CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Taket løfter seg?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
gtfossum
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.05.2008

Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitimeSøn 4 Mai 2008 - 13:08

På utsiden av vogna har jeg sett at taket ser ut til å løfte seg fra veggen i et område på ca. 1-1,5 m. Det samme ser jeg innvendig. Jeg tror at et eller annet siger og at klesskapet, som en mer stabil konstruksjon i høyderetningen ikke siger og derfor holder taket oppe. Fra utstiden ser det altså ut som om taket løfter seg. Dette er på en Hobby 555 '87 modell. Har noen en god ide om hva som skjer og hva jeg kan gjøre med dette. Blir fort mye arbeid er jeg redd.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Re: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitimeSøn 4 Mai 2008 - 13:17

Hei gtfossum

Velkommen hit til forumet!!!!


Har du hatt mye snø på taket i vinter? Den er jo veldig tung og kan presse taket ned.....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Re: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitimeSøn 4 Mai 2008 - 15:19

gtfossum skrev:
På utsiden av vogna har jeg sett at taket ser ut til å løfte seg fra veggen i et område på ca. 1-1,5 m. Det samme ser jeg innvendig. Jeg tror at et eller annet siger og at klesskapet, som en mer stabil konstruksjon i høyderetningen ikke siger og derfor holder taket oppe. Fra utstiden ser det altså ut som om taket løfter seg. Dette er på en Hobby 555 '87 modell. Har noen en god ide om hva som skjer og hva jeg kan gjøre med dette. Blir fort mye arbeid er jeg redd.

Gtfossum. Velkomen på caravanforum.

Vanskelig å si uten å ha sett skaden hva som har eller i ferd med å skje.
Mye snølast som har presset på taket som igjen har presset på veggen ned. Skapet står å holder avstand mellom gulv og tak nokså konstant men ellers så er det ikke noe som holder tak/vegg oppe. Spørsmålet da er om det er råte i bærekonstruksjonen som lar veggen sige nedover.
For det har jeg vært ute for i ei gammal astral. Store deler av svilla og nederste del av treverket var råtnet bort
Ville være skeptisk til å prøve å utbedre en slik skade. Blir fort meget kostbart selv om man prøver å utbedre skaden selv.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
gtfossum
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.05.2008

Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Re: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitimeSøn 4 Mai 2008 - 18:44

Jeg er også redd for at reparasjon blir både veldig dyrt og kanskje gir et dårligere resultat enn den skade som allerede har oppstått. Det er vel teknisk mulig å ta hele siden ned og bygge den på nytt, men uten skikkelig produksjonsutstyr er jeg redd for at lamineringen blir for dårlig.

Det kan godt være det har vært mye snø på vogna, men i så fall over tid. Har ikke vært spessielt mye snø på vogna i vinter. Treverket, av det jeg kan se ned innenfor aluminiumsplaten som har løsnet øverst, ser lyst og fint ut. Nede virker det ikke direkte råttent, men jeg har ikke forsøkt å løsne lister og sjekke nøyere. Det kan se ut som om det har vært bevegelse her.

Men om det er råte i nedre sammenføyning (vegg mot gulv) hva gjør jeg da? Selv tenker jeg at det kanskje er enklest og like greit foreløpig å bare sørge for at jeg får tettet øvers (aluminiumsplaten når ikke helt opp til aluminiumslisten) ved å lime en ny aluminiumsplate øverst eller legge en plast/gummilist som er litt bredere under opprinnelig gummi og alu.list.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Re: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitimeSøn 4 Mai 2008 - 18:51

gtfossum skrev:
Jeg er også redd for at reparasjon blir både veldig dyrt og kanskje gir et dårligere resultat enn den skade som allerede har oppstått. Det er vel teknisk mulig å ta hele siden ned og bygge den på nytt, men uten skikkelig produksjonsutstyr er jeg redd for at lamineringen blir for dårlig.

Det kan godt være det har vært mye snø på vogna, men i så fall over tid. Har ikke vært spessielt mye snø på vogna i vinter. Treverket, av det jeg kan se ned innenfor aluminiumsplaten som har løsnet øverst, ser lyst og fint ut. Nede virker det ikke direkte råttent, men jeg har ikke forsøkt å løsne lister og sjekke nøyere. Det kan se ut som om det har vært bevegelse her.

Men om det er råte i nedre sammenføyning (vegg mot gulv) hva gjør jeg da? Selv tenker jeg at det kanskje er enklest og like greit foreløpig å bare sørge for at jeg får tettet øvers (aluminiumsplaten når ikke helt opp til aluminiumslisten) ved å lime en ny aluminiumsplate øverst eller legge en plast/gummilist som er litt bredere under opprinnelig gummi og alu.list.



Ville være betenkt jeg på å begynne med noen større reparasjon på ei såpass gammel vogn. Snakker av erfaring her. Har som sakt hatt ei vogn tidligere der det var mye arbeid på grunn av fukt og råte.
Personlig ville jeg sett meg om etter ei annen vogn som var friskere.
Men som du skriver så er det fullt mulig å gjøre en enklere reparasjon for å tette igjen åpningen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
gtfossum
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.05.2008

Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Re: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitimeFre 27 Jun 2008 - 19:40

Lenge siden jeg postet denne tråden, men nå har jeg endelig fått gjort noe. Vet ikke hvor lenge det hodler og skulle gjerne gjort litt mer med det. Men her er hva jeg gjorde: Jeg tok først av halve hjørnelisten. Det var nok til å komme til der skaden var. Så jekket jeg opp veggen slik at den kom i flukt med taket igjen. Så sprøytet jeg godt med Tec7 ned i mellom trelistene og aluminiumsplaten. Lagde meg så noen knekter med annlegg på hver side av taket som jeg kunne kile opp slik at jeg fikk presset aluminiumplaten inntil vognen igjen. Etter et par dager skulle vognen brukes og jeg fjernet knektene. Var nokså spent, Ville gjerne ha tatt av den andre halvdelen av listen for å fortsette reperasjonen der. Men foreløpig har det holdt! Så var det ny tettemasse og på med lister igjen. Skulle nok gjort noe arbeid med å sette i større skruer eller laget nye hull. Ikke så lett å treffe ordentlig i hullene igjen.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Taket løfter seg? Empty
PosteTema: Re: Taket løfter seg?   Taket løfter seg? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Taket løfter seg?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Må opp på taket, tåler den det?
» Gå på taket på en Hobby 650 ?
» Vannpytt på taket av vogna
» Vintercamp og snømåking av taket
» Hvor mye snø tåler taket ?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: