CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?

Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AvInnlegg
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8829
Registration date : 12.03.2007

Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Empty
PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 11 Aug 2009 - 15:11

ArneO skrev:
Kjenner at jeg har litt tungt for det nå, men dere får ha tålmodighet. Med vintertelt/universaltelt og platting, setter man teltet oppå plattingen eller blir plattingen som gulv bare inne i teltet? Det er noen fine eksempler hvor man har gresskant innover og isolatorer etc. men brukes disse teknikkene også med vintertelt?

Jeg har satt teltet oppå plattingen. Fester gresskanten ned i platting ved hjelp av terasseskruer gjennom noen trelister.
Legger så noen gode matter på gulvet inne i teltet. (man tar hva man har for hånden)
Har i år kjøpt forteltmatte som vi vil prøve til vinteren. (legger på noen gamle filleryer oppå)
Har ikke noe isolasjon da vi ikke føler dette som noen nødvendighet. (har noen gode ulltøffler på bena når vi sitter i forteltet og bruker en gassovn til oppvarming)
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 8:40

Gjennom sommeren har jeg smurt pakningene på toalett-tanken med silikonspray noen ganger. Pleier man å gå over pakningene "rett som det er" gjennom vinteren for å holde gummien myk og ikke minst tett? Ser for meg at pakningen ved f.eks. luftingen kanskje fort kan få en liten "is-dråpe" som kan gnage med uheldig lekkasje som følge... Kan vel ikke skade å tørke av pakningene og smøre dem jevnlig?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 8:51

Skader nok ikke å tørka av som du sier. Er i grunn første året vi har tatt toa`n i bruk. Men når vintersessongen setter inn så ber man om strømmen påslått, godt og varmt i vogna. Og da er igrunn problemet løst av seg selv, alt blir jo opptina igjen.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 8:56

Tove
Har dere bare brukt servicehuset tidligere?

Nevnte det for han jeg er stefar til at vi hadde sett på vinterplass, og han ble helt i fyr og flamme. (Og der har det vært mer at camping er harry.) Tenkte litt på at det kanskje var greiere om de ikke brukte vann og dass før prosedyrer er laget på papir med bilder og laminert, gjennomgått og diplom utdelt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 8:59

ArneO

Jepp det har vi.....men i vinter blei jeg lova a gubben at han skulle tømme dass og at det kunn var forbeholdt damer....Og jeg er den eneste.... Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 9:05

Her er planen å bruke alle fasiliteter i vogna gjennom vinteren (kanskje med unntak om noen av de håpefulle skal bruke vogna alene...).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 9:11

Helt enig med deg jeg, men var litt engstelig ei stund for at jeg måtte tømme sjøl Evil or Very Mad Evil or Very Mad Det får holde med å rydde og tømme vogna......
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 9:21

Om jeg subbet bort på sevicehuset på natta i bare tøfler i snøen tror jeg hadde skremt noen og enhver, så for å ikke forårsake opprør i leiren er det nok best at også jeg bruker vårt avtrede Wink En annen sak er at om jeg må opp om natta gidder jeg ikke gå på servicehuset, da tømmer jeg heller dassen med glede når det trengs.

Jeg er av den mening at med de (faste) dassene som er i vognene er det ikke noe problem i hele tatt, tette tanker og om man er forsiktig med lufteknappen blir det ikke noe søl av noe slag. Hipp hurra for Thetford sier nå jeg!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 9:28

lol! lol! lol! lol!

Skjønner jo egentlig ikke hvorfor vi ikke har gjort det før nei.....Kanskje fordi det er en bit å bære......Vi har en spark stående der oppe som vi syns er god å ha da, til drasse på vann og oppvask med........Eneste sted forresten det går ann å få brukt spark geek geek
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 9:46

Jeg er vel av dem som brekker meg bare jeg kjenner lukta fra en skikkelig utedass.

Første gang jeg og ungene var alene i vogna i vinter som var, så spurte minstejenta om hun kunne bruke doen. Jeg var så vant med å ha kaillen med på tur at jeg svarte ja.

Først etterpå kom jeg på at det faktisk var JEG som måtte tømme den doen etterpå når helga var over affraid .

Men det gikk utrolig bra. Vi bruker sånne små poser som en slipper ned i doen istedenfor væske. Det var ikke noe "dolukt" i det hele tatt da jeg skulle tømme den..........så den biffen med å tømme do er oppskrytt he he ......... Cool Cool

Når vi kommer til vogna på vinteren så fyller vi på vann og bruker alt som vi bruker det på sommeren. Og det å tappe ned når vi reiser syns jeg er en snerten jobb som går for seg mens vi likevel pakker bilen. Så jeg klarer ikke å se poenget med å drasse oppvask til servicehuset i alle fall Very Happy

Men vi er vel alle forskjellige............også når det gjelder dette........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 9:55

Jeg også vasker opp i vogna mi, for all del men til tider blir den oppvaska stor. Alt etter som man tilbreder og da syns jeg det er kjekt å få litt større armslag. Selv om man har str. på vogna så er det ikke nødvendigvis det samme sam at man har stor benkeplass......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 10:25

Tove

Ja, vi er forskjellig.......og det er jo nesten bra Very Happy

Jeg syns det er lettere å gjøre alt i vogna enn å bære med meg alt til servicebygget og tilbake..........

Tror det viktigste er at koppene blir vasket jeg, og ikke hvor lol!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 10:41

Avhengig av kapasitet på varmtvann så vil jeg basert på våre erfaring si at varmtvannet også er varmere i vogna enn på mange servicehus, og med ekstra varmtvann funksjonen på ALDE så er det mer enn nok for oppvaskene vi har.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 10:43

May-Britt
Lar du vannet bare renne ut eller blåser du vannet ut med truten? For dere har vel ikke trykkvann i vogna deres heller?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 11:06

Jeg lar vannet renne ut, passer på at det virkelig renner fra vanntanken og varmtvannstanken ........ at ikke avløpene er frosset......så blåser jeg litt etterpå, da kommer det litt ekstra ut av varmtvannstanken..........

Det ligger ei prosedyre i vogna vår på hvordan vi skal forlate vogna på vinteren. Denne er laget av Kabe og er veldig nyttig syns jeg..........
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 11:15

Denne? (klippet fra bruksanvisningen til Kabe)

Sjekkliste når du KOMMER TIL den oppstilte campingvognen på vintercampingen

• Kontroller at det er varme i vognen og at kjøleskapet er kaldt. Koble fra ev. vinterkobling, og slå på hovedstrømbryteren. Luft ut vognen ordentlig for å hindre kondens.
• Er vognen kald - kontroller at:
el-kabelen er innkoblet,
230 volt-lampen lyser,
230 volt-sikringen i el-stolpen er OK,
naboene har strøm,
det er riktig nivå i ekspansjonskaret.
Start gasolvarmen foreløpig.
• Dersom kjølen ikke blir kald - start den på gasol i stedet for på 230V.
• Fyll på vann, og pass på at alle kraner og tappeventiler er stengt før ferskvannsystemet fylles opp.
• Dersom vannet ikke kommer fram til kranene - kontroller at ingen vannledninger er frosne.
• Sett ut avløpsbøtten, eller steng ventilen på avløpstanken.
• Fyll sanitærvæske i klosettavfallstanken.
• Kontroller at skorsteinen er fri for snø og is. Bruk skorsteinsforlenger ved vintercamping.
• For god ventilasjon - pass på at ventiler og takluker er åpne - så lenge du bor i vognen.

Sjekkliste når du FORLATER den oppstilte campingvognen på vintercampingen
• Tapp ut alt ferskvann i vanntanken.
• Tapp ut vann i slanger, kraner, varmtvannsbereder og spylevann i klosett, og vær nøye med å kontrollere at vannkraner og dusjslange er tømt. La alle kraner stå i åpen stilling (midt mellom varmt og kaldt).
• Legg hånddusjen i vasken. Tømming av varmtvannsbereder
- se egen avdeling i instruksjonsboken.
• Tøm avløpsbøtten / avløpstanken / klosettavfallstanken.
• Ta ut frostfølsomme matvarer og personlige saker som kan skades av frost.
• Kontroller at el-patronen, termostaten og sirkulasjonspumpen er riktig innstilt.
• Sett strømbryteren i stilling ”on” for ”winterheating” på manøverpanelet. Slå av hovedstrømbryteren.
• Kontroller at alle takluker er stengt.
• Sett snøskuffen slik at den er lett å komme til neste gang du kommer til vognen.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 11:22

En til:

FRYSEFARE
Det er viktig å tømme vannsystemet hvis campingvognen står uten oppvarming i minusgrader. Fare for at vannsystemets deler fryser i stykker.
Gjør som følger for å unngå skader:
1 Slå av vannpumpen med bryteren ”WATER PUMP” på betjeningspanelet.
2 Åpne alle vannkraner til ”lunken” stilling, slik at luft kan suges inn i både kaldt- og varmtvannsrørene.
3 Tøm vanntanken.
4 Åpne de to tømmeventilene ved vanntanken.
5 Tøm vannpumpe og enveisventil ved å snu den opp ned slik at gjenværende vann renner ned i slangen.
6 Åpne varmtvannsberederens tømmeventil.
7 Åpne spillvannstankens tømmeventiler.
8 Trykk på toalettets spyleknapp (slik at magnetventilen åpner).
9 Tøm toalettanken.
10 Tøm utvendig dusj (når en slik finnes).
11 Tøm tilkopling for cityvann (når en slik finnes).
12 Tøm vannlås (når en slik finnes).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 11:35

Arne O

Jeg kjenner igjen den øverste der ja. Men jeg mener en må bruke vettet når en holder på. Ta seg tid til å gå ut og sjekke at vannet virkelig renner ut av vanntankene....... og gråvannstanken som vi har.......at ikke avløpet er frosset

Jeg lar disse kranene for avløp i vanntanken og varmtvannstanken stå åpne til vi kommer til vogna igjen.......det lærte vi av naboen som har vintercampet i 30 år Very Happy

På en vintercamping er det gjerne masse kompetanse rundt om i nabovognene om det er noe en lurer på........vi fikk i alle fall god hjelp om det var noe vi lurte på........så takk til kara i området rundt oss cheers
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy

Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 15:39

ArneO skrev:
Gjennom sommeren har jeg smurt pakningene på toalett-tanken med silikonspray noen ganger. Pleier man å gå over pakningene "rett som det er" gjennom vinteren for å holde gummien myk og ikke minst tett? Ser for meg at pakningen ved f.eks. luftingen kanskje fort kan få en liten "is-dråpe" som kan gnage med uheldig lekkasje som følge... Kan vel ikke skade å tørke av pakningene og smøre dem jevnlig?

Jeg måtte bytte pakningen i "drithølet" i fjor... Er nok ikke dumt å rengjøre pakningen... Var 2-300kr for en ny pakning... Måtte også bytte pakningen på "luftinga". Det er den som utligner trykket når man kjører blant annet...

Ikke no koselig med lekasjer der....

En annen ting var at jeg spekulerte vel og lenge før jeg fant ut hvordan man skifta pakningen. Det viste seg nemlig at det var noen plastikk-dingser over noen skruer som man måtte skru opp...

Nå er'n tett og fin! Klosettet er en htetford C210 om jeg ikke tar feil
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 15:44

Denne boka har bilder av hvordan tanken ser ut innvendig, http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346

Der er det brukt en treningsdummy uten bunn for å vise hvordan det gjøres. Jeg har tenkt å drøye den jobben lengst mulig, så derfor tørker jeg av pakningen jevnlig og smører den. Tror ikke disse pakningene tar skade av silikonspray.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1412
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTir 18 Aug 2009 - 23:19

ArneO skrev:
Kjenner at jeg har litt tungt for det nå, men dere får ha tålmodighet. Med vintertelt/universaltelt og platting, setter man teltet oppå plattingen eller blir plattingen som gulv bare inne i teltet? Det er noen fine eksempler hvor man har gresskant innover og isolatorer etc. men brukes disse teknikkene også med vintertelt?
Jeg brukte akkurat samme opplegget for universalteltet. Satte det bare oppå plattingen og festet strikkene på isolatorer på 36x73 impregnert. La på impregnerte bord på gresskanten innvendig og festet disse så vidt det var med noen skruer gjennom plugghullene i gresskanten.
Om gresskanten skal være utover eller innover kommer jo an på teltets konstruksjon.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeOns 19 Aug 2009 - 7:28

hpk skrev:
ArneO skrev:
Jeg brukte akkurat samme opplegget for universalteltet. Satte det bare oppå plattingen og festet strikkene på isolatorer på 36x73 impregnert. La på impregnerte bord på gresskanten innvendig og festet disse så vidt det var med noen skruer gjennom plugghullene i gresskanten.
Om gresskanten skal være utover eller innover kommer jo an på teltets konstruksjon.

Jeg gjorde det akkurat på samme måte. På Ventura'n går gresskanten "utover" og la impregnerte bord oppå. Første vinteren la jeg litt grus oppå.... ikke særlig lurt når det fortsatt var minusgrader når jeg skulle pakke det ned Evil or Very Mad Evil or Very Mad

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTor 20 Aug 2009 - 15:23

Da har jeg rappet litt her inne til wiki'n
http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php/Platting
og sjekklistene til hpk (takker for dem!) har havnet her:
http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php/Sjekkliste_Bj%C3%B8lseth_650
http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php/Sjekkliste_Hobby_650

Og dere kan vel egentlig være rimlig sikre på at jeg kommer til å samle sammen mer å putte inn i wikien Wink

Om dere ikke ønsker at jeg skal rappe, si ifra så tar jeg det bort igjen...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13185
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTor 20 Aug 2009 - 17:03

rapp i vei du

Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTor 20 Aug 2009 - 20:12

ArneO

Alt som legges ut her er jo offentlig.... så da mener jeg du bare må kunne bruke det til wiki'n.

Et strålende flott arbeid du gjør der. cheers

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeTor 20 Aug 2009 - 20:13

Sten Rune skrev:
ArneO

Alt som legges ut her er jo offentlig....(iallefall nesten), så da mener jeg du bare må kunne bruke det til wiki'n.

Et strålende flott arbeid du gjør der. cheers

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 21 Aug 2009 - 8:52

ArneO

Jeg var ute i vogna vår en tur i går og da kom jeg til å tenke på det vi snakket om ang nedtapping før avreiser på vinteren. Jeg tror jeg glemte å nevne for deg at vi har enda ei kran som vi åpner når vi tapper ned vogna (utenom den fra varmtvannstanken og vanntanken) Denne krana er under tv benken og tømmer Cityvann uttaket for vann.........den er viktig å huske i følge kaillen min Very Happy , bare et lite tips, om de som har cityvann og samme patent som oss ikke har oppdaget den krana der.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 21 Aug 2009 - 9:00

May-Britt
Den er grei Wink Ofte så er det jo også slik at noen plasserer slike ting litt ute av syne, og da er det fort gjort å glemme dem...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeLør 22 Aug 2009 - 21:19

ArneO skrev:
May-Britt
Den er grei Wink Ofte så er det jo også slik at noen plasserer slike ting litt ute av syne, og da er det fort gjort å glemme dem...

Ja, ute av syne er i alle fall den krana.......innerst i skapet......og en må ligge på kne på gulvet for å se den......

men har en vaska vogna si skikkelig en gang så vet en jo hvor ting er.........bare en finner ut hva den krana er til så ......
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 9:48

Var å så etter nye ski i går, det betyr vel at man begynner å bli klar for vintercamping?

Lurer litt på hva som er trygt / greit å la være i vogna mellom opphold. Hadde vært greit å tatt med minst mulig fram og tilbake.

Regner med at litt tørrmat, kaffe, te etc. klarer seg greit i vogna og tåler frost. Hva med såpe, oppvaskmidler etc. Det må jo ikke være slik at de fryser og sprekker emballasjen da. Toalettsaker, som tannkrem, deodoranter etc. Kan det være i vogna? Eller har man slikt som dette i et "reisekit" som man tar med frem og tilbake?

Noe klær, håndklær etc. som ikke stappes inn i skaper, går vel også greit å ha i vogna. Det bør vel være relativt luftig i skuffer og skap.

Det finnes vel ingen fasit på dette heller, men hva lar dere være igjen og hva tar dere med fram og tilbake?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

Antall Innlegg : 1477
Registration date : 09.01.2008

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 11:14

ArneO skrev:

(Klipp..)
Lurer litt på hva som er trygt / greit å la være i vogna mellom opphold. Hadde vært greit å tatt med minst mulig fram og tilbake.

Regner med at litt tørrmat, kaffe, te etc. klarer seg greit i vogna og tåler frost. Hva med såpe, oppvaskmidler etc. Det må jo ikke være slik at de fryser og sprekker emballasjen da. Toalettsaker, som tannkrem, deodoranter etc. Kan det være i vogna? Eller har man slikt som dette i et "reisekit" som man tar med frem og tilbake?

Noe klær, håndklær etc. som ikke stappes inn i skaper, går vel også greit å ha i vogna. Det bør vel være relativt luftig i skuffer og skap.

Det finnes vel ingen fasit på dette heller, men hva lar dere være igjen og hva tar dere med fram og tilbake?

Tørrmat går veldig bra å ha i vogna når det er frost. Fast såpe også, men ikke flytende - den fryser. Vi oppbevarer riktignok flytende såpe i vogna, men bare halvfull dispenser (eller mindre). Da legger vi den i vasken når vi drar slik at om plasten sprekker så renner ikke såpe utover gulv etc når den tiner igjen. Har ikke opplevd at en halvfull såpedispenser, oppvaskmiddel eller tannkremtube har sprukket, selv i -20 grader. Men er emballasjen full kan innholdet kanskje utvides såpass at det sprekker. Men moralen (vår) er å legge alt slikt i vasken om uhellet skulle skje.

Tannkrem har vi også i vogna, men den er stivfrossen når vi kommer dit. Tuben tåler litt utvidelse når tannkremen fryser, og etter en halv time eller så, så er den opptint igjen. Ellers bør du ta med hjem det som inneholder vann og ikke tåler frost (hermetikk etc). Kaffe/te og andre tørrvarer tåler jo frost. Klær/tøy lar vi også bare bli igjen i vogna.

På hytta lar vi alt være igjen, selv på vinterstid. Vi bruker ikke hermetikk der. Poteter og sånt tar vi naturligvis hjem. Har ikke opplevd noen problemer med frostskader de siste 120 årene... Very Happy

Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 12:24

Marinader og matolje fryser det? Om det bare blir tykt, flyter det jo snart igjen når varmen kommer på.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 12:57

ArneO skrev:
Marinader og matolje fryser det? Om det bare blir tykt, flyter det jo snart igjen når varmen kommer på.

Etter min erfaring så fryser det ikke ved ca. -15 grader godt og vel, men som du sier, så blir den ganske så tykkflytende. Vi tar ikke matolje/oljemarinader med hjem. Men kanskje det går litt utover kvaliteten, det vet jeg ikke... Har ikke merket noen forskjell.

Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 22:17

Hmmmm.... har hatt Zalo stående i benkeskapet i to vintere jeg.... uten å ofre en tanke på at det kunne fryse. Men det har gått bra så langt...

Chevrolet Suburban -95

Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitimeFre 4 Sep 2009 - 22:32

Zalo'en fryser nok, men selve flaska ekspanderer lett.

Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?   Er det noen som gidder gi råd om vintercamping? - Page 7 Icon_minitime

Til Toppen Go down

Er det noen som gidder gi råd om vintercamping?
Til Toppen 
Side 7 av 8Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next