CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Bytte dekkdimensjon på hengeren

Go down 
5 posters
AvInnlegg
pepper

Antall Innlegg : 2
Registration date : 16.01.2009

Bytte dekkdimensjon på hengeren Empty
PosteTema: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeFre 16 Jan 2009 - 17:35

Dekkene på tilhengeren begynner å bli slitte. De har dimensjon 145SR10. Jeg har en ubrukt båthenger stående, med dekk 5.00 10C. Kan jeg bytte om dekkene? Tenker på lasteindeks (ser ingen info) og omkrets.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeFre 16 Jan 2009 - 18:25

Kjøretøyforskriftens kapittel om dekk finner du her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#map013

I kapittel 13.4 står det om merking, kanskje du kan se av tegningen og finne ut merkingen på hjulene dine. I 13.6 står det om bytte av dekk/felg. Kanskje du blir litt klokere av det?

Jeg kan egentlig ikke noe om det, hadde bare forskriften "for hånden". Siden det sikkert ikke er helt klart det som står der må vi sikkert ha en runde om tolkninger og forståelse Smile
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeLør 17 Jan 2009 - 0:25

pepper skrev:
Dekkene på tilhengeren begynner å bli slitte. De har dimensjon 145SR10. Jeg har en ubrukt båthenger stående, med dekk 5.00 10C. Kan jeg bytte om dekkene? Tenker på lasteindeks (ser ingen info) og omkrets.
Er det noe smart å bytte fra radialdekk til diagonaldekk a? Det kan da umulig være mange hundrelappene for et par 10" dekk?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8912
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeLør 17 Jan 2009 - 12:30

hpk skrev:
pepper skrev:
Er det noe smart å bytte fra radialdekk til diagonaldekk a? Det kan da umulig være mange hundrelappene for et par 10" dekk?

Har sett at biltema nå har tilhengerdekk ferdig på felg til slike små hengere. Mulig de passer.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
pepper

Antall Innlegg : 2
Registration date : 16.01.2009

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeTir 20 Jan 2009 - 15:03

Jeg sjekket en dekkbutikk i Oslo. De ville ha 400 kr pr stk. Så hvis jeg sparer 800 kr på å bytte om et par hjul, så gjør jeg gladelig det. Men jeg var ikke klar over at båthengeren hadde diagonaldekk. Hvilken praktisk betydning har det?

Jeg har ikke vognkortet for båthengeren lenger, så det er ikke noe alternativ å sammenligne tillatte totalvekter.

Jeg sjekket nå på Biltema. Ingen 10-tommers hjul der, selv om prisene er hyggelige.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1432
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeTir 20 Jan 2009 - 21:01

pepper

er ingen dekkekspert, men diagonaldekk var noe som ble brukt før radialdekket ble oppfunnet og de har bl.a. ikke så gode stabilitetsegenskaper som radialdekk. Har sikkert ingen praktisk betydning på hengeren din.

De dekkene som sitter på hengeren er i teorien 145mm brede og dekkene på båthengeren er 5 tommer ca 125mm brede. I og med at de er betegnet med en C så tyder det på at de er forsterkede og tåler mye last.

Om du ikke vil betale for nye er det vel bare å bytte over og håpe på det beste. Om det faktisk er lov vet jeg ikke, sannsynlivis ikke, men hvor stor er sjansen for å bli tatt?

Jeg hadde kjøpt nye eller funnet noen brukte, riktige dekk.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeTir 20 Jan 2009 - 21:08

Denne artikkelen sier noe om det http://no.wikipedia.org/wiki/Diagonaldekk
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeTir 20 Jan 2009 - 21:13

Tror nok ikke jeg hadde lagt på gamle (regner med at de har noen år på bak(k)en) dekk på hengeren. Dekk er ferskvare og morkner over tid....

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Bytte dekkdimensjon på hengeren Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitimeTir 20 Jan 2009 - 21:24

Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Bytte dekkdimensjon på hengeren   Bytte dekkdimensjon på hengeren Icon_minitime

Til Toppen Go down

Bytte dekkdimensjon på hengeren
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte av varmtvannsbeholder
» Bytte dør
» bytte kjøleskap
» Kjøp og bytte av 12 v sirkulasjonspumpe
» Bytte av batteri