CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp med primus 2470!

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Rokar




Antall Innlegg : 1
Registration date : 28.12.2023

Hjelp med primus 2470!  Empty
PosteTema: Hjelp med primus 2470!    Hjelp med primus 2470!  Icon_minitimeTor 28 Des 2023 - 14:32

Heisann

Solifer 550 GLT 1993. Primus 2470/2590

Jeg våknet imorgest til kald vogn. Jordfeilbryter var slått ut. Vognen sto på 2kw på ca 60% effekt.

Jeg startet da primus på gass med 2 brennere for og få fort varme i vogna. Gassen slo ut og det rant over i ekspansjons tanken. For varmt? Fikk på strømmen igjen men opplevde da at det ikke blir varmt i bakre del av vognen. El kolbe blir varm, virket som sirkulasjons pumpe ikke fungerer. Det var helt kaldt på uttak til vekslere som går bakover i vognen.

Byttet så kolbe med sirkulasjons pumpe. Byttet kjølevæske, den så veldig stygg ut. Litt klumper kom ut først så rant det fint. Brun kjølevæske.

Jeg har god strøm til primus panel. Men når jeg skulle teste strømmen til inntak på kolben får jeg ikke lys i pæren. Dårlig strøm fra Primus panel? Testet med 5w pære. Hører rele i kolben klikke inn.

Er det termostat eller kansje magnetventil eller shunt ventil som tuller? Hvor sitter shunt ventilen og hvordan resetter jeg denne.

Nå tror tror jeg kansje den shunt ventilen tuller da den ble utløst av for mye varme ved bruk av to brennere. Det er ca 10 minus akkurat nå.

Trenger sårt hjelp da jeg bor i vognen og det er som sagt 10 minus 😅 Har orginal intruks med kobling skjema.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Hjelp med primus 2470!  Empty
PosteTema: Re: Hjelp med primus 2470!    Hjelp med primus 2470!  Icon_minitimeSøn 31 Des 2023 - 13:14

Kjenner dessverre ikke mye til Primus.
Men noen generelle ting kan jeg forsøke å bidra med:
Om det blir varme i deler av vogna så er det sannsynligvis luft i systemet. Da må du få det bort.
Hvis det blir for varmt kan det være et overopphetingsvern som slår inn. Det er, på Alde, en knapp som trykkes inn. Har skjedd meg når det ikke har vært vann (til forbruk) på systemet, eller sirkulasjonspumpe ikke startet. Da varmes kun luft opp, og overopphetingsvernet slår inn. Må resettes, men det må.gjøres etter litt tid for nødvendig nedkjøling. Se.manual.
Til Toppen Go down
 
Hjelp med primus 2470!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Primus 2470
» Sikring i El-sentral til Primus 2470
» Primus 2470 & 2480
» Primus 2470 virker ikke uten å koble til vanntermometer
» Primus 2470: Konvektorer blir ikke varme hele veien rundt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: