Antall Innlegg : 29 Age : 52 Localisation : bergen/Moen camping i hemsedal Registration date : 01.09.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Man 9 Feb 2009 - 8:33
takk for hurtige svar.tror det kan vere greit å ha en slik lekasjetester fremme i gasskassen.
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Man 9 Feb 2009 - 9:06
Det er montert en slik i vogna vår. Når jeg trålet igjennom brukerveiledningene var det et meget godt tips der knyttet til bruk av slik tester. Det var å teste også med åpen gass på blussene, uten fyr på. Da sjekker man også at systemet er tett dersom flammen skulle slukke. Masse nyttig i disse brukermanualene som jeg ikke tenker på av meg selv...
Gjest Gjest
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 19:27
Så når sentralvarmen står og går så bobler det i lekasjetester`n...Eller????????
Blei så i tvil her ute akkurat nå
Harald MODERATOR
Antall Innlegg : 4221 Registration date : 21.03.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 20:13
Tove skrev:
Så når sentralvarmen står og går så bobler det i lekasjetester`n...Eller????????
jepp riktig, da bobler det
Gjest Gjest
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 20:24
Harald skrev:
Tove skrev:
jepp riktig, da bobler det
Tank you.....og når jeg skrur av all tilførsel inn i vogna er det helt tyst i min gasslekasjeteste.....og det er perfekt.... God å høre....eller rettere sagt jeg tenkte rett
ole CARAVANER
Antall Innlegg : 119 Age : 55 Localisation : Skien Registration date : 19.07.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 20:37
Tove skrev:
Tank you.....og når jeg skrur av all tilførsel inn i vogna er det helt tyst i min gasslekasjeteste.....og det er perfekt.... God å høre....eller rettere sagt jeg tenkte rett
Ville vel tro at det var mer perfekt hvis tilførsel til vogn og forbrukere er åpne, men uten forbruk, og at det da ikke bobler...... Er ikke sikker da men på min gamle fra Primus står det at flaskeventil skal være åpen....eller missforsto jeg deg helt.....??
Harald MODERATOR
Antall Innlegg : 4221 Registration date : 21.03.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 20:50
ho mener sikkert alle forbrukere, men at gassen ellers står åpen......
Øyvind75 CARAVANER
Antall Innlegg : 124 Age : 49 Localisation : Averøy Registration date : 11.09.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 21:20
Hvor mye væske skal det være i glasset på lekasjetesteren?
Gjest Gjest
Tema: Re: gass lekasjetester Søn 9 Aug 2009 - 21:52
ole skrev:
Tove skrev:
Ville vel tro at det var mer perfekt hvis tilførsel til vogn og forbrukere er åpne, men uten forbruk, og at det da ikke bobler...... Er ikke sikker da men på min gamle fra Primus står det at flaskeventil skal være åpen....eller missforsto jeg deg helt.....??
Gasstilførselen til gassblussa og inn til alden står åpen inne i vogna. Da er tester`n min helt tyst (ingen bobler)..... Men satte på alden i sta og tok testen samtidig, og naturlig nok bobla det jo som fy.....og blei derfor litt usikker og måtte spørre da vettu.....
Men det der med hvor mye væske det skal hvere i beholder`n på tester`n var jo og innterisant. På min er beholder`n delt inn i 4, Bunn-topp og 2 streker med lik avstand fra hverandre....Hmmmm....forstod dere det Og væskenivået er midt mellom de 2 strekene......
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Man 10 Aug 2009 - 10:18
Tove i tillegg kan du åpne for gass på blussa uten å trykke inn knappene, om det ikke bobler da virker også sikringen som er der i tilfelle flammen slukner. Da får du testet den også. Det er vel en slik sikring i kjøleskapet også, så om man stiller kjøleskapet på gass uten å tenne det skal det jo heller ikke komme boble. Men det er sikkert greit å teste en ting av gangen.
ArneO GENERAL!
Tema: Re: gass lekasjetester Man 10 Aug 2009 - 10:20
Øyvind75 skrev:
Hvor mye væske skal det være i glasset på lekasjetesteren?
Mener det er en min og maks strek rundt beholderen på min. Bruksanvisningen er i vogna så jeg får ikke sjekket.
Øyvind75 CARAVANER
Antall Innlegg : 124 Age : 49 Localisation : Averøy Registration date : 11.09.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Man 10 Aug 2009 - 11:37
Joda det stemmer nok det. Har lest litt i bruksanvisninga på nett,står ingen ting om max/min i min bok. Det som står er.
Ved behov fyll på væske Skru ut beholderen med fingrene. Fyll på væske. Fåes hos forhandler. Skru på beholder med fingrene. Bruk ikke værktøy.
Det er sikkert et max/min merke siden det står "fyll på ved behov". Har ikke vogna foran meg for å sjekke siden jeg er på havet for tiden.
Tommy CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 300 Registration date : 21.03.2008
Tema: Re: gass lekasjetester Man 10 Aug 2009 - 12:59
Heisann!
Veskenivå i testeren har vel ikke så mye å bety... Poenget mo jo være at det er nok væske til at det lille røret kommer i væske slik at man kan se lekasjen (boblene)
Kom mange gode tips her. Jeg vil i tillegg anbefale at man foretar en trykktest en gang i året.