| Varmesystemer Generelt. | |
|
+8Tasle Sten Rune Ronny Remi Jan Ole Polar 680 Lars Egil Johnny 12 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:00 | |
| Karar .... Vannboren varme i gulvet... joda, jeg merker at temperaturen i korte øyeblikk kan bli lav i gulvet på kalde dager. Dette når sirkulasjonspumpa stanser pga at den får beskjed fra termostaten. Ikke plagsomt, men jeg vet den er der. Derfor kjører jeg nå anlegget med konstant pumpedrift. Funker fint. Erfaringen er at dette er bedre i forhold til jamn gulvvarme. I denne modus kan det være kjekt å huske på å slå på økt vanntemperatur før du skal ta oppvaska. Dog er ikke dette en nødvendighet for å få vasket opp. Da er vi tilbake til at det kunne være kjekt med begge deler. Vegard Den skrå fronten i Kabe må snart gi deg magesår... Kan du se for deg at selve vogna er relativt rett o fronten, mens gasskassa er hengt på for å gi deg ekstra plass ? Og selvfølgelig er den skrå fronten designet kun for å irritere deg ? |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:07 | |
| En ting har jeg erfart..... jeg skal ALDRI kjøpe ei vogn uten gulvvarme!!!!!! _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:11 | |
| _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:17 | |
| | |
|
| |
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:17 | |
| _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:18 | |
| _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:19 | |
| .... og Bjølle tiltaler meg bare ikke... _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:23 | |
| Tenk på hva du sparer på å ha slått av gulvvarmen!!!!!!!! | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:33 | |
| - Sten Rune skrev:
- J.O. skrev:
- Sten Rune skrev:
- En ting har jeg erfart..... jeg skal ALDRI kjøpe ei vogn uten gulvvarme!!!!!!
Hvorfor det? Etter noen dager med plundring har du et bedre system enn alle andre vogner! Bortsatt fra de med vannboren varme da, eller var det omvendt? J.O.
Er veldig fornøyd med det jeg gjorde, men ser for meg at det kan være enklere å kjøpe ferdig
Hvordan syns du gulvvarmen dekker i SK'n? Greitt nok, men ikke helt topp. Kunne tenkt meg litt nærmere kjøkkenbenken, men det er bare et så vidt merkbart behov. Det er foran døra der en parkerer skoa og det er bra. Det går en stripe helt frem til senga, greitt nok. Ikke under bordet dinetten, ingen har så langt savnet det for de som sitter der er ikke lange nok i bena. Det er ikke inne på badet og det hadde jeg trodd ville bli irriterende, men det har faktisk ikke blitt det så langt. Har tepper overalt. Hittil har jeg ikke testet vogna noe kaldere enn -8ºC Effekten på gulvet kan justers i tre trinn, 20V 22V og 24V _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:36 | |
| - Ronny skrev:
- Tenk på hva du sparer på å ha slått av gulvvarmen!!!!!!!!
He he... _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:37 | |
| Glemte å si at i spikerteltet har jeg 100% dekning med 2KW effekt vannborent. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:40 | |
| J.O Hjelper mye bare med tepper også. Merker stor forskjell i min nå som jeg har vegg-til-vegg-teppe kontra bare gulvbelegg tidligere. Blir mye lunere. Men setter på gulvvarmen når jeg kommer i vogna og da står den på til vi drar. Utrolig deilig i våres og i høst også. Er bare av-på på hele gulvet hos meg. _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:41 | |
| - J.O. skrev:
- Glemte å si at i spikerteltet har jeg 100% dekning med 2KW effekt vannborent.
Via en liten varmtvannsbereder og sirkulasjonspumpe da eller?? _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:43 | |
| - Sten Rune skrev:
- J.O
Hjelper mye bare med tepper også. Merker stor forskjell i min nå som jeg har vegg-til-vegg-teppe kontra bare gulvbelegg tidligere. Blir mye lunere. Men setter på gulvvarmen når jeg kommer i vogna og da står den på til vi drar. Utrolig deilig i våres og i høst også. Er bare av-på på hele gulvet hos meg. Teppene er med og fordeler varmen og visker ut overgangene for oss som har det. Ser at jeg har 77w/m² i sp teltet, er det lite eller mye sammenlignet med hus? _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Vi la også inn vegg til vegg teppe i vogna. Teppet ligger oppå varmefolien. Ja unntatt på badet. der ligger varmefolien unner plastkaret. Og varmen ja den står på hele tiden når vi er i vogna. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| - Sten Rune skrev:
- J.O. skrev:
Via en liten varmtvannsbereder og sirkulasjonspumpe da eller?? Jepp. MBM versjonen _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:49 | |
| - J.O. skrev:
- Sten Rune skrev:
- J.O
Hjelper mye bare med tepper også. Merker stor forskjell i min nå som jeg har vegg-til-vegg-teppe kontra bare gulvbelegg tidligere. Blir mye lunere. Men setter på gulvvarmen når jeg kommer i vogna og da står den på til vi drar. Utrolig deilig i våres og i høst også. Er bare av-på på hele gulvet hos meg. Teppene er med og fordeler varmen og visker ut overgangene for oss som har det. Ser at jeg har 77w/m² i sp teltet, er det lite eller mye sammenlignet med hus? J.O Spørs hva du har på gulvet. Tregulv har maks begrensning på 60w/m2 (åssen fikk du det lille to-tallet??), belegg husker jeg ikke, fliser rundt 100 og ca 130 på bad med fliser.. Jeg brukte 60 i vogna, ble vel ca 270w tilsammen _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95
Sist endret av Sten Rune den Tir 2 Des 2008 - 21:51, endret 1 gang | |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:50 | |
| - J.O. skrev:
- Sten Rune skrev:
- J.O. skrev:
Via en liten varmtvannsbereder og sirkulasjonspumpe da eller?? Jepp. MBM versjonen _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 21:59 | |
| - Sten Rune skrev:
- J.O. skrev:
- Sten Rune skrev:
- J.O
Hjelper mye bare med tepper også. Merker stor forskjell i min nå som jeg har vegg-til-vegg-teppe kontra bare gulvbelegg tidligere. Blir mye lunere. Men setter på gulvvarmen når jeg kommer i vogna og da står den på til vi drar. Utrolig deilig i våres og i høst også. Er bare av-på på hele gulvet hos meg. Teppene er med og fordeler varmen og visker ut overgangene for oss som har det. Ser at jeg har 77w/m² i sp teltet, er det lite eller mye sammenlignet med hus? J.O
Spørs hva du har på gulvet. Tregulv har maks begrensning på 60w/m2 (åssen fikk du det lille to-tallet??), belegg husker jeg ikke, fliser rundt 100 og ca 130 på bad med fliser.. Jeg brukte 60 i vogna, ble vel ca 270w tilsammen Varmerørene ligger i et lite hulrom over isolasjonen, under gulvsponen. Tregt, men god fordeling når det blir gjennomvarmt. Lite to tall eller grader får du ved å trykke alt(hold) og 0178 for ² og 186 for º MBM = made by me _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Sten Rune Admin
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:02 | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:20 | |
| - Sten Rune skrev:
- (åssen fikk du det lille to-tallet??)
Det finnes en annen teknikk for dette også: - Kode:
-
vanlig<sup>superscripted!</sup>vanlig vanlig superscripted!vanlig | |
|
| |
Ronny BARON!
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:22 | |
| Enten gjør jeg det feil eller så virker ikke dette hos meg.. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:25 | |
| - Ronny skrev:
- Enten gjør jeg det feil eller så virker ikke dette hos meg..
Min lar seg heller ikke bruke alt0186 |
|
| |
Polar 680 CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 161 Registration date : 04.11.2008
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:27 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:31 | |
| |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Tir 2 Des 2008 - 22:33 | |
| |
|
| |
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 10:50 | |
| - Rufus skrev:
- Ronny skrev:
- Enten gjør jeg det feil eller så virker ikke dette hos meg..
Min lar seg heller ikke bruke alt0186 disse ALT funksjonene funker ikke alltid på bærbar... noen bærbare må FN knappen også brukes.. og noen num-lock i tillegg start > programmer > tilbehør > tegnkart... der finner du "alt" av spesialtegn... ¿ | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 11:06 | |
| 1 ² ² ² ² ²²²²²²²²²²²²...... ²²²²²²²²²².....
jadda.... |
|
| |
Fjellcamping HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1238 Age : 55 Localisation : Hokksund / Blefjell Registration date : 28.11.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 16:49 | |
| Rufus
Ved første øyekast så det ut som du hadde sovna med alle de ²²²²²²²²²²²² - tegna | |
|
| |
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 17:08 | |
| Spørsmål til trumafolket og varmtvann i springen. Hva slags løsning har dere for å få varmtvann og hvordan virker det? Varmer selv vaskevann i ei gryte så neste vogn må ha varmtvann i springen men har aldri sett noe på dette. | |
|
| |
Ronny BARON!
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 17:19 | |
| Er ikke det bare en elektrisk varmtvanns tank i disse da? tror det kan rimelig greit ettermonteres i eldre vogner også. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 17:23 | |
| - Ronny skrev:
- Er ikke det bare en elektrisk varmtvanns tank i disse da? tror det kan rimelig greit ettermonteres i eldre vogner også.
Ja, disse elektriske berederene kan greit ettermonteres, men det er en del arbeide, siden du må trekke en ekstra slange til kranene, samt skifte kranene..... |
|
| |
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 17:30 | |
| Vil ikke ettermontere. For mye dill. må da installere nye armaturer også. Er mest interresert i hvordan noen av trumavognene har løst dette. For eksempel er det bare elbereder til vanlig eller er også gassdrift en mulighet. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Ons 3 Des 2008 - 17:43 | |
| - Johnny skrev:
- Vil ikke ettermontere. For mye dill. må da installere nye armaturer også.
Er mest interresert i hvordan noen av trumavognene har løst dette. For eksempel er det bare elbereder til vanlig eller er også gassdrift en mulighet. Det er jo kun el-beredere orginalt så vidt jeg vet, og da regner jeg vel med dette er løsningen som velges for ettermontering og...... |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. Fre 5 Des 2008 - 11:07 | |
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Varmesystemer Generelt. | |
| |
|
| |