CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Automatgear +/-

Go down 
+16
Ludo
Polar 680
Rashid
Arne Henriksen
OyvindSP
Black Betty
Sten Rune
Bjornz
thor_egil
Jan Ole
Campern
Jan
Espen V
Johnny
Harald
Lars Egil
20 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 21:57

På min neste bil har jeg tenkt som så at jeg vil ha automat, mye pga bilbruken i største delen av året (småkjøring rundt omkring på holmen).

Men nå i sommer fikk jeg høre av flere som måtte følge sterkt med på tempen når de kjørte litt bratte strekninger, f.eks. opp trekanten, over Haukeli, etc.

Vognene som ble dratt var en Hobby med tillatt totalvekt 1600kg, en Kabe med 1600kg totalvekt og Hobby 610 som vel har totalvekt på 18-1900kg?

Bilene det var snakk om var Volvo XC70 med 163 og 185 D5 gamper, en helt ny V70 med 185kh D5 samt en BMW 730d.

Det som gjør meg litt skeptisk er at vi her snakker om bilen med det jeg vil kalle store (nok) motorer til å trekke o.n. vogner uten nevneverdige problem.

Hva menes og er erfart om automat og vogn?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:05

hei

Dagens automatkasser har jo oljekjølere som standard, hos de aller fleste merker...... men vet at enkelte anbefaler å montere større oljekjøler, for trekking......
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:08

Dette skjønner eg ikke helt.
Man har jo bare tempføler på motoren,er det den som går varm eller??
Nå kjørte eg også over haukeli med D5 185 hk og en vogn som veide 2260 kg veid på seljestad....vogntogvekt var ca 4800 kg.
Det finnes ikke bevegelse på tempføleren overhodet uansett hvor mye eg har presset den og kassen girer også helt likt som om eg kjører på flata.

Dersom noen kjenner hagafoss opp mot geilo: der holdt eg full gass og 85 km/t hele veien opp med samme resultat.

Noen egen måler på kassen finnes ikke,men det er jo mulig det finnes ett varsellys som tennes men det har eg aldri sett.

Dette var merkelig synes eg
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:10

Harald

olja på kassa...... det er den som bilr varm....

Klarer du kjøre motoren varm, er det noe galt med den...... det kjøleanlegget er jo overdimmensjonert.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:20

Vegard skrev:
Harald

olja på kassa...... det er den som bilr varm....

Klarer du kjøre motoren varm, er det noe galt med den...... det kjøleanlegget er jo overdimmensjonert.....
ja,det er jo det eg prøver å si deg.......det finnes ikke noen måler som viser tempen på olja på girkassa......hvordan skal man da følge med på tempen??? bore hull i gulvet å stikke hånda nedpå??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:21

Lars Egil.

Har dratt med en "dullion" automatkasser,og aldri hatt noe trøbbel med dem.Løp og kjøp !!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:24

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

olja på kassa...... det er den som bilr varm....

Klarer du kjøre motoren varm, er det noe galt med den...... det kjøleanlegget er jo overdimmensjonert.....
ja,det er jo det eg prøver å si deg.......det finnes ikke noen måler som viser tempen på olja på girkassa......hvordan skal man da følge med på tempen??? bore hull i gulvet å stikke hånda nedpå??

Harald

det er vel der problemet er...... en får ikke fulgt med på den tempen, og jeg regner med du vet godt hva som skjer med ei olje som får for høy temp?????

det er vel derfor enkelte merker sier at større oljekjøler på kassa, bør settes på......
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:24

Lars Egil.
Har jobba en del med tradisjonelle automater og normal bruk så holder ei slik kasse lenge.
Men største uvenn for ei slik automat er varme. Ved har belastning så blir olja meget varm og begynner å koke. Resultat er trykktap og dermed slurer clutchene og er etter kort tid oppbrent. Derfor maser man på eiere av slike automater om å montere ekstra kjølere når bilen skal brukes til trekkvogn.
Svært få bilmerker med disse gamle automatene er tilrettelagt for å trekke tyngre last. Må som regel bestille en "Towingpack" for å få denne ekstra kjøling som trengs.
På nyere "automater" av 2clutch typen så har jeg ingen kunnskap og kan ikke komme med noen videre kommentarer.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:27

Vegard skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

olja på kassa...... det er den som bilr varm....

Klarer du kjøre motoren varm, er det noe galt med den...... det kjøleanlegget er jo overdimmensjonert.....
ja,det er jo det eg prøver å si deg.......det finnes ikke noen måler som viser tempen på olja på girkassa......hvordan skal man da følge med på tempen??? bore hull i gulvet å stikke hånda nedpå??

Harald

det er vel der problemet er...... en får ikke fulgt med på den tempen, og jeg regner med du vet godt hva som skjer med ei olje som får for høy temp?????

det er vel derfor enkelte merker sier at større oljekjøler på kassa, bør settes på......
jammen i svarte mann.....les trådstarter og forklar meg min kjære.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:29

Harald

Klipper fra første innlegg:

Hva menes og er erfart om automat og vogn?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:32

Lars Egil skrev:

Det som gjør meg litt skeptisk er at vi her snakker om bilen med det jeg vil kalle store (nok) motorer til å trekke o.n. vogner uten nevneverdige problem.

Hva menes og er erfart om automat og vogn?

Passende anledning med litt Pajero reklame;
3,2 liter 4 cyl i rekke 170 Hk - 395 Nm - Automatgir
Totalvekt bil 3030 kg - Max hengervekt 3400 kg

Kjører selv med 2 - 2,1 tonn vogn hengende bak

Oslofjordtunnellen, ca 8 km totalt
Fra bunn til topp ca. 3 km med 8-9 % stigning, altså lang og bratt.
Her holder jeg bil og vogn i ca. 85-90 km/t ned og opp igjen.
Tempnåla på motor leer seg ikke nevneverdig, kanskje en nålebredde.

Lierbakken fra Drammen og innover mot Tigerstaden...
Lang nok, kanskje ikke like bratt, men nåla flytter seg ikke.

Har heller ikke funnet andre fjelloverganger som byr på temperaturproblemer.

Min forrige Pajero fra 2002 med samme motor og girkasse byttet jeg inn etter 220.000 km. Ingen problemer her heller.

Mine erfaring med Pajero som trekkbil er bare gode. Very Happy
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:33

Vegard skrev:
Harald

Klipper fra første innlegg:

Hva menes og er erfart om automat og vogn?
jepp,og din erfaring er vel en Fucket manuell kasse eller??

Videre står det at man måtte følge nøye med på tempen......hvilken temp når man ikke har måler?? du som har svar på alt kan vel foklare dette for meg??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:35

Rufus

tviler ikke på det du sier, men pajero har vel heller ikke tempmåler på automatkassa, pluss at den jo er langt under hva den kan trekke....... så om du fikk varmeproblemer på den, ville det være svært dårlig...... for du kan vel trekke 3500 kg eller noe i den dur??????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:39

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

Klipper fra første innlegg:

Hva menes og er erfart om automat og vogn?
jepp,og din erfaring er vel en Fucket manuell kasse eller??

Videre står det at man måtte følge nøye med på tempen......hvilken temp når man ikke har måler?? du som har svar på alt kan vel foklare dette for meg??

Harald

jeg sa ikke jeg har erfaring på det, men jeg sa at enkelte bilmerker hvor jeg har spurt, sier at det er å anbefale at det monteres større oljekjøler, særlig på biler med diesel, pga det høye dreiemomentet......

Jeg kan ikke automatkasser, men jeg tror på de som anbefaler større oljekjøler, når jeg hører grunnen.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:42

Vegard skrev:
Rufus

tviler ikke på det du sier, men pajero har vel heller ikke tempmåler på automatkassa, pluss at den jo er langt under hva den kan trekke....... så om du fikk varmeproblemer på den, ville det være svært dårlig...... for du kan vel trekke 3500 kg eller noe i den dur??????

Stemmer, jeg har ikke noe instrument som viser temp. på kassa.
Om det kommer noen alarm i annet format, f.eks. i form av lampe, vet jeg ikke.

Grensen ifølge vognkortet er 3390 kg. Jeg ser likevel ikke at det er tema for meg å provosere fram noen "high temp" med denne vekta.
Vogna mi veier jo ikke mer enn 2000 kg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:46

Rufus

du vil jo derved ikke være i nærheten av denne problematikken, før du henger på ei Hacienda 1000, og fyller den opp med stein........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:55

Vegard skrev:
Rufus

du vil jo derved ikke være i nærheten av denne problematikken, før du henger på ei Hacienda 1000, og fyller den opp med stein........

Altså er Pajero'n med en Kabe bak perfekt for pukkverksgutta pirat
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 22:57

Rufus skrev:
Vegard skrev:
Rufus

du vil jo derved ikke være i nærheten av denne problematikken, før du henger på ei Hacienda 1000, og fyller den opp med stein........

Altså er Pajero'n med en Kabe bak perfekt for pukkverksgutta pirat

Jepp...... og Haciendan også....... særlig den med to dører..... den er lett å tømme......
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:00

Vegard skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

Klipper fra første innlegg:

Hva menes og er erfart om automat og vogn?
jepp,og din erfaring er vel en Fucket manuell kasse eller??

Videre står det at man måtte følge nøye med på tempen......hvilken temp når man ikke har måler?? du som har svar på alt kan vel foklare dette for meg??

Harald

jeg sa ikke jeg har erfaring på det, men jeg sa at enkelte bilmerker hvor jeg har spurt, sier at det er å anbefale at det monteres større oljekjøler, særlig på biler med diesel, pga det høye dreiemomentet......

Jeg kan ikke automatkasser, men jeg tror på de som anbefaler større oljekjøler, når jeg hører grunnen.....
hvilken nyer biler har du blitt anbefalt det på, trådstarter refererer jo her til nye biler, gamle skraphauger er en annen sak.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:05

Lars egil.
Automat er konge å kjøre med etter min mening dersom du har nok hk og dreiemoment. Du trenger ca 15-20% mer effekt på tradisjonell automat for å oppnå nogenlunde samme prestasjoner som en manuell kasse. Derfor også noe høyere drivstoffforbruk.
Svært få biler har tempmåler eller varsellys for temp på automatolja. kunne nok vært en fordel.
Automatgear vil bli betydelig mer utbredd fremover med disse nyere 2clutch kassene.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:07

Harald

turde ikke skrive merke, fordi jeg er litt usikker på det....

saken er at jeg ble forbausa over det, for nå som alle har oljekjøler, trodde jeg det var godt nok....... for før var det jo sånn at en burde montere dette...... men nå anbefalte de å sette på en større kjøler.....

hørte en del rundt på dette sist, da det jo da var meningen vi skulle ha automat, og spurde mage steder, for å få et bredest mulig grunnlag for å mene om jeg syntesautomat var egnet til trekking.....

de var spesiellt noen deler inni der som ble nevnt, men husker ikke hva de het, det er noe sånne bølgede metallbånd mellom noen hjul der...... disse var det nevnt at fikk et tøffere liv med overopphetet olje..... men husker ikke helt detaljene her.....

men la vær å tro på det om du ønsker, eller gi pokker i det, det er ikke noe must for meg..... jeg sier kun det jeg ble fortalt selv, for automatkasser har jeg ikke peiling på.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:18

Det eg sier er at egh ikke helt forstår spørsmålet siden man ikke kan måle tempen,og hvordan kan man da si at man må kjøre forsiktig uten at man har peiling på tempen på kassa,
Da må det være at man selv "føler" at kassa nå kan bli varm, men klart....man trenger jo ikke provosere fram høy temp hele tiden.
Eg hadde trodd eg ville merket dette ved at kassa giret litt rart på toppen av en lang tung bakke,men dette har eg ikke merket noe til overhodet.
så derved mener eg at dette er gode greier,men som johnny sier....litt effekt går vekk og litt mer diesel må man mate på.
Men + er jo at det er mye mer behagelig ved bakkestart og i bykjøring og slippe å ligge og slure med tung vogn
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:21

Kjølingen på kassa går vel via radiatoren, gjør den ikke det da? Men skal alikevel være bra varmt om det skal vise på temp-nåla.. Blir vel varmere i setet før den tid.. scratch
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:28

Har 3 biler i hagan her med automat i dette øyeblikk.
4 stk om vi tar med bilen til en av ungene.
Kjøpte første automaten i en MB i '92.

Har siden '92 avvent meg evnen til å kjøre som folk med manuell.

Har ikke tenkt til å velge noe annet fremover.

Har bare positive erfaringer med automaten bortsett fra den første MB'n hvor kassa brandt ved ca. 250.000 km. Ingen overraskelse på en 87 230E.....
clown

Innbiller meg at ei automatkasse må få sitt stell etter fabrikkens anbefalinger mhp oljeskift. Lar proffene inspisere olja på kassa fra tid til annen mellom evt. skift.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:32

som ulempe med automat vil jeg si at de ikke er så direkte tilkoblet i gir som med en manuell kasse uten at de har lock up, hvilket ikke alle har.
pajero f,eks som er nevnt allerede er så solid at den bryr seg katta i hva som henger på kroken, og det selv om hengervekta er på maks, og vil tro det er det samme på xc-90.
en santa-fe f,eks som drar bare 2 tonn og er en mindre bil, har en kasse som for det første er bare litt over halvparten så stor i fysiske mål
altså ikke plass til store solide tannhjul og clutcher inni den.
de fysiske lover er ganske enkle slik, og man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at større er bedre.
med det sagt så er ikke santa med automat noen dårlig kombinasjon som ikke tåler vogn, da den er solid den og, men lettere å få høyere temp på olja på.
er motoren stor nok, og kassa kan bremses med så er ikke jeg i tvil når bil og vogn er stort.
automat er mest praktisk ved manøvrering, hvilket det ofte er flere ganger for dag på vognferie, og når farta er lav.
på motorvei vil jeg heller ha manuell grunnet mer kraft og lavere forbruk.
smak og behag, kjøp det du har lyst på, og sørg for at kassa er tilpasset vogntrekking, enkelt og greit
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:37

Har lurt litt på om det ulemper ved å bruke motorbrems med automatkassa ?

F.eks. å gire ned med tiptronic i bratte nedstigninger med 2 tonn skyvende bak ....

Noen som vet noe om dette ?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:39

Rufus skrev:
Har lurt litt på om det ulemper ved å bruke motorbrems med automatkassa ?

F.eks. å gire ned med tiptronic i bratte nedstigninger med 2 tonn skyvende bak ....

Noen som vet noe om dette ?
blir det for mye belastning så slurer kassa, ellers så nekter den å skifte gir hvis belastning/turtall blir for høyt etter bytte.
bare gir du, det er derfor det heter girkasse
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:40

Jan skrev:
Rufus skrev:
Har lurt litt på om det ulemper ved å bruke motorbrems med automatkassa ?

F.eks. å gire ned med tiptronic i bratte nedstigninger med 2 tonn skyvende bak ....

Noen som vet noe om dette ?
blir det for mye belastning så slurer kassa, ellers så nekter den å skifte gir hvis belastning/turtall blir for høyt etter bytte.
bare gir du, det er derfor det heter girkasse

Så det å bruke motorbrems i nedforbakke er heilt greit ?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:42

Rufus skrev:
Jan skrev:
Rufus skrev:
Har lurt litt på om det ulemper ved å bruke motorbrems med automatkassa ?

F.eks. å gire ned med tiptronic i bratte nedstigninger med 2 tonn skyvende bak ....

Noen som vet noe om dette ?
blir det for mye belastning så slurer kassa, ellers så nekter den å skifte gir hvis belastning/turtall blir for høyt etter bytte.
bare gir du, det er derfor det heter girkasse

Så det å bruke motorbrems i nedforbakke er heilt greit ?
ja å gire ned f,eks ett eller to gir, hvor mange vet du selv siden du kjenner farta på de forskjellige girene på bilen, er ikke noe problem
heller tvert i mot, du sparer bremsene masse på det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeFre 8 Aug 2008 - 23:49

Jan skrev:
Rufus skrev:
Jan skrev:
Rufus skrev:
Har lurt litt på om det ulemper ved å bruke motorbrems med automatkassa ?

F.eks. å gire ned med tiptronic i bratte nedstigninger med 2 tonn skyvende bak ....

Noen som vet noe om dette ?
blir det for mye belastning så slurer kassa, ellers så nekter den å skifte gir hvis belastning/turtall blir for høyt etter bytte.
bare gir du, det er derfor det heter girkasse

Så det å bruke motorbrems i nedforbakke er heilt greit ?
ja å gire ned f,eks ett eller to gir, hvor mange vet du selv siden du kjenner farta på de forskjellige girene på bilen, er ikke noe problem
heller tvert i mot, du sparer bremsene masse på det

Betryggende å høre, siden jeg bruker motorbrems om det trengs.

Mistet forøvrig bremsene 100 % en gang ..
(etter en noe tøff kjøring etter en capsbefengt valp i en BMV.. skivene var noe overdue på vedlikehold som det heter...)
Inner og ytter-skiva delte seg fra hverandre på begge sider av bilen... Caliperne fikk for lang vandring... NULL bremser i inngangen til en rundkjøring med trafikk. meget ubehagelig å ta rundkjøringen tvers over kan man si...

En lærepenge clown
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeLør 9 Aug 2008 - 0:09

man lærer stadig noe nytt ja.
har selv mista bremsene totalt, og det var ikke særlig gøy.
sett sammen pakken av suburban, 350 med presse, dårlig vær (les snøstorm av nordnorsk standard)
og 1,5 til 2 meter snøskavler oppover bakkene som jeg skulle.
ville ikke gå så jeg freste gjennom all snøen, men da jeg skulle stoppe utenfor huset er jeg glad veien fortsatte for å si det slik, for det gjorde nemlig subben og
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeLør 9 Aug 2008 - 0:13

Harald skrev:
Det eg sier er at egh ikke helt forstår spørsmålet siden man ikke kan måle tempen,og hvordan kan man da si at man må kjøre forsiktig uten at man har peiling på tempen på kassa,
Da må det være at man selv "føler" at kassa nå kan bli varm, men klart....man trenger jo ikke provosere fram høy temp hele tiden.
Eg hadde trodd eg ville merket dette ved at kassa giret litt rart på toppen av en lang tung bakke,men dette har eg ikke merket noe til overhodet.
så derved mener eg at dette er gode greier,men som johnny sier....litt effekt går vekk og litt mer diesel må man mate på.
Men + er jo at det er mye mer behagelig ved bakkestart og i bykjøring og slippe å ligge og slure med tung vogn

Harald

du slurer og med automat, bare på en annen måte...... en automat erstatter på ingen måte lavserien, selv om mange nettopp tror dette.....

akkurat sluring er heller ikke noe problem, 99 % av igangtakningene med manuell, skjer i hvertfall hos meg, på tomgang.....

problemet vedr tempen, er vel nettopp at en ikke merker dette når det gjelder..... derfor anbefaler jo noen en større oljekjøler.... varmgang du merker, er jo ingen problem, da kan du bare unngå den.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeLør 9 Aug 2008 - 0:16

523iA skrev:
Kjølingen på kassa går vel via radiatoren, gjør den ikke det da? Men skal alikevel være bra varmt om det skal vise på temp-nåla.. Blir vel varmere i setet før den tid.. scratch
nei, radiatoren kjøler kun motoren..... kassa har egen oljekjøler.... den er et totalt eget system
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeLør 9 Aug 2008 - 0:29

Vegard skrev:
523iA skrev:
Kjølingen på kassa går vel via radiatoren, gjør den ikke det da? Men skal alikevel være bra varmt om det skal vise på temp-nåla.. Blir vel varmere i setet før den tid.. scratch
nei, radiatoren kjøler kun motoren..... kassa har egen oljekjøler.... den er et totalt eget system
på noen biler ja, på andre ligger oljekjøleren inni radiatoren.
er som oftest på de bilene som har det originalt fra fabrikk, men av naturlige årsaker så mener jeg de fleste har gått vekk fra det nå, og legger den forran radiatoren til kjølevæska i stedet for
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitimeLør 9 Aug 2008 - 0:52

Forstår at jeg kanskje var litt uklar i innledende tråd. Jeg også trodde liksom at automatkassa hadde sitt eget system som ikke gir utslag på temp måleren.

M.a.o. så er det motoren som er blitt varm i o.n. tilfeller...? Synes det høres rart ut også jeg....?

Men jeg konkluderer uansett med at vogn og bil med automat bør gå helt fint så lenge bilen er godkjent for mer enn jeg har behov for å trekke...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Automatgear +/- Empty
PosteTema: Re: Automatgear +/-   Automatgear +/- Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Automatgear +/-
Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: