CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tempo 100

Go down 
+18
vesto
Rudeboy
janp
Dethleffs
ludokongen
Per Olav
Åge P
Johnny
Jan Ole
Redneck
ulven
maya
OyvindSP
quattro1
Jørn O
Thomas
Tommy
ArneO
22 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeOns 24 Aug 2016 - 17:58

Foreløpig er Tempo100 lagt død.
Vil kanskje være aktuellt om 2 år, men da dukker det opp noe annet også. Men planer er en ting (og ønsker), noe annet er gjennomførbarheten.
Har tidligere kikket litt på bobil, og da på Bürstner. Men har ikke likt de jeg har kikket på. Men så byttet naboen inn sin Bürstner til en Carthago E-Line. Og det var noe annet. Men prisene er noe drøy da, ca 1,6 årets utgave. Og det er ikke helt gjennomførbart med finansiering. Så får vi se hva som dukker opp.

Tenkte på Mosel første gang for 3-4 år siden, men det ble ikke noe av før i år. Men lærdom fra i år så vet vi mye mere. Tempo 100 er allikevel noe som er greitt å ha når man kjører på de tyske veiene, det lærte vi i år.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeOns 24 Aug 2016 - 20:25

Skikkelig bobil er skikkelig dyrt, ingen tvil om det. I og med at vi kun bruker vogn i sommerferien har vi ikke vurdert bobil. Og så liker vi å finne en grei base og ha en vanlig bil å kjøre rundt med, da kommer man rundt overalt, og kommer f.eks. inn i parkeringshus.

Men dette spørs jo på bruken, selvsagt. Dersom jeg skulle vurdere bobil ville jeg nok heller sett på såkalte city-bobiler, som er mer varebilstørrelse, f.eks. Pøssl. Har en bekjent som kjøpte en slik, og den var overraskende innholdsrik. Man har det man trenger, og sørover sitter vi likevel vanligvis ute under markisen.

Men inntil videre blir det nok vogn for oss, antar jeg. Men det koster jo med skikkelig drabil også, selvsagt.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeOns 24 Aug 2016 - 22:07

Så hvor stor bot får man om man kjører i 100 km/t i Tyskland og Danmark uten Tempo 100 godkjenning?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Aug 2016 - 11:57

Mener det i alle fall i Tyskland er langt lavere fartsbøter enn her hjemme, ca. 30 euro for å kjøre i 100 uten godkjenning.

I Danmark må man vel ut med vel DKK 1.000,-. Uansett betydelig lavere bøtesatser enn her hjemme, men i Norge er jo bilbruk umoralsk på et underlig vis??

Erfaringsmessig kjører de fleste, med og uten godkjenning for tempo 100, i ca 90 - 100 nedover kontinentet. Har aldri sett noen som er blitt stoppet. Kjører man i 80 får man vogntog liggende tett på halen, og man vil bli stadig forbikjørt av vogntog, ikke noe trivelig. Også før jeg fikk godkjenning kjørte jeg i 90 - 100 gjennom Tyskland, Østerrike og Italia i flere år, og ble aldri stoppet. Har også opplevd et par ganger å ha Polizei på halen (uten godkjenning), men ble ikke stoppet. De ser vel etter at man har kontroll på kjøringen.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Aug 2016 - 20:51

quattro1 skrev:
Og så liker vi å finne en grei base og ha en vanlig bil å kjøre rundt med, da kommer man rundt overalt, og kommer f.eks. inn i parkeringshus.
Det er akkurat det som er det som taler imot dette med bobil, man blir lite mobil om man vil farte i området rundt. Og det er nettopp slik vi gjør det i dag.

quattro1 skrev:
Men dette spørs jo på bruken, selvsagt.  Dersom jeg skulle vurdere bobil ville jeg nok heller sett på såkalte city-bobiler, som er mer varebilstørrelse, f.eks. Pøssl. Har en bekjent som kjøpte en slik, og den var overraskende innholdsrik.
Vi var på Elmia i Jønkøping i fjor høst nettopp for å se på City-bobiler. Men de ble avskrevet ganske fort. Ganske enkelt for de er ganske dyre, de er trange selv om man velger den lengste på 6,4m. Fremsetene må rettes helt opp før de kan snues, og selv da er det trangt mot sidene. Kikket på Pössl, La Strada og et par-tre til.

Men jeg ser det igjen og igjen når det gjelder bobil (er en del off-topic nå), men det er slående denne uroen blant mange bobileiere. Kommer sent og skal videre. Må bo billig på Stell-plasser. Ikke alle, men antallet er stort. Så kjøper man bobil så blir man av den sorten som ikke har ro i ræva. Og det er ikke slik vi ferierer. Vi vil ikke være av den rastløse sorten som ikke skal bruke penger på overnatting, bare kjøre og kjøre rundt. I Mosel var det lett å observere. Og dette med lastebiler var ikke noe som jeg satte pris på. Var komfortabelt å lugge rundt 90, men sakket jeg ned noen få km så kom de sigende. Og det er slitsomt i lengden. Men mye lærdom ble det på de dagene vi var på veien.

Men man kan ha litt høyere fart enn med CV, og det er jo alltids noe. Cool
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Aug 2016 - 21:03

quattro1 skrev:
Mener det i alle fall i Tyskland er langt lavere fartsbøter enn her hjemme, ca. 30 euro for å kjøre i 100 uten godkjenning.

I Danmark må man vel ut med vel DKK 1.000,-.  Uansett betydelig lavere bøtesatser enn her hjemme, men i Norge er jo bilbruk umoralsk på et underlig vis??

Erfaringsmessig kjører de fleste, med og uten godkjenning for tempo 100, i ca 90 - 100 nedover kontinentet.  Har aldri sett noen som er blitt stoppet.  Kjører man i 80 får man vogntog liggende tett på halen, og man vil bli stadig forbikjørt av vogntog, ikke noe trivelig.  Også før jeg fikk godkjenning kjørte jeg i 90 - 100 gjennom Tyskland, Østerrike og Italia i flere år, og ble aldri stoppet.  Har også opplevd et par ganger å ha Polizei på halen (uten godkjenning), men ble ikke stoppet.  De ser vel etter at man har kontroll på kjøringen.

Kjører selv i 100-110 med vår Solifer S5 hvis fartsgrensen er 100 eller 120.
Både bil og vogn trives i den hastigheten, så får jeg håpe at politiet også kan trives med det. Cool

Kjører mest i Sverige, men har hørt at de kan være strenge på dette der. Har uansett nesten ikke sett en eneste politi eller kontroll de ukene vi er der de siste årene, så man fortsetter vel med det til man eventuelt får seg en smell!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeFre 26 Aug 2016 - 15:42

(Off-topic)Har også hørt at svenskepolisen kan være strenge på dette, men har ingen nyere erfaring selv fra Sverige. Har en bekjent som fikk bot der for et par år siden for å kjøre for fort, men vet ikke beløpet.

Kjører vanligvis i ca. 105 - 110 nedover kontinentet, og da er vel reell fart rett i overkant av 100. Har erfart at dersom men øker farten noe ut over dette, med hyppige forbikjøringer, så stiger forbruket fra 1 til 1,2 liter. V6'eren er nøysom i kosten på lave turtall, men begynner man å bruke mer av kreftene vil den kjapt ha mer å drikke. Å ligge i vel 100 med 1200-1400 omdreininger er behagelig og stille.
Til Toppen Go down
cityhopper
CARAVANER
CARAVANER
cityhopper


Male
Antall Innlegg : 87
Age : 50
Localisation : Grimstad
Registration date : 29.03.2015

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeFre 26 Aug 2016 - 16:13

Samme erfaring som flere andre her - fra Danmark og gjennom Tyskland ned til Østerrike i sommer lå jeg mye med snittfart ca 95 km/t. Da siger man sakte innpå vogntogene og kan dra forbi i korte spurter opp mot 110-120 km/t der det passer seg. Jeg hadde ingen Tempo 100 godkjenning av ekvipasjen, men kjøringen vekket ikke oppsikt hos Politzei - selv om de flere ganger passerte oss underveis. Som quattro1 erfarte, var også V6'en i Mercedesen min en del mer hissig i matfatet ved økning fra f.eks. 95 til 105 km/t. Også mye roligere oppførsel på Adria'en i fart under 100, mindre behov for å sitte å korrigere. Ja en del vogner dro forbi oss, men vi hadde ikke dårlig tid så det var igrunn helt OK. Hentet forsåvidt inn en del av dem i stigningene (Kassel etc.),  må si det var veldig behagelig med 500 nm under panseret her og der.
Det gikk med andre ord helt fint også uten Tempo 100, selv om det smarteste selvsagt er å få det på plass dersom anledningen byr seg.
Til Toppen Go down
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeOns 24 Mai 2017 - 9:36

ArneO skrev:


  • Vogna må ha bremser
  • Vogna må ha støtdempere
  • Vognas dekk kan maksimalt være 6 år
  • Loadindex på dekkene må tilsvare akseltrykket
  • Hastighetsmerking må minst være L (120 km/t)
  • Vogna må ha ISO-godkjent stabiliseringsanordning (Se Sikkerhetskobling)
  • Vogna må være egnet for kjøring i 100 km/t


Skikkelig newbie-spørsmål dette, men det får stå sin prøve...:

Hvordan sjekker man om vogna har støtdempere, at loadindex tilsvarer akseltrykket, at vogna har stabiliseringsanordning og at den er egnet for kjøring i 100 km/t? Hadde jo vært greit å sjekke slike ting hjemme før man bruker masse tid i ferien sin på tysk eller dansk kontrollstasjon.

Og hva med hastighetsmerking på dekkene? Jeg tror mine kun har 100 km/t, men så er de sikkert over 6 år gamle også (kjøpte vogna brukt for noen dager siden, 2006-modell), så de bør vel uansett snart byttes ut. Hvis de jeg har nå er merket med 100 km/t, betyr vel ikke det at jeg ikke kan kjøpe nye med høyere fartsmerking, håper jeg?

Henrik
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Mai 2017 - 9:14

Joda. skikkelig newbie-spørsmål og da får svarene bli deretter, men husk det finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar.

For å sjekke om du har støtdempere på vogna må du bøye deg ned ved siden av vogna og se på innsiden av hjulet og se etter en litt grov "pinne" som står litt på skrå oppover festet i ramme og aksling. Om denne lokaliseres kan du gjenta inspeksjonen på andre side av vogna for å konstatere om det er en der også. Den tredje støtdemperen skal du forhåpentligvis finne foran på vogna, det er den som demper bevegelsene mellom bil og vogn når du bremser, men denne har ingen ting med Tempo 100 å gjøre. Men når du først er der så kan du sjekke om du har en stabiliseringsanordning der (den delen som du kobler vogna til bilen med). Er det bare en metall farget bit som du slipper ned på kula har du sannsynligvis ikke dette, men har du en som låses med en ekstra bevegelse fra deg ofte i fargene blå eller rød er det mest sannsynlig at du har dette. Når du skal sjekke loadindex går du tilbake til der du begynte dvs. bøye deg ned ved siden av vogna og se på dekket. her må du kanskje ty til litt ekstra verktøy da du muligens må legge sammen det som står på det ene dekket med det som står på det andre (ved boggivogn er det alle fire dekkene som gjelder).

Husk at du ikke kan få Tempo 100 uten at trekkbilen oppfyller visse krav ABS og totalvekt på vogn ikke kan overskride kjøreklar vekt på bil eller egenvekt + 125 kg.

Ble banalt dette, men ta det som en spøk.
Til Toppen Go down
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeSøn 29 Okt 2017 - 10:49

Kjøreklar vekt - tom bil +125 kilo, men når man kommer med fullastet bil, i vårt tilfelle 2015 Outlander diesel 4x4. 1615 kgs egenvekt uten fører, maks totalvekt 2260 kgs. 2 voksne, 2 barn og endel bagasje, må man da innom og veie bilen ?
Burde Tempo 100 gå greit ?

Tanken er Italia neste sommer.

Vogna er en Fendt 650 på 1750 kg tom, 2000 kgs tillatt totalvekt.

Kjørte den et par tusen kilometer i Norge og Sverige i fjor og fungerte greit det, men bilen kunne v'rt litt stivere bak.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeSøn 29 Okt 2017 - 10:55

Tempo 100 går nok ikke, da skal bil uten last veie mer enn totalvekt på vogn.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeMan 30 Okt 2017 - 20:20

quattro1 skrev:


Kjører vanligvis i ca. 105 - 110  nedover kontinentet, og da er vel reell fart rett i overkant av 100.  Har erfart at dersom men øker farten noe ut over dette, med hyppige forbikjøringer, så stiger forbruket fra 1 til 1,2 liter. V6'eren er nøysom i kosten på lave turtall, men begynner man å bruke mer av kreftene vil den kjapt ha mer å drikke.  Å ligge i vel 100 med 1200-1400 omdreininger er behagelig og stille.

Skal få blokkert EGR neste uke, og fikk en grei pris på "oppgradering" av V6'ern. Får litt over 300 gamp, og nesten 700Nm, eventuellt 290 gamp og 630Nm. I dag 245 og 550Nm. Med momentbegrenser, om jeg vil . Er usikker på om jeg skal våge dette, selv om firmaet mener at det ikke skal være noen problemer. Men med økte krefter følger større belastninger og behov for kjøling av f.eks Turbo. Bilen trekker rått i dag, men nyvogna veier nok fort 2300-2400 kg ferieklar, med alt rælet som AC, Mover, solceller, 2 sykler, 2 batterier og smykkeskrinet til mor og kjølebagen med "lettøl". Det siste veier nok like mye enten det er lett eller Bayer.

Tempo 100 kan jeg nok glemme, men skal få godkjent vogna uansett. Bilen veier vel 2250 kjøreklar eller noe sånt, så den blir for lett for Tempo 100. Men det er greit å ha et lovlig emblem, i tilfelle det blir en ny bil med V8 til våren. Den veier 2450 kg om jeg husker rett, og da kan vogna nedgraderes til det samme som bilen.

Å ligge i rundt 95-100 og flyte forbi de lange rekkene med vogntok var herlig. Med ny vogn blir det ekstra utfordringer pga lengden, 9.5 m blir en ny opplevelse. Riktig lasting blir langt viktigere nn med ei vogn som er en meter kortere pluss/minus.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeMan 30 Okt 2017 - 20:26

Tempo 100, tyske krav og det som sjekkes på vogna:
HVAD KONTROLLERE VI, NÅR VI UDFØRER EN TEMPO-100 UNDERSØGELSE
Vi tjekker en lang række ting ved campingvognen, før du kan få en Tempo-100 godkendelse. Du kan se en Tempo-100 undersøgelse i videoen nedenfor.

Af formelle krav skal nævnes at vi tjekker:

Stelnummer
Om påhængskøretøjet er forsynet med bremser
Om påhængskøretøjet er forsynet med støddæmpere
Hvor gamle er køretøjets dæk. De må maximalt være 6 år gamle
At dækkenes belastningstal (loadindex) svarer til køretøjest akseltryk
At dækkenes hastighedsmærkning er mindst L (120 km./t.)
Om påhængskøretøjet er forsynet med en ISO-godkendt stabiliseringsanordning?
Om køretøjet er egnet til at køre 100 km./t.
Herudover beregnes, den mindst tilladte køreklare vægt, det trækkende køretøj skal have

Den danske Tempo 100 har de samme kravene, bare at tysk Tempo 100 ikke gjelder i Danmark fordi det i Danmark er krav til visning på BT hvert annet år. Det er det ikke i Tyskland for Tempo 100.

Les mere her (og om krav til trekkvogn):
https://www.applusbilsyn.dk/leasing-biltest/tempo-100-tyskland

Vi fikk merket utlevert direkt, ingen sjekket vogna eller bilen når vi stoppet i Aalborg. Søknaden sendes til Tyskland, og papirene sendes til Danmark for utlevering. Vår nye 2018 Dethleffs er godkjent fra fabrikken i Tyskland, men det må utstedes papirer uansett.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeMan 30 Okt 2017 - 21:27

Vil jo tro du har rimelig bra med effekt også slik motoren er originalt, men det blir jo aldri for mye verken av moment eller hk. Motoren tåler nok en "oppgradering", vil jeg tro. 3-literne er bra maskiner med lite feil, og de kommer jo i en rekke effektutgaver. Bare viktig å holde intervaller på oljeskift (årlig) og riktig olje. Og huske oljeskift på S-tronic hver 60.000 km.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeMan 30 Okt 2017 - 21:28

Har ellers fått tempo 100 i Tyskland. Både fordi det er enkelt når man er der likevel, og så er det vesentlig rimeligere.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 20:18

Det er noen hundrelapper å spare ja. Vi valgte stedet fordi vi kjørte rett forbi gjennon Danmark. Men det krever noe mere planlegging minst et par uker før du kommer. I Tyskland ordnes det vel der og da, det er bare å svippe innom.
Siden vi slapp så enkelt (uten sjekk av bil og vogn) tror jeg det blir Aalborg til sommeren igjen. Er usikker på om de godkjenner vogna hvis bilen du kommer med ikke oppfyller kravene. For meg: les egenvekt bil.

Quattro1: hva sjekker de der du gjør dette? Og hvor nøye er de ev. med å sjekke at bilen er innenfor?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 20:27

[Flyttet til annen tråd.


Sist endret av janp den Tir 31 Okt 2017 - 20:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 20:38

Jada, samme opplegg på Audi. Liker det ikke helt, liker å se og kjenne på oljen, men renslig er det jo.

Hadde oljeskift på S-tronic hos Audi i Kiel for et par år siden på forrige bil. De flushet var de tydelige på. Hadde aldri noen problemer heller, verken med gear eller annet.

Enig i at egr er noe tull, men i og med at bilen er ganske ny (17-modell) og med full garanti, så gjør jeg ikke noe med dette før utløp av garanti. Tipper Møller ikke ville sette pris på det.

Har også ad-blue opplegg. Har ikke merket noe til det, men må visstnok toppes opp ca. 12.-15 tusen km.

(helt klart off topic)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 20:47

Vi kan jo ta det under Generell Pratretråd da..
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 20:58

Fikk utført tempo 100-godkjenningen hos TUV i Kitzingen i Bayern. Fikk inntrykk av at dette ikke var noe de gjorde særlig ofte. Alt, og da mener jeg ALT, ble sjekket med tysk grundighet. De kommenterte at den A 4 allroad jeg hadde da kun var 5 kg tyngre enn totalvekta på vogna, men som de sa, 1 kg var nok. Og servicen var kjempebra, de ringte t.o.m. til Zulassungsstelle og fikk åpnet på en onsdag da det normalt er stengt. Der sto de og ventet i døren slik at der Norweger kunne få 100-oblaten. Men selvsagt etter at alle papirer var grundig sjekket, og betalt sine 12 euro.

Til Toppen Go down
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeTor 15 Aug 2019 - 16:05

Fikk utført Tysk Tempo 100 i fjor på Applus Bilsyn i Randers, med den nevnte Outlander og 2005 Fendt 650. var og innom Dekra i Silkeborg Danmark på Kabe Classic 780 nå på retur hjem i 2019.

Ikke noe problem i det hele tatt, var unnagjort på en liten halvtime, så kom, iallefall i fjor, papirene i posten hjem.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeFre 16 Aug 2019 - 1:23

Det er greit med tempo 100. Men jeg forstår ikke hvorfor mange betaler Applus mye for å ordne dette, det er jo i Tyskland oblaten utleveres og benyttes. Det er bare å kjøre innom Dekra eller TUV, så er papirene ordnet, og så til Zulassungsstelle der 100-oblaten utleveres. Helt uproblematisk, og mye billigere. Mulig Applus er slappere i kontrollen, det vet ikke jeg, men de tar seg godt betalt.
Til Toppen Go down
Barfot

Barfot


Male
Antall Innlegg : 13
Localisation : Øygarden, uttafor Bergen
Registration date : 29.10.2017

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeFre 16 Aug 2019 - 9:59

Den ser jeg, men om man passerer Tyskland i helgen har man ikke så mye valg :-)

Begge gangene var det på retur vi var innom og fikk godjent, så er det på plass til neste år :-)
Ikke det at vi noengang ble stoppet, ei heller knapt så politi på veiene.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeFre 16 Aug 2019 - 21:14

Greit nok det. Vi bruker vanligvis flere dager på tur i Tyskland på veien sørover, så da er det enkelt og langt billigere å ordne tempo 100 i Tyskland. Er heller aldri blitt stoppet, selv i godt driv på autobahn. Kjører vanligvis i 100 - 110. Har hatt polizei på halen flere ganger, men aldri blitt stoppet.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeLør 17 Aug 2019 - 14:33

Hvor mye koster slik godkjenning?

Hva får man i bot (feks Tyskland) for å kjøre i 100 uten?

Edit: Ser den koster 579,- dk
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeLør 17 Aug 2019 - 16:02

Mener jeg betalte ca. 20 euro for godkjenning hos TÜV, og så må man vise papirene og kjøpe selve 100-merket hos et Zulassungsstelle, mener å huske det kostet 12 euro. Prisen er således under halvparten av dansk pris.
Kjørte i årevis uten godkjenning, har aldri fått noen bot. Lastebilene ligger rundt 90-95, og de vil du ikke like å bli forbikjørt av. Tror bestemt at man neppe får noen bot ved å ligge i samme fart eller litt høyere. Bare pass på fartsgrensene der det er veiarbeid.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1138
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeMan 26 Aug 2019 - 0:14

Så at denne egentlig lå ubesvart fra min side, beklager.

Papirene man får gjelder for vogna. Så er det opp til bileier at reglene for bilen overholdes. Bil skal ha tomvekt med fører høyere enn totalvekt for vogn, og overholde øvrige krav (ESP, osv.).

Man trenger ingen ny godkjenning om man bytter bil, bare bilen er tung nok og har esp.

Men man må passe på de andre kravene, så som max 6 års alder på dekkene på vogna.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitimeMan 26 Aug 2019 - 20:29

Når jeg gjorde dette i 2016 i Danmark så ble jeg noe overrsket over at de ikke sjekket noen verdens ting på bil eller vogn. Fikk det utlevert i hallen, that was that for å bruke et dårlig uttrykk.

Tror tyskerne er langt mere grundig som du sier, Quattro. Og det er slik det skal og må være. Uten sjekk av noe som helst så kan jo dekkene f.eks være både slitt og gamle. Og alikevel få oblatet.

Nå får jeg det nok aldri mere. Hvilken bil jeg ev skal investere i da vet jeg ikke. Er ikke mange bilene som veier 2801 kg eller mere. Og uansett blir det ikke noe bilbytte. T-reg'en skal holde så lenge vogna blir å trekke på veien. Parkeres den for fast vognplassering så blir det noe annet.

Men en slik bil er noe helt annet enn alt annet VW har når det gjelder komfort. Klarer meg godt med den store skjermen jeg har, selv om jeg savner tilgang til CarPlay eller lignende for å få oversikt over trafikk. Men det kan da løses på andre måter. F.eks med min Garmin navi og mobil. Om det går litt data så er det langt billigere enn et bilbytte.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tempo 100 - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Tempo 100   Tempo 100 - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tempo 100
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Slik får du Tempo 100 godkjenning i Danmark

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Kontinentet-
Gå Til: