CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 CEE skjøt ulovlig ?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Danskepølsen
CARAVANER
CARAVANER
Danskepølsen


Male
Antall Innlegg : 130
Age : 53
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 28.06.2009

CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitimeLør 22 Jul 2023 - 13:31

Hei vi ligger på ny camping og har CEE label .. men har måttet bruke en kort skjøt fordi campingen har vanlig 230 V støpsel.

(Begge kabler kjøpt i butikk og ikke tuklet med og selges i både vanlige elektrobutikker og campingforhandlere )

Nå kommer så eieren å påstår at det er ulovlig fordi det kan komme vann i skjøten (originale CEE (se bilde) skjøten henger som vist i luften.

Noen som har peiling på det ? Synes jo det er rart når begge deler selges hos eks TELLUS

CEE skjøt ulovlig ? Img_1310P
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: Re: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitimeLør 22 Jul 2023 - 14:50

Det var nå en litt bastant påstand fra eieren syns jeg. Det finnes en haug med ulike overganger mellom schuko og CEE til salgs, så da spørs det hva slags IP-klassifisering kabelen og overgangen din har. Er de godkjent for utendørs bruk bør du ha ditt på det trygge mener jeg, og en slik skjøt bør heller ikke ligge på bakken, men det er jo uansett ikke særlig heldig å legge seg ut med eieren av campingplassen.

Selv har jeg alltid flere ulike kabler og overganger med meg på tur: både kort og lang kabel med CEE hunn - schuko hann, et par schuko skjøteledninger i ulike lengder, samt overgang CEE hann - schuko hunn, alt merket IP44 (den lange CEE-schuko-kabelen som jeg fikk med bobilen er faktisk merket både IP44 og IP54, muligens fordi den har et ekstra schuko-uttak i CEE-enden).

Når bobilen står parkert hjemme og tilkoblet for vedlikeholdslading bruker jeg alltid den korte CEE-schuko-kabelen koblet til bilen med schuko skjøteledning inn til huset, da passer det perfekt å legge selve skjøten oppå bakhjulet inni hjulhuset for litt ekstra beskyttelse. Det kan kanskje være et alternativ for dere i fremtiden, hvis dere møter på flere "vanskelige" campingplass-eiere?
Til Toppen Go down
Danskepølsen
CARAVANER
CARAVANER
Danskepølsen


Male
Antall Innlegg : 130
Age : 53
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 28.06.2009

CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: Re: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitimeLør 22 Jul 2023 - 21:38

Det er et helt vanlige camping kabler .. kjøpt i butikk … så om det er ulovlig da er det mange som må it å handle nytt  … de hadde et 25 m Kabel med vanlig 230 V i ene enden og CEE i andre enden på tellus .. men det skulle de ha 1400 kr for .. og det er uanset lenger end 25 m fra stander til vogn så må skjøte uansett … eller kjøpe kabel i metermål å montere støpsler selv … man har vanskelig for å se at det skulle bli mere sikkert / vanntett end fabrikkslagde
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: Re: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2023 - 10:49

Så lenge de er merket IP44 (pleier å stå på støpselet) og kabelen er minst 3 x 2.5 mm2 og merket H07RN-F eller tilsvarende er de godkjent for utebruk. Merk at maks lengde på en slik kabel er 25 meter, og det er heller ikke meningen at slike kabler skal skjøtes, av gode grunner.

Det er også krav om at strømuttak på campingplasser ikke skal stå lenger unna enn 10 meter fra plassen den skal betjene, så hvis det er over 25 meter fra uttaket til plassen som du sier har både du og plasseieren et problem. Personlig ville jeg da heller funnet en plass innenfor lovlig avstand til uttaket, vurdert å klare meg uten strøm eller rett og slett funnet meg en annen campingplass som har sakene i orden.

Det er klart, hvis du heller vil leke Petter Smart og begynne å snekre sammen egne løsninger fremfor å bruke 1400kr på en godkjent kabel gjør du det på eget ansvar, men da ser jeg heller ikke helt poenget med denne tråden...
Til Toppen Go down
PeaJay




Antall Innlegg : 5
Localisation : Nordland
Registration date : 25.05.2021

CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: Re: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitimeMan 7 Aug 2023 - 8:21

Eieren har et lite poeng, men alternativet blir at han/hun vil mangle gjester. Du kunne ha spurt om eier kan leie ut en passende kabel. Jeg har ingen CEE-CEE- kabel selv, det har jeg ennå ikke funnet på coop, bobilbutikk eller biltema, og bruker alltid en bare Shuco-kabel på 20m med en eller 2 adaptere i endene. (Jeg har regnbokser over Shuco-koblingene). I anbefalte regler for campingplasser står det at enheter skal kobles til med inntil 20m kabel, evt + 2m, som tåler 16A. Hvorfor det står et slikt tillegg på 2m kan man jo spekulere i, men jeg har bestemt meg for at det er for å tillate bruk av tilgjengelige overganger.
Til Toppen Go down
hansa




Antall Innlegg : 2
Localisation : Steinkjer
Registration date : 31.03.2009

CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: Re: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitimeMan 7 Aug 2023 - 10:16

Når det regner vil det renne vann langs kabel og inn i den øverste kontakten. Så blir det jordfeil!
Skal dette være tett nok, så må det være en helstøpt løsning på øverste del.

IP44 eller 54 betyr ikke at det er vanntett, men sprutsikkert.
Henger det under tak beskyttet for regn, så er det ok.
Til Toppen Go down
Sponsored content





CEE skjøt ulovlig ? Empty
PosteTema: Re: CEE skjøt ulovlig ?   CEE skjøt ulovlig ? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
CEE skjøt ulovlig ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Skjøt i forteltlista

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: