| Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? | |
|
+11Jan Sten Rune ArneO bruno HobbyTom OyvindSP Ronny Ozler Jan Ole Johnny Cecotto 15 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 49 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:19 | |
| Neida, vogna står på gårdsplassen hjemme. Men jeg tror at vogna har det bedre uten snø på taket, enn med snø på taket. Snøen smelter, renner ned i alle kriker og kroker, også fryser den og sprenger vei for mere vann når mildværet kommer igjen, og sånn går no dagan. Kanskje jeg ikke hadde trengt dette om det ikke var for den hersens takstigen? | |
|
| |
Espen V HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1312 Age : 42 Localisation : Ålesund =) Registration date : 23.09.2007
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:21 | |
| Du har det stativet du snakker om da, for å få litt avstand mellom vogna og presenningen? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:31 | |
| HobbyTom. Funker vel greit det der om du får litt luft imellom ? |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 453 Age : 49 Localisation : Trøndelag Registration date : 13.10.2008
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:32 | |
| Jepp, en langsgående mønsås som gir fall fra taket. Har god lufting mellom presenning og vogn, så det blir ingen kondens og tørt tak hele tida.
Men som sagt, mye og tung snø på kort tid medførte denne helga sig i støttebena som ligger på plankebiter oppå vogntaket, og det var dette som trengte justering. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:33 | |
| HobbyTom. Håper dette ikke medførte noen form for skade da !! |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:39 | |
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:41 | |
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:45 | |
| Men et presenningstativ, som og hviler på vogna, vil nå jeg anse som en potensiell fare jeg..... når dette flakser og flyr under et heftig uvær...... eller som nå, med snø...... men for all del, gjør som dere vil, bare hold slike anretninger langt borte fra min vogn..... jeg hadde bare vippa vogna så en sto enten løftet eller senket med draget, så vannet renner av, om jeg ikke hadde lagret inne..... |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:48 | |
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 16:50 | |
| |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 17:06 | |
| Neida, ingen skade, og heller ingen potensiell fare. Stativet kunne stått med det som var av sig hele vinteren uten at noe hadde tatt skade.
Men det så litt slitent ut, med svai i mønestaget. Og sånn kan man jo ikke ha det. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 17:09 | |
| - HobbyTom skrev:
- Neida, ingen skade, og heller ingen potensiell fare. Stativet kunne stått med det som var av sig hele vinteren uten at noe hadde tatt skade.
Men det så litt slitent ut, med svai i mønestaget. Og sånn kan man jo ikke ha det. men er det støtter ned på vogna??????? |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 20:54 | |
| Det er opprinnelig et båtpresenningsstativ, vist på nedenstående link. http://www.obwiik.no/default.asp?V_DOC_ID=7238 meters lengde, modell T. Jeg har to teleskopiske støtteføtter som settes ned på vogntaket, med plankebiter under. Det var disse som hadde glidd litt sammen, sånn at mønedrager fikk en skjemmende svai. Aldri noen fare for at noe skulle bli skadet. Vogna mi har rails på taket, og jeg spenner støttebena mot disse. Om det ikke var for disse railsene, ville jeg nok vært nødt til å lage et avstivingsstag mellom støttebena. Jeg har tidligere brukt stativet til båt, men på min nåværende båt har jeg en fasongsydd opplagspresenning med ventilasjonsåpninger. Og det er bra, for da slapp jeg å kjøpe et stativ til. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 21:54 | |
| - HobbyTom skrev:
- Det er opprinnelig et båtpresenningsstativ, vist på nedenstående link.
http://www.obwiik.no/default.asp?V_DOC_ID=723
8 meters lengde, modell T.
Jeg har to teleskopiske støtteføtter som settes ned på vogntaket, med plankebiter under. Det var disse som hadde glidd litt sammen, sånn at mønedrager fikk en skjemmende svai. Aldri noen fare for at noe skulle bli skadet.
Vogna mi har rails på taket, og jeg spenner støttebena mot disse. Om det ikke var for disse railsene, ville jeg nok vært nødt til å lage et avstivingsstag mellom støttebena.
Jeg har tidligere brukt stativet til båt, men på min nåværende båt har jeg en fasongsydd opplagspresenning med ventilasjonsåpninger. Og det er bra, for da slapp jeg å kjøpe et stativ til. men når det blåser, vil det ikke da bli bevegelse i disse beina på vogntaket, og påfølgende merker??????? er sabla skeptisk til det der..... |
|
| |
HobbyTom ROYAL CARAVANER
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 22:09 | |
| Teleskopbena har solide plastkopper på endene, og jeg legger som sagt plankebiter under. Har brukt dette i alle år, og fortsatt ingen merker. Presenningen stropper jo stativet nedtil vogna, som står på bukker sånn at dekkene ikke får flatside. Om du har slakk presenning vil den blafre, men den revner lenge før stativet flytter seg. Med mindre det blir mye tung snø på kort tid, som det gjorde denne helga. Da får man svikt i mønet, that's it. Ingen skjede skadd, eh skade skjedd. Det er så godt å se at vogntaket er tørt og snøfritt vinteren igjennom. Man har det litt bedre med seg sjøl når man ser at tørrballen ikke har fått fatt på mer enn 1,5cm kondens gjennom hele vinteren, med en vogn som har stått utendørs. Og det til tross for at vogna har fastmontert takstige!! Dette var første gang jeg måtte etterjustere, faktisk. Sier litt om hvor fort vinteren kom til Trøndelag i år. Du får være så skeptisk du bare vil for min del, da jeg ved selvsyn har konstatert forskjellen mellom presenning og ikke presenning. Tørrballen taler for seg. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 22:29 | |
| - HobbyTom skrev:
- Teleskopbena har solide plastkopper på endene, og jeg legger som sagt plankebiter under. Har brukt dette i alle år, og fortsatt ingen merker. Presenningen stropper jo stativet nedtil vogna, som står på bukker sånn at dekkene ikke får flatside. Om du har slakk presenning vil den blafre, men den revner lenge før stativet flytter seg. Med mindre det blir mye tung snø på kort tid, som det gjorde denne helga. Da får man svikt i mønet, that's it. Ingen skjede skadd, eh skade skjedd.
Det er så godt å se at vogntaket er tørt og snøfritt vinteren igjennom. Man har det litt bedre med seg sjøl når man ser at tørrballen ikke har fått fatt på mer enn 1,5cm kondens gjennom hele vinteren, med en vogn som har stått utendørs. Og det til tross for at vogna har fastmontert takstige!!
Dette var første gang jeg måtte etterjustere, faktisk. Sier litt om hvor fort vinteren kom til Trøndelag i år.
Du får være så skeptisk du bare vil for min del, da jeg ved selvsyn har konstatert forskjellen mellom presenning og ikke presenning. Tørrballen taler for seg. For all del..... jeg valgte imidlertid å sette vogna inn, før jeg begynte med vintercamp...... |
|
| |
Remi HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1272 Age : 53 Localisation : Alta Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? Søn 23 Nov 2008 - 23:17 | |
| Får nyvogna snart, skal ha takstige montert, men ikke rails. - Spoiler:
HA!
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? | |
| |
|
| |
| Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det? | |
|