CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varme i Knaus 780 Royale

Go down 
+8
Tor-Inge
Kurt
Campern
Ronny
Cecotto
Harald
Jan Ole
Fjellcamping
12 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 20:16

J.O. skrev:
Cecotto skrev:
J.O. skrev:
ARVE skrev:
J.O.

Tror ikke det er så gæærnt det du sier der.Ikke det at jeg kjenner Hobby,men servicefolk har fortalt meg lignende angående 12/220 volt pumper.

Har aldri testa dette selv.

Har hørt fra en forhandler at 230v gir ca 30% bedre varmeovergang.

Fikk montert 230v i Hobbyen for 4-5 år siden, men er ikke sikker på prisen. Tror det var 2300.- men dette er jo ikke representativt for i dag.

Merket du forskjell på varmen da?

Dette var ved kjøp av vognen og jeg forsket ikke så mye mer på dette enn det jeg har sagt her.
Gjorde riktignok noen justeringer på ryggplatene i sittegruppa og ved dobbelsenga. Dette ga en bedre og kraftigere luftstrøm opp langs veggen.

Cecotto

må si jeg ikke merker forskjellpå varmen, etter hvilken pumpe jeg bruker......jeg har begge orginalmontert, og sjalter over med en bryter..........
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:08

Vegard

Har du 12V pumpa montert på topp av ekspasjonstanken? I så fall har vi sikkert samme kvalitet/effektivitet på 12V pumpene. Mulig jeg ikke har behov for å montere 230V pumpe da...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:17

Cecotto

ja, den står i toppen av tanken..... på min forrige vogn, ei Bjølle 2000 mod, så var det kun 12V pumpe som var standard, og jeg følte ikke behov for å montere ei 230V pumpe, men hadde i midlertid en ekstra pumpemotor på lur, om den skulle ryke, for levetiden på 12V pumpa er nok kortere, enn 230V.....

Ikke pokker om jeg gidder avbryte fritiden pga ei pumpe.... derfor hadde jeg en motor på lur......
Til Toppen Go down
Kurt
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 358
Age : 55
Localisation : Sotra
Registration date : 09.05.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:35

MEN DET ER MYE MINDRE LYD AV EN 220 V PUMPE ENN AV EN 12 V
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:51

Kurt skrev:
MEN DET ER MYE MINDRE LYD AV EN 220 V PUMPE ENN AV EN 12 V

Det er mulig 230V pumpa går stillere, men det er flere 12V pumper å få. På min forrige vogn, stod det montert en veldig støyende 12V pume (-07 mod). Mens på min (-08 mod) nåværende vogn hører du ikke pumpen med mindre man åpner skapet hvor den står montert.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 21:53

Kurt skrev:
MEN DET ER MYE MINDRE LYD AV EN 220 V PUMPE ENN AV EN 12 V

Hei

det er forsåvidt riktig, men i Bjølle står disse pumpene montert inne i et skap, og med noen jakker hengende i skapet, og skapdøradøra lukket, så hører en ikke lyd uansett...... men åpnes skapdøra, hører en jo surringen fra 12V pumpa når den går...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 22:54

Cecotto skrev:
Kurt skrev:
MEN DET ER MYE MINDRE LYD AV EN 220 V PUMPE ENN AV EN 12 V

Det er mulig 230V pumpa går stillere, men det er flere 12V pumper å få. På min forrige vogn, stod det montert en veldig støyende 12V pume (-07 mod). Mens på min (-08 mod) nåværende vogn hører du ikke pumpen med mindre man åpner skapet hvor den står montert.

Tror det var en pumpe fra Hella, og den bråker noe så inn i gampe ræva! affraid affraid

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 13:57

Det er veldig greit å ha begge deler. Hvis strømmen går er du avhengig av 12V. Har du strøm er støy og levetid bedre på en 230V.

Av en eller annen grunn er hvertfall radiatoren i midten av rundsitteren kald mens det er varme i begge på sidene i vogna til kompis. I tillegg er radiatoren bak dobbeltsenga kald som sagt.

En ting jeg skal sjekke neste gang er om det er nok væske på anlegget. Hvis det er for lite væske kan det vel også bli dårlig varme? Men uansett merkelig at det er varmt noen steder mens andre er kalde....
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 14:15

Knut.

Pussig det der.Men viktig å ha nok væske vet du.Se bare hvordan du selv sliter når whiskyflaska er tom !!!! Shocked
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 15:00

Arve

Ja, det er veldig viktig det der! Wink

Husker du blandingsforholdet på det som skal i sirkulasjonspumpa? Er det som i en real drink, 50/50 med sprit og blandevann?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 15:15

Knut.

Nei,har ikke det i huet.Er sjelden jeg har etterfyllt noe særlig i de tankene der egentlig.Vet egentlig lite om hvilken skade man påfører systemet om det er for mye glykol.For lite betyr jo frost og fanteri selvsagt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 16:06

Fjellcamping

Ta deg en tur innom Caravan Chop....di har åpent til 19.00 på fredager......
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 16:14

Kan ta feil her men jeg tror ren glycol har lavere fryse punkt enn korrekt blandet som jeg tror er 50/50..uansett står dette på flaska.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 16:24

Ronny skrev:
Kan ta feil her men jeg tror ren glycol har lavere fryse punkt enn korrekt blandet som jeg tror er 50/50..uansett står dette på flaska.

Ren glycol fryser, eller blir grøtete ved høyere temperatur enn 50/50 blanding vann/glycol.
Det er ikke bare blandingsforholdet som må taes hensyn til, det må også vere riktig type. Dette er spesiellt viktig på biler.
I vogna er det kanskje ikke like viktig. Min vogn har for eksempel grønn væske, en Adria ved siden av meg har rød.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTir 14 Okt 2008 - 16:52

J.O.

Flott info. Very Happy
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 10:32

En av Caravanshop-gutta kommer opp på fjellet og leverer 790en min på fredag morgen så da skal jeg snakke med de om naboen sine problemer samtidig.

Men takker for tips! Smile
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 16:44

Knut.

Seriøse karer, Terje og co der oppe.Synes de ligger litt høyt i bruktpris innimellom,men de gir og greie innbyttepriser,så......

Kjøpte min første Bjølle av dem !!!!
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 15 Okt 2008 - 23:22

arve

Jada, greie karer der oppe. Blir andre vogna vi kjøper av de. Fikk gjort en bra deal m terje. Han hadde sykt mye vogner inne nå Smile
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 16 Okt 2008 - 0:56

Knut.

Ser det samme både her og der hos forhandlere.Gårdsplassene står fulle av vogner og bobiler.Fryktelig mye kapital bundet opp der.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Okt 2008 - 18:31

Fjellcamping skrev:
En av Caravanshop-gutta kommer opp på fjellet og leverer 790en min på fredag morgen så da skal jeg snakke med de om naboen sine problemer samtidig.

Men takker for tips! Smile

Hei, har du hørt noe med de gutta ifra Caravanshop?
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 30 Okt 2008 - 9:36

Cecotto

Caravanshop var og undersøkte, luftet anlegget (en lufteskrue som sto i radiatoren på do) og da fungerte det en del bedre. I tillegg var det visst to luftespalter/hull i gulvet som var relativt åpne som det kom kald trekk fra. Disse kunne visst tettes delvis igjen. Det skulle visst også hjelpe på varmefølelsen. Skal høre om det har blitt bra i helga hvis de er på fjellet.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 50
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 12:41

Hei, gammel tråd det her. Men jeg har en 2005 Knaus 780 Royale med Alde, og jeg opplever det samme. Det kommer ikke varme opp fra konvektorene som er på vognas kortsider. Jeg har bare antatt at dette kommer av at luftingen kommer inn der. Konvektorene klarer jo da akkurat å varme opp luften fra -10 til romtemperatur.

Ellers har jeg ettermontert 230v sirkulasjonspumpe, men kan ikke si om dette hadde noe effekt ettersom vi samtidig fikk oppgradert fra 10A til 16A kurs i stolpen.

Men med Alden på fullt, sirkulasjonspumpen på kontinuerlig drift, og gulvvarmen på så har vi det varmt og godt i vogna. Må fyre litt med gass når det nærmer seg -20.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 13:03

Tor-Inge.

Hm,tydeligvis et problem på denne type vogn,siden flere har opplevd det samme.Jeg har vel ikke noe mer glupt å komme med enn det som har blitt nevnt før i tråden her,og du har jo gjort hva du kan ved å få inn en 230V-pumpe,som skal gi bedre effekt.I hvert fall i følge min gode gamle bekjente,servicemannen på Norcamp utenfor Oslo.

Tar konvektorene noen ekstra "svinger" rundt de områdene der.Innredningen er jo ofte i de tyske vognene beregnet for Truma,og når man monterer Alde,kan det innimellom bli noen "berg og dalbaner" for vannet som skal sirkulere,med den følgen av at sirkulasjonen kan bli dårligere.

Og tidspunktet for når du må inn med gassen virker jo helt ok,om du da har på 3000 w effekt.På 2000 w kan jeg tenke meg du klarer å holde rundt 20 grader ned mot -12 til -15.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 17:30

Vi hadde en 2006 Royale 590, og den hadde samme problemet. Varmen kom ikke opp på tverrveggen i fronten.
(Bak i vogna hadde vi ikke samme problem for der var det bad med en radiatorplate på veggen- ikke vanlig konvektor).

Jeg tok opp problemet med Høisveen Caravan der jeg kjøpte vogna, og problemet var ikke ukjent. De hadde fått laget noen blikkplater som skulle styre varmen bedre fra konvektoren og opp bak sofaryggen. Jeg monterte disse og det hjalp noe, men det ble ikke på langt nær bra.
Da vinteren var over så jeg at det var et stort luftinntak i gulvet i dette området. Det kom rett og slett inn for mye kaldluft. Det var uten tvil årsaken, selv om jeg ikke fikk testet det i praksis for vogna ble solgt.

Vogna hadde samme type luftinntak under dobbeltsenga og det trekte så kald gjennom hullet at vannledningene over frøs ved -20 grader så jeg måtte isolere de litt og legge de i en liten bøy for å få de unna trekken. Da ble det bra.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 18:05

hpk skrev:
Vi hadde en 2006 Royale 590, og den hadde samme problemet. Varmen kom ikke opp på tverrveggen i fronten.
(Bak i vogna hadde vi ikke samme problem for der var det bad med en radiatorplate på veggen- ikke vanlig konvektor).

Jeg tok opp problemet med Høisveen Caravan der jeg kjøpte vogna, og problemet var ikke ukjent. De hadde fått laget noen blikkplater som skulle styre varmen bedre fra konvektoren og opp bak sofaryggen. Jeg monterte disse og det hjalp noe, men det ble ikke på langt nær bra.
Da vinteren var over så jeg at det var et stort luftinntak i gulvet i dette området. Det kom rett og slett inn for mye kaldluft. Det var uten tvil årsaken, selv om jeg ikke fikk testet det i praksis for vogna ble solgt.

Vogna hadde samme type luftinntak under dobbeltsenga og det trekte så kald gjennom hullet at vannledningene over frøs ved -20 grader så jeg måtte isolere de litt og legge de i en liten bøy for å få de unna trekken. Da ble det bra.

Sånne luftinntak burde vert styrt opp under konvektor med en omvendt trakt sånn som på nordiske vogner. Mangler på Dethleffs og dette.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 50
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 21:45

Jeg stikker svamper inn i lufteinntakene foran og bak om vinteren. Passer på sånn at svampene bare tetter 2/3 av hullet.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 21:54

Tor-Inge skrev:
Jeg stikker svamper inn i lufteinntakene foran og bak om vinteren. Passer på sånn at svampene bare tetter 2/3 av hullet.
Og enda er det kaldt??

Problemet i vogna vår var at varmen fra konvektoren stoppet i sitteputa i sofaen fordi overgangen mellom rommet i sittebenken og spalten bak ryggputa er for skarp.

Disse platene jeg monterte gikk helt nedpå konvektoren og "glattet ut" overgangen og ledet varmen opp bak ryggputa. Men jeg fikk som sagt ikke tettet luftinntaket foran fordi jeg ikke visste at det var der. Har dessverre ingen bilder.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 22:23

For all del, vær forsiktig med å tette. Dette er livsviktig ventilasjon og er i utgangsspunktet nøye avstemt i forhold til friskluftbehovet i den spesielle vognen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeOns 14 Jan 2009 - 22:38

J.O.

Veldig enig.Ikke bra å tette for frisklufta.Og her blir man vel påminnet om at endel kontinentale vogner er beregnet for Truma,og at det ikke bare er å slenge inn en Alde,og tro at det blir en fullverdig vintervogn av seg selv.

Ofte gir forhandlerne folk inntrykk av at bare det står "Nordic" e.l. på vognsida,så er dette like bra som en nordisk vogn,til nesten halve prisen.

Hadde tyskerne giddi,så hadde de fått alt på plass med en gang,men når lille Norge piper om vintervogn,skjelver de vel neppe nede på fabrikken i Tyskland.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 15 Jan 2009 - 10:39

Tor-Inge skrev:
Hei, gammel tråd det her. Men jeg har en 2005 Knaus 780 Royale med Alde, og jeg opplever det samme. Det kommer ikke varme opp fra konvektorene som er på vognas kortsider. Jeg har bare antatt at dette kommer av at luftingen kommer inn der. Konvektorene klarer jo da akkurat å varme opp luften fra -10 til romtemperatur.

Ellers har jeg ettermontert 230v sirkulasjonspumpe, men kan ikke si om dette hadde noe effekt ettersom vi samtidig fikk oppgradert fra 10A til 16A kurs i stolpen.

Men med Alden på fullt, sirkulasjonspumpen på kontinuerlig drift, og gulvvarmen på så har vi det varmt og godt i vogna. Må fyre litt med gass når det nærmer seg -20.

Naboen min på plassen som jeg skrev om har nå fått fikset problemet ved å få innmontert en ekstra radiator på hver kortside. Problemet ligger i lufteventilene pluss at vogna i utgangspunktet ikke er bygd for Alde med Thruma slik at det ikke blir riktig sirkulasjon på varmluften.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 15 Jan 2009 - 12:10

Fjellcamping skrev:

Naboen min på plassen som jeg skrev om har nå fått fikset problemet ved å få innmontert en ekstra radiator på hver kortside. Problemet ligger i lufteventilene pluss at vogna i utgangspunktet ikke er bygd for Alde med Thruma slik at det ikke blir riktig sirkulasjon på varmluften.
Er det muligheter for å få noen bilder og en liten beskrivelse? Dette er eksempel på info som egner seg på wikien mener jeg.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 15 Jan 2009 - 14:56

ArneO skrev:
Fjellcamping skrev:

Naboen min på plassen som jeg skrev om har nå fått fikset problemet ved å få innmontert en ekstra radiator på hver kortside. Problemet ligger i lufteventilene pluss at vogna i utgangspunktet ikke er bygd for Alde med Thruma slik at det ikke blir riktig sirkulasjon på varmluften.
Er det muligheter for å få noen bilder og en liten beskrivelse? Dette er eksempel på info som egner seg på wikien mener jeg.

Jeg skal prøve om jeg får tatt noe bilder og legge ut her. Må bare klaffe med at naboen og jeg er på campingen samtidig Smile
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 15 Jan 2009 - 15:12

Fjellkamping

Flott! Det haster ikke. Om vi får bygget opp beskrivelser med bilder og slikt vil det jo være enklere å gjøre tilpasninger. I tillegg vil det gi oss ferskinger innblikk i hva vi skal se etter på vogner ved anskaffelse også.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeTor 15 Jan 2009 - 23:18

ARVE skrev:
J.O.

Veldig enig.Ikke bra å tette for frisklufta.Og her blir man vel påminnet om at endel kontinentale vogner er beregnet for Truma,og at det ikke bare er å slenge inn en Alde,og tro at det blir en fullverdig vintervogn av seg selv.

Ofte gir forhandlerne folk inntrykk av at bare det står "Nordic" e.l. på vognsida,så er dette like bra som en nordisk vogn,til nesten halve prisen.

Hadde tyskerne giddi,så hadde de fått alt på plass med en gang,men når lille Norge piper om vintervogn,skjelver de vel neppe nede på fabrikken i Tyskland.
Disse Knaus Royale vognene er etter sigende "spesialtilpasset" for nordiske forhold. Så vidt jeg vet selges de bare i de nordiske landene og Kroken har etter det jeg har hørt hatt en god del fingre med i tilpasningen fra en "vanlig" Knaus.
Har selv hatt en slik vogn og jeg synes den fungerte bra og det var gjort mye for å få bra luftsirkulasjon og jevn varme, uten sammenligning med den lunheten man opplever i nordiske vogner.
Disse luftinntakene på Knaus'en er store åpne hull på ca 5x20cm og da kommer det inn mye friskluft. I tillegg er det tydeligvis gjort en bommert i forbindelse med konveksjonen på kortveggene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitimeFre 16 Jan 2009 - 12:38

hpk.

Joda,Kroken skryter av dette,og jeg har selv hatt en Knaus 580 Royale,som funka helt greit på vinteren i -20,bortsett fra mye dugg på vinduene i forhold til våre nordiske,og litt for tette overskap.

Men det er liksom noen detaljer her og der,som ikke er helt 100 %,og det irriterer meg litt,da tyskerne ikke er dumme,og ikke kan......,men bryr seg egentlig svært lite om oss nissene oppe i det kalde nord.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Varme i Knaus 780 Royale
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Knaus 590 Royale UKB
» Knaus 680 royale
» Knaus Sudwind Royale 530 eller 550?
» Koblingskjema 12V for Knaus Azur Royale 560
» Plastdeler til 2004 Knaus 560 Royale?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: