CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?

Go down 
+11
Jan
Sten Rune
ArneO
bruno
HobbyTom
OyvindSP
Ronny
Ozler
Jan Ole
Johnny
Cecotto
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male
Antall Innlegg : 453
Registration date : 13.10.2008

Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:19

Neida, vogna står på gårdsplassen hjemme.

Men jeg tror at vogna har det bedre uten snø på taket, enn med snø på taket. Snøen smelter, renner ned i alle kriker og kroker, også fryser den og sprenger vei for mere vann når mildværet kommer igjen, og sånn går no dagan.

Kanskje jeg ikke hadde trengt dette om det ikke var for den hersens takstigen?

Very Happy
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!

Male
Antall Innlegg : 1312
Registration date : 23.09.2007

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:21

Du har det stativet du snakker om da, for å få litt avstand mellom vogna og presenningen? Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:31

HobbyTom.

Funker vel greit det der om du får litt luft imellom ? Smile
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:32

Jepp, en langsgående mønsås som gir fall fra taket. Har god lufting mellom presenning og vogn, så det blir ingen kondens og tørt tak hele tida.

Men som sagt, mye og tung snø på kort tid medførte denne helga sig i støttebena som ligger på plankebiter oppå vogntaket, og det var dette som trengte justering.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:33

HobbyTom.

Håper dette ikke medførte noen form for skade da !!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:39

HobbyTom skrev:

Teknisk innsikt er kanskje ikke alle forunt. Men takk for kreative forslag på tidsforbruk.

Laughing

Nei, etter over 20 år ute som håndtverker, er jeg glad jeg slipper å ha teknisk innsikt...... har nok ikke ti tommeltotter, men ti ku-tatter!!!! de fleste håndtverkere er vel sånn.... Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874 Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874 Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874 Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:41

Vegard skrev:
HobbyTom skrev:

Teknisk innsikt er kanskje ikke alle forunt. Men takk for kreative forslag på tidsforbruk.

Laughing

Nei, etter over 20 år ute som håndtverker, er jeg glad jeg slipper å ha teknisk innsikt...... har nok ikke ti tommeltotter, men ti ku-tatter!!!! de fleste håndtverkere er vel sånn.... Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874 Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874 Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874 Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 36874

og de tattene er tydeligvis ømskinna Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 928394
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:45

Men et presenningstativ, som og hviler på vogna, vil nå jeg anse som en potensiell fare jeg..... når dette flakser og flyr under et heftig uvær...... eller som nå, med snø...... men for all del, gjør som dere vil, bare hold slike anretninger langt borte fra min vogn..... jeg hadde bare vippa vogna så en sto enten løftet eller senket med draget, så vannet renner av, om jeg ikke hadde lagret inne.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:48

Torry skrev:
Vegard skrev:
HobbyTom skrev:

Laughing

og de tattene er tydeligvis ømskinna Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 928394

forsøk å bit litt i tattene på kjerringa di, så skal du nok se det er følelse i de tattene og.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 16:50

Hehe........ Embarassed Shocked Laughing
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 17:06

Neida, ingen skade, og heller ingen potensiell fare. Stativet kunne stått med det som var av sig hele vinteren uten at noe hadde tatt skade.

Men det så litt slitent ut, med svai i mønestaget. Og sånn kan man jo ikke ha det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 17:09

HobbyTom skrev:
Neida, ingen skade, og heller ingen potensiell fare. Stativet kunne stått med det som var av sig hele vinteren uten at noe hadde tatt skade.

Men det så litt slitent ut, med svai i mønestaget. Og sånn kan man jo ikke ha det.

men er det støtter ned på vogna???????
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 20:54

Det er opprinnelig et båtpresenningsstativ, vist på nedenstående link.

http://www.obwiik.no/default.asp?V_DOC_ID=723

Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Modell_t

8 meters lengde, modell T.

Jeg har to teleskopiske støtteføtter som settes ned på vogntaket, med plankebiter under. Det var disse som hadde glidd litt sammen, sånn at mønedrager fikk en skjemmende svai. Aldri noen fare for at noe skulle bli skadet.

Vogna mi har rails på taket, og jeg spenner støttebena mot disse. Om det ikke var for disse railsene, ville jeg nok vært nødt til å lage et avstivingsstag mellom støttebena.

Jeg har tidligere brukt stativet til båt, men på min nåværende båt har jeg en fasongsydd opplagspresenning med ventilasjonsåpninger. Og det er bra, for da slapp jeg å kjøpe et stativ til.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 21:54

HobbyTom skrev:
Det er opprinnelig et båtpresenningsstativ, vist på nedenstående link.

http://www.obwiik.no/default.asp?V_DOC_ID=723

Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Modell_t

8 meters lengde, modell T.

Jeg har to teleskopiske støtteføtter som settes ned på vogntaket, med plankebiter under. Det var disse som hadde glidd litt sammen, sånn at mønedrager fikk en skjemmende svai. Aldri noen fare for at noe skulle bli skadet.

Vogna mi har rails på taket, og jeg spenner støttebena mot disse. Om det ikke var for disse railsene, ville jeg nok vært nødt til å lage et avstivingsstag mellom støttebena.

Jeg har tidligere brukt stativet til båt, men på min nåværende båt har jeg en fasongsydd opplagspresenning med ventilasjonsåpninger. Og det er bra, for da slapp jeg å kjøpe et stativ til.

men når det blåser, vil det ikke da bli bevegelse i disse beina på vogntaket, og påfølgende merker??????? Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect Suspect er sabla skeptisk til det der.....
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom

Male

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 22:09

Teleskopbena har solide plastkopper på endene, og jeg legger som sagt plankebiter under. Har brukt dette i alle år, og fortsatt ingen merker. Presenningen stropper jo stativet nedtil vogna, som står på bukker sånn at dekkene ikke får flatside. Om du har slakk presenning vil den blafre, men den revner lenge før stativet flytter seg. Med mindre det blir mye tung snø på kort tid, som det gjorde denne helga. Da får man svikt i mønet, that's it. Ingen skjede skadd, eh skade skjedd.

Det er så godt å se at vogntaket er tørt og snøfritt vinteren igjennom. Man har det litt bedre med seg sjøl når man ser at tørrballen ikke har fått fatt på mer enn 1,5cm kondens gjennom hele vinteren, med en vogn som har stått utendørs. Og det til tross for at vogna har fastmontert takstige!!

Wink

Dette var første gang jeg måtte etterjustere, faktisk. Sier litt om hvor fort vinteren kom til Trøndelag i år.

Du får være så skeptisk du bare vil for min del, da jeg ved selvsyn har konstatert forskjellen mellom presenning og ikke presenning. Tørrballen taler for seg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 22:29

HobbyTom skrev:
Teleskopbena har solide plastkopper på endene, og jeg legger som sagt plankebiter under. Har brukt dette i alle år, og fortsatt ingen merker. Presenningen stropper jo stativet nedtil vogna, som står på bukker sånn at dekkene ikke får flatside. Om du har slakk presenning vil den blafre, men den revner lenge før stativet flytter seg. Med mindre det blir mye tung snø på kort tid, som det gjorde denne helga. Da får man svikt i mønet, that's it. Ingen skjede skadd, eh skade skjedd.

Det er så godt å se at vogntaket er tørt og snøfritt vinteren igjennom. Man har det litt bedre med seg sjøl når man ser at tørrballen ikke har fått fatt på mer enn 1,5cm kondens gjennom hele vinteren, med en vogn som har stått utendørs. Og det til tross for at vogna har fastmontert takstige!!

Wink

Dette var første gang jeg måtte etterjustere, faktisk. Sier litt om hvor fort vinteren kom til Trøndelag i år.

Du får være så skeptisk du bare vil for min del, da jeg ved selvsyn har konstatert forskjellen mellom presenning og ikke presenning. Tørrballen taler for seg.

For all del..... jeg valgte imidlertid å sette vogna inn, før jeg begynte med vintercamp......
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi

Male
Antall Innlegg : 1272
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitimeSøn 23 Nov 2008 - 23:17

Får nyvogna snart, skal ha takstige montert, men ikke rails.
Spoiler:
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?   Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down

Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Hvilke dekk til vogna?
» Drifstikker Bobil til kr max 350.000,- hvilke bør jeg velge?
» foto apparat? hvilke type? (merke)
» Valg av dekk på Knaus Südwind 530 '95 - hvilke?
» Hobby UKF, hvilke merker har tilsvarende planløsning.