CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeFre 25 Jul 2008 - 22:09

Eller er det noen forskjell i det hele tatt?

Med luftelukene til kjøleskapet i forteltet ble det litt varmt i kjøleskapet i dag (Kjørte på strøm)
Tenkte jeg skulle eksperimentere og kjøre litt på gass og se om det gav bedre kjøling.
Tok dog samtidig og satte vifteovnen foran nederste luftinntak for å øke gjennomstrømmingen (Jo, jeg husket å slå av varmen på vifteovnen! KUN luft!)

Noen som har erfaring på dette?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeFre 25 Jul 2008 - 22:14

thor_egil skrev:
Eller er det noen forskjell i det hele tatt?

Med luftelukene til kjøleskapet i forteltet ble det litt varmt i kjøleskapet i dag (Kjørte på strøm)
Tenkte jeg skulle eksperimentere og kjøre litt på gass og se om det gav bedre kjøling.
Tok dog samtidig og satte vifteovnen foran nederste luftinntak for å øke gjennomstrømmingen (Jo, jeg husket å slå av varmen på vifteovnen! KUN luft!)

Noen som har erfaring på dette?

Thor Egil

vet noen har montert PC vifter inni der, for å øke luftsirkulasjonen, og kjølingen på skapet.....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeFre 25 Jul 2008 - 22:21

Vegard

Gjelder å finne noen støysvake noen da! Det er jo deilig at det ikke lager altfor mye lyd!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeFre 25 Jul 2008 - 22:31

thor_egil skrev:
Vegard

Gjelder å finne noen støysvake noen da! Det er jo deilig at det ikke lager altfor mye lyd!

Thor Egil

ja, særlig om en har kjøleskapet på fortelt-siden.... men jeg har ikke særlig erfaring selv, har bare hørt dette er blitt gjort....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeFre 25 Jul 2008 - 22:38

Adax-vifteovnen er faktisk særdeles støysvak og fungerer utmerket til bruken, men selve innfestingen er selvsagt provisorisk! Hvilket jo er en fordel - når den skal brukes til oppvarming av forteltet raskt etterpå!
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeLør 26 Jul 2008 - 0:35

thor_egil

Jeg var innom Hussvagnsvenson når jeg var på tur. Henta tak i en katalog som jeg nå har lest fra perm til perm i søken etter noe jeg ikke visste at jeg hadde bruk for Smile

Uansett - der har de vifter som er beregnet til dette formålet...

link til website: http://www.husvagn-svensson.se/

Link til katalog (Nederst på side 75): http://np.netpublicator.com/?id=n85029876

Jeg har ikke prøvd dette selv (Har kjøleskapet på "riktig side"...) Wink

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeLør 26 Jul 2008 - 0:39

ja...

og jeg er av den bestemte oppfatning av at kjøleskapet har størst effekt på gass...

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 15:37

Tommy

Litt snodig den vifta der...I og med at den faktisk ikke henter luft fra utsiden men bare blander luften bak kjøleskapet. Det så litt suspekt ut...
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 23:33

thor_egil skrev:
Tommy

Litt snodig den vifta der...I og med at den faktisk ikke henter luft fra utsiden men bare blander luften bak kjøleskapet. Det så litt suspekt ut...
Det er ikke noe stort poeng i å hente "iskald" luft fra utsida med vifta. Det viktigste er å hindre lufta bak kjøleskapet i å bli stillestående. Når den sirkulerer vil varmlufta gå ut om den øvertse ventilen og skorsteinseffekten drar inn kaldere luft om den nederste ventilen.
Til Toppen Go down
hphorn




Antall Innlegg : 19
Registration date : 28.10.2008

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeTir 24 Feb 2009 - 17:37

De fleste apsorpsjonkjøleskap er mest effektive på gass, grunnen til dette er at man tilfører mer energi på gass enn strøm. Alle apsorpsjons skap fungerer ved at man tilfører varme og en blanding av vann og amoniak går over til gassform. Og tar varmen fra innsiden av skapet med seg. Når man "lager" kulde fjerner man varmen, slik at det er viktig med god sirkulasjon, av luften bak skapet som nevnt ovenfor. Skal man sjekke om et skap er reparerbart er tommelfingerregelen at er det kaldt bak er det normalt lett og reparere. Er det derimot varmt bak uten at skapet kjøler, er det ofte meget dyrt og reparere hvis mulig.

Mvh Fritidexperten AS
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 52
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeOns 17 Mar 2010 - 17:55

Tommy skrev:
thor_egil

Jeg var innom Hussvagnsvenson når jeg var på tur. Henta tak i en katalog som jeg nå har lest fra perm til perm i søken etter noe jeg ikke visste at jeg hadde bruk for Smile

Uansett - der har de vifter som er beregnet til dette formålet...

link til website: http://www.husvagn-svensson.se/

Link til katalog (Nederst på side 75): http://np.netpublicator.com/?id=n85029876

Jeg har ikke prøvd dette selv (Har kjøleskapet på "riktig side"...) Wink

mvh
Tommy
Noen som vet om denne "kjøleskapsviften" selges her i Norge????
Lei av lunkent kjøleskap i sommervarmen
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitimeOns 17 Mar 2010 - 21:31

RuneB skrev:
Tommy skrev:
thor_egil

Jeg var innom Hussvagnsvenson når jeg var på tur. Henta tak i en katalog som jeg nå har lest fra perm til perm i søken etter noe jeg ikke visste at jeg hadde bruk for Smile

Uansett - der har de vifter som er beregnet til dette formålet...

link til website: http://www.husvagn-svensson.se/

Link til katalog (Nederst på side 75): http://np.netpublicator.com/?id=n85029876

Jeg har ikke prøvd dette selv (Har kjøleskapet på "riktig side"...) Wink

mvh
Tommy
Noen som vet om denne "kjøleskapsviften" selges her i Norge????
Lei av lunkent kjøleskap i sommervarmen
Sjekk ut K04-32 i Kama katalogen. Ser helt lik ut. Står iallefall i 2008 katalogen sammen med noen andre kjøleskapvifter.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Empty
PosteTema: Re: Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?   Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøleskap - Gass eller strøm, hva har høyest kjøleeffekt?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Elekrolux kjøleskap (fungerer ikke på gass, 230 eller 12v)
» Strøm fra bil til kjøleskap Dometic RMS 8551 MES
» Hjelp til start av strøm og gass
» termostat primus gass vs strøm.
» Kjøleskap, får ikke til å starte det på gass

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: