CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batterilading under kjøring

Go down 
+11
Runerask
Camelot
hphorn
hpk
Jan
Espen V
Sten Rune
Cecotto
Jan Ole
Lars Egil
Tasle
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 21 Jul 2009 - 13:29

Rashid skrev:
Runerask skrev:
Rashid skrev:
3: Drite i hele mikkmakket, montere Solaranlegg, taue botilhengeren til et solfyllt område. cheers affraid cheers

Jeg har bobil og har seriøst tenkt på å få meg solcelleanlegg på taket. Men surfing på laptop og bruk at TV med satellittuner så "dabber" spenningen.

Da ville det vært greit å få litt strøm inn på batteriet etter en stopp på rasteplass og kanskje overnatting.

Kan vel regne med å få en 5 ampere lading, og det skulle dekke en del Very Happy

Ja det blir jo noe annet enn en sånn Petter Smart (eller Dum) løsning. Legger med et klipp fra Pilote sitt nyhetsbrev:

Sitat:
Bobil Nytt & Nyttig
Nyheter og tips fra Pilote i Norge og Frankrike!
Nyhetsbrev juli 2009. www.pilote.no
_______________________________
Strøm og fricamp
Man behøver ikke å være særlig økonomisk begavet for å se at det kan være god økonomi å investere i solcellepanel, selvfølgelig avhengig av hvor mye man bruker bobilen og hvor mange netter man fricamper. Strømprisen på campingplassene øker i ekspressfart fremover. Men den største fordelen er at man er uavhengig av strøm etter mange døgn med fricamping. Selv har jeg montert et solcellepanel på 120W som stort sett dekker vårt behov. I sommer hadde vi 19 døgn med fricamp i Norge uten problem. I forhold til aggregat så gir solcellepanel ingen støy, men det gir heller ikke 220v strøm. Vurderer du å gå til anskaffelse av solcellepanel så pass da på at du får den siste teknologien. Jeg vil anbefale minimum 120W eller mer når man først skal kjøpe Det har skjedd en utrolig
utvikling på solcellepaneler når det gjelder effekt/areal.
Sitat slutt!

Takk for tilbakemeldingen. Litt feil at man ikke får 230 Volt da, det fikser jeg med en inverter Razz
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 21 Jul 2009 - 13:55

Rashid
gir disse strøm direkte til batteriet via en eller annen boks da?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 21 Jul 2009 - 13:57

Jan skrev:
Rashid
gir disse strøm direkte til batteriet via en eller annen boks da?

Solcelleanlegg skal ha en regulator immellom batteri og panel. Batterilading under kjøring - Page 3 258774
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 23 Jul 2009 - 12:16

Jan skrev:
Rashid
gir disse strøm direkte til batteriet via en eller annen boks da?

Yepp yepp. Men jeg er ingen "trikker" slik at jeg kan ikke si noe om hvordan dette kobles.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 23 Jul 2009 - 12:39

Rashid skrev:
Jan skrev:
Rashid
gir disse strøm direkte til batteriet via en eller annen boks da?

Yepp yepp. Men jeg er ingen "trikker" slik at jeg kan ikke si noe om hvordan dette kobles.

Som nevnt tidligere så må man ha en regulator imellom, denne regulerer slik at batteriet ikke blir overladet osv. I tillegg må det være en diode slik at solcellepanelet ikke trekker ut strøm i batteriet når det er mørkt, noe som oftes er innebygget i solcelleanlegget
Til Toppen Go down
MrCaravelle




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Senja
Registration date : 03.02.2010

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 0:52

Ser at det er ei stund siden dette temaet er debatert.. Smile
Jeg har byttet bil siden i fjor. har nå en kontakt med 13 pinner på bilen , men en slik 7 pin på vogna.så jeg bruker et slikt mellom stykke.

Går det å bytte kontakt/kabel på vogna, for så å få lading tåke bak lys etc... ?? noen som har gjort dette? Gode forslag mottas med takk, (ps hadde tekt på å bytte vogn, men d skal masse peng tell :p)

Vogna e ei Solifer Finlandia 600/S9+ NS. 2002 model
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 7:18

Ikke noe problem det, bare litt arbeid.
Jeg har 13 originalt på vogna og noe av det viktigeste sånn jeg ser det er at ryggelyset virker. I trafikken kan det oppstå situasjoner der det er ønskelig å rygge noen meter og da er det greit å gi beskjed til biler bak at dette er aktuellt før man rekker å få ut en dirigent.
Jeg har kamera der bak og kan lett gjøre dette, og hadde situasjoner sist sommer der det var nødvendig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 7:51

For å få til lading er det en god del arbeid, dette avhenger av biltype/modell. På min bil er det minst 5-6 timer arbeid, Toyota selger et sett med ledninger som er "bare" å clipse sammen, men det er kabler som skal opp til en boks i dashbordet og til sikringboks. De fremste er for å få til lading. De trenger ikke jeg, da jeg har solcelleanlegg og er litt selvberget med strøm. Pluss at jeg har mye batteri også.
Men for å få til ryggelys som Jan Ole sier, er det 2 måter å gjøre det på:
1:) Montere en ny 13 polt og koble ledningene som du har brukt før på den nye kontakten (13-polt).
2:) Den gamle 7 polte har 2 ledige skruer, du kan koble en ledning fra ryggelys/tåkelys.

Edit: ser at det var det motsatte som MrCaravelle spurte om, og det har jeg ingen erfaring med. Sorry!


Sist endret av JanP den Tir 1 Jun 2010 - 15:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 12:28

Mitt svar gikk på forandring av utstyret i vogna, forutsetter at 13-pins på bilen er i orden.
Lading har jeg lite tro på, i alle fall uten ladebooster.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 16:06

MrCaravelle skrev:

..Går det å bytte kontakt/kabel på vogna, for så å få lading tåke bak lys etc... ?? noen som har gjort dette? Gode forslag mottas med takk, (ps hadde tekt på å bytte vogn, men d skal masse peng tell :p)

Vogna e ei Solifer Finlandia 600/S9+ NS. 2002 model

Er det tåkelys/ryggelys i vogna originalt? Sjekk ut dette før du begynner. Det går jo an å legge ut en ledning (+) og se om det lar seg gjøre å få til lys. I en 7 polt skal det være et par ledninger som ikke er i bruk, om du har det går det jo an å koble frem disse til lysene bak om vogna er forberedt for det. Pinne nr 2 skal brukes til tåkebaklys, i tillegg er det 2 ledninger for lys, pinne 5 for høyre 7 for venstre, den ene av de er vanligvis ikke i bruk.

Pinnene 1-7 er felles på begge kontakter. Nr 8 i 13 polt brukes til ryggelys.

Lading er jeg skeptisk til, det er tynne ledninger som brukes, og om du skal lade, hva skal du bruke det til? Camperer du uten tilgang til strøm vil jeg anbefale større batteri og kraftigere lader.
Finn ut om du virkelig har bruk for å lade underveis. Har du sjelden bruk for det; glem det foreløpig og se på andre muligheter for å ha litt strøm til overs.


Sist endret av JanP den Tir 1 Jun 2010 - 16:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 16:11

En situasjon jeg ser for meg for egen del der det hadde vert ønskelig med lading underveis er om jeg først bruker moveren før avreise, fricamper en natt eller to og så har bruk for moveren for å komme på plass igjen ved spikerteltet eller en annen campingplass. Da blir det smått med vanlig lading i dette tidsrommet og dermed kanskje lite igjen til moveren.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 16:23

Honda selger løsninger for spesielle behov, det er bare å omfordele lasten litt så går det bra med vekta. Koster litt, men det virker. Alltid.Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_biggrin Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTir 1 Jun 2010 - 16:35

Vi har lading fra bilen (via booster) og det fungerer helt perfekt, tror jeg............ har i alle fall alltid full batteri Wink
Til Toppen Go down
MrCaravelle




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Senja
Registration date : 03.02.2010

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 23:23

jkl skrev:
Vi har lading fra bilen (via booster) og det fungerer helt perfekt, tror jeg............ har i alle fall alltid full batteri Wink

I følge Avataren din har du også ei Solifer.. ??! vet du hvordan det er koblet i vogna? har du kanskje mulighet til å scanne/kopiere eller legge ut koblingsskjemaet?? Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeOns 2 Jun 2010 - 23:27

Det er ikke booster i Soliferen.
Har faktisk ikke sjekket om det er lading fra bilen, men regner med det Embarassed

Har boster på Kaben Wink

Manualer med el-skjemaer ligger på kabe.se
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 18:52

Runerask skrev:
Rashid skrev:
Runerask skrev:
Rashid skrev:
3: Drite i hele mikkmakket, montere Solaranlegg, taue botilhengeren til et solfyllt område. cheers affraid cheers

Jeg har bobil og har seriøst tenkt på å få meg solcelleanlegg på taket. Men surfing på laptop og bruk at TV med satellittuner så "dabber" spenningen.

Da ville det vært greit å få litt strøm inn på batteriet etter en stopp på rasteplass og kanskje overnatting.

Kan vel regne med å få en 5 ampere lading, og det skulle dekke en del Very Happy

Ja det blir jo noe annet enn en sånn Petter Smart (eller Dum) løsning. Legger med et klipp fra Pilote sitt nyhetsbrev:

Sitat:
Bobil Nytt & Nyttig
Nyheter og tips fra Pilote i Norge og Frankrike!
Nyhetsbrev juli 2009. www.pilote.no
_______________________________
Strøm og fricamp
Man behøver ikke å være særlig økonomisk begavet for å se at det kan være god økonomi å investere i solcellepanel, selvfølgelig avhengig av hvor mye man bruker bobilen og hvor mange netter man fricamper. Strømprisen på campingplassene øker i ekspressfart fremover. Men den største fordelen er at man er uavhengig av strøm etter mange døgn med fricamping. Selv har jeg montert et solcellepanel på 120W som stort sett dekker vårt behov. I sommer hadde vi 19 døgn med fricamp i Norge uten problem. I forhold til aggregat så gir solcellepanel ingen støy, men det gir heller ikke 220v strøm. Vurderer du å gå til anskaffelse av solcellepanel så pass da på at du får den siste teknologien. Jeg vil anbefale minimum 120W eller mer når man først skal kjøpe Det har skjedd en utrolig
utvikling på solcellepaneler når det gjelder effekt/areal.
Sitat slutt!

Takk for tilbakemeldingen. Litt feil at man ikke får 230 Volt da, det fikser jeg med en inverter Razz

Må bare skrive en status etter solcelleanlegget er montert.

En skikkelig solskinnsdag forleden hadde jeg nok strøm slik at til og med kjøleskapet kunne driftes på 12V i fricamping, store deler av dagen sunny
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 22:26

jkl skrev:
Det er ikke booster i Soliferen.
Har faktisk ikke sjekket om det er lading fra bilen, men regner med det Embarassed

Har boster på Kaben Wink

Manualer med el-skjemaer ligger på kabe.se

Det var ikke booster i min 2008 Solifer heller, så det ble satt inn da vi kjøpte vogna. "Kjekt å ha" for å lade batteriet litt under kjøring.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 22:40

Og virker den etter planen?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 22:48

Jan Ole skrev:
Og virker den etter planen?

Ser ut som det, det lyser i alle fall i kontrollyset (LED). Har ikke gått tom for strøm enda, selv med bruk av moveren inn i mellom.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitimeTor 3 Jun 2010 - 22:54

Har lyst på en sånn, men fricamper veldig lite, kanskje det er fornuftig å vente til jeg ser at jeg trenger en sånn?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batterilading under kjøring - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batterilading under kjøring
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Kjøleskap slukner under kjøring
» kjøring med campingvogn
» Kjøleskapdrift under kjøring
» Kjøring på vinteren!?
» Gasskjøleskap slukner under kjøring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: