CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Korrosjon på yttervegg

Go down 
3 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 15:02

På ei vogn jeg hadde fikk jeg noe som lignet på steinsprutskader nederst på den ene sida. Selv om det var irriterende hver gang jeg vasket vogna gjorde jeg ikke noe mer med det. Aluminium ruster ikke, tenkte jeg.
Stort var derfor sjokket etter at vogna hadde vært på service og jeg fikk beskjed om at store deler av sideplata og nederste del av veggen burde skiftes. Årsaken til ”steinsprutskadene” kom innenfra. Det var fukt i veggen som forårsaket at ytterplata korroderte innenfra.
Hvordan fukten hadde kommet seg inn i veggen har jeg ingen anelse om, for jeg merket ingenting inne i vogna og det var bare nederst det var fuktig.

Vogna var 8 år gammel så det var ikke snakk om noen garantireparasjon. Jeg kjøpte vogna da den var 4 år og da var skaden der allerede, men dette var vanskelig for meg å bevise siden den ikke hadde vært inne til årlig service og det ikke ble anmerket når jeg hadde den på service da.

Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende og lurer på om andre har vært borti det samme eller om det var helt spesielt for akkurat denne ene vogna?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 16:52

hpk.

Det kan ikke ha vært en lekkasje fra en vannledning e.l.,som har gjort dette.Har sett skader for 50.000,- på en Kabe p.g.a. vann som pipla sakte og rolig ut fra en vannslange,og som fulgte slyngene for vannvarmen i gulvet.Hele gulvet måtte byttes.

Og jeg har og hatt lekkasje fra Primus/Alde systemer,hvor vi har måttet bryte opp gulvbelegget,og tørke ut etterpå.Glykol-vann i det tilfellet.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 17:05

Ikke noe særlig vann på den siden av vogna, og glykol minket det ikke på. Mulig at fukten kan ha kommet fra skiluka eller døra for det var vått helt fra fronten til hjulene. Samma det.

Det jeg syns var så spesielt var at plata korroderte opp fra innsiden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 17:19

hpk.

Sant nok.Har aldri sett sånt før på våre vogner.Fukt er noe dritt uansett.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 17:20

HPK

stål ruster, det er korrosjon, Aluminium sin korrosjon, kalles ikke rust, men den korroderer like fullt.... derfor er det og viktig å tette lakksår på alu. for uten luft, korroderer ikke noe....
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 17:24

Hadde i utgangspunktet ikke noe med lakksåra å gjøre så lenge det kom fra innsida. Såra var jo et resultat av det som skjedde inni veggen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 17:33

hpk skrev:
Hadde i utgangspunktet ikke noe med lakksåra å gjøre så lenge det kom fra innsida. Såra var jo et resultat av det som skjedde inni veggen.

Er klar over det, men dette var ment mere generellt, at det er greit å få tetta sårene..... selv om alu ikke ruster..... det korroderer alikevel
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 17:40

Vegard skrev:
hpk skrev:
Hadde i utgangspunktet ikke noe med lakksåra å gjøre så lenge det kom fra innsida. Såra var jo et resultat av det som skjedde inni veggen.

Er klar over det, men dette var ment mere generellt, at det er greit å få tetta sårene..... selv om alu ikke ruster..... det korroderer alikevel

Bare en kommentar til det du sier om lakksår Vegard. Selvfølgelig viktig å utbedre lakksår men aller viktigst er faktisk det som du gjør meget nøye nemlig polering av vogn. Lakk er egentlig oppbygd av molekyler og gir en ikke helt tett overflate. Her kommer altså polering inn som en meget viktig faktor nemlig å legge igjen en vannavstøtende hinne i lakken. Og samme gjelder selvsagt også for bilen. Den vil også korrodere om metalletkommer i kontakt med luft og vann. Også biler med galvanisert eller zinkbelakt karosseri vil korrodere.
Så folkens, vær nøye med rengjøring og polering. det legger mange år til i levetida på vogn og bil.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeMan 31 Mar 2008 - 20:08

Johnny skrev:
Vegard skrev:
hpk skrev:
Hadde i utgangspunktet ikke noe med lakksåra å gjøre så lenge det kom fra innsida. Såra var jo et resultat av det som skjedde inni veggen.

Er klar over det, men dette var ment mere generellt, at det er greit å få tetta sårene..... selv om alu ikke ruster..... det korroderer alikevel

Bare en kommentar til det du sier om lakksår Vegard. Selvfølgelig viktig å utbedre lakksår men aller viktigst er faktisk det som du gjør meget nøye nemlig polering av vogn. Lakk er egentlig oppbygd av molekyler og gir en ikke helt tett overflate. Her kommer altså polering inn som en meget viktig faktor nemlig å legge igjen en vannavstøtende hinne i lakken. Og samme gjelder selvsagt også for bilen. Den vil også korrodere om metalletkommer i kontakt med luft og vann. Også biler med galvanisert eller zinkbelakt karosseri vil korrodere.
Så folkens, vær nøye med rengjøring og polering. det legger mange år til i levetida på vogn og bil.

Johnny

selvfølgelig...... og tar vi dette med lakk, så mener jeg lakk med fargepigmenter har en tid for vanngjenomtregning på ca 30 timer, mens en uten fargepigmenter (hvit og sort) har en gjenomtrengningstid på ca 16 timer.... legger en da ei vannavstøtende hinne utenpå lakken, frastøtes jo vannet, og det trekker ikke igjenom...

Men dette er da et selvfølgelig vedlikehold for en del av oss.... men jeg kjøpte lakkstifter og, samtidig med vogna..... for å kunne flekke små sår
Til Toppen Go down
Vidar600-06




Male
Antall Innlegg : 9
Age : 52
Registration date : 07.12.2007

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 22:13

Hei på Dere som skriver her inne...

Ang dette med korrosjon (irr) i aluplate så er dette noe som kommer fra inn under aluminiumen.
På utenlandsproduserte vogner som ikke har kryssfiner i det yttre laget imot aluplate så er dette mere sjeldent enn på våre norskproduserte vogner.
Årsaken er:
Vann kommer inn...vannet blir stående der til sola og varmen kommer å varmer opp aluplaten. Da skjer det en kjemisk reaksjon som gjør at aluplaten begynner en tæreprosses. Man kan se dette ved å følge med på vogna da man vasker/polerer. Man finner til å begynne med små blærer i lakken...neste gang er det hull i disse.... Allerede fra man begynner å se blærer skal man ta forhåndsregler. Sjekk om du har lekkasje fra innside og inn under vogna. Sjekk tettemasse spessiellt opp under front og bak. Er tettemassen sprekkt skal den skiftes ut.
På Bjølseth så vil alt vann som kommer inn ligge der så lenge det ikke slipper til luft og man får tettet lakkasjen. Årsaken er at man har finer på innside. Den holder på fuktighet og det vil over tid gå over til muggsopp ...ikke spessiellt bra for allergikere. Det kan i tillegg fremmkalle astma. Kilde Lilleborg.
Har man fått fukt inn under platen kan man gjøre forebyggende.
Man kan feks borre et 10mm hull i yttre del av sidevegg opp under vogn helt fremme i hjørne og det samme bak. Man ser da tillstanden på treverket. Etterpå kan man sette inn 10 mm vannslange som stikker 1-1,5 cm opp i hullet man borer og la denne stikke ut ca 3 mm under vogn...legg på tettemasse rundt slange...ikke bruk silicone. Den flasser over kort tid. Bruk tettemasse med MS polymer.
Man kan og gjøre dette inne i gasskasse i hvert hjørne.
Bjølseth kom med disse lufteplugga som standard fra 2006.
Har irringa kommet for langt kommer man neppe utenom plateskift...
Har sett dette på flere merker vogner og det er en naturlig nedbrytningsprosess av aluminium.
Man vet jo og at aluminium ikke trivest godt sammen med andre typer metall.

Mvh
Fornøyd Bjølseth 600 2006 eier...bilder kommer...
Vidar R
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 22:22

Vidar

disse hullene du nevner, er det noe jeg bør få ettermontert på vogna, som er ei 05 790???

Holder det med denne luftingen i hjørnene også på disse store vognene?????
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeTir 1 Apr 2008 - 23:10

Vidar

Kjempebra forklaring.
Det var akkurat dette som skjedde på vogna mi. Når jeg tok over vogna var det små sår, litt større enn steinsprut. De ble verre fra år til år. Jeg hadde ikke peiling på at det var så alvorlig.
Til Toppen Go down
Vidar600-06




Male
Antall Innlegg : 9
Age : 52
Registration date : 07.12.2007

Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitimeOns 2 Apr 2008 - 6:58

Hei Vegard.

Ang lufteplugger så vil jeg personlig anbefale det.
Vi begynnte med ett lite prøveprosjekt på Bjølseth Caravan as i 2002 med dette.
Vi borra inn i hjørnene da det er de som faktisk er utsatt da alt regnvann og snø is renner ned langs taket ned siden og til slutt blir hengende under vogna fram og bak.
På de vogna vi gjorde dette var det litt høy verdi på fuktmåling. Resultatet ble faktisk bedre året etterpå. Med unntak av vogner som står på fjellet og ikke blir måkt rundt. Der ser vi til og med i dag at man finner mere fukt enn hva man gjør på vogner som blir pent behandlet med polering før vinter og måking rundt vogna på vinteren...Dere ken og se på Sintef byggforsk sin side i Trondheim. Her blir ei Bjølsethvogn utsatt for middels storm og man fant da ut at drypplister fram og bak var en løsning som og fikk vannet til å renne ned istedet for å bli hengende under vogna.
Men ikke la meg skremme dere...det finnes flere tørre vogner enn hva det finnes bløte av Bjølseth og mange andre merker. Alt avhenger av vedlikeholdet. Man beiser jo faktisk hytta si slik at den ikke skal råttne også. Det er en grunn for alt og vogner er ikke noe unntak når det gjelder vedlikehold.
Til deg Vegard. Om du ringer meg så skal jeg forklare hvordan dette gjøres osv...

Mvh
Vidar
Til Toppen Go down
Sponsored content





Korrosjon på yttervegg Empty
PosteTema: Re: Korrosjon på yttervegg   Korrosjon på yttervegg Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Korrosjon på yttervegg
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: