CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Underlag

Go down 
+5
Remi
ray ray
Ronny
Harald
Lisabeth
9 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 19:56

Hei

en ting å tenke på for de som ligger fast, hele året, er jo luft-trykket i dekkene, så ikke støttebeina gradvis blir det som bærer vogna etter hvert som lufta går ut av dekkene.....
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 21:37

Her må det kanskje også være et poeng hvordan støttebeina er skrudd ut. Hvis det er veldig langt ned i ende, kan det være en fordel å bygge opp med noen klosser slik at støttebeina har en litt mer beskjeden vinkel.
Typisk 45 grader i stedet for 90 grader - grovt overdrevet.
Jeg bruker noen korte lenger med 6x2" nå på vinteren. På someren nøyer jeg meg meg 4x2" selv om det er litt i smaleste laget for Bigfoot føtter.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 21:53

campist skrev:
Her må det kanskje også være et poeng hvordan støttebeina er skrudd ut. Hvis det er veldig langt ned i ende, kan det være en fordel å bygge opp med noen klosser slik at støttebeina har en litt mer beskjeden vinkel.
Typisk 45 grader i stedet for 90 grader - grovt overdrevet.
Jeg bruker noen korte lenger med 6x2" nå på vinteren. På someren nøyer jeg meg meg 4x2" selv om det er litt i smaleste laget for Bigfoot føtter.

Campist

jeg prøver alltid å ha tilnærma 45 grader på støttebeina.... vogn står stødigst da syntes jeg...... jeg har alltid noen gode 2x8 tommers plank med meg.... nå om vinteren, er det to stk oppå hverandre, også under hjula, for å løfte vogna litt opp, pga til-isingen, og at hjula raskere skal være fri til våren
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 21:59

Vegard,
...da slo du meg med 2 " Cool
...ellers sa du vel det samme som meg ...
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:01

Vegard skrev:
campist skrev:
Her må det kanskje også være et poeng hvordan støttebeina er skrudd ut. Hvis det er veldig langt ned i ende, kan det være en fordel å bygge opp med noen klosser slik at støttebeina har en litt mer beskjeden vinkel.
Typisk 45 grader i stedet for 90 grader - grovt overdrevet.
Jeg bruker noen korte lenger med 6x2" nå på vinteren. På someren nøyer jeg meg meg 4x2" selv om det er litt i smaleste laget for Bigfoot føtter.

Campist

jeg prøver alltid å ha tilnærma 45 grader på støttebeina.... vogn står stødigst da syntes jeg...... jeg har alltid noen gode 2x8 tommers plank med meg.... nå om vinteren, er det to stk oppå hverandre, også under hjula, for å løfte vogna litt opp, pga til-isingen, og at hjula raskere skal være fri til våren
kan jo være praktisk å få den opp litt på grunn av snømengden og
er jo ikke så lett å se den lille vogna heller i snøføyka lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:01

campist skrev:
Vegard,
...da slo du meg med 2 " Cool
...ellers sa du vel det samme som meg ...

Campist

he-he...... lettest å få tak på 2x8 gratis for meg..... derfor...... ikke for å være størst......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:02

Jan skrev:
Vegard skrev:
campist skrev:
Her må det kanskje også være et poeng hvordan støttebeina er skrudd ut. Hvis det er veldig langt ned i ende, kan det være en fordel å bygge opp med noen klosser slik at støttebeina har en litt mer beskjeden vinkel.
Typisk 45 grader i stedet for 90 grader - grovt overdrevet.
Jeg bruker noen korte lenger med 6x2" nå på vinteren. På someren nøyer jeg meg meg 4x2" selv om det er litt i smaleste laget for Bigfoot føtter.

Campist

jeg prøver alltid å ha tilnærma 45 grader på støttebeina.... vogn står stødigst da syntes jeg...... jeg har alltid noen gode 2x8 tommers plank med meg.... nå om vinteren, er det to stk oppå hverandre, også under hjula, for å løfte vogna litt opp, pga til-isingen, og at hjula raskere skal være fri til våren
kan jo være praktisk å få den opp litt på grunn av snømengden og
er jo ikke så lett å se den lille vogna heller i snøføyka lol!

Vel...... nå var den jo nesten nedsnødd i fjor da.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:07

Vegard skrev:
Jan skrev:
Vegard skrev:
campist skrev:
Her må det kanskje også være et poeng hvordan støttebeina er skrudd ut. Hvis det er veldig langt ned i ende, kan det være en fordel å bygge opp med noen klosser slik at støttebeina har en litt mer beskjeden vinkel.
Typisk 45 grader i stedet for 90 grader - grovt overdrevet.
Jeg bruker noen korte lenger med 6x2" nå på vinteren. På someren nøyer jeg meg meg 4x2" selv om det er litt i smaleste laget for Bigfoot føtter.

Campist

jeg prøver alltid å ha tilnærma 45 grader på støttebeina.... vogn står stødigst da syntes jeg...... jeg har alltid noen gode 2x8 tommers plank med meg.... nå om vinteren, er det to stk oppå hverandre, også under hjula, for å løfte vogna litt opp, pga til-isingen, og at hjula raskere skal være fri til våren
kan jo være praktisk å få den opp litt på grunn av snømengden og
er jo ikke så lett å se den lille vogna heller i snøføyka lol!

Vel...... nå var den jo nesten nedsnødd i fjor da.....
ja var akkurat det jeg mente
selv den blir liten under sånne forhold
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:09

Jan skrev:
Vegard skrev:
Jan skrev:
Vegard skrev:
campist skrev:
Her må det kanskje også være et poeng hvordan støttebeina er skrudd ut. Hvis det er veldig langt ned i ende, kan det være en fordel å bygge opp med noen klosser slik at støttebeina har en litt mer beskjeden vinkel.
Typisk 45 grader i stedet for 90 grader - grovt overdrevet.
Jeg bruker noen korte lenger med 6x2" nå på vinteren. På someren nøyer jeg meg meg 4x2" selv om det er litt i smaleste laget for Bigfoot føtter.

Campist

jeg prøver alltid å ha tilnærma 45 grader på støttebeina.... vogn står stødigst da syntes jeg...... jeg har alltid noen gode 2x8 tommers plank med meg.... nå om vinteren, er det to stk oppå hverandre, også under hjula, for å løfte vogna litt opp, pga til-isingen, og at hjula raskere skal være fri til våren
kan jo være praktisk å få den opp litt på grunn av snømengden og
er jo ikke så lett å se den lille vogna heller i snøføyka lol!

Vel...... nå var den jo nesten nedsnødd i fjor da.....
ja var akkurat det jeg mente
selv den blir liten under sånne forhold

Jepp.... vogna burde jo stått på en sånn løftebukk som de har på bilverkstedene har.....
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:11

Vegard skrev:
campist skrev:
Vegard,
...da slo du meg med 2 " Cool
...ellers sa du vel det samme som meg ...

Campist

he-he...... lettest å få tak på 2x8 gratis for meg..... derfor...... ikke for å være størst......

...og jeg tror ikke du klarer å bli større enn meg uansett
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 104
Registration date : 06.07.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:13

Takk for alle svar ! Hva skal man bestemme seg for grønnskolling som jeg er...........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:17

campist skrev:
Vegard skrev:
campist skrev:
Vegard,
...da slo du meg med 2 " Cool
...ellers sa du vel det samme som meg ...

Campist

he-he...... lettest å få tak på 2x8 gratis for meg..... derfor...... ikke for å være størst......

...og jeg tror ikke du klarer å bli større enn meg uansett

Vel..... er du og tresifra ja?????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:19

Lisabeth skrev:
Takk for alle svar ! Hva skal man bestemme seg for grønnskolling som jeg er...........

Lisbeth

Vi er nok mange i den kategorien...... prøv med kun det som er på vogna i utgangspunktet..... så sper du heller på med mer..... men det er avært viktig for stabiliteten at feks plank du legger under labbene, ligger skikkelig stødig, og ikke vipper på noen måte....
Til Toppen Go down
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 104
Registration date : 06.07.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:22

OK Vegard, da gjør jeg det Very Happy Tusen takk !
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:24

Lisbeth

når vi sto fast, hadde jeg stort hell med beongheller under labbene.... de er store, tunge og stødige...... la gjerne flere oppå hverandre for å oppnå rett høyde...
Til Toppen Go down
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 104
Registration date : 06.07.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:25

Flott, det har jeg faktisk tenkt på ! Kanskje jeg kan bomme noen av naboen he he
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 22:28

Lisabeth skrev:
Flott, det har jeg faktisk tenkt på ! Kanskje jeg kan bomme noen av naboen he he

jeg gorde og det....... he-he...... for de tok de opp.....
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 10:01

Kan jo også være greit å støtte opp vogna med støttebukker slik at den hviler på ramma. Spesielt hvis man ligger fast over lengre tid. Biltema selger kurante støttebukker som lett justeres til ønskelig høyde.
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 11:26

Knut.

Min erfaring,er at bukkene er med og stabiliserer.På en så lang vogn som en 790,vil jo dekkene ta endel av trøkket som blir når man beveger seg i vogna,uten bukker,og siden dekkene flekser litt p.g.a. at de faktisk er fylt med luft,liker jeg den stabiliteten bukkene gir.

Men tviler ikke på at Vegard er fornøyd slik han gjør det,uten bukker.
Til Toppen Go down
Lisabeth
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 104
Registration date : 06.07.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 11:33

Vogna mi er jo bare 535, så da er det vel greit å bruke hjulene og labbene...........?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 11:44

Lisabeth.

Jeg har hatt glede av bukker på så små vogner og.Husk,du har bare to hjul å støtte midtpartiet med.

Koster jo ikke all verden disse bukkene,så prøv,og kjenn om du merker noen forskjell.Jeg gjør det alltid i hvert fall.

Noen mener disse er unødvendige,jeg er av en annen mening.

Men......,vi er forskjellige,noen må jo ha spikerbu for å vintercampe,mens jeg har aldri hatt behov for det.

Så finn ut hva som funker for dere,finnes sjelden et fasitsvar på noe innen emnet,camping.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 20:38

Vegard skrev:
campist skrev:
Vegard skrev:
campist skrev:
Vegard,
...da slo du meg med 2 " Cool
...ellers sa du vel det samme som meg ...

Campist

he-he...... lettest å få tak på 2x8 gratis for meg..... derfor...... ikke for å være størst......

...og jeg tror ikke du klarer å bli større enn meg uansett

Vel..... er du og tresifra ja?????
Har ikke vært under siden jeg var tenåring.Og skulle jeg komme under, ville jeg vært syltynn.Og det vil vi ikke bli
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Sponsored content





Underlag - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Underlag   Underlag - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Underlag
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Underlag i Fortelt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: