CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fuktighet i vogn

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 13:08

Jeg har kjøpt en ekstern værstasjon til vogna mi (CABBY for de som ikke vet det). Dette for å kunne måle luftfuktighet inne i vogna, samt kontrollere at vognas eget tempraturmålingssystem ikke er helt på jordet. Eksternt og internt måleutstyr er helt likt i sine målinger. Fuktigheten inne i vogna er derimot lavere enn fuktigheten utenfor , nær sagt bestandig. Ganske mye også faktisk. ER dette normalt Question Question Question

Vogna står i fjellet, og der er det ganske tørr luft, rundt 30% fuktighet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:01

Dette høres normalt ut når vogna er gjennomvarm. Smile
Jeg har en sånn og ser at det svinger veldig, men ned mot 30% kommer den vel etter hvert som det er oppvarmet og uttørket overallt.

I påska var det rundt null grader og da svinga det mellom ca 30 til 70 %. Nå er dette 1 meter over sjøen så det er vel litt mer fuktighet der enn på fjellet. sunny

Ute var det opp i 100% på samme tid. Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:13

J.O. skrev:
Dette høres normalt ut når vogna er gjennomvarm. Smile
Jeg har en sånn og ser at det svinger veldig, men ned mot 30% kommer den vel etter hvert som det er oppvarmet og uttørket overallt.

I påska var det rundt null grader og da svinga det mellom ca 30 til 70 %. Nå er dette 1 meter over sjøen så det er vel litt mer fuktighet der enn på fjellet. sunny

Ute var det opp i 100% på samme tid. Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Det er jo nesten så tørt at øya føles som de ruller på sandpapir. Inne i vogna er det til tider under 20% luftfuktighet. Vel og merke når det er kaldt ute da.


Sist endret av den Fre 27 Apr 2007 - 9:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:15

pondus

da er det viktig å fukte strupen, positivt!

numpsey
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:16

numpsey skrev:
pondus

da er det viktig å fukte strupen, positivt!

numpsey

Ja, og le og kose seg så tårene triller. uten frykt for å få skapet i hodet.... Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:17

Du veit når luftfuktigheten ute er lav, og den lufta skal inn og bli oppvarmet, da vokser den i volum og blir enda tørrere. silent

Helt til du puster ut, eller koker kaffe, eller andre ting som tilfører lufta fuktighet.

Med dårlig ventilasjon blir det nok fuktigere igjen. Suspect Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:18

Pondus skrev:
numpsey skrev:
pondus

da er det viktig å fukte strupen, positivt!

numpsey

Ja, og le og kose seg så tårene triller. uten frykt for å få skapet i hodet.... Very Happy

nemlig.

lol!
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 14:23

J.O. skrev:
Du veit når luftfuktigheten ute er lav, og den lufta skal inn og bli oppvarmet, da vokser den i volum og blir enda tørrere. silent

Helt til du puster ut, eller koker kaffe, eller andre ting som tilfører lufta fuktighet.

Med dårlig ventilasjon blir det nok fuktigere igjen. Suspect Suspect


Ja ventilasjon er jo viktig har jeg forstått. Takluka står oppe på minimum åpning bestandig. Dette i tillegg til all tvangslufting i vogna. Varmen blir i vogna allikevel da, så detta funker ok.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 16:41

Pondus.

Løsning på problem:Kjøp Kabe.

Arve.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 16:54

ARVE skrev:
Pondus.

Løsning på problem:Kjøp Kabe.

Arve.

Her er det altså ikke vært nevnt problemer, bare et spørsmål fra en fersking vedrørende normal luftfuktighetsforskjell inne og ute What a Face What a Face What a Face

Når det er sagt, så hadde jeg overhode ikke hatt problemer med å kjøpe Kabe lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 16:56

Pondus.

Er ikke den tørre humoren din som er problemet da ?
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 17:05

ARVE skrev:
Pondus.

Er ikke den tørre humoren din som er problemet da ?

Hæææ........har jeg tørr humor...... banal kanskje, men tørr... Question Question
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 17:08

Pondus.

Du hadde jo luftfukter,som du sendte bilde av i vinter.Men når du drikker opp innholdet i den så..........
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 17:16

ARVE skrev:
Pondus.

Du hadde jo luftfukter,som du sendte bilde av i vinter.Men når du drikker opp innholdet i den så..........

Ja dæven...skulle kanskje ikke gjort det Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 17:38

Pondus.

Har du prøvd å polere vogna innvendig med fuktighetskrem da ?
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 9:38

ARVE skrev:
Pondus.

Har du prøvd å polere vogna innvendig med fuktighetskrem da ?

Ehhh..... nei. Er det egentlig så lurt da What a Face What a Face What a Face
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 10:01

Pondus.

Åja,med Loreal så blir den så glatt og fin så !!!

Og rynkefri.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 10:20

ARVE skrev:
Pondus.

Åja,med Loreal så blir den så glatt og fin så !!!

Og rynkefri.

Hvem den Question

lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 10:38

Pondus.

Her har du produkter for HELE kroppen,og vogna.Her ser du grunnen til at jeg ser så ungdommelig og kjekk ut.

http://www.loreal.com/_en/_ww/index.aspx
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 10:39

ARVE skrev:
Pondus.

Her har du produkter for HELE kroppen,og vogna.Her ser du grunnen til at jeg ser så ungdommelig og kjekk ut.

http://www.loreal.com/_en/_ww/index.aspx

Nuvel..... Razz
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 10:41

Pondus.

Heee ? Den skjønte jeg ikke.

Evil or Very Mad Evil or Very Mad Mad Mad
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 11:55

Luftfuktighet er jo litt inntresant Smile

Det sies vel at inneklima er "sundt" mellom 20-30% relativ-fuktighet.
( Relativ fuktighet = den aktuelle fuktighetsmengde i prosent av den fuktighetsmengden luften kan holde )

Visst du har kjøpt et litt avansert hygrometer, kan du jo loggføre fuktigheten i vogna i den perioden du ikke er tilstede også Smile Tilsette kanskje fuktighetstrekkende kuler ( husker ikke hva det heter ) for å holde fuktigheten så lavt nede som mulig!
Vil nødig ha "baderoms"fukt i min vogn. å ha fugt på 70-80% så er det relativt mye vann/dugg som ligger å koser seg i kriker å kroker.

En kan jo tenke seg at man før et skikkelig uvær når solen og fuktigheten er på 90% å 35 grader... uff.. ikke behagelig. Slik føler nok treverket og stoffet i vogna seg også under slike forhold tipper jeg.

Men uanset... 20-30% sier dem vel er "sunt" Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:29

mr peace

fuktball. kjøpte min på biltema for en liten hundrings.

numpsey
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:42

En bitteliten advarsel angående disse fuktslukerene. Suspect Suspect

Hørte fra en (upålitelig) kilde en gang at det dannet seg et slags belegg på metall, dørhåndtak og lignende. What a Face

Hva dette var for noe kan jeg ikke svare på, men de som bruker en sånn kan jo fokusere litt på det. affraid

Dette var i en Bjølseth, så det rammer jo ikke så mange da..... Basketball Basketball

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:42

J.O. skrev:
En bitteliten advarsel angående disse fuktslukerene. Suspect Suspect

Hørte fra en (upålitelig) kilde en gang at det dannet seg et slags belegg på metall, dørhåndtak og lignende. What a Face

Hva dette var for noe kan jeg ikke svare på, men de som bruker en sånn kan jo fokusere litt på det. affraid

Dette var i en Bjølseth, så det rammer jo ikke så mange da..... Basketball Basketball


mobb mobb lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:44

J.O.

Belegg??

Ok, skal oppserveres i fremtiden og eventuellt da rapporteres Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:50

Luftfuktigheten er avhengig av temperaturen! 100% RF tilsvarer en absolutt fuktholdighet av ca 1 g/kg luft ved - 15o C og 14,5 g/kg luft ved + 20o C.
Kald luft ved minusgrader ute inneholder derfor lite vann selv om den relative luftfuktigheten er høy. 1 g vann/kg luft tilsvarer omtrent 7 % RF ved temperatur 20o C. Derfor kan luftfuktigheten inne også bli lav og særlig der temperaturen er høy, eller ved jevn ventilasjon med brukbart luftskifte .
Innendørs luftfuktighet mellom 10 og 20% relativ luftfuktighet er imidlertid ikke skadelig. Da kan det dog føles godt å drikke mye rent vann. Bruk av luftfukter kan kanskje gi en følelse av mere komfort, men kan også være til skade for innemiljøet.

Forklarer jo kanskje eventuelle forskjeller mellom høyfjell og sjø? study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av den Fre 27 Apr 2007 - 12:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:53

jeg har ikke hatt noen fukt problemer i vogna unntatt når det var lekasje fremme! har hatt vogna hjemme i gården og hatt litt lufting på. og når jeg har vært ute og sjekket på de verste fukt dagene har det egentlig ikke vært så gæle inne i vogna!!
men selfølgelig når vogna står vekke og kanskje på fjellet er det verre å holde den under oppsyn!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 12:57

God ventilasjon er avgjørende, grøsser når jeg ser folk pakke inn gamle biler eller campingvogner i presenninger for å bevare dem. affraid affraid Suspect Suspect Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeFre 27 Apr 2007 - 13:13

J.O. skrev:
God ventilasjon er avgjørende, grøsser når jeg ser folk pakke inn gamle biler eller campingvogner i presenninger for å bevare dem. affraid affraid Suspect Suspect Suspect

J.O

er ikke det fukt felle så vet ikke jeg hehe! gjør egentlig vondt verre vil jeg tro!!

jeg har jobbet noen år som industrimaler og isolatør så jeg har litt erfaring med å bekjempe fukt, det er greit å pakke ting inn, det har vi gjort mye men da må det tilføres tørr luft og det er nødt til å være riktig lufting!!

lufting er jo hele nøkkelen!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeMan 7 Mai 2007 - 19:50

Pondus

Her er et bilde av min værstasjon fra i går.

Som du ser er det stor forskjell mellom inne- og utefuktighet.


http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=68738005&dx=588&dy=443

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeMan 20 Mai 2013 - 23:12

Litt sent ute, men hvilken type værstasjon var dette? Høres ut som noe for meg Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeMan 20 Mai 2013 - 23:16

Dette er flere år siden, men jeg hadde en værstasjon kjøpt på Clas Olsson i en Hobby husker jeg, tror dette var den.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitimeMan 20 Mai 2013 - 23:58

Fant noe der, regner med at det funker - takk Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fuktighet i vogn Empty
PosteTema: Re: Fuktighet i vogn   Fuktighet i vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fuktighet i vogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fuktighet
» Kondens/fuktighet i Isabella villa telt.
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Vogn til å bo i

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: