CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg

Go down 
+13
Mr.Vikebø
Fredrik1
Johnny
hobby 650 kfu
Harald-
André
Espen H.
OyvindSP
sveine
Jan
Thomas
thor_egil
Lars Egil
17 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 13:48

Vi er vel nå over på store SUV'er og Caravelle/Multivan lignende kjøretøy...

Biler jeg tror kan passe:
- Audi A8
- Audi Q7
- BMW X5
- Hyundai Santa Fe
- Mercedes ML
- Mitsubishi Pajero
- Toyota Landcruiser
- VW Caravelle/Multivan
- VW Touareg
- Volvo XC90

Og sikkert et lass med US biler...?

Dersom prisen ikke burde overstige 400.000 så tror jeg at jeg ville valgt noe bayersk.... f.eks. denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14076349 eller denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13835849

Eller kanskje en god gammel folkevogn...? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13060098

Eller en svenske... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13793400

Eller en japse...? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13606606

Bør en utelukkende tenke diesel for å trekke så store vogner?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 13:50

Lars-egil

Santa-fe kan kun trekke2200 kg med manuell gir..... med automat er det 2000 kg
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 14:37

Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 16:16

Personlig ville jeg nok helt klart utelukke bensinbiler her. De trenger nødvendigvis ikke være helt hinsides tørste uten vogn, men med vogn vil nok bensindrevne være "beyond" hinsides. Selv om man kun trekker vogn en brøkdel av antall kjørte km pr år ville jeg nok valgt diesel. Ville forresten valgt det samme selv om jeg ikke hadde vogn engang.. Sistnevnte er naturligvis utenkelig Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 18:22

Lars Egil skrev:
Vi er vel nå over på store SUV'er og Caravelle/Multivan lignende kjøretøy...

Biler jeg tror kan passe:
- Audi A8
- Audi Q7
- BMW X5
- Hyundai Santa Fe
- Mercedes ML
- Mitsubishi Pajero
- Toyota Landcruiser
- VW Caravelle/Multivan
- VW Touareg
- Volvo XC90

Og sikkert et lass med US biler...?

Dersom prisen ikke burde overstige 400.000 så tror jeg at jeg ville valgt noe bayersk.... f.eks. denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14076349 eller denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13835849

Eller kanskje en god gammel folkevogn...? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13060098

Eller en svenske... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13793400

Eller en japse...? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13606606

Bør en utelukkende tenke diesel for å trekke så store vogner?
ville valgt land-cruisern, men bobla er en meget bra bil med lite problemer til vw å være viser erfaringene så langt med de
bobla er og mest komfortabel av de to etter veien
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 22:20

Har kjørt både diesel og bensin med vogn.

Erfaringen fra å dra med flerbruksbiler på 150 hk bensin mot 115 hk diesel er at dieselen er langt billigere å kjøre med. 0,9 mot 1,5 liter pr mil.

Dog på 1000 km...0,6 liter på 100 mil blir 60 liter a 14 kr som blir 840 kr... Men det er klart begynner man å kjøre mye er det helt andre tall som viser seg.

Personlig synes jeg bensinmotorer er langt mer behagelige å kjøre enn dieselmotorer...Sånn er det bare.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 11 Jul 2008 - 23:19

thor_egil skrev:
Har kjørt både diesel og bensin med vogn.

Erfaringen fra å dra med flerbruksbiler på 150 hk bensin mot 115 hk diesel er at dieselen er langt billigere å kjøre med. 0,9 mot 1,5 liter pr mil.

Dog på 1000 km...0,6 liter på 100 mil blir 60 liter a 14 kr som blir 840 kr... Men det er klart begynner man å kjøre mye er det helt andre tall som viser seg.

Personlig synes jeg bensinmotorer er langt mer behagelige å kjøre enn dieselmotorer...Sånn er det bare.
må si meg enig der ja.
bare støynivået på mange av dieselmotorene er jo nok til å kjøpe bensin.
tar man med innkjøpspris og vedlikeholdskostnad så er det ikke sikkert at bensineren er så mye dyrere totalt sett.
og til vogntrekking, spesielt i norge, vil jeg påstå at en turbobensiner er å foretrekke på grunn av mye større spennvidde på motoren, som igjen gir seg utslag i at en bensiner med f,eks 250 nm føles mye sterkere og raskere enn en td med samme moment.
bensin her i gården takk
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeLør 12 Jul 2008 - 0:07

Beklager, men jeg vil ikke dra den at "bilen jeg har er best"... tongue
Men akkurat nå har jeg en av de bilene du nevner i innlegget om aktuelle biler. Du ar kanskje også lest det jeg har skrevet om Landcruiser. Nå har jeg fått atskillige mil på ryggen med denne bilen siden dengang.
Må si at bilen imponerer meg som trekkdyr. Bunndraget er enormt i oppoverbakker. Og da snakker jeg om ferielastet vogn på ehh... 2000 kg. Embarassed
Var på vekta i seljestad med vogn på 2000kg og bil på 2500kg. Jeg kan ikke si at jeg merker noe på draget i forhold til vårstappet vogn.
Og Toyota kvalitet holder hva den lover. Ingenting tull til nå.
Angående dieselforbruk ligger den stabilt på 1,4 pr mil. Det er til å leve med.
Så jeg er ikke i tvil hva jeg ville ha anbefalt Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeLør 12 Jul 2008 - 8:07

Hei

må si jeg undres litt på entusiasmen for bensin..... joda til tomkjøring så er bensinen helt grei den, men når en henger på vogn, så er jo miin opplevelse at dieselens krefter, er langt forran.... dreiemomentet ligger jo på det turtallet hvor motoren kjøres, og det er i grunn bare og justere tåa litt....

bensinen må ha litt mer turtall, og må derved eltes og gires på en annen måte....

min favoritt er altså dieselen..... og har enda ikke kjørt noe nyere diesel hvor støy har opplevdes som problem.....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeLør 12 Jul 2008 - 17:27

Her i familien er det jo både diesel og bensin...

Men jeg liker rett og slett den mykere og mer fleksible bensinmotoren langt bedre....Men for all del, Vegard.. Når det kommer mye vekt bakpå, er det jo deilig med moment.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 13 Jul 2008 - 1:38

moment får man da i bøtter og spann av på bensinmotorer og, selvfølgelig med et høyere forbruk for å hente det ut.
men med min kjørestil så liker jeg bensin best.
ingenting som slår en småhissig V8 bensiner på 5-7000 rpm
skremmer vannet av de fleste da oppover bakkene.................................. inkludert den som må holde den med drivstoff affraid lol!
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 13 Jul 2008 - 8:30

he he....
Noen av dieseldyrene her på forumet vil kanskje hevde at det nettopp er dette forbruket og motorkarakteristikken som er årsaken til din status som vognlaus! LOL!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 13 Jul 2008 - 8:47

Jan skrev:
moment får man da i bøtter og spann av på bensinmotorer og, selvfølgelig med et høyere forbruk for å hente det ut.
men med min kjørestil så liker jeg bensin best.
ingenting som slår en småhissig V8 bensiner på 5-7000 rpm
skremmer vannet av de fleste da oppover bakkene.................................. inkludert den som må holde den med drivstoff affraid lol!

He-he..... men nå var det ikke disse motorene som selv amerikanerenerene selv er i ferd med og gi opp jeg har tenkt på her i hviertfall.... men normale motorer so brukes i norge.....


Sist endret av Vegard den Søn 13 Jul 2008 - 15:53, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 13 Jul 2008 - 14:17

thor_egil skrev:
he he....
Noen av dieseldyrene her på forumet vil kanskje hevde at det nettopp er dette forbruket og motorkarakteristikken som er årsaken til din status som vognlaus! LOL!
nå er det jo noen år siden jeg hadde slik bil, og da hadde jeg ikke vogn heller.
regner nok med at det blir diesel på oss når vi bytter uansett siden det er det de bilene vi ser på er utrustet med likevel.
flerbruksbiler og suver ala santa-fe og avensis verso, osv
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeMan 28 Jul 2008 - 11:18

Nå vet ikke jeg hvilken boble du hadde på finn.no, men min mening er nå at av de bilene du har listet opp er valget veldig enkelt. En VW Multivan er også så mye mer enn et fremkomstmiddel! Med fleksibel innredning, seter som kan skyves frem og tilbake og snus, bord i midten, nødseng og STORT bagasjerom gårt den utenpå de andre bilene du har nevnt, ingen av de andre orker 7 pax med bagasje, da må bagasjen i vogna, det blir tungt! (Eneste konkurrent jeg kan komme på er MB Viano)

Bilen kan brukes som spisested og varebil. Vi har også overnattet flere netter i bilen, med et biltelt foran.

Med TDI 174/400 Nm er det stille og fint i bilen, 92 km/t på 6. gir gir ca. 1500 o/min, 1,2 l/mil og godt drag i bakkene (jeg bruker alltid de første milene til å venne meg til draget igjen, kjører daglig en Opel Combo med SUGE-diesel, den går omtrent alene som MVen gjør med 2200 kg bak! Very Happy Very Happy )
Til Toppen Go down
Espen H.
CARAVANER
CARAVANER
Espen H.


Antall Innlegg : 65
Localisation : Stokke, Tønsberg
Registration date : 11.09.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 23:00

Hei

Må bare slutte meg til det som står i forrige innlegg. Helt enig i allt
som står der. Rett og slett en fantastisk bil.

Espen
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 2:11

Gammel tråd, men jeg lurer på om det er noen som har erfaring med VW Tiguan, med tillatt hengervekt på 2200 kg?
Går og spekulerer på en slik, med DSG, til ei Adria 743, lastet til 2200 kg.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 7:41

Kjører Tiguan Track & Field med tillatt totalvekt 2,5T (Sport & Style er 2,2T).

når jeg kikker på biler ser jeg utelukkende på Track & Style for å få de 300 kg ekstra.
Har selv en vogn med totalvekt på 2,2T.

Jeg kommwe sikkert til å kjøpe en samme sort bil igjen, men fortsatt Track and Style, selv om 95% av solgte Tiguan'er er Sport & Style.

Når det gjelder kjøringen med så tung vogn vill jeg si at bilen er på grensen, og ganske følsom på hvordan du laster vogna.

Jeg ser på det slik at til en 3 ukers ferietur i året med vogn, resten uten vogn og mye småkjøring fungerer bilen optimalt for oss.

Noen få ting jeg er missfornøyd at jeg ikke har på min egen bil, og som jeg SKAL ha på den neste er:
Xenonlys
Skinnseter
Regnsensor
Automatisk blending på innvendig speil.
Ryggesensor
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 11:06

Jeg har ikke erfaring med Tiguan , men som Harald sier trur jeg på att den blir i grenseland. Har samme vogn som Harald men med en Nissan Pathfinder som drar. Stabilt til tusen og krefter i massevis. Er ingen racerbil men utrolig seig og holder trafikken uten problemer selv med fullt lastet bil for 3 ukers tur Smile Forbruket er heller ikke så avskrekkende. ca 0,7- 0,75 på sommeren ( Litt mere vinterstid 0,8- 0,9.) Med vogn ca 1,2 - 1,4. Helt greit på en så stor bil.

Jeg ville satset på en større bil Smile Adrian er jo en stor vogn.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 11:08

Hobby650kfu. Automat på Pathfinderen?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 12:39

Har sett at Track & Style har 2,5 T, men synes ikke fronten på den er fin, men det er nå en annen sak. Motoren er vel den samme, vet ikke helt hvorfor den har 300 kg mer. Men den bilen jeg har nå, en Audi A6 med 1900 kg på kroken, og vogna blir i hvert fall det med last, så har det aldri vært noe problem å dra den. Tiguan vil jo også komme opp mot grensen av det som står i vognkortet.
Men det er 140 HK i Tiguan, og i min gamle 2000mod A6 er det 150 HK. (Var det i hvert fall). Kan man sammenligne dagens 140 HK motor med en 13 år gammel 150 HK?

Har selvfølgelig lyst på en Audi Q7, men de er dyr.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 13:11

Johnny skrev:
Hobby650kfu. Automat på Pathfinderen?

Automat ja.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 13:11

Johnny skrev:
Hobby650kfu. Automat på Pathfinderen?

Automat ja.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 13:12

Motorkraften har aldri vært for liten for min del, men jeg kjører rolig.
Holder fartsgrenser der fartsgrenser skal holdes, og i forhold til veiforhold.
Forbruket ligger på 0,9-1 l/mil ved vogn.
Etter hva jeg har forstått er det utvekslingen som er forskjell på de to typene av Tiguan.
Kunne godt tenke meg en Touareg, men ser ikke bort i fra at det blir en ny Tiguan i stedenfor.
Må gå mange år tilbake på årstall på samme pris for disse to biltypene Smile
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 13:16

Harald- skrev:
Motorkraften har aldri vært for liten for min del, men jeg kjører rolig.
Holder fartsgrenser der fartsgrenser skal holdes, og i forhold til veiforhold.

Skal en kjøre med vogn så er det naturlig å kjøre rolig.... Men du bør klare å holde trafikken så den flyter. Irriterende med vogner/bobiler som ligger i 60 km uten å bruke speilene. Stopp å slipp forbi så blir alle fornøyde. Smile Smile
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 14:26

En Pathfinder eller Landcruiser hadde nok vært triveligere og stødigere de tre ukene man er på ferie, men for meg og mine finner vi Tiguanen veldig hendig uten vogn, og grei nok med vogn.
Flyten i traffikken holder vi også med Tiguanen.

Dersom kostnader ikke hadde spilt noen rolle hadde jeg kjøpt meg f.eks. en Landcruiser.
Dette er dog min mening og råd ang. Tiguan basert på at jeg har brukt den to år på ferie og ca 400 mil hver ferie. Og ser ikke bort i fra at det blir enda en Tiguan.
Har hørt noen rykter at det skal komme ny modell 2015, men ikek bekreftet.
Har selv en 2008, og prøvekjørte en 2013 for en tid tilbake, og der var ikke store forskjellen, tross i 5 års alderforskjell.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 14:44

Harald- skrev:
En Pathfinder eller Landcruiser hadde nok vært triveligere og stødigere de tre ukene man er på ferie, men for meg og mine finner vi Tiguanen veldig hendig uten vogn, og grei nok med vogn.
Flyten i traffikken holder vi også med Tiguanen.

Dersom kostnader ikke hadde spilt noen rolle hadde jeg kjøpt meg f.eks. en Landcruiser.
Dette er dog min mening og råd ang. Tiguan basert på at jeg har brukt den to år på ferie og ca 400 mil hver ferie. Og ser ikke bort i fra at det blir enda en Tiguan.
Har hørt noen rykter at det skal komme ny modell 2015, men ikek bekreftet.
Har selv en 2008, og prøvekjørte en 2013 for en tid tilbake, og der var ikke store forskjellen, tross i 5 års alderforskjell.

En har forskjellige behov til bil. Vi liker pattern pga plassen. 3 kids, Hytte på fjellet vinterstid God å dra med. Bruker vogna mye i sesongen , ikke bare de 3 ukene med ferie. osv osv. Stort sett alle helger som det passer hekter vi vogna på å drar. Om ikke så langt i helger så er en i hvert fall på tur. Frihet og avslapning. Smile

Prøvde flere Landcruisere men synes Nissan er bedre å kjøre.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 14:50

Med 3 unger og hytteturer les vinterklær etc. trenger man også litt bagasjeplass.
Dette er der ikke for mye av på Tiguan Smile
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 15:19

Ikke glem at det er turboen i de moderne dieselmotorene som er hovedårsaken til det høye momentet på lavere turtall, ikke drivstoffet i seg selv..
En moderne bensinturbo-motor har også høyt moment på lavere turtall.

Men, forbruket er uansett lavere med diesel, men som kjent diesel har ofte høye vedlikeholdskostnader over tid enn bensinmotorer. (eksempelvis hyppigere service, dyser som må byttes etter hvert, sotet EGR-ventil etc...)

Så, om det er så mye å spare totalt sett er jeg ikke sikker på... Ok så bruker man kanskje femhundre eller femtusen kroner ekstra i drivstoff på campingturen, men det er ikke allverden totalt sett...
-----------------------------------------------

DATA PÅ EN 1,8 bensinturbo hentet fra broom.no momentet er altså 320Nm dvs omtrent det dobbelte av en sugebensin på 1,8 liter...

Bil: Audi A4 Avant Motor: 1.8 TFSI Motor: 1.8-liter, bensin Effekt: 170 hk/320 nm 0–100 km/t: 8,3 sek. Forbruk: 0,61 l/mil (blandet) Pris: Fra 421.500 kroner (170 hk) fra 362.200 (120 hk TSFI)
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 17:29

Er klar over at Tiguan ikke har et digert bagasjerom, men vi er nå snart bare 3 stk på tur, og når man drar med vogn, så er det jo plass i massevis der. Og som du Harald er inne på, man må mange år tilbake for å finne en Touareg eller tilsvarende til den prisen man kan få en ganske ny Tiguan for. Men, jeg har enda ikke prøvd en Tiguan, får se hva jeg finner på etterhvert.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeFre 27 Des 2013 - 22:55

5000 ekstra på en tur er mye Fredrik Smile
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 21:54

hobby 650 kfu skrev:
5000 ekstra på en tur er mye Fredrik Smile

Snakker vi hele sesongen så er det kanskje ikke så farlig.
Lå med et forbruk på hver fylling i sommer på mellom 1,3-1,6 pr mil, v70 2,3t bensin. skal innrømme at jeg kjørte litt over snittet aktivt Wink

Blir spennende å se forbruket på xc90'en, 2,5t. regner vel med 1,4-1,8 et sted. Blir vel til å kjøre litt penere i sommer.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 22:15

Kjørte Kristiansand-Nordkapp med V8 bensin 2012.
1,7-2.0 på mila med Solifer 670 boggievogn.
500 mil tur retur.
Bensin kostet 17 kr literen på Nordkapp...

Min mening: 300 hk bensin er ca like bra å dra henger med som 150 hk diesel, pga dreiemomentet på lavere turtall på dieselbiler.
(så lenge du kjører pent - gir du flatt jern så merker du at det mangler 150 hester)
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeSøn 2 Feb 2014 - 22:09

Byttet fra Audi A 4 Allroad 177 hk/380 newton til A 6 3,0 TDI quattro 240/500 newton sist sommer. Enorm forskjell. Kjører mye mer avslappet, og har "et hav" av krefter. Supert.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitimeLør 29 Mar 2014 - 19:23

Da ble det bilbytte på meg, og jeg havnet på en BMW X5  Very Happy 
Til Toppen Go down
Sponsored content





Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Empty
PosteTema: Re: Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg   Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Anbefalte trekkbiler for vogn med tillatt totalvekt 2200kg
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Trekkbiler med 1800kg tillatt hengervekt
» Trekkbiler når det bare blir oss to...
» Klasse opp en vogn til høyere maks totalvekt.
» Store og tunge trekkbiler
» Anbefalte ferieplasser i vinter (syden)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: