CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Heving av vogna

Go down 
+2
Øyvind M
Jan
6 posters
AvInnlegg
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Heving av vogna Empty
PosteTema: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeOns 2 Mai 2007 - 18:13

det er jo mange måter å heve en vogn på, og jeg valgte å jekke for enkelhets skyld.
satte jekken på ramma mellom hjula og skrudde opp.
men reagerte litt da hjula kom etter umiddelbart uten å strekke på dempere og fjærer scratch
er det normalt?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeOns 2 Mai 2007 - 21:12

jrh

det kommer seg litt an på hvordan fjører det er... har du en gummi-torson, så er det svært lite de strekker seg før hjulet er med opp.


Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeOns 2 Mai 2007 - 21:50

Vegard.

Fjøra som ble til 5 høns ?

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeOns 2 Mai 2007 - 22:02

Arve

jepp.... eller en kalkun...

Vegard
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeOns 9 Mai 2007 - 9:05

Harald skrev:
Men nå har eg spikret meg noen supre planker til å kjøre vogna opp på: Har skråskjært 3 stk 2x6 hvorav 2 av dem er spikret sammen dermed har eg 5,10 og 15 centimeter justeringsmuligheter, De er så lange at hele boggien står oppå, Er det noen som har andre lure løsninger på en boggivogn,Hvordan gjør dere det!!

Kopiert fra Fri Prat, for Harald. fint tips Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeOns 9 Mai 2007 - 9:11

Harald.

Tror ikke det er dumt det der.Tror jeg gjør det samme til vinteren,da vinterplassen vår skråner fælt.

Vi står såpass plant på de campingene vi er på om sommeren,så da har vi bare med firkanta småplank å ha under labbene.Prøver å dra på minst mulig når vi er på tur.
Til Toppen Go down
Øyvind M
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Øyvind M


Male
Antall Innlegg : 26
Age : 48
Localisation : Lillestrøm
Registration date : 13.05.2011

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeSøn 12 Jun 2011 - 21:14

Jeg trenger et supertips, jeg har spikra meg bort skikkelig, ha lagd en platting som jeg trudde ble lav nok; men neida, detta ble litt høyt, nå må jeg løfte vogna litt, har boggivogn (hobby720 ukfe), noen her som har litt erfaringer om dette?
Til Toppen Go down
http://www.farlig-yrt.no
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeSøn 12 Jun 2011 - 22:11

Nå sier du ikke noe om hvor mye du må heve vogna i forhold til platting men vi brukte å legge 2stk 2x6" planker og rygget vogna opp på disse.
Bygde også under litt på støttebeina slik at vinkelen på disse ikke ble så rett opp og ned.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Øyvind M
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Øyvind M


Male
Antall Innlegg : 26
Age : 48
Localisation : Lillestrøm
Registration date : 13.05.2011

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeSøn 12 Jun 2011 - 22:15

10-15 cm tenker jeg må opp, men jeg har ikke mulighet til å flytte på vogna, jeg må nok jekke opp vogna, dette regner jeg med å få gjort unna i en fei med en garasjejekk, men hvor skal jeg sette jekken?
Til Toppen Go down
http://www.farlig-yrt.no
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeSøn 12 Jun 2011 - 22:33

Mitt forslag er å sette jekken under akslene der de er festet inn i rammevangene og heve en side av gangen. Bruk gjerne en plankebite slik at du fordeler vekten fra begge akslene ned på jekken.
Å sette jekken direkte på rammevangene vil jeg derimot være svært skeptisk til.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Øyvind M
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Øyvind M


Male
Antall Innlegg : 26
Age : 48
Localisation : Lillestrøm
Registration date : 13.05.2011

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeSøn 12 Jun 2011 - 22:37

Jeg tenkte på det samme, jekke mellom akslingene. Leste at ved skifte av hjul så skal man evt jekk under bakre aksling, nå skal ikke jeg bare skifte dekk, skal litt lenger opp enn det. Har også sett i noen andre forum at de har prøvd å jekke på langsgående bjelke, men jeg trur jeg tar å jekker opp ved akslingene, det virker for meg veldig logisk

Til Toppen Go down
http://www.farlig-yrt.no
aarnes
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 30
Registration date : 04.08.2011

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 13:37

Vi tok fire lecaklosser og kjørte vogna opp på de. de får du jo i forskjellig høyde. stabil og god løsning. brukte tilsvarende klosser under hjørnebeina.
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 16:30

La 3 stk planker med ok tykkelse på hverandre i hekken under labbene (de var helt oppe) og jekk i midten og jekke vogna til høyden jeg ville. Stempla så opp under hvert hjørne. Samme forran og deretter stempla opp under alle 4 hjula. Slo den siste inn med makt så mye av vekta ligger på hjula. Deretter 4 ekstra bukker.
Vogna står "feil" vei i forhold til veien så det gikk ikke å rygge vogna inn så fant ut at det måtte være den enkleste måten.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 21:11

chg skrev:
La 3 stk planker med ok tykkelse på hverandre i hekken under labbene (de var helt oppe) og jekk i midten og jekke vogna til høyden jeg ville. Stempla så opp under hvert hjørne. Samme forran og deretter stempla opp under alle 4 hjula. Slo den siste inn med makt så mye av vekta ligger på hjula. Deretter 4 ekstra bukker.
Vogna står "feil" vei i forhold til veien så det gikk ikke å rygge vogna inn så fant ut at det måtte være den enkleste måten.

Apropos bukker, jeg kjøpte meg fire plastbukker (a la Max Fritid) som jeg skal bruke i vinter, men er usikker hvordan plasten takler kulden. De er dimensjonert for 750 kg hver. Noen som vet? Alu-bukker fikk jeg ikke tak i. Tenkte å bruke fire tynne, korte trelektere mellom bukkene og bjelkene som en slags beskyttelse for galvaniseringa.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitimeTir 9 Aug 2011 - 21:35

plasten takler kuilden så fremt den ikke får slag eller støt av den kraftige sorten
f,eks ved at noen planker skal slenges under vogna i full fart
normal bruk tåler de fint
Til Toppen Go down
Sponsored content





Heving av vogna Empty
PosteTema: Re: Heving av vogna   Heving av vogna Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Heving av vogna
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» lys bak på vogna
» caravalier
» TV i vogna
» lys ((på vogna i fortelt))
» Lys og strøm i vogna

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: