CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Telair Air Conditioner

Go down 
+4
hphorn
Jan Ole
Jørn O
Camping Kai
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeLør 3 Apr 2010 - 23:29

Hehe, det du oppfatter som sarkastisk og småsur er vel heller oppgitthet.
Du gir ikke så veldig inntrykk av at du hører etter og det er jo din rett selvfølgelig.
Jeg har forklart hvorfor jeg er skeptisk, det er ikke det samme som synsing, allikevel spør du om det ikke går å sage et lite hull fra innsiden? Hullet må vel vere like stort på begge sider? Du kan ikke begynne med et lite hull og rote rundt og lete etter dragere, eller er det det du mener?

Og ja, dette er et diskusjonsforum, så å konkludere med at diskusjonspartneren er småsur må vel nærme seg det optimale lavmål før vi blir direkte uhøflige eller?
Og jeg som var så høflig å ønske deg lykke til og alt!

Prøver igjen jeg, lykke til, det går sikkert bra og jeg er bare altfor negativ og pessimistisk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeLør 3 Apr 2010 - 23:36

.... vil helst gå bra.... Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_rolleyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Telair Air Conditioner - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeLør 3 Apr 2010 - 23:40

jo, det var det eg mente, lage ett lite hull for så å justere seg etter dragerne, er jo ikke vits i å kappe dragere unødvendig.
Eg hører etter, men eg mener i utgangspunktet at de som har gjort dette mange ganger før kanskje har bedre erfaring i hva som er holdbart eller ikke, men skal dobbelsjekke dette enda en gang uten at man vil ha en garanti for at dette vil holde, men på den annen side har eg aldri hørt om at en takmontert ac har fått tak til å sprekke, rart ingen har skrevet om dette egentlig....PS, dette sier eg ikke for å være spydig men er det noen som kan referere til problemer med takmontert ac??

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 0:57

finnes utstyr som leter opp dragerne på et øyeblikk
er ingen grunn til å grave etter de
alle tømrere som driver med rehabilitering har det utstyret, bare å låne i 3 minutter
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 9:30

Jan Ole skrev:
Bare skeptisk, på tynt grunnleg kanskje.
Bjølseth hadde bestemte plasser med innlagte forsterkninger for dette. Det ligger et bilde i en Dethleffs tråd der det er montert slik du tenker i en sånn vogn jeg har. Jeg har hatt Hobby -02 og Dethleffs -08, har gått på taket på begge, STOR forskjell. Det er grunnlaget mitt.

Ja, men det er jo en kjent sak at Dethleffs har svake tak Jan Ole Telair Air Conditioner - Page 2 Lol Telair Air Conditioner - Page 2 Lol Dette er Hobby Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_razz Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_razz

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 9:32

Jan skrev:
finnes utstyr som leter opp dragerne på et øyeblikk
er ingen grunn til å grave etter de
alle tømrere som driver med rehabilitering har det utstyret, bare å låne i 3 minutter

Har brukt slik her hjemme Jan, synes ikke de var helt nøyaktige, men man får sikkert en god indikasjon på hvor drager ligger....vet du forresten hvor stor avstand det er mellom dragerne i en Hobby ???

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Apr 2010 - 13:27

Harald skrev:
Jan skrev:
finnes utstyr som leter opp dragerne på et øyeblikk
er ingen grunn til å grave etter de
alle tømrere som driver med rehabilitering har det utstyret, bare å låne i 3 minutter

Har brukt slik her hjemme Jan, synes ikke de var helt nøyaktige, men man får sikkert en god indikasjon på hvor drager ligger....vet du forresten hvor stor avstand det er mellom dragerne i en Hobby ???
2 meter? lol!
nei har ikke peiling, men vil tippe en plass mellom 60 og 80 cm
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 12:49

Var i kontakt med en forhandler for blandt annet Hobby i dag og benyttet anledningen til å spørre om montering av air-condition på taket.
Svaret var at om kunden absolutt ville så kunne de sage hull, stivere kunne de ikke si at de hadde kontroll på avstand og plassering av.
De brukte heller ikke å lete etter de, bare plassere hullet der det er hensiktsmessig.
Om det ikke blir for langt fra en innvendig vegg hjelper det på og.



Om det i ettertid ble problem på noen måte hadde man ikke noen slags reklamasjonsrett opp mot fabrikk, bare mot den som hadde montert air-conditionen og derfor anbefalte de ikke å gjøre dette selv uten å være klar over dette.
For så vidt ganske opplagt det da.


De fleste monteringene i den senere tid er benkemontert var deres erfaring og anbefaling, det var heller ikke slik at det sto kø utenfor av reklamasjoner på takmontering.

Da er min konklusjon at min skepsis mot monteringen som Harald beskriver i sin nye vogn er noe overdrevet, men ikke uten rot i virkeligheten.

En servicemann på LMC uttalte nylig at ettermontering av air-condition på LMC ikke var å anbefale, dette utfra at de har vert litt plaget med tak med lav bæreevne. Mulig dette er bedre på de aller siste modellårene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 16:40

Jan Ole skrev:
Var i kontakt med en forhandler for blandt annet Hobby i dag og benyttet anledningen til å spørre om montering av air-condition på taket.
Svaret var at om kunden absolutt ville så kunne de sage hull, stivere kunne de ikke si at de hadde kontroll på avstand og plassering av.
De brukte heller ikke å lete etter de, bare plassere hullet der det er hensiktsmessig.
Om det ikke blir for langt fra en innvendig vegg hjelper det på og.



Om det i ettertid ble problem på noen måte hadde man ikke noen slags reklamasjonsrett opp mot fabrikk, bare mot den som hadde montert air-conditionen og derfor anbefalte de ikke å gjøre dette selv uten å være klar over dette.
For så vidt ganske opplagt det da.


De fleste monteringene i den senere tid er benkemontert var deres erfaring og anbefaling, det var heller ikke slik at det sto kø utenfor av reklamasjoner på takmontering.

Da er min konklusjon at min skepsis mot monteringen som Harald beskriver i sin nye vogn er noe overdrevet, men ikke uten rot i virkeligheten.

En servicemann på LMC uttalte nylig at ettermontering av air-condition på LMC ikke var å anbefale, dette utfra at de har vert litt plaget med tak med lav bæreevne. Mulig dette er bedre på de aller siste modellårene.
Du har helt sikkert rett i dette Jan Ole og nå løste denne usikkkerheten seg uansett, siden han hadde solgt den A/C en eg skulle ha to ganger cheers Alternativet da var å vente på ny eller få en benkemontert (Dometic 2500)
Eg valgte da benkemontert som sparer 16 kilo og men måtte bruke opp "overskuddet" og bestilte derfor alufelger til vogna, derved sparer eg vekt der også bounce bounce litt usikker på hvor mye lettere en alufelg er men må vel klare spare 8 kg der og eller ett brett øl ihvertfall Razz Derved er usikkerheten rundt dette ute av verden for min del,selv om eg synes en takmontert fordeler kaldluften bedre enn benkemontert.

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 18:41

Fordelingen kan jo helt sikkert forbedres om man tar bryet med å legge kanaler opp og rundt.
Om jeg monterer en sånn blir det også for å kunne sende varmluft spesiellt til badet og jeg ville hatt en kanal til hvert rom i vogna mi, da regner jeg badet og soverommet ved siden av som samme rom.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 20:08

Tja, blir mye hullboring i alle skap om man skal legge rør i hele Vogna.

Nå får eg to ventiler ut under senga som blåser ut mellom enkeltsengene og ett uttak eg strekker opp og blåser bakover, det får være godt nok.

Svekker vel vogna om eg lager sveitserost av den stakkars hobbyen min Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_biggrin
samtidig har eg en ide om å kunne ta med meg ac,en over i ny vogn om eg skifter igjen, har ikke tradisjon for å ha vogn lenge, selv om eg akkurat nå tenker at eg skal ha vogna lenge

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 20:22

Harald
Tar de hull i gulvet for å få luft inn når de monterer i benk?
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 20:28

ArneO skrev:
Harald
Tar de hull i gulvet for å få luft inn når de monterer i benk?

Ja, de tar tre kull i gulv, luft inn, luft ut og drenering av vann.

Mulig eg husker litt feil fra da eg monterte i italia og at luft ut og inn gikk i samme hullet i gulvet.....

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 21:14

Tror du husker ganske riktig, men dette er jo også forskjellig alt etter hvilken modell og merke ac du skal montere.
Å flytte den til neste vogn er nok lettest om man monterer på taket i en 40x40 takluke, ellers er det en del hull å tette.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 21:30

Jan Ole skrev:
Tror du husker ganske riktig, men dette er jo også forskjellig alt etter hvilken modell og merke ac du skal montere.
Å flytte den til neste vogn er nok lettest om man monterer på taket i en 40x40 takluke, ellers er det en del hull å tette.
ja, det blir sikkert bare med tanken Jan Ole.Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_razz

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 21:36

Siden det blir varmepumpe får du kjøre den maksimalt slik at du tjener inn innvisteringen, da blir det lettere å levere den fra seg. Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 21:40

Jan Ole skrev:
Siden det blir varmepumpe får du kjøre den maksimalt slik at du tjener inn innvisteringen, da blir det lettere å levere den fra seg. Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_lol
Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_razz Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_razz du mener det gamle trikset med å dele antall driftstimer med kostnad slik at man får god samvittighet Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_biggrin Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_biggrin eg får vurdere det, men er da avhengig av å gjøre det på turen slik at eg slipper koble til hjemme og betale strømmen Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_biggrin

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 21:43

Gevinsten på varmepumpen kan bare hentes ved bruk av strømmåler, din egen eller en du betaler forbruket på. Er du tålmodig kan du betale ned vogna også. Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Apr 2010 - 21:48

Jan Ole skrev:
Gevinsten på varmepumpen kan bare hentes ved bruk av strømmåler, din egen eller en du betaler forbruket på. Er du tålmodig kan du betale ned vogna også. Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_lol
hehe, åja, sånn du tenkte..jaja, en lang slange fra vogna og opp i huset er sikkert ikke dumt det, skal bare se dette blir lønnsomt for meg.

Minner meg om en der eg gikk på yrkesskole som ikke var god i knollen, han fikk levert en vedovn med godsen som var så tung at han la piperør fra veien og inn i huset og inn i skorsteinen og fyrte i ovnen nede ved veien Telair Air Conditioner - Page 2 Lol Telair Air Conditioner - Page 2 Lol

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Telair Air Conditioner - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Telair Air Conditioner   Telair Air Conditioner - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Telair Air Conditioner
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: