Feb 2021 - 22:05

Ved vintercamping er det litt kompromisser. Dagens vogner, unntatt Kabe og Polar, er ikke optimalt laget for vinterbruk under 8-10 minus. Avløp ligger åpent under, dog med varmekabel slik det er i min vogn. Men tuten fryser om man ikke passer på. Og da tettes det fort. Vannslanger er ikke plassert optomalt, ligger ofte på gulv under benker og skap. Og spalter for luftsirkulasjon er ikke utført godt nok. Ingen grunn til at Hobby, Detleffs og mange andre skal tilpasse sine vogner for godt vinterbruk nå bare noen få prosent bruker vogna si i de kalde vinterdagene.

Varmvann i vinterhalvåret er en utfordring. Det kan skje lekkasjer plutselig. Og noen koblinger, som jeg selv har erfart og som vises på bildet over, har svakheter ved varmvann. Koblingen løsner, og lekkasje oppstår. Fikk anbefaling å bruke slangeklemme på denne spesielle fordeleren på varmvannssiden. Og det har jeg gjort i nå.

Når vannslanger ligger på konvektorer så får vi allikevel ganske varmt vann ei lita stund, og nok til en morgenvask for oss to. Nå bruker vi ikke vogna mye i desember og frem til vinterferien, og da er det ikke noe problem. Men slal du ha varmvann i vinterhalvåret så må du ha ei vogn som er designet for optimalt vinterbruk. Og det er ikke mange vogner som er. Små konvektorer og lang avstand mellom disse for Alde, samt elendig isolasjonskvalitet og tykkelse gjør det umulig å få det som hjemme.
Til Toppen Go down
Novise




Antall Innlegg : 12
Registration date : 19.08.2017

Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 18:55

Takk for et nyttig og informativt svar!
Har skjønt at Kabe og Polar lager gode vintervogner,men trodde dette gjaldt de svenske generelt (altså Cabby og Solifer)?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bytte av varmtvannsbeholder Empty
PosteTema: Re: Bytte av varmtvannsbeholder   Bytte av varmtvannsbeholder Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bytte av varmtvannsbeholder
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte dør
» Bytte fra industrikobling
» Bytte baklykter
» Kjøp og bytte av 12 v sirkulasjonspumpe
» Bytte avfallstank

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: