CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteriveksler

Go down 
+4
Sten Rune
Cecotto
Remi
Tor H
8 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 20:09

Siden jeg fikk rast og klart svar her sist prøver jeg et nytt spørsmål til gjengen.

Jeg vil nå øke batterikapasiteten på forbruksbatteriet i bobilen og måten jeg vil gjøre det på er å sette inn et batteri til. Skal kople batteriene slik at bare et brukes/lades av gangen og må sette inn en manuell bryter for det.

Det jeg lurer på er om noen vet om en "boks" som gjør det automatisk?
Evt. om noen vet om det finnes byggesett så man kan lage det selv?
Eller om noen har mulighet/kunskaper til å lage/konstruere en slik som kan styre et vanlig vekslerele?
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 20:26

Hvorfor vil du bruke ett om gangen? Og ikke minst, lade ett om gangen??
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 21:00

Da blir jeg ikke helt "parkert" om spenningen blir for lav på et batteri og siden jeg har for liten lader til og lade to batterier på en gang.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 21:19

Tor H skrev:
Da blir jeg ikke helt "parkert" om spenningen blir for lav på et batteri og siden jeg har for liten lader til og lade to batterier på en gang.

Hei, godt råd: Kjøp deg en større lader. Dette er den mest fornuftige løsningen. Forøvrig kan alt løses, men det blir vel mye styr for å få til en løsning som er egentlig unødvendig?
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 21:52

Det er greit at man kan løse problemet med større lader når man ligger på 230V, men hva med den "stakkars" generatoren i bilen? Den skal jo også ha muligheter til å lade opp batteriene? Selvsagt kan den også byttes ut med en større eller sette inn en batteribooster, men..........
Så jeg mener den beste og ikke minst rimligste løsningen blir en batteriveksler manuell eller automatisk.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 22:03

Tor H

nå er det vel slik at uansett, så bør generatoren være tilpasset forbruk og batteripakke.... økes det ene, bør det andre og øke....

Uansett åssen du kobler dette, så er ant Ah det samme, og det skal lades opp igjen, med samme generator. derfor vil du ikke få noe godt resultat uansett, så spander på en skikkelig lader, og helst også en større generator på bilen, om den er for snau..... noe annet, blir ei jalla-løsning, uansett, og ikke optimalt.....
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 22:21

Det er det jeg mener også derfor ønsker jeg å sette inn et likt batteri med det som står der. Da er lader og generator tilpasset det under forutsetting at ikke begge batteriene er sammenkoplet. Kun et av gangen er koblet til forbrukerene eller lading. Derfor ønsker jeg en inretning som kan veksle mellom de to identiske batteriene automatisk. Så slipper jeg å gjøre det manuelt som ikke er noe problem, men........
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 22:28

Tor H skrev:
Det er det jeg mener også derfor ønsker jeg å sette inn et likt batteri med det som står der. Da er lader og generator tilpasset det under forutsetting at ikke begge batteriene er sammenkoplet. Kun et av gangen er koblet til forbrukerene eller lading. Derfor ønsker jeg en inretning som kan veksle mellom de to identiske batteriene automatisk. Så slipper jeg å gjøre det manuelt som ikke er noe problem, men........

Med to batterier dobbler du jo kapasiteten, jobben er den samme, om du lader opp et og et, eller begge to samtidig...... det kreves akkurat like mye av generatoren.....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 22:59

Hmmm... tror vel Tor ser for seg her at han kan lade ett og ett batteri mens han forflytter seg fra ett sted til et annet og ikke ligger der det er 230v tilgjengelig.... kansje..

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Batteriveksler Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:02

Sten Rune skrev:
Hmmm... tror vel Tor ser for seg her at han kan lade ett og ett batteri mens han forflytter seg fra ett sted til et annet og ikke ligger der det er 230v tilgjengelig.... kansje..

ja, men den ladingen vil han få selv om batteriene er paralellkoblet og..... dynamoen, gir sitt den, enten det et stor eller liten kapasitet som tar i mot....
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:03

Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:06

Sten Rune skrev:
Hmmm... tror vel Tor ser for seg her at han kan lade ett og ett batteri mens han forflytter seg fra ett sted til et annet og ikke ligger der det er 230v tilgjengelig.... kansje..

Det er riktig siden ikke laderene greier dobbelt kapasitet
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:07

Tor H skrev:
Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.
så jeg tolker rett når kun ett står på lading i gangen da?
har ikke hørt om en slik dings, men ser for meg at en eller annen bryter med flere stille ala gamle vv beredere eller noe slikt kan gjøre jobben
da er begge jordet hele tiden, mens man vrir på bryteren for å velge batteri


Sist endret av Jan den Søn 9 Nov 2008 - 23:09, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:08

2 halvfulle 100Amp batteri er like mye som ett fullt 100Amp.
Laderen vet vel ikke hva som er i andre enden, den tilfører til det er fullt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:08

Tor H skrev:
Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.

Tor H

om du har det i ett eller to batterier, spiller faktisk liten rolle, men dynamoen vil aldri klare å gi toppen uansett, det må det kraftigere saker til....

men gjør som du vil, jeg mener den løsningen du her velger, ikke er den beste, men du kan nok få det til greit nok.... bekalger, kan ikke hjelpe deg mer da.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:09

Remi skrev:
2 halvfulle 100Amp batteri er like mye som ett fullt 100Amp.
Laderen vet vel ikke hva som er i andre enden, den tilfører til det er fullt.

Helt riktig......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:11

Jan skrev:
Tor H skrev:
Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.
så jeg tolker rett når kun ett står på lading i gangen da?
har ikke hørt om en slik dings, men ser for meg at en eller annen bryter med flere stille ala gamle vv beredere eller noe slikt kan gjøre jobben
da er begge jordet hele tiden, mens man vrir på bryteren for å velge batteri

Må jo værelitt dimmensjoner her da, det er jo store strømmer.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:13

Vegard skrev:
Jan skrev:
Tor H skrev:
Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.
så jeg tolker rett når kun ett står på lading i gangen da?
har ikke hørt om en slik dings, men ser for meg at en eller annen bryter med flere stille ala gamle vv beredere eller noe slikt kan gjøre jobben
da er begge jordet hele tiden, mens man vrir på bryteren for å velge batteri

Må jo værelitt dimmensjoner her da, det er jo store strømmer.....
og en vv- bereder bruker ikke strøm den altså?
er vel ganske mange kw de elementene som får strøm inni en slik tank vel, og mye mer enn man får til å lage eller bruke inni en bobil selv med 220 volt tilkoblet
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:15

Jan
Det er helt riktig, hadde bare lyst til og ha den automatisk.

Remi
Ja kapasiteten er den samme, men spenningen er mye lavere ved halvt oppladet og i mitt tilfelle har jeg muligens et batteri med full spenning.

Sikringen til laderen min er på 30A slik at det er jo ikke all verdens strøm.

Skal det gås helt etter boka er det helt klart ikke opptimalt, men hva er det?
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:17

En bereder med den trinnvelgeren drar jo ikke mer enn 2x5 amp ca.....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Batteriveksler Caravan
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:18

Sten Rune skrev:
En bereder med den trinnvelgeren drar jo ikke mer enn 2x5 amp ca.....
de nye nei, jeg tenker på de gamle hvor hovedstrømmen går gjennom bryteren
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:19

Jan skrev:
Sten Rune skrev:
En bereder med den trinnvelgeren drar jo ikke mer enn 2x5 amp ca.....
de nye nei, jeg tenker på de gamle hvor hovedstrømmen går gjennom bryteren

Ja, de er på 2000w. blir litt i underkant av 10 amp på maks det...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Batteriveksler Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:19

Jan skrev:
Vegard skrev:
Jan skrev:
Tor H skrev:
Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.
så jeg tolker rett når kun ett står på lading i gangen da?
har ikke hørt om en slik dings, men ser for meg at en eller annen bryter med flere stille ala gamle vv beredere eller noe slikt kan gjøre jobben
da er begge jordet hele tiden, mens man vrir på bryteren for å velge batteri

Må jo værelitt dimmensjoner her da, det er jo store strømmer.....
og en vv- bereder bruker ikke strøm den altså?
er vel ganske mange kw de elementene som får strøm inni en slik tank vel, og mye mer enn man får til å lage eller bruke inni en bobil selv med 220 volt tilkoblet

Jan, en vanlig VV-bereder hjemme, trekker 2000W, det er 8A...... På 12V har du over 9A på to vanlige ekstralys..... de er til sammen på 110W, 8A er 96W i et 12V anlegg...... derfor kreves det mye større dimmensjoner i et 12V anlegg, med litt belastning....... Dette er gode gamle Ohms lov..... og her må en vite hva en deriver med, for underdimmensjonering, gir lett brann....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:21

javel gir meg jeg
for jeg er tømrer
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:23

Jan skrev:
javel gir meg jeg
for jeg er tømrer
lol! lol!

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Batteriveksler Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:25

Jan skrev:
javel gir meg jeg
for jeg er tømrer

Jan

en viktig erkjennelse....... det er nemlig antall ampere som avgjør dimmensjonen...... spenningen betyr ikke noe i så måte.......


En 63 amp sikring, kan jeg kjøre et helt boligfelt på, mens du kan kun kjøre ditt hus..... dette kommer av spenningen, og dine 63 A krever like tykke kabler som mine......
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeSøn 9 Nov 2008 - 23:26

Vegard skrev:
Jan skrev:
Vegard skrev:
Jan skrev:
Tor H skrev:
Nei det krever ikke like mye av generatoren og laderen.

Ja jeg dobler kapasiteten, men generatoren skal lade opp et 100Ah batteri x 2 og ikke et 200Ah batteri og det er en vesenlig forskjell.

Den orginale 15A laderen lader greit opp et 100Ah batteri, men greier ikke et på 200Ah.

Derfor vil jeg skille dem.
så jeg tolker rett når kun ett står på lading i gangen da?
har ikke hørt om en slik dings, men ser for meg at en eller annen bryter med flere stille ala gamle vv beredere eller noe slikt kan gjøre jobben
da er begge jordet hele tiden, mens man vrir på bryteren for å velge batteri

Må jo værelitt dimmensjoner her da, det er jo store strømmer.....
og en vv- bereder bruker ikke strøm den altså?
er vel ganske mange kw de elementene som får strøm inni en slik tank vel, og mye mer enn man får til å lage eller bruke inni en bobil selv med 220 volt tilkoblet

Jan, en vanlig VV-bereder hjemme, trekker 2000W, det er 8A...... På 12V har du over 9A på to vanlige ekstralys..... de er til sammen på 110W, 8A er 96W i et 12V anlegg...... derfor kreves det mye større dimmensjoner i et 12V anlegg, med litt belastning....... Dette er gode gamle Ohms lov..... og her må en vite hva en deriver med, for underdimmensjonering, gir lett brann....

Som sagt både strøm ut og inn av ladesentralen min har hver sin 30A sikring og holder det blir jo ikke dimmensjonene så store. En av oppgavene til sikringene er jo å hindre overbelastning og brann så der føler jeg meg rimlig sikker.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 9:49

Tor H skrev:
Siden jeg fikk rast og klart svar her sist prøver jeg et nytt spørsmål til gjengen.

Jeg vil nå øke batterikapasiteten på forbruksbatteriet i bobilen og måten jeg vil gjøre det på er å sette inn et batteri til. Skal kople batteriene slik at bare et brukes/lades av gangen og må sette inn en manuell bryter for det.

Det jeg lurer på er om noen vet om en "boks" som gjør det automatisk?
Evt. om noen vet om det finnes byggesett så man kan lage det selv?
Eller om noen har mulighet/kunskaper til å lage/konstruere en slik som kan styre et vanlig vekslerele?

Hei. Det du etterspørr er også et tema som diskuteres blant båtfolket.
De har jo ofte også 2 batterier og ønsker å ha det ene friskt hele tiden.
Finnes noen enkle vendebrytere som kan brukes. Er også noe diode/relestyrte saker som skal kunne brukes. Som andre har skrevet her så er det viktig at dette er dimmensjonert i forhold til forbruk. Spesielt dersom startstrøm til motoren skal gå gjennom dette.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 16:58

Johnny skrev:
Tor H skrev:
Siden jeg fikk rast og klart svar her sist prøver jeg et nytt spørsmål til gjengen.

Jeg vil nå øke batterikapasiteten på forbruksbatteriet i bobilen og måten jeg vil gjøre det på er å sette inn et batteri til. Skal kople batteriene slik at bare et brukes/lades av gangen og må sette inn en manuell bryter for det.

Det jeg lurer på er om noen vet om en "boks" som gjør det automatisk?
Evt. om noen vet om det finnes byggesett så man kan lage det selv?
Eller om noen har mulighet/kunskaper til å lage/konstruere en slik som kan styre et vanlig vekslerele?

Hei. Det du etterspørr er også et tema som diskuteres blant båtfolket.
De har jo ofte også 2 batterier og ønsker å ha det ene friskt hele tiden.
Finnes noen enkle vendebrytere som kan brukes. Er også noe diode/relestyrte saker som skal kunne brukes. Som andre har skrevet her så er det viktig at dette er dimmensjonert i forhold til forbruk. Spesielt dersom startstrøm til motoren skal gå gjennom dette.

Er fort 150-250A det, på en dieselmotor..... til sammenlikning sikerer jeg i dag en vanlig ny enebolig, med 80A sikring ute..... sier litt om strømmen denne starten trekker.....
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 17:08

Fant denne på biltema http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=357&iItemId=135309
Batteriveksler Archive%5CProduct_images%5C25%5CLarge%5C25-875_l

Fra teksten: "Tåler en regelmessig belastning på 300 A og en midlertidig maksbelastning på 450 A" Den er egentlig beregnet på båt bruk. Tror ikke jeg ville lekt elektriker selv...
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 20:29

Hvorfor skal man blande inn startmotor og flere 100A. Jeg skal kun lade batteri og bruke det til forbrukere i bobelen og disse kretsene har en hovedsikring på 30A i dag. Se på ledningene fra laderene deres de kan da ikke sies og være overdimensjonert? Foøvrig er et ledningstverrsnitt på 6mm2 mer enn nok her siden det er snakk om ledningslender på ca 1/2m.

Har trålet sider til båtfolk og importører av elektro/elektronikk til båt/camping og har bare funnet slike manuelle brytere som bl.a. også er gjengitt her.

Hadde som sagt håpet på at det var en Petter Smart her som hadde "noe" som kunne brukes?

Ser man priser på slik elektronikk og overvåkingssystemer av batteribanker og forbruk o.l. er jo de så stive at man forstår nesten hvorfor det ikke er salgsvare siden en slik manuell løsning er mye billigere og ikke minst at den går ikke så lett i stykker?

Så takker for svar alle sammen så jeg får se hva det blir til?
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 20:47

Tor H

Kablene på en lader, er dimmensjonert ut i fra den største strømmen som kan leveres, fra laderen, og har ikke noe med hvordan dette bør dimmensjoneres, det er en helt annen sak.....

Min tanke, er at jeg syntes 6 mm2 kabel, virker vel snaut, har du mulighet, så velg 10 mm2......

At jeg nevnte start-strømmene her, må jeg bare beklage, jeg gjorde dette som en følge av det som ble skrevet tidligere, vedr brytere som ble foreslått.... Dette ble mere generellt, enn spesifikt i ditt eksempel.... Dette ble skrevet i god mening, for å vise at det ikke "bare er 12V", men at dette handler store strømmer, og en skal være svært klar over hva en driver med

Er egentlig litt usikker på hvorfor du egentlig spør om dette, for det virker jo som du hadde en løsning selv på forhånd...
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 21:46

Vegard

Dessverre har jeg ikke løsningen på dette for da hadde jeg ikke stilt spørsmålet.

Dimmensjonering av kabler gjøres vel ut fra forbruket og at de er tilstrekkelig dimensjonert uten at det blir for stort spenningsfall?

Er da ikke nødvendig og overdimensjonere kablene for mye? Siden orginalkabelen er på 6mm2 og mye lengre ser jeg ikke noe poeng i og øke tverrsnittet siden denne kablen blir enda kortere.

Med overdimensjonert kabel vill en vel også kunne trekke alt for mye strøm ut av batteriet ved overledning eller kortslutting og med påfølgende større følgeskade enn med tynnere ledning?

Ledningen fra laderen som er spenningskilden når den lader er ikke overdimensjonert og hvorfor skal man da overdimensjonere ledningene ut fra batteriet til mer enn det forbrukerene trekker?

Er klar over at spørsmålet er "vanskelig" og har som sagt ikke greid å finne noe som kan brukes og derfor ble spørsmålet stil.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Gjest
Gjest




Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeMan 10 Nov 2008 - 22:01

Tor H

vedr dimmensjonering, så må du skille mellom hva som er typegodkjent, og hva som ettermonteres. på typegodkjente kabler, og installasjoner er det gjerne reduserte tverrsnitt, uten at en da kan forlenfge disse med samme tverrsnitt..... Hvorfor det er slik, ikke spør meg, jeg har slitt med å skjønne både dette og avstandskrav på typegodkjente saker..... men sånn er det bare.... derfor bør en ikke slavsk følge hva som produsenten har lagt.

her er det ikke snakk om å overdimmensjonere, men om å dimmensjonere..... kom du med en 50mm2, er det vel mer overdimmensjonering

Vedr kortslutning, så har du jo en sikring som verner dette..... så den skal jo ryke da.... ved for tynn kabel, får du et spenningsfall, slik at kortslutnings-strømmen blir så lav, at en kan risikere at sikringen ikke ryker..... da står det bare å og blir varmt, og gjerne begunner og brenne....

nå tror jeg ikke det er særlig problem i ditt tilfelle, men kostnaden mellom disse kabel-størrelsene, er ikke stor da.... Egentlig bør kablene så nær batteriet, være relativt grove....

generellt kan en vel og si, at det meste av elektrisk utstyr i en bil, har underdimmensjonerte ledninger, dette handler jo om økonomi, når en lager ti-tusenvis av biler..... noe en ofte får merke når bilen drar litt på årene..... problemer pga varmgang og overbelastede kabler, er jo kjent.....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitimeTir 11 Nov 2008 - 16:27

Ambulansene har utstyr som skiller batteriene(de har to) men jeg tror det er for å skille kretsene hvis et batteri blir ned tappet (for å sikre start strøm)

Men du kan jo alltids ringe Vbk og høre om de har noe utstyr som passer ditt behov.

http://www.vbknordic.no/
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteriveksler Empty
PosteTema: Re: Batteriveksler   Batteriveksler Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteriveksler
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: