CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Macrofotografering

Go down 
3 posters
AvInnlegg
fred
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 8:43

Vet ikke hvor inntressert folket her er i foto.
Men tenkte å kanskje gjøre noen enkle forklaringer på forskjellige teknikker. MAKROFOTO er en type fotografering som er utrolig spennende!
Makro, eller micro ligger jo litt i sitt navn. Fotografering av småting, og eller extracted details "forstørrede detaljer".
Det er laget egene objektiver/linser til slike formål, men mange kompaktkamera har en slik funksjon innebygget, og fungerer fint.
En ting som er veldig viktig for dette formål er å ha et meget lyssterkt objektiv, slik at fokusering går enklere. Alternativet er naturligvis manuell fokusering som trenger endel trening på for å få til, men veldig artig metode.
Dydbeskarpheten ( DOF som betyr Depht of Field ) blir minimal ved denne fotograferingsteknikken pga man eksponerer svært nære motivet. Så blendervalg er meget relevant for å få frem nok dybde i selve motivet.
Stor blender ( lave F/tall gir kort fokus i bilde )
Liten blender ( høye F/tall gir lengere spenn i fokus )

En viktig detalj, som jeg synes.
På eksempelbilde som er vist under, ser man tydelig at slange/øgle tungen er i bevegelse. Dette er viktig for å fortelle mer om hva som skjer i bildet ( lager litt liv )
Det er da viktig å finne en nogelunde riktig lukkertid på kamera. I dette tilfellet er det brukt 1/60sek. lukker med Blitz for å kompensere for lys og begrense bevegelse noe. I sterkt sollys hjelper blitzen til å dempe lyset, samtidig som den hjelper til å "fryse" bildet.
På dette bildet er det brukt et 100mm objektiv m/20mm mellomring.

Stålorm er forøvrig ingen slange men Øgle uten ben Smile

Macrofotografering Stolorm2
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 8:52

Hei fred.
Tok en del bilder før i tiden men så gikk liksom dampen ut av meg. Ble lei av å dette surret med å få levert filmene til fremkalling og så få hente dem igjen.
Var en del i travmiljøet den gang og tok en del bilder fra de første totokjøringene her på sørlandet.
Ja og så en hel haug med bilder fra amcartreff og amcars på 80 og nitti tallet.
pr i dag så savner jeg et godt kamera, har bare et sånn billig digital elkjøp kamera som jeg alldeles ikke er fortrolig med.
Ønsker meg nok et bedre kamera. får se.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
fred
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 8:54

Johnny U

Da håper jeg etter det lille "fotokurset" kan friske opp gamle minner å få frem lysten på et speilrefleks kanskje? Smile
Vil Ta opp et par teknikker til. Og du vil sikkert kjenne igjen noe, og forhåpentligvis bli litt "bitt" igjen Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 14:41

Fred.

Så denne først nå.

Jeg suger inn kunnskap her,og takker for slike innlegg.Har ingen macro-objektiv ennå,men vi får se etter hvert.........
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:02

Kan jo bare nevne for egen del.

Dette er den del av fotograferingen som fasinerer meg mest! Det er uendelig med kryp ned i mm størrelser og opp til noen cm som er utrolig spennende å få blåst opp!

Macro objektiver finnes det flere fine av. Kan nevne at Sigma sine objektiver leverer så godt som identiske bilder som Canon og Nikon sine i denne kategorien.
Selv bruker jeg en Sigma 105DG Macro som koster rett i underkant av 4.000.-
De har også 150 og 180mm av samme.

Ellers kan jeg jo på tampen bare gi et annet tips.
Kjøp et mellomring sett! Tror du får 12 -20 og 30 mm i en pakke for rundt 1.800.- Putt dem på objektivene du har idag... å allerede da ser du en helt ny verden.
Autofokus fungerer på disse.

Det en mellomring gjør, er kort og godt å flytte fokuspunktet fra kamera til linsa med de nevnte mm Smile Det gjør at man maks kan fokusere på kortere avstander og kan få frem macrobilder med normalobjektiv Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:05

Fred.

Takk,igjen
Til Toppen Go down
Arnfinn
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Arnfinn


Male
Antall Innlegg : 380
Age : 62
Localisation : Lørenskog
Registration date : 23.03.2007

Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:11

Tok bilde av en Jerv en gang på 60 meter med et Canon Ixus x2 ,jævlig synd jeg ikke hadde Canon 400D.Jerven så ut som ei bikkje,blei kornete under forstørring på Pc`n.

Macrofotografering Picture
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:23

61

Synd med sånne øyeblikk ja.. har vært bort i flere hvor bildene har blitt dårlige pga dårlige forbredelser eller rett å slett feil kamera/ og eller linse montert på!
Til Toppen Go down
Arnfinn
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Arnfinn


Male
Antall Innlegg : 380
Age : 62
Localisation : Lørenskog
Registration date : 23.03.2007

Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:29

Fred! Er veldig mye ute i naturen pga mine hunder og jakt,opplever mye fint ,men den Jerven for jeg sikkert ikke muligheten på en gang til.Hadde flott speilreflex før i tiden ,men jeg sier som Jonny U,interressen er der men har liksom ikke fått kjøpt meg nytt brukbart utstyr,som ligger i tiden.Tar snart tak.
Dulle litt med kjerringa først så!!!!!.

Macrofotografering Pictureflash
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:35

61.

Men det var jo et jervt forøk da.
Til Toppen Go down
Arnfinn
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Arnfinn


Male
Antall Innlegg : 380
Age : 62
Localisation : Lørenskog
Registration date : 23.03.2007

Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeTor 10 Mai 2007 - 15:39

Arve!

Macrofotografering Jail2



ARVE skrev:
61.

Men det var jo et jervt forøk da.
Til Toppen Go down
Lene
BARON!
BARON!
Lene


Female
Antall Innlegg : 2369
Age : 47
Localisation : Alta
Registration date : 21.05.2007

Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 0:34

Legger ut dette bildet selv om det slettes ikke er bra teknisk.. Måtte nok pent nøye meg med å ta bilde av noe som ikke beveger seg nevneverdig. lol! lol! lol!
Syns den var litt søt.. Very Happy
(dette er en liten snegle på 1,5 cm, finnes ikke annet en småsnegler her i Alta..å heldivis for det)



Macrofotografering Snegle10
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 5:55

Lene.

Jøss,trodde først det var '08 utgaven av Rodius jeg !!!!
Til Toppen Go down
Lene
BARON!
BARON!
Lene


Female
Antall Innlegg : 2369
Age : 47
Localisation : Alta
Registration date : 21.05.2007

Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitimeMan 24 Sep 2007 - 9:49

ARVE skrev:
Lene.

Jøss,trodde først det var '08 utgaven av Rodius jeg !!!!

Godt du skjønner at du må komme deg til lege.. på høy tid med et legebesøk..Macrofotografering ScaredMacrofotografering ScaredMacrofotografering Scared
Til Toppen Go down
Sponsored content





Macrofotografering Empty
PosteTema: Re: Macrofotografering   Macrofotografering Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Macrofotografering
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: FRI PRAT :: FOTOPRAT-
Gå Til: