| Vintercamp og snømåking av taket | |
|
+10Camping Kai Thomas CGJ campist Jan Ole Ronny Harald Black Betty hpk Jan 14 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Gjest Gjest
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 16:01 | |
| På Dethleffs Snow sitter "pipa" i veggen, egentlig veldig praktisk |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 16:12 | |
| Morten E Stort sett ja, men da må det gjerne være bryter på evt vindu nærheten. Hadde sånn på Hobbyen og den blåste av og til ut under kjøring (Alden), om takpipe er bedre eller dårligere sånn sett vet jeg ikke. Om det er riktig mye snø må jo denne graves frem og. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 16:47 | |
| Angående snømåking. Dro av vogna før vi reiste hjem i går og da tenkte jeg på hytteeierne. Vi var på en liten skitur oppe i fjellet på lørdagen og der var det snømåking tydelig agenda blant hyteeierne. Bare at de hadde adskillig mere å skuffe på enn oss vognbrukere. Lå oppimot 1,5 meter på taket av de hyttene og svære snøskalvler på terassene. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 17:08 | |
| - ArneO skrev:
- Lurer litt på dette med snømåking. Skal det være ryddet rundt "pipa" til fyren før man slår på gassen? Det er vel ikke bra om det er grisekaldt og man slår på gassen og fyren tenner på med gass også før man har fått ryddet rundt pipa?
I fortsettelsen av det må man vel også måke rundt vogna for å få frisk luft inn under vogna? Og ha trekk under vogna for å bli kvitt eventuell gass som måtte slippe ut?
Hva er praksis rundt dette? Arne O På Alde er dette svært viktig, og den pipa har to funksjoner, nemlig å blåse ut eksos, noe de gjør i midten.... rundt denne ligger et nytt rør, som er innsugslufta.... Ved å ikke måke av før opptenning kan du få ufullstendig forbrenning, med big-bang som resultat..... Det finnes i Alde sitt asortement en pipeforlenger, som kan lett monteres av en selv..... da vil denne risikoen avta..... Jeg er og nøye på at inngangen til vogna, altså gangveien alltid er lavere enn vogngulvet, dette fordi gass ved en evt lekkasje, oppfører seg som om det skulle være vann, og må derfor ha en vei å "renne ut". å bare måke lufting under vogna, anser ikke jeg for å være nok, siden gassen altså er tyngre enn luft, og derfor ikke forsvinner, om den siver ut, uten at det kan renne vekk..... |
|
| |
campist HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1132 Age : 106 Localisation : www.campist.no Registration date : 16.09.2008
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 17:17 | |
| Dette har jeg ikke grei på, men er de pipene deres midt oppe på taket? Min er helt ut på sida på taket, slik at jeg måker der på mellom fire og fem sekunder. Okey, femten da. Men fort i alle fall. uten bruk av stige eller noe annet enn gummisvaba mi. (som nå skal byttes ut med ny kost på teleskopstang for å komme over til andre sida) | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 17:25 | |
| Campist
nei, den er ute på kanten, kansje 10-15 cm inn, men med bu eller fortelt kan den være litt vanskelig å komme til, om den er på dørsiden, og da er det svært lurt med en forlenger på pipa..... |
|
| |
campist HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1132 Age : 106 Localisation : www.campist.no Registration date : 16.09.2008
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Man 2 Feb 2009 - 17:38 | |
| Vegard, Jepp, jeg forstår det. Jeg har pipa til kjøkkenventilatoren inn mot forteltet. Derfor har jeg måtte kjøpe meg en teleskopstang til kost - eller svabe - nå når jeg har telt på andre sida. ..og for min del måker vekk all snøen under og rundt draget slik at lufta kommer langt vekk - og slik at det ikke tar så lang tid å smelte vekk til våren! (for det er ikke så forbasket lenge til de er sommer, nemlig!) | |
|
| |
Skjervik
Antall Innlegg : 4 Age : 33 Localisation : Sande Registration date : 03.12.2012
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Tir 4 Des 2012 - 5:20 | |
| Beklager å bla opp i en ny tråd, Men har noen tenkt på å lage ett skråtak til vogna? Som kan pakkes sammen? Om ikke i plank (Pga, tyngde, vanskelig å slå sammen, Kan brennes da!) Men av Aluminiumsstenger og no bra sterk presenning og bare få dette til å sitte bra? Da har man taket fritt og vinkler man og bygger dette riktig kommer snøen seilende ned på sida. Nå har ikke jeg stor greie på campingvogner, Men dette kan vel fungere? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13247 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Tir 4 Des 2012 - 7:11 | |
| Tenkt på før, brukt av noen, men seilende snø krever bratt vinkel eller varme for smelting. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Tir 4 Des 2012 - 9:19 | |
| Kanskje best å la slike ideer seile. Ville reagert dersom naboer hadde satt opp byggverk av denne typen. Fort gjort at det hadde blitt noen smart løsninger som vind gjerne hadde flyttet på til steder det var uønsket. Og så er det ikke så mye arbeid å skuffe av taket på ei cv.
| |
|
| |
Dethleffs ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 555 Registration date : 10.03.2009
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket Tir 4 Des 2012 - 11:11 | |
| - Johnny skrev:
- Kanskje best å la slike ideer seile. Ville reagert dersom naboer hadde satt opp byggverk av denne typen. Fort gjort at det hadde blitt noen smart løsninger som vind gjerne hadde flyttet på til steder det var uønsket.
Og så er det ikke så mye arbeid å skuffe av taket på ei cv.
Hei Jonny Håper at du ikke skuffer av taket,men snøen av taket kan bli kaldt uten tak | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Vintercamp og snømåking av taket | |
| |
|
| |
| Vintercamp og snømåking av taket | |
|