CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batterilading under kjøring

Go down 
+11
Runerask
Camelot
hphorn
hpk
Jan
Espen V
Sten Rune
Cecotto
Jan Ole
Lars Egil
Tasle
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 17:05

Ja, en må ha noe elektronikk imellom som begrenser ladestrømmen i alle fall... Noen som vet noen billige løsninger på det??
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 21:21

523iA skrev:
Ja, en må ha noe elektronikk imellom som begrenser ladestrømmen i alle fall... Noen som vet noen billige løsninger på det??
Du kan montere inn et skillerele som selges på div bilrekvisita sjapper.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 21:28

Cecotto skrev:
Vegard
Du får jo ikke problemer med returstrøm hvis du bruker et rele som aktiveres via klemme 61 eller 15...

Cerotto

en nabo kjøpte seg den nye 320d, med krok og 13 pins kontakt, da vogna sto i-plugget, lyste kjørelysene, og vinduspusserene kunne startes uten at tenningen var på...... derfor nevnte jeg det, har ikke vært borti dette før han viste meg dette....


Sist endret av Vegard den Søn 27 Apr 2008 - 21:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 21:48

523iA skrev:
Ja, en må ha noe elektronikk imellom som begrenser ladestrømmen i alle fall... Noen som vet noen billige løsninger på det??

En diode til 10-20 kroner fikser den biffen. Prøv
http://www.elfa.se/no/index1.html, du finner sikkert noe der. Eller hos Clas Ohlsson eller lignende.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 23:58

litt på siden kanskje, men er det mulig å levere strøm på 12 volt fra bilen under kjøring kun til kjøleskapet under kjøring.
er ikke interresert i svar om at kjøleskapet holder seg kaldt lenge nok likevel.
for saken er at når man skal på ett eller annet, f,eks en katteutstilling en plass, så kjører vi hele veien i ett strekk, og hvis det da tar 10-12 timer så er det ikke så varmt inni kjøleskapet likevel etter 3-4 mat og dostopp underveis når kjøleskapet ikke står på.
ser da for meg en løsning hvor man bruker bryteren på skapet for å stille mellom 12 og 220 volt etter behov, for kjøleskapet vårt går ikke på 12 volt fra batteriet i vogna i dag noen gang, kun på 220 siden fricamping ikke er et tema for oss og kommer aldri til å skje heller.
derfor er det mulig å bruke den funksjonen på vår vogn med at når skapet går på 12 volt så får det strøm fra bilen når den er i gang, men hvordan koble det inni vogna da?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mai 2008 - 20:45

Jan

Kjøleskapet kan kobles til pinne 10 og 11 i tilhengerkontakta. Da får det strøm bare når tenninga på bilen er på.
I mange vogner er det slik at kjøleskapet ikke kan kjøres på 12V når vogna ikke er koblet til bilen pga at det bruker så mye strøm.
Det kan hende dette allerede er ferdig i vogna.
Sjekk om du har koblinga på bilen. Mange verksteder gir f.... i å koble til pinne 9 og 10 i kontakta på bilen for å unngå problem med krypstrøm som oppstår pga fukt og salt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 5 Mai 2008 - 10:36

Har selv en ny passat der det er koplet til for lading av batteriet i vogna med rele og diode som begrenser ladingen til 10A.

Jeg har sjekket med bilforhandler, caravanforhandler og spesialfirma for batteri om dette med betenkninger rundt dette at det beste batteriet vil ryke etc som flere her nevner.

Ingen av disse hadde vært borti dette som et problem.
Ut fra min faglige bakgrunn er dette grei lære, så jeg synes dette er underfundig at ingen av de respektive faghandlere har hatt dette som et problem hos sine kunder
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 5 Mai 2008 - 12:00

Tom skrev:
Har selv en ny passat der det er koplet til for lading av batteriet i vogna med rele og diode som begrenser ladingen til 10A.

Jeg har sjekket med bilforhandler, caravanforhandler og spesialfirma for batteri om dette med betenkninger rundt dette at det beste batteriet vil ryke etc som flere her nevner.

Ingen av disse hadde vært borti dette som et problem.
Ut fra min faglige bakgrunn er dette grei lære, så jeg synes dette er underfundig at ingen av de respektive faghandlere har hatt dette som et problem hos sine kunder

Tom

dersom du tar en tur til Toyota for å kjøpe ett batteri til en feks Hiace, så tror jeg du blir fortalt åssen dette går.... men saken er jo at det er de ferreste som i dag har to battreier, og at komprtansen derfor er der etter...

jeg har i 21 år drevet med styrøm, og bla battrianlegg, i forbindelse med back-upsystemer..

jeg har gjort dette så mange ganger at jeg vet hva som skjer, og har ingen motivasjon for å evt bløffe om hva som skjer.... men forhandlere har enten uvitenhet, eller et økonomisk motiv for å ikke fortelle deg hva som skjer.... jeg tror helst på uvitenhet..... strøm har div mekanikere ofte svært liten kunnskap om....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 5 Mai 2008 - 12:48

Vegard skrev:
Tom skrev:
Har selv en ny passat der det er koplet til for lading av batteriet i vogna med rele og diode som begrenser ladingen til 10A.

Jeg har sjekket med bilforhandler, caravanforhandler og spesialfirma for batteri om dette med betenkninger rundt dette at det beste batteriet vil ryke etc som flere her nevner.

Ingen av disse hadde vært borti dette som et problem.
Ut fra min faglige bakgrunn er dette grei lære, så jeg synes dette er underfundig at ingen av de respektive faghandlere har hatt dette som et problem hos sine kunder

Tom

dersom du tar en tur til Toyota for å kjøpe ett batteri til en feks Hiace, så tror jeg du blir fortalt åssen dette går.... men saken er jo at det er de ferreste som i dag har to battreier, og at komprtansen derfor er der etter...

jeg har i 21 år drevet med styrøm, og bla battrianlegg, i forbindelse med back-upsystemer..

jeg har gjort dette så mange ganger at jeg vet hva som skjer, og har ingen motivasjon for å evt bløffe om hva som skjer.... men forhandlere har enten uvitenhet, eller et økonomisk motiv for å ikke fortelle deg hva som skjer.... jeg tror helst på uvitenhet..... strøm har div mekanikere ofte svært liten kunnskap om....


Helt enig med deg Vegard !

Men synes det er foruroligende at hvertfall bilforhandleren og spesialfirmaet innenfor batterier ikke har mer peiling på dette.
bilforhandlere/importører er jo tradisjonelt gode i ansvarsfraskrivelse og har advarsler mot alt mulig i instruksjonsbøker.

Har du forresten peiling på hvor lang tid det tar for et batteri ødelegges ved sådann bruk ?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 5 Mai 2008 - 13:40

Tom skrev:
Vegard skrev:
Tom skrev:
Har selv en ny passat der det er koplet til for lading av batteriet i vogna med rele og diode som begrenser ladingen til 10A.

Jeg har sjekket med bilforhandler, caravanforhandler og spesialfirma for batteri om dette med betenkninger rundt dette at det beste batteriet vil ryke etc som flere her nevner.

Ingen av disse hadde vært borti dette som et problem.
Ut fra min faglige bakgrunn er dette grei lære, så jeg synes dette er underfundig at ingen av de respektive faghandlere har hatt dette som et problem hos sine kunder

Tom

dersom du tar en tur til Toyota for å kjøpe ett batteri til en feks Hiace, så tror jeg du blir fortalt åssen dette går.... men saken er jo at det er de ferreste som i dag har to battreier, og at komprtansen derfor er der etter...

jeg har i 21 år drevet med styrøm, og bla battrianlegg, i forbindelse med back-upsystemer..

jeg har gjort dette så mange ganger at jeg vet hva som skjer, og har ingen motivasjon for å evt bløffe om hva som skjer.... men forhandlere har enten uvitenhet, eller et økonomisk motiv for å ikke fortelle deg hva som skjer.... jeg tror helst på uvitenhet..... strøm har div mekanikere ofte svært liten kunnskap om....


Helt enig med deg Vegard !

Men synes det er foruroligende at hvertfall bilforhandleren og spesialfirmaet innenfor batterier ikke har mer peiling på dette.
bilforhandlere/importører er jo tradisjonelt gode i ansvarsfraskrivelse og har advarsler mot alt mulig i instruksjonsbøker.

Har du forresten peiling på hvor lang tid det tar for et batteri ødelegges ved sådann bruk ?

Tom

hvor lang tid dette tar, er jo avhengig av hvor stor forskjellene er på batteriene, hvor mye de er sammenkoblet, osv. men det går relativt raskt....
Til Toppen Go down
hphorn




Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Feb 2009 - 21:23

Husk at bilens lader er på ca 65 til 120 amp det er viktig at man dimensjonerer ledningene for dette. Og det er også viktig at man monterer sperredioder slik at man ikke kommer til tomt batteri på bilen hvis motoren er av. Ofte kan det kanskje være bedre og ha en inverter og heller levere 230V til vogna fra bilen, så slipper man og tenke på kabeltykkelsen. De fleste invertere har også batterivakt slik at man slipper og være nervøs, for og tømme batteriet på bilen.

Hans Petter
Til Toppen Go down
hphorn




Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Feb 2009 - 22:04

Hvis noen ønsker har vi i Fritidexperten laderegulator på 10 amp som man enkelt kan koble slik at fritidsbatteriet ikke blir overladet, koster ca 6-700 kr. Husk at fritidsbatterier ikke bør lades med mer en 20-25 prosent av amp/t på batteriet. Alså har man et 100 amp batteri bør ikke dette lades med mer en max 25 amp's lader. Dette kan variere noe om det er et vanlig syrefylt fritidsbatteri, AGM eller gel. Et vanlig bilbatteri har mye tykkere blyplater og kan lades med mye større ladestrøm.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 11:26

hphorn

Du skriver "Ofte kan det kanskje være bedre og ha en inverter og heller levere 230V til vogna fra bilen, så slipper man og tenke på kabeltykkelsen."
Jeg blir skikkelig nysgjerrig på hvordan du løser dette i praksis.
Kjøre 230V gjennom tilhengerkontakta sammen med 12V?
Egen tilgengerkontakt og ledning for 230V mellom bil og vogn?
Skjøteledning ut gjennom bagasjelokket på bilen?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 12:42

Tror det går fint med luftspenn fra takrails til takrails. tongue

For de som har det på både bil og vogn altså. Selv har jeg ikke hverken eller, så jeg slipper det der.lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 15:50

Er skikkelig skeptisk til den løsningen, kontakten er ikke godkjent for 230V, så å legge noe over den, er jo direkte farlig, hva med krypstrømmer som det alltid er i sånne kontakter, når dette kryper over i fuktighet.... hva vil da skje med elektronikk i bil og vogn???

å koble sammen to ulike batterikretser er og en dårlig løsning. det er klart, reint elektrisk er det ikke galt ed den 230V løsningen, men å legge noe høyere spenninger enn disse kontaktene er godkjent for, over disse kontaktene, mener jeg absolutt en må advare mot....


Sist endret av Vegard den Ons 25 Feb 2009 - 20:24, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 17:03

Inverteren puttes jo i vogna da herrer.... Laughing

Men syns uansett ikke det heller er noen god løsning, da de inverterene trekker litt strøm, og den 1 mm2 som ligger i hengerkontakta blir snau. Har en inverter 12dcv-230vac/ 230w i bilen, og der er tilførselsledningene som fulgte med 6 mm2 og 50 cm lange...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Batterilading under kjøring - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 17:55

Sten Rune skrev:
(Klipp)

Har en inverter 12dcv-230vac/ 230w i bilen, og der er tilførselsledningene som fulgte med 6 mm2 og 50 cm lange...

230 W fra 12 V tilsvarer en strøm ved 100 % virkingsgrad på vel 19 A. Da må / bør tverrsnittet være minimum 4 kv.mm.

Ellers er jeg som gammel elektriker enig med Vegard, 12 og 230 V bør ikke brukes om en annen i samme kontakt. 230 har ingenting i den kontakten å gjøre i det hele tatt med tanke på berøringsfare og overslag mellom poler og gods.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 18:51

Sten Rune skrev:
Inverteren puttes jo i vogna da herrer.... Laughing

Men syns uansett ikke det heller er noen god løsning, da de inverterene trekker litt strøm, og den 1 mm2 som ligger i hengerkontakta blir snau. Har en inverter 12dcv-230vac/ 230w i bilen, og der er tilførselsledningene som fulgte med 6 mm2 og 50 cm lange...

Sten-Rune

Den inverteren du sendte nedover i den sprinteren til meg, er jo på 3000W.... nå er det slutt på strømstanser her i byen, vi plugger bare luftnettet rett i den feite firer-stikkontakten som var montert baki den...... da sa at han der verksmesteren ute på Mercedes, der bilen nå er på service, sto med store og våte øyer når han så den inverteren....
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 20:13

Mine herrer, jeg er minst like skeptisk som dere til 230V løsningen med inverteren i bilen. Fikk ståpels på ryggen med tanke på bl.a. berøringsfare, krypstrømmer i tilhengerkontakta og blanding av 12V og 230V i samme kabel med overslag av 230V inn i bilens el.system.

Men like fullt er jeg nysgjerrig på å høre hphorn's praktiske løsning på dette som "ofte kanske kan være bedre....." enn å dimensjonere opp ledningene i kontakta til 4-6mm2.
På nyere biler er det en irrelevant problemstilling da ledningsbunten til hengerkontakta er fiks ferdig og bare å plugge inni bilens fiks ferdige ledningsnett med tilhørende styring. Det er ganske lenge siden tilhengerkontakta ble koblet til baklysa på bilen med strømtjuver.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 20:59

Som vanlig har konsentrasjonen fallt til et minimum før jeg har rukket mange linjene i tråden. Likevel satser jeg på hesten som velger vekk 230 VAC i hengerkontakten.

Det begynner å skje mye rart når spenningen økes. Fresingen og lysbuer følger proposjonalt med spenningen vil jeg tro. Kjenner en og annen e-verkskontrollør som ville drite tynt av tanken på dette.

Men som nødløsning for batterilading kan jeg være tilbøyelig til å tro på løsningen. Inverteren i bilen og vognas 230 VAC kabel plugget i inverteren som dermed forer batterladeren med mat.

Ellers var luftstrekket mellom takrailingsene en av årets beste hittil.. lol!
Til Toppen Go down
hphorn




Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Feb 2009 - 0:44

Skal man koble 230V bør/må det gjøres med egen kontakt som er godkjent for dette. Defa/Dometic har kontakter som er godkjent for dette. Ring Dometic og spør om Travel Power.
Man monterer/plasserer inverteren i bilen og sender 230V til vognas batterilader. Og som nevnt ovenfor er dette sterkstrøm om må utføres av en godkjent elektriker. Er man redd for forbruk i vilemodus på inverteren, kan de fleste invertere kobles via tenningen på bilen.

Mvh Fritidexperten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTor 26 Feb 2009 - 6:36

Rufus

jeg satser på samme hest...... en annen ting er jo at det i disse unverterene er ganske mye tap, som blir varme..... oe jeg ser ikke helt poenget heller.... men dette er utstyr som finnes, og som koster en del, så det er jo en mulighet, en mulighet blandt mange.... jeg velger den altså ikke......
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Jul 2009 - 0:51

Jeg har en Knaus 98 mod, uten batteri pakke, kun omformer til 12 volt. Det er lagt opp slik at omformer gir strøm til lys på bad, vannpumpe og toalett. når bilen er koplet til fungerer i tillegg kjøleskap 12V og et lite lys over komfyr.
Har nå tenkt å sette inn batteri i vogna, og har funne ut hvordan jeg kan gjøre det.
Ved å sette batteri på kablene som går til bilen, kan jeg drifte alt.

For ikke å sette batteri i CV og bil sammen, må jeg bare passe på skru av batteri i CV når vi kjører.

Noe som har synspunkter rundt måten å gjøre det på? Kanskje sette på relee slik at batteri i CV bryter når bil står innkoplet?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Jul 2009 - 16:23

Jeg har et "reodor felgen"- tips;

Hva med å montere en dynamo på akslingen på campingvognen som lader batteriet på campingvognen. Da har du full kontroll hele tiden, og trenger ikke å tenke på strøm fra bilen, eller problemer som er ved å koble til bilbatteriet Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Jul 2009 - 19:12

blir det ikke en vill utveksling på det for å få nok fart på dynamoen til at den lader?
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Jul 2009 - 20:49

her er en som har dynamoen i "baksetet" drevet av mellomakselen..
i dette tilfellet er det pga vektfordeling i en audi coupe quattro (rally)

Batterilading under kjøring - Page 2 Dynamo
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Jul 2009 - 20:51

en mellomaksling går mange ganger raskere rundt enn akslingene på ei vogn
men dette har jeg lyst til å se virke i praksis
Til Toppen Go down
O.D.D

O.D.D


Male
Antall Innlegg : 1
Age : 61
Localisation : Midt i mellom Molde og Kristiansund
Registration date : 09.06.2009

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Jul 2009 - 22:04

En bekjent hadde montert sammen en gammel plenklipper og en dynamo+ spenningsregulator, så når han hadde vogna nede i fjæra og trengte strøm på batteriet dro han bare i gang han Briggs & Stratton. Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 20 Jul 2009 - 15:25

Dette er jo kjent taktikk for å produsere strøm til sjøs...

Men i en Audi har jeg aldi lagt merke til dette lol!


joka skrev:
her er en som har dynamoen i "baksetet" drevet av mellomakselen..
i dette tilfellet er det pga vektfordeling i en audi coupe quattro (rally)

Batterilading under kjøring - Page 2 Dynamo
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 20 Jul 2009 - 16:34

dynamo i baksetet er vel ikke vanlig Smile
men noen biler har batteri der.. noe en kamerat av meg smertelig fikk erfare.. 70-talls audi 100.. for høyt batteri.. tung person setter seg..

det som skjedde da var: fjærene i baksetet kortluttet batteriet og setet tok fyr..
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 20 Jul 2009 - 18:59

Jan skrev:
en mellomaksling går mange ganger raskere rundt enn akslingene på ei vogn
men dette har jeg lyst til å se virke i praksis

Er nok ikke problem om man bruker en utveksling på den. Enten med reim eller tannhjul Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeMan 20 Jul 2009 - 22:16

Mang en boble som har endt sine dager på den måten...

joka skrev:
dynamo i baksetet er vel ikke vanlig Smile
men noen biler har batteri der.. noe en kamerat av meg smertelig fikk erfare.. 70-talls audi 100.. for høyt batteri.. tung person setter seg..

det som skjedde da var: fjærene i baksetet kortluttet batteriet og setet tok fyr..
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTir 21 Jul 2009 - 8:32

Ville det ikke blitt ei mere sikker løsning hvis man:

1: Fjærbelastet nesehjulet slik at det kunne berøre veien under fart.

2: Koble dynamo, spenningsregulator til nevnte nesehjul.

3: Drite i hele mikkmakket, montere Solaranlegg, taue botilhengeren til et solfyllt område. cheers affraid cheers
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTir 21 Jul 2009 - 11:07

Rashid skrev:
3: Drite i hele mikkmakket, montere Solaranlegg, taue botilhengeren til et solfyllt område. cheers affraid cheers

Jeg har bobil og har seriøst tenkt på å få meg solcelleanlegg på taket. Men surfing på laptop og bruk at TV med satellittuner så "dabber" spenningen.

Da ville det vært greit å få litt strøm inn på batteriet etter en stopp på rasteplass og kanskje overnatting.

Kan vel regne med å få en 5 ampere lading, og det skulle dekke en del Very Happy
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitimeTir 21 Jul 2009 - 12:21

Runerask skrev:
Rashid skrev:
3: Drite i hele mikkmakket, montere Solaranlegg, taue botilhengeren til et solfyllt område. cheers affraid cheers

Jeg har bobil og har seriøst tenkt på å få meg solcelleanlegg på taket. Men surfing på laptop og bruk at TV med satellittuner så "dabber" spenningen.

Da ville det vært greit å få litt strøm inn på batteriet etter en stopp på rasteplass og kanskje overnatting.

Kan vel regne med å få en 5 ampere lading, og det skulle dekke en del Very Happy

Ja det blir jo noe annet enn en sånn Petter Smart (eller Dum) løsning. Legger med et klipp fra Pilote sitt nyhetsbrev:

Sitat:
Bobil Nytt & Nyttig
Nyheter og tips fra Pilote i Norge og Frankrike!
Nyhetsbrev juli 2009. www.pilote.no
_______________________________
Strøm og fricamp
Man behøver ikke å være særlig økonomisk begavet for å se at det kan være god økonomi å investere i solcellepanel, selvfølgelig avhengig av hvor mye man bruker bobilen og hvor mange netter man fricamper. Strømprisen på campingplassene øker i ekspressfart fremover. Men den største fordelen er at man er uavhengig av strøm etter mange døgn med fricamping. Selv har jeg montert et solcellepanel på 120W som stort sett dekker vårt behov. I sommer hadde vi 19 døgn med fricamp i Norge uten problem. I forhold til aggregat så gir solcellepanel ingen støy, men det gir heller ikke 220v strøm. Vurderer du å gå til anskaffelse av solcellepanel så pass da på at du får den siste teknologien. Jeg vil anbefale minimum 120W eller mer når man først skal kjøpe Det har skjedd en utrolig
utvikling på solcellepaneler når det gjelder effekt/areal.
Sitat slutt!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batterilading under kjøring - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batterilading under kjøring
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Kjøleskap slukner under kjøring
» kjøring med campingvogn
» Kjøleskapdrift under kjøring
» Kjøring på vinteren!?
» Gasskjøleskap slukner under kjøring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: