CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter

Go down 
+5
Jan Ole
ArneO
Bidda
hpk
thor_egil
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 15:10

Jeg har bestemt meg for å skrive en blogg om campingvogna mi. Jeg tror inspirasjonen kom etter alle sukkene om Hobby påståtte dårlige kvalitet. I utgangspunktet tenkte jeg at jeg skulle bruke en vanlig tråd her til å synliggjøre hva jeg har sloss med på vogna vår, både av forventede og uventede utfordringer og utgifter, men siden det er vanskelig å kontrollere alt som foregår i en tråd, skal jeg samtidig holde bloggen i gang på spacet mitt.

Hvorfor? Kanskje et lite ønske om å se om det er så elendig som noen hevder, og for å bevise for meg selv at jeg har gjort et genialt kjøp. I skrivende stund aner man jo lite om dette blir dørgende kjedelig lesing eller om det blir tilløp til dramatikk.

Vel, den som lever får se. Selve diskusjonen om Hobbys kvalitet kan vi jo ta videre på tråden om "Hobby Kvalitet"
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 15:12

Mai 2007.

Vogna og fortelt kjøpes for 179 000,-. Tetthetskontroll og service er nettopp foretatt. Baderumsgulvet har løsnet var yttervegg og må fuges på nytt.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 15:13

Juni 2007

Baderomsgulvet fuges hos Campinggården i Drammen. Garantisak


Sist endret av thor_egil den Tir 29 Jul 2008 - 1:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 15:16

August 2007

Kjøleskapsdøren går litt skjevt når døren fylles av juice og melkekartonger. Denne justeres på Askjems. Garantisak
Viftejusteringen på Trumaen virker litt ustabil. Denne byttes hos Askjems. Garantisak Totale Kostnader: 0,-


Sist endret av thor_egil den Søn 14 Jun 2009 - 12:35, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 15:20

Juli 2008

Klemlåsen til et av overskapene går litt i stykker. Døren holdes fortsatt fast av den ene klemmen. Jeg kommer til å kjøpe helt ny klemlås.

Begge pærene i barnas leselys gikk etter kort tid. Nye 21W-pærer kjøpt inn. Kostnad: 30,-

Proppen på vasken på badet løsnet forleden. Jeg kommer til å lime denne på med litt superlim.

Totale kostnader 30,-


Sist endret av thor_egil den Søn 14 Jun 2009 - 12:35, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 29 Jul 2008 - 1:55

Juli 2008

Klemlås byttet. Kostnad:29,-

Skapet ved speilet på det eksterne badet gir seg litt i nedkant når jeg drar i døra (som sitter veldig godt i kremlåsen). Skruen synes ikke å gi særlig feste. Askjems anbefalte å bruke Tec7 for å skape feste for skruen. Skal prøve dette når jeg kommer hjem.

Totale kostnader 59,-


Sist endret av thor_egil den Søn 14 Jun 2009 - 12:36, endret 1 gang
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeOns 1 Apr 2009 - 22:29

Mars 2009

Festet inn skruen ved å sprøyte Tec 7 inn i skruehullet før jeg satte skruen på plass igjen. Gav noe bedre feste men ikke optimalt. Noen med bedre forslag?

Kostnad: (Vanskeligå anslå, men vi sier) 5,-


Totale Kostnader 64,-


Sist endret av thor_egil den Søn 14 Jun 2009 - 12:36, endret 1 gang
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeOns 1 Apr 2009 - 23:33

Bor inn en plastplugg (murplugg) i veggen og sett skruen i den. Bruk bittelitt mindre bor enn for murvegg, f.eks 5mm

Hobby-triks som har virket bra for meg
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 12:40

Mai 2009

Gått over vogna for våren. Det ser bra ut. 2 pærer måtte byttes.

Leselampe 21W 19,-
Spot bad 5w 25,-
Kostnad 44,-

Totale kostnader 108,-

Må sjekke der vannet går ut av varmtvannstanken. Det dryppet smått der når jeg sjekket kraner, dusj og toalett. Må kanskje til med en skikkelig slangeklemme.
Til Toppen Go down
Bidda

Bidda


Antall Innlegg : 13
Localisation : Hønefoss
Registration date : 18.03.2010

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeMan 5 Apr 2010 - 9:26

Hei Tor-Egil

Nye "store" utgifter på gang eller har du solgt vogna Smile

Brede (som drar med C5 Wink )
Til Toppen Go down
http://www.lesjo.net
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 22 Mai 2010 - 9:55

Da var det tid for å få løftet vedlikeholdsbudsjettet til et tall med mer enn tre sifre. Jeg var klar for tur i pinsehelgen..og vogna så tilsynelatende klar ut og - men den gang ei!

* Da jeg koblet på kabelen til vannpumpa etter vinteren gikk bare pumpen hele tiden. Ødelagt kran!? Koblet fra strøm og fylte opp tanken.
* Etter å ha fått vann på tanken satte jeg på strømmen igjen, men pumpa så ikke ut til å dra ordentlig med vann. Ødelagt pumpe?
* Pumpa tok til slutt vann og jeg bestemte meg for å fylle opp varmtvannstanken, med det resultat at vannet flommet ut av tanken og utover gulvet. Ødelagt varmtvannstank? Fikk slått av pumpe og stengt kran.

For ordens skyld: Vanntank har vært tømt og kranene har stått åpne i vinter. Jeg mente bestemt at varmtvannstanken også har vært tømt, men nå er jeg i tvil.

Uanz - om 5 minutter åpner askjems og det er bare å ringe for å bestille verkstedstime der og kjøre vogna nedover. Så får dere følge med på tråden og se når utgiftene overstiger de 108,- jeg har brukt de første 3 årene!
Til Toppen Go down
Bidda

Bidda


Antall Innlegg : 13
Localisation : Hønefoss
Registration date : 18.03.2010

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 5 Jun 2010 - 10:22

Og resultatet ble?

Hmm.....ser du har listet opp bilene dine, i signaturfeltet, tror jeg dropper det er vel ikke plass til våre oppnådde 54 stk ;-)
Til Toppen Go down
http://www.lesjo.net
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 8 Jun 2010 - 20:50

Mai 2010

Sprukket varmtvannstank og service hos Askjems, med gass- og fukt-test.

Gasstest 500,-
Fukttest 800,-
Varmtvannstank 695,-
Arbeid inkl liten service + materiell og gebyr: 2135,-
Kostnad: 4130,-

Total kostnad: 4238,-
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 8 Jun 2010 - 22:10

thor_egil
Mangler fuktkontrollen og test av gassen for 2008 og 2009 i regnestykket?
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 8 Jun 2010 - 22:41

ArneO skrev:
thor_egil
Mangler fuktkontrollen og test av gassen for 2008 og 2009 i regnestykket?

Ja, fordi de ikke ble tatt! Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 8 Jun 2010 - 22:47

Tenkte på at det kanskje var på tide med en sjekk av bremsene også Wink

Jeg hadde justering allerede etter første sommeren, og det var stor forskjell før og etter. Da hadde jeg kjørt ca 8000 km
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeOns 9 Jun 2010 - 6:47

Smørign av støttebein, håndbrems og støttehjul, samt kontroll av bremser håndbrekk og dekk lå inne i begrepet "liten service" - Smile
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeMan 20 Jun 2011 - 21:06

Under klargjøring av vogna til sommerens eskapader, viste det seg at Varmtvannstanken som Askjems reparerte for nøyaktig ett år siden slett ikke var så tett. Det pipler vann ut rundt truma-røret når vann tappes, så da blir det å skru løs tanken og ta den med til askjems. De mente det kunne være en O-ring som var dårlig.

Denne vinteren hadde jeg iallefall gjort ting det rett og hadde latt hele vannsystemet i vogna vært kjørt igjennom med frostvæske. Så i utgangspunktet regner jeg med at Askjems vil se på om de har gjort jobben godt nok første gang.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 21 Jun 2011 - 20:06

Glykol i ferskvannet systemet er det anbefalt? Er ikke det giftig da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 21 Jun 2011 - 20:22

Glykol har da ingen ting i ferskvannssytemet å gjøre, er det bare en skriveleif?
Glykolen hører bare hjem i et lukket system, ev en skvett i klosettet som noen bruker.

I ferskvannsytemet bruker jeg klorin, og spyler igjennom alle kraner et par ganger pr år. Og lar det stå noen timer om det er mulig. Tapper så ut det som er igjen i tanken og fyller vanlig vann og tømmer rørene og alden's tappevann ren igjen.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 0:42

Nå var det vel ikke jeg som tok ordet "Glykol" i munnen her..... Ikke all frostvæske er glykol, og jeg har selvsagt brukt frostvæske dedikert til bruk i drikkesystemer for caravan og bobil.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 7:51

OK! Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 9:44

thor_egil skrev:
drikkesystemer for caravan og bobil.
Kort innpå: Gjør dere det - Drikker vannet i kranen i vogna?
//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 10:00

Når forbruket er litt høyt, kloringen er unnagjort og jeg har tillit til leverandøren, ja, vi drikker vannet fra tanken.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeLør 25 Jun 2011 - 22:25

Om jeg drikker vannet i vogna! Javisst! Har jeg gjort i snart 15 år! Når det er sagt, så fyller jeg selvsagt kaldt vann fra springen på plassen om det er lettvint tilgjengelig.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 21:09

Jan Ole skrev:
Når forbruket er litt høyt, kloringen er unnagjort og jeg har tillit til leverandøren, ja, vi drikker vannet fra tanken.

Hvor mye klor skal det brukes, har hørt 1 liter klorin på 100 liter vann, stemmer det?
Hvor lenge skal dette være i tanken før man skyller?
Har dette noe å si for pumpa nedi tanken?

Kom forresten over denne: http://www.campingnorge.no/rent-drikkevann-i-campingvognen.html
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 21:49

Har 70l tank, bruker ca en halv flaske. Resultatet blir ekstra bra om vogna blir kjørt med dette på tanken slik at det blir skylt skikkelig rundt, men det er ikke et must.
Tror nok ikke dette har noen betydning for pumpa, men unngå å varme varmtvannet. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 26 Jun 2011 - 23:45

Jan Ole skrev:
Har 70l tank, bruker ca en halv flaske. Resultatet blir ekstra bra om vogna blir kjørt med dette på tanken slik at det blir skylt skikkelig rundt, men det er ikke et must.
Tror nok ikke dette har noen betydning for pumpa, men unngå å varme varmtvannet. Rolling Eyes

Kjører du dette gjennom slanger og kraner også da?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeMan 27 Jun 2011 - 0:13

Ja, og lar det være der i noen timer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeMan 27 Jun 2011 - 17:55

Jeg pleier å la det stå natta over, men da står vogna her i gården. Tapp utav alle kraner, også varmvann. Men slå ikke på varmen i Alde'n som det står over her. Kald tank skal det være.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeMan 27 Jun 2011 - 23:05

Da blir det en runde med kloring før ferien Smile
Takk for svar.
Til Toppen Go down
Mauser




Antall Innlegg : 14
Registration date : 21.03.2011

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 28 Jun 2011 - 13:04


Vedrørende rens av vann og vannsystemer, så har jeg en av landets ledende eksperter på nabokontoret. Så spurte jeg likegodt ham, og han kan uten videre bekrefte det som skrives over. Det eneste er at dosene er vel høye (ikke skadelig, men unødvendig og uøkonomisk).

Jeg har en 20 liters tank, og det han sier er at to korker vanlig husholdningsklor (Klorin eller tilsvarende) er nok til den. Tanken må være smekkfull (eller ristes rundt, som ved kjøring) slik at alle flater kommer i kontakt med klorvannet, og det må stå minst 30 minutter, helst en time. Lenger tid gjør ingenting. Pumpa bør kjøres slik at vannledninger og armatur også er fylt opp.

Deretter tømmes og skylles tanken, og pumpa kjøres til det kommer rent vann. Eventuelle klorrester i systemet etter skylling er helt ufarlig i de konsentrasjoner det da er snakk om, også hvis det drikkes.

Der det er praktisk mulig (løse vanntanker) er det ikke feil å såpevaske tanken en gang i året, med f eks Zalo eller tilsvarende. Når vogna ikke skal brukes på en stund er det fordelaktig at tank og vannledninger er helt tørre - der det er tørt gror det ikke bakterier.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTir 28 Jun 2011 - 13:25

Viktig også å vite at man IKKE skal vaske tankene innvendig med børster eller noe som skurer, egentlig ikke noe som helst, fordi man da lager små riper som igjen fører til enorme økninger i arealet og ikke minst grobunn for gurbastoffer. Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeSøn 1 Jul 2012 - 12:05

Oppdatering på totale kostnader fra mai 2007 - Juli 2012

4238,- (Service og reparasjoner)

Bestilte nye tension bow til mine Repusel kjørespeil til 19,30 euro på Repusel.com (2 stk + frakt). Ved inspeksjon av vogna i uken som var se jeg at jeg skla skaffe med 3 stk skaplåser. det beløper seg vel til noen små kroner.

I'll keep you posted.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitimeTor 16 Jul 2015 - 10:00

Nå var det lenge siden...og på de tre årene har det skjedd lite heldigvis...selvom det var litt action i forrige uke...da lakk det nemlig ned gjennom lufteventilen og i fanget på minstemann som lå og sov. Og jammen knakk ikke tappen under bladet som lukker toalettet, så da måtte den fikses også.

4328,- (juli 2012)

Våtromssilikon 109,-
Thetford blad 99,-
Repulsel deler 200,- (har glemt hva disse kom på tilslutt, men dette er vel omtrent riktig)

4736,-
mai 2007 - juli 2015

Jeg har dog en hengende reparasjon - festet platene som omkranser gasskassa sprekker opp. Dette er en feil jeg har sett på flere hobbyer, store og små. Hvordan og når dette skal reparares får jeg finne ut av senere.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Empty
PosteTema: Re: Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter   Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hobby 650 KMFe - en blogg om en campingvogn og dens lyter
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hobby 545 De luxe (kmfe) 3 barnekøyer
» Bremser hobby kmfe 650
» Sikring til gulvvarme Hobby Kmfe 09
» Hobby 560 Kmfe eller UFK (250 bredde)
» Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: