CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeOns 18 Jun 2008 - 19:39

Hei

Kjøpte nylig en en 560UKF 2006 modell. Var ikke montert batteripakke til denne så dette har jeg nylig montert. Et 120A fritidsbatteri ble tilkoblet battery-inn på konverter under sengen med egen sikring samt av/på bryter. Alt så ut til å fungere ypperlig. Lys, vifter på Thruma, vannpumper til vask osv.

Var på en liten tur i helgen og la merke til at spyler på toalett samt tenner på stekeovn ikke virker på 12 V, bare på 220V. Sjekket de 4 15A sikringer som står på konverter samt byttet ut den 3A sikringen som står i 12V panelet . (Noen som tipset om at denne gikk på nevnte apparater) Jeg byttet ut med en på 5A. Fremdeles virker det ikke.
Vippet av bryterpanelet på toalett for å måle. Når jeg står på 12V så har jeg bare strøm på rød ledning, står jeg på 220V er der også strøm på de to andre som ser ut som de går ned til selve pumpen. Noen som kan forklare dette?

Sjekket bak stekeovnen med et speil. Ser at der går to "kurser inn på tenneren. Den ene står der 07 på og går inn i 12V-panel inne i skapet, den andre var ikke merket og jeg klarte ikke å se hvor den gikk. Kurs 07 har strøm både på 12 og 220V.
Ifølge forhandler er det kurs 12 som går til toalett, denne har strøm hos meg både når jeg står på 12 og 220V. Kurs 07 var korrekt for tenner til ovn.

Jeg begriper ikke hva som er feil. Jeg skønner heller ikke hvorfor der går to "kurser" inn på tenneren eller hvorfor jeg på toalett bare har 12V i den ene av ledningen som går inn på kretskort under bryter når jeg kjører 12V men på 3 av dem på 220V (To ser ut som de går ned til pumpen)

Er det andre steder toalett/stekeovn får strøm når jeg kjører på 220V? Jeg trodde alt ble fordelt i 12V-anlegg i skapet.


Jeg har ringt til 4 forhandlere for å få hjelp, ingen skjønner hva som er galt. Den ene nevnte en liten switch/dipper på 12V-panelet som skulle byttes setting på om man kjørte med batteri, men denne har ikke jeg.
Det skal da være mulig å kjøre toalett og tenner på 12V?Instruksjonsbok sier jo at dette er 12V enheter.

Lader har jeg ikke tilkoblet enda, men det skal nå ikke ha noe å si foreløpig, batteriet er jo fulladet.

Håper noen har tips. Norsk Caravan Club tipset om Vegard på forumet her som hadde god peiling og som kanskje kunne hjelpe meg..?

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal feilsøke videre. Min lokale forhandler bare hever på skuldrene og ser ikke ut til å være så villige til å finne ut av det.. Crying or Very sad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeOns 18 Jun 2008 - 19:56

Caravan_nord skrev:
Hei

Kjøpte nylig en en 560UKF 2006 modell. Var ikke montert batteripakke til denne så dette har jeg nylig montert. Et 120A fritidsbatteri ble tilkoblet battery-inn på konverter under sengen med egen sikring samt av/på bryter. Alt så ut til å fungere ypperlig. Lys, vifter på Thruma, vannpumper til vask osv.

Var på en liten tur i helgen og la merke til at spyler på toalett samt tenner på stekeovn ikke virker på 12 V, bare på 220V. Sjekket de 4 15A sikringer som står på konverter samt byttet ut den 3A sikringen som står i 12V panelet . (Noen som tipset om at denne gikk på nevnte apparater) Jeg byttet ut med en på 5A. Fremdeles virker det ikke.
Vippet av bryterpanelet på toalett for å måle. Når jeg står på 12V så har jeg bare strøm på rød ledning, står jeg på 220V er der også strøm på de to andre som ser ut som de går ned til selve pumpen. Noen som kan forklare dette?

Sjekket bak stekeovnen med et speil. Ser at der går to "kurser inn på tenneren. Den ene står der 07 på og går inn i 12V-panel inne i skapet, den andre var ikke merket og jeg klarte ikke å se hvor den gikk. Kurs 07 har strøm både på 12 og 220V.
Ifølge forhandler er det kurs 12 som går til toalett, denne har strøm hos meg både når jeg står på 12 og 220V. Kurs 07 var korrekt for tenner til ovn.

Jeg begriper ikke hva som er feil. Jeg skønner heller ikke hvorfor der går to "kurser" inn på tenneren eller hvorfor jeg på toalett bare har 12V i den ene av ledningen som går inn på kretskort under bryter når jeg kjører 12V men på 3 av dem på 220V (To ser ut som de går ned til pumpen)

Er det andre steder toalett/stekeovn får strøm når jeg kjører på 220V? Jeg trodde alt ble fordelt i 12V-anlegg i skapet.


Jeg har ringt til 4 forhandlere for å få hjelp, ingen skjønner hva som er galt. Den ene nevnte en liten switch/dipper på 12V-panelet som skulle byttes setting på om man kjørte med batteri, men denne har ikke jeg.
Det skal da være mulig å kjøre toalett og tenner på 12V?Instruksjonsbok sier jo at dette er 12V enheter.

Lader har jeg ikke tilkoblet enda, men det skal nå ikke ha noe å si foreløpig, batteriet er jo fulladet.

Håper noen har tips. Norsk Caravan Club tipset om Vegard på forumet her som hadde god peiling og som kanskje kunne hjelpe meg..?

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal feilsøke videre. Min lokale forhandler bare hever på skuldrene og ser ikke ut til å være så villige til å finne ut av det.. Crying or Very sad

Hei

hvilken fyr er det du har???

Saken her, er jo at jeg burde hatt skjema på vogna di..... for her er det litt tenke-stoff.... uten skjema, blir det lett famling i blinde....

Her er jeg rett og slett ikke sikker, men for å resonere litt.....

Sånn i utgangspunktet har jeg lite tro på den switchen en nevner..... for strømmen bryr seg da ikke om, om den kommer fra batteri, eller omformer.... jeg mener du skulle fått 12V uansett.... for her skal jo batteriet erstatte strømmen omformeren gir, og sånn sett, skulle alt funke.....

jeg lurer faktisk litt på om den omformeren er helt frisk, men tør ikke konkludere.....

Så et lite hjertesukk: de der omformerene altså...... de hører helvxxx til altså..... skulle ikke ha fantes de der....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeOns 18 Jun 2008 - 21:21

Hei

jeg har tenkt fyr, men ser jo det er steikovnen du mener....... låste seg til fyren, i hodet mitt.....

men fyren, er det thruma med batteri, siden den tenner, eller er den prøvd???.......
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeOns 18 Jun 2008 - 22:27

Thrumaen er med eget batteri ja så den er utenom denne diskusjonen. Såvidt jeg vet så er der en sammenheng mellom tenner til stekeovn, toalettspyler og lys i kjøleskap.. Den 3 A sikringen i 12V panelet styrer blandt annet disse i følge forhandler. Men så er det da, lys i kjøleskap fungerer på både 12V og 220V.
Jeg skjønner heller ikke hva som er forskjellen på om jeg kjører på 12V eller 220V, alt går jo gjennom 12V-panelet og begge enheter går på 12V. Kan det ha noe med likestrøm/vekselstrøm/sinuskurve etc etc (vill gjetting her, jeg er overhodet ingen el-ekspert)

Hvorfor er det foreksempel slik at der går to kurser/kabler inn til stekeovnen? Den ene ser jeg er merket 07 og går inn i 12V-panel i skapet. Den andre ser ut til å gå mot kjøleskap eller lignende.

Hvorfor får jeg strøm på den ene ledningen i toalettet på 12V, mens jeg på 220V får strøm i 3 av dem (de 2 som har strøm mens jeg kjører 220V går i en hvit strømpe ned i vannet og antageligvis til pumpen) Den som har strøm på både 220V og 12V ser ut til å være "inntaket"

Beklager mye spørsmål og knotete formulering.

Kan ikke skjønne at det er omformeren heller siden alt annet virker, men hvis jeg nå bestemmer meg for å hive hele omformeren til helv*, kobler jeg da bare de 3 (eller er det 4) 12V kursene rett på batteriet?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeOns 18 Jun 2008 - 22:45

Caravan_nord skrev:
Thrumaen er med eget batteri ja så den er utenom denne diskusjonen. Såvidt jeg vet så er der en sammenheng mellom tenner til stekeovn, toalettspyler og lys i kjøleskap.. Den 3 A sikringen i 12V panelet styrer blandt annet disse i følge forhandler. Men så er det da, lys i kjøleskap fungerer på både 12V og 220V.
Jeg skjønner heller ikke hva som er forskjellen på om jeg kjører på 12V eller 220V, alt går jo gjennom 12V-panelet og begge enheter går på 12V. Kan det ha noe med likestrøm/vekselstrøm/sinuskurve etc etc (vill gjetting her, jeg er overhodet ingen el-ekspert)

Hvorfor er det foreksempel slik at der går to kurser/kabler inn til stekeovnen? Den ene ser jeg er merket 07 og går inn i 12V-panel i skapet. Den andre ser ut til å gå mot kjøleskap eller lignende.

Hvorfor får jeg strøm på den ene ledningen i toalettet på 12V, mens jeg på 220V får strøm i 3 av dem (de 2 som har strøm mens jeg kjører 220V går i en hvit strømpe ned i vannet og antageligvis til pumpen) Den som har strøm på både 220V og 12V ser ut til å være "inntaket"

Beklager mye spørsmål og knotete formulering.

Kan ikke skjønne at det er omformeren heller siden alt annet virker, men hvis jeg nå bestemmer meg for å hive hele omformeren til helv*, kobler jeg da bare de 3 (eller er det 4) 12V kursene rett på batteriet?

For å starte fra toppen:

den 3A sikringen får den strøm, når ikke 230V er tilkoblet, det kan tyde på at denne kun får 12V via omformeren når strømmen er tilkoblet.....

Lyset i kjøleskapet, får tydelig spenning fra batteri, da dette og drives av 12V.

Saken her er jo at du får 12V to veier.... enten via batteri, eller via omformer..... batteriet gir en glatt strøm, mens omformeren gir en pulserende spening. dette er nok ikke årsaken, for før du satt inn batteriet, var alt styrt av den pulserende, og disse tingene som ikke funker, fungerer ko i andre vogner, hvor de samme tingene er montert.

vanskelig å si noe mere konkret, uten skjema....
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 0:16

Dette blir et skudd i blinde, men det spørs om du ikke skulle se litt nøyere etter den dip-switchen på 12V panelet.
Dip-switch er som regel betegnelse på en bitteliten bryter som må betjenes med en blyantspiss e.l og den sitter muligens litt gjemt.
Det kan være at omformeren eller panelet må "vite" om man har batteri eller ikke for å koble inn alle kursene når omformeren mister 230V eller at det ikke er felles jordpotensiale for alle kursene. Det siste er nok ikke så sannsynlig, men ikke helt umulig heller, for minus på alle kjørelys er skilt fra minus på innvendig el.anlegg.

Jeg har rotet en del i el.anlegget på min vogn som er en 2008 mod. Det er sikkert en god del annerledes enn på 2006 mod i og med det sentrale panlet som kom i 2007.
For meg som elektrofagmann har begrepet Hobby-elektriker fått en ny betydning etter at jeg har gått gjennom anlegget på vogna mi, så det er ikke helt å utelukke at du kan ha en feil på vogna di som ikke er så lett å finne uten at man går på og feilsøker direkte i vogna.
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 7:39

Skal se nøye etter den dip-switchen en gang til, men mener jeg har utelukket denne på min vogn allerede.

Forhandler fortalte meg at kurs 07 i panelet går til tenneren, kurs 12 går til toalettspyleren. Testet dette ved å stå på 220V, der jeg nappet ut disse en etter en og joda, tenneren og toalettspyler sluttet å virke.

Det som er utrolig merkelig er at jeg måler strøm fra henholdsvis kurs 07 og kurs 12 når jeg kjører på 12V også... Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 36874 Nå har jeg ikke spenningsmåler så jeg vet ikke om strøm evt er svakere, men bare en lampe som viser at der er 12V der.
Derfor lurer jeg på om at spyler/tenner får strøm fra en annen plass i tillegg? Derfor jeg nevner det med to kurser som går inn på foreksempel tenner..Men jeg kan ikke begripe fra hvor, eller hvorfor.
Det er bare kurs 07 og 12 som får påvirkning for spyler/tenner når jeg står på 220V, alle andre kan nappes ut og fremdeles virker spyler/tenner.

Jeg blir så forbannet når jeg plages med sånn *** Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 830847 Lå våken halve natten å grublet , hadde ikke kjerringa vært hjemme hadde jeg vel sitttet i vogna halve natta Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 36874
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 9:42

cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers

Røska ut omformeren og kjørte alt rett på batteriet. Da funka plutselig alt! Var å henta en ny omformer nå, en nyere modell med flere kurser blandt annet. Skal hive i den å se hvordan det går. Funker det ikke så går jeg over til bare batteri og lader.
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 15:25

https://servimg.com/view/12569117/1


Kan noen fortelle meg hvordan denne kobles? Den gamle hadde 4 kurser ut og var selvforklarende. Denne har 6 sikringer...Hvis man ser bort fra batteri-inn så måler meg frem til at de 6 nederste pinnene (på bildet) er minus, de 5 øverste leverer strøm. Men hvilke som er hvilken kurs aner jeg ikke. Napper jeg ut alle sikringene når 220V er innkoblet så er der fremdeles strøm..??.. Er sikringene bare for batteristrøm? Har ikke målt med batteri tilkoblet.

Forhandler bare heiv denne i handa på meg, sa dette var den nye typen. Ingen manual fulgte med.
Modellbetegnelse Dometic SMP190-01. Product nr 70270.9704. Finner ingen info eller manualer om denne på nett. Selv ikke leverandør i Norge hadde dette, de har sendt en forespørsel til Sverige. Det var da voldsomt så vanskelig det skulle være da......[img][/img][img][/img][img][/img][img][/img]
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 15:59

Legger inn bilde her jeg, men fikk ikke til å rotere det Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 785584 Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 785584



Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Dometi10


Kan ikke komme med noe som løser problemet ditt utenom å hiv ut skiten før du skrur den fast og sett inn en skikkelig lader med en gang. Da er problemet løst. Du må kanskje til med separate sikringer men allikevel en bedre løsning. Strømmen som omformeren leverer har jeg erfart gir hakkete gange på div pumper, mens strøm fra batteriet gjør dem så fine i gangen så. study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 16:39

Jeg pratet med forhandler ang bruka v bare lader og batteri, han skjønte ikke hvorfor jeg skulle gjøre det, han mente omformer var bedre alternativ.

Finns der noe godt panel jeg kan bruke for å montere rett på batteri, helst med sikringer?

Per dags dato har jeg bare en elektronisk lader kjøpt på biltema eller lignende som bare leverer rundt 5 amp. Regner med at dette ikke er godt nok hvis jeg velger å fjerne omformer. Hadde egentlig ikke lyst til å investere i forholdsvis dyr lader når jeg allerede har det jeg trenger gratis. Den laderen jeg har fungerer bra nok i dag siden jeg sjelden står på plass uten 220V, 12V batteri er bare backup, holder uansett gjennom en hel helg. Så kan jeg lade batteriet igjen i et døgn år jeg kommer hjem. Den elektroniske laderen jeg har i dag lager støy og er ikke interesert i å ha denne under sengen hvis jeg skal kjøre uten omformer, dvs jeg må gå til innkjøp av en ny.

Tror derfor jeg vil prøve med omformer først.
Noen som kan svare på spørsmål i min siste post?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 17:33

Caravan_nord skrev:
cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers

Røska ut omformeren og kjørte alt rett på batteriet. Da funka plutselig alt! Var å henta en ny omformer nå, en nyere modell med flere kurser blandt annet. Skal hive i den å se hvordan det går. Funker det ikke så går jeg over til bare batteri og lader.

Fornuftig..... husk bare å sikre alt med sikringer.....

den omformeren, er jeg redd kommer til å lage mere kødd for deg, om du ikke hiver den vekk..... unødig elektronikk, er det greit å ungå......
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 21:56

[Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Dometi10

Jeg tror jeg har manual til denne i vogna mi, men den får jeg ikke tak i før på søndag.

Jeg tipper at den har 5 forbrukerkurser, fordi det er lysdiode ved bare 5 av sikringene. De lyser opp om sikringen går.
Jeg er ikke så sikker på at de 5 nederste er minus fordi det er markert med + med jevne mellomrom oppover. Det er mer naturlig at det er annenhver minus og pluss. Da er det en pinne "til overs", sannsynligvis på den kontakta med 5 pinner. Det kan være en ekstra minus.

Du kan bli lurt om du måler på pinnene med et digitalt multimeter uten at belastningen er koblet til. Pga lysdioden som skal lyse når sikringen går er det noe elektronikk som kan forårsake dette.

Jeg fatter ikke hvorfor noen er så giret på å bli kvitt omformeren. Den er ikke noe annet enn et switcet power som brukes overalt ellers. I industrien har vi i bøtter og spann av dem, og de forsyner all slags elektronikk. For 10-15 år siden kunne det være problemer med rippel, men ikke nå lenger.
En elektronisk batterilader er akkurat det samme, men batteriet gjør at spenningen glattes helt.
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 19 Jun 2008 - 22:14

Flott om du finner den manualen. Jeg hadde også trodd at det var annenhver med + og -, men resultatet ble som beskrevet ovenfor når jeg målte med 220V tilkoblet. Hvorfor er det 6 sikringer forresten? Hvis det bare er 5 kurser tenker jeg på...
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeSøn 22 Jun 2008 - 16:59

HAr du funnet den manualen? Unnskyld masingen, men det klør i fingrene etter å få alt i orden nå.... Surprised
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeSøn 22 Jun 2008 - 20:54

Jeg fant manualen, men den sier ingenting om hvordan koblinga er. Du har sikkert manualen selv, for den dekker flere typer, også den nye du har. Det står på side 15 hvilke typer den dekker, men det hjelper lite allikevel.

Du finner den elektronisk her: http://www.dometicmanuals.com:8080/2006/991/00350500EN.pdf (side 10,11,12,og 13 mangler, men det er bare på italiensk og nederlandsk)

Jeg har kikket litt på el.anlegget i vogna mi og det jeg har funnet ut der tror jeg kan hjelpe deg. Skal legge ut bilder og forklaring.
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeSøn 22 Jun 2008 - 21:23

Takker. Jo, jeg har den der, den tilhører den gamle omformeren. Men den nye er som sagt større og kontaktene er konfigurert helt annerledes.
Importør i Norge kunne heller ikke finne manual merkelig nok. Han har sendt henvendelse til produsenten. Jeg har 4 kurser som skal inn i 12V-panelet i vogna, jeg må vite hvordan disse skal monteres i omformeren, hvilke kontakter som styrer hvilke kurser/sikringer etc..Forstår ingenting av oppsettet på den nye her.

Den andre hadde to kontakter per kurs rett ved siden av hverandre og det var det, enkelt og greit.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeSøn 22 Jun 2008 - 21:55

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Dometi10

Her er omformeren i vogna mi. Den ser ut til å ha samme pinnekonfigurasjon som din.

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Img4394om5

Fra venstre:
Den første kontakta 2 pinner: Fra batteri + (svart) og - (gul)
Den andre kontakta 5 pinner: + til forbrukerkurser. Forsynes fra sikring 1-5 i rekkefølge grønn, hvit, gul, brun og svart.
Den tredje kontakta 2 pinner: Til booster for lading av batteri + (brun) og - (blå). Forsynes fra sikring nr. 6
Den fjerde kontakta 4 pinner: - alle sammen

Sikring nr. 1 på 7,5A går til lys i kjøleskap, vannpumpe, og toalettspyling.

Du kan ikke måle på pinnene med et digitalt multimeter uten at belastningen er koblet til. Da måler du spenning selv om sikringen er tatt ut. Lysdioda som indikerer at sikringen er gåen lyser heller ikke før det er belastning på kursen.

Ut fra dette bør du greie å koble opp omformeren.
Du kobler alle minuser på kontakta med 4 pinner helt til høyre (øverst på bildet ditt) og plussene til kontakta med 5 pinner. Deretter setter du den 7,5A sikringa på riktig plass ift kursen til spylepumpa og stekeovnen.
Hvis du skal bruke en vanlig batterilader kobler du ingenting på den tredje kontakta, den med 2 pinner.

I vogna mi sitter det en såkalt booster, dvs at man lader batteriet med 12V likespenning som kilde. Boosteren øker spenningen og regulerer ladinga. Den har faktisk også inngang for solcellepanel. Det går ledninger inn på boosteren både fra omformeren og fra tilhengerkontakta. Da får man ladet batteriet mens man kjører uten at batteriene i bil og vogn er direkte sammenkoblet. Dette er standard når man bestiller vogn med batteripakke.
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 2:23

Dette var jo glimrende. Kunne ikke fått det forklart bedre cheers cheers
Skal si fra når alt er koblet hvordan det gikk.

Takk! Wink
Til Toppen Go down
Caravan_nord

Caravan_nord


Antall Innlegg : 11
Registration date : 18.06.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 26 Jun 2008 - 10:34

Takk igjen til hpk for skjema og forklaring. Monterte omformeren og koblet den opp. Fremdeles samme problem! Evil or Very Mad Hva i hel*** er dette tenkte jeg. Satte meg ned å kikkket på alle tilkoblinger en gang til.. ..........................................Hmm, kan det være at jeg har byttet polaritet på batteriet?..........Kan det ha noe å si tro.............................Voila! Plutselig virket alt. cheers Den pumpen til toalettet og tenneren var de eneste enhetene som var avhengig av riktig polaritet. Jeg var så sikker på at jeg hadde koblet alt rett Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 280457 Da var det bare å gå inn til kjerringa å innrømme at jeg hadde driti på draget så det holdt. Gått rundt å banna og irritert meg på den forbanna omformeren som ikke virket... Smile

Uansett, takk for hjelpen. Et glimrende forum virker det som.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 26 Jun 2008 - 10:40

Caravan_nord

Så flott at du har fått det til....Lettelsen er stor hos dere nå tenker jeg.....men kan du forklare polaritet på batteriet? Har det noe polen +/- å gjøre?
Vil gjerne forstå dette her skjønner du.... Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 26 Jun 2008 - 16:46

Tove skrev:
Caravan_nord

Så flott at du har fått det til....Lettelsen er stor hos dere nå tenker jeg.....men kan du forklare polaritet på batteriet? Har det noe polen +/- å gjøre?
Vil gjerne forstå dette her skjønner du.... Wink

Tove

jepp.... det er det samme..... og den hadde ikke jeg tatt, uten å ha vert i vogna selv og leitet.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 26 Jun 2008 - 21:37

Vegard skrev:
Tove skrev:
Caravan_nord

Så flott at du har fått det til....Lettelsen er stor hos dere nå tenker jeg.....men kan du forklare polaritet på batteriet? Har det noe polen +/- å gjøre?
Vil gjerne forstå dette her skjønner du.... Wink

Tove

jepp.... det er det samme..... og den hadde ikke jeg tatt, uten å ha vert i vogna selv og leitet.....

Vegard

Okeey da tok jeg den....Wink
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitimeTor 26 Jun 2008 - 23:20

Caravan_nord skrev:
Takk igjen til hpk for skjema og forklaring. Monterte omformeren og koblet den opp. Fremdeles samme problem! Evil or Very Mad Hva i hel*** er dette tenkte jeg. Satte meg ned å kikkket på alle tilkoblinger en gang til.. ..........................................Hmm, kan det være at jeg har byttet polaritet på batteriet?..........Kan det ha noe å si tro.............................Voila! Plutselig virket alt. cheers Den pumpen til toalettet og tenneren var de eneste enhetene som var avhengig av riktig polaritet. Jeg var så sikker på at jeg hadde koblet alt rett Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 280457 Da var det bare å gå inn til kjerringa å innrømme at jeg hadde driti på draget så det holdt. Gått rundt å banna og irritert meg på den forbanna omformeren som ikke virket... Smile

Uansett, takk for hjelpen. Et glimrende forum virker det som.
Caravan Nord

Fint at du fant ut av det.

Her inne får du svar på det meste av en eller annen, gjerne flere. Idea
Jeg ble litt bedre kjent med vogna mi jeg også når jeg målte meg fram for å finne ut hvordan det var koblet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Empty
PosteTema: Re: Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006   Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Spyler toalett samt tenner til stekeovn på UKF 2006
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sengeplasser, samt fuktgaranti
» Lys i Hobby slår seg på etter 60s samt varmekabler streiker
» Sunwind gasskjøleskap tenner ikke
» Ettermontering av stekeovn.
» Bytte lyspære i spinflo stekeovn.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: