CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Polen

Go down 
4 posters
AvInnlegg
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Polen Empty
PosteTema: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 10:02

Vi leter etter severdige plasser for framtidige turer. Polen er land som ikke er så langt borte og har masse historie. Warszawa og Krakow med tilhørende http://no.wikipedia.org/wiki/Auschwitz er jo selvfølgelige, men så er det resten da. Er det noen som har reist rundt i Polen og kan komme men anbefalinger? Må jo ta med noe i nord, f.eks. http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze .

Kanskje sjekke ut disse i første omgang? http://no.wikipedia.org/wiki/Polen#Turisme

Dette er til en tur uten unger, så historie, arkitektur, museer osv. er helt greit. Sykkelturer og gåturer er jo også relevant.

Om det er forslag til campingplasser er jo det flott også.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 12:18

Arne.

Har aldri vært der,men jentungen var der med "Hvite busser",i fjor med skolen.

Var særdeles spennende,rørende,sjokkerende,hjerteskjærende å besøke konsentrasjonsleire der borte.

Tror det er et must om du skal dit.

Ellers mente hun at det var ganske stor kulturforskjell fra Norge,og da jentene var og shoppa,så polakkene på dem som millionærer nesten.De hadde vel med mer lommepenger enn en polakk tjener i måneden.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 12:33

Mine tre døtre har også vært på skoletur med de Hvite bussene. Så påminnelse om menneskehetens iboende evne til galskap og ondskap står på planen. Ellers har jo Polen en fantastisk historie. Deler av Polen har jo hørt sammen med forskjellige land og områder. De religiøse og politiske spenningene som har vært der synes jeg er fascinerende også.

Jeg synes det er litt interessant å se litt på historien i vårt nærområde. Gir litt grunnlag for å se framover og vurdere situasjoner andre steder også. Og det behøver vi ikke reise lengre en til Sverige og Danmark for å se.

Har lyst til å reise i Baltikum også, men er litt mer reservert med tanke på det enda. Der finnes det jo også endel spor fra svensker og dansker...
Til Toppen Go down
Espen H.
CARAVANER
CARAVANER
Espen H.


Antall Innlegg : 65
Localisation : Stokke, Tønsberg
Registration date : 11.09.2007

Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 22:01

Hei alle sammen.
Ser at flere her inne har vært på tur med "Hvite Busser". Fantastiske turer som alle egentlig burde tid til, også voksne. Har selv kjørt disse turene mange ganger, 22 turer ble det når jeg kjørte turbuss. Polen er et fantastisk land og reise i, veiene har varierende standard men hovedveiene er bedre enn her hjemme i Norge. Mat, drikke og overnatting er billig. Folkene er vennlige
og hjelpsomme. Polen er full av historie, kultur, religion og arkitektur men samtidig et moderne samfunn. Landet har gått igjennom store omveltninger de siste åra, dette har også medført et skille, som er tydelig, mellom fattig og rik. Polen har mange severdige byer, velger å fremheve Wroclav, Posnan, Gdansk, Zakopane, Chestohowa, Warsawa og ikke minst Krakow.

Siden Krakow er nevnt, er det noe man må se når man er der.
Slottet Wavel som ligger ved elva Wisla midt i byen er en god start. En gammel borg med flere kirker som må ses. Anbefaler en guidet rundtur her. En spasertur på 10 min. fører deg gjennom deler av gamlebyen opp til markedsplassen. Underveis passerer man stedet Pave Johannes Paulus bodde mens han studerte i Krakow, her finner man en liten minnespark man bør gå innom og bruke noen få minutter. Når man kommer til markedsplassen har man den gamle markedshallen hvor det fortsatt er stor aktivitet, rådhustårnet og ikke minst Mariakirken. Denne MÅ man ta turen inn i, og helst kl. 13 et fantastisk syn når hele altertavlen åpner seg. På markedsplassen er det også et vell av resturanter og cafeèr samt mange forretninger. Vil også anbefale en tur med "Melex", elektriske biler med guiding på det språket man ønsker, også norsk. Vil da anbefale en rundtur i Kazimeres, den jødiske bydelen i Krakow. Fantastisk arkitektur og historie, det er også mulig å stoppe og besøke en jødisk syndagoge. Er man i Krakow må man også besøke saltgruvene, som ligger ca 20 min. kjøring utenfor sentrum. Saltgruvene ligger på Unescos liste, og etter et besøk her skjønner man hvorfor... Auschwitz og Birkenau bør også besøkes. Ligger ca 1 times kjøring fra sentrum i byen Oswecim. Det er gratis å komme inn her men bruk noen Zloty til en omvisning med guide, for å få fullt utbytte av besøket. Kunnet skrevet masse men gir meg her, men svarer gjerne hvis noen lurer på noe.

Espen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 22:41

Espen.

Leste innleget ditt for jentungen nå,og hun nikket gjennkjennende til veldig mye av det du skriver.Jeg kjente og igjen mye av det hun fortalte da hun kom hjem.

Takk for ypperlig info.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 23:01

hvite busser ja
min avdøde svigerfar var med de opprinnelige hvite bussene etter 5 år i konsentrasjonsleir
Auswitch, bergen belsen og en til som jeg ikke husker i forbifarta
han var preget av det til sin siste dag

hadde vært utrolig interresant å oppleve det som er igjen der nede, men vil at ungene skal bli større først,slik at de forstår hva som har skjedd der nede, og kan ha utbytte av det
nå er de for små og vil ikke ha samme nytten av en slik tur
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeTor 12 Feb 2009 - 23:04

Jan.

Kunne tenkt meg den turen selv jeg.Og samtidig spore opp polakkene som pussa opp badet mitt. Twisted Evil Twisted Evil
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 0:01

Espen
Takker for info, jeg spør når det dukker opp noe jeg lurer på Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 9:43

ARVE skrev:
Jan.

Kunne tenkt meg den turen selv jeg.Og samtidig spore opp polakkene som pussa opp badet mitt. Twisted Evil Twisted Evil

Arve

Er det Rimi membran under Laughing Laughing Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 10:23

Tove.

Hehe,verre enn så.Naturlig fall utover mot gulvet i stedenfor mot sluket,skumgummimatte beregnet på laminat/parkett under flisene,som varmekablene lå på i et lekkert vannbad,så det sprutet vann ut mellom flisene når vi tråkka på dem.......midt på gulvet.Var pussa opp noen få månede før vi tok over kåken,så det var ikke vi som hyra bartegutta fra Polski.Kom på 70.000,- for forrige eier den jobben vi satte igang for å få ting og tang i orden igjen.Måtte hakke og pigge opp til scratch-nivå igjen.Og støpe helt nytt gulv......


Men dette var vel litt utenom trådens opprinnelse.Sorry folks !!!! Embarassed
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 10:30

ARVE skrev:
Tove.

Hehe,verre enn så.Naturlig fall utover mot gulvet i stedenfor mot sluket,skumgummimatte beregnet på laminat/parkett under flisene,som varmekablene lå på i et lekkert vannbad,så det sprutet vann ut mellom flisene når vi tråkka på dem.......midt på gulvet.Var pussa opp noen få månede før vi tok over kåken,så det var ikke vi som hyra bartegutta fra Polski.Kom på 70.000,- for forrige eier den jobben vi satte igang for å få ting og tang i orden igjen.Måtte hakke og pigge opp til scratch-nivå igjen.Og støpe helt nytt gulv......


Men dette var vel litt utenom trådens opprinnelse.Sorry folks !!!! Embarassed



Ja, jeg veit. Men herre jæremi sier nå jeg da....skjønte jo det var no i den retning....Polen 36874 Polen 36874
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 10:44

Tove.

Ja,et bevis på at kvalitet koster,og at snarveier kan bli dyre.Elektrikeren som så dette,mente vi potensielt kunne være i livsfare da flisene,som lå på det trampoline-lignende underlaget,lå og gnissa på varmekablene,og lagde hull i plasten (e.l.) rundt dem,mens de dansa i vannbadet.Vet ikke om han overdrev,men Vegard vet vel kanskje litt om strøm og vann,når det blandes uten at det skal det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 11:37

Arve

Trur ikke det var no`n overdrivelse nei.....Grøsser når du sier så......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 11:45

Tove.

Hehe.Hadde vel passa å spille "High voltage" med Ac/Dc mens jeg stod der i dusjen og ble grilla av strømmen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 11:52

ler ler ler Hot
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 16:44

ARVE skrev:
Tove.

Ja,et bevis på at kvalitet koster,og at snarveier kan bli dyre.Elektrikeren som så dette,mente vi potensielt kunne være i livsfare da flisene,som lå på det trampoline-lignende underlaget,lå og gnissa på varmekablene,og lagde hull i plasten (e.l.) rundt dem,mens de dansa i vannbadet.Vet ikke om han overdrev,men Vegard vet vel kanskje litt om strøm og vann,når det blandes uten at det skal det.

Arve

etter en har laga strøm av vannbevegelsen, så skal de to elementene holdes svært godt fra hverandre......
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeFre 13 Feb 2009 - 23:11

Kan ikke skryte på meg mye reising i Polen. Men var i Gdansk for en uke siden. Vi hadde en guidet tur i byen, en by jeg godt kunne tenkt meg å besøke igjen. Det finnes sikkertt byer i Europa som er mye penere og mer moderne. Men destod større grunn til å reise tilbake for min del. Mye historie for den som er interessert i det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitimeSøn 15 Feb 2009 - 11:02

Thomas skrev:
Kan ikke skryte på meg mye reising i Polen. Men var i Gdansk for en uke siden. Vi hadde en guidet tur i byen, en by jeg godt kunne tenkt meg å besøke igjen. Det finnes sikkertt byer i Europa som er mye penere og mer moderne. Men destod større grunn til å reise tilbake for min del. Mye historie for den som er interessert i det.

Vi ferierte på den polske riviera en uke sommeren 2007. Campingvogna stod igjen på langtidsparkering i Karlskrona og vi bodde i leilighet i Sopot. Vi var skeptiske til campinglivet med ei relativt stor vogn...men endret mening etter besøket. Vi hadde med barn, nøt strandliv, byvandring i gamlebyen i Gdansk, shopping, og ike minst et uforglemmelig slottsbesøk i Malbrok. En flott ferieoplevelse som absolutt ga mersmak og vi ser ikke bort fra at vi drar med oss vogn og unger sørover for en lengre tur i Polen. Det eneste vi kjente litt på var hompete, brusteinsbelagte veier...litt slitsomt. Noen ccampingplasser så litt shabby ut, spesielt en i Gdynia. Men traff noen trivelige nordmenn på ferja som hadde feriert i baltikum som kunne fortelle at de, stort sett, var fornøyd.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Polen Empty
PosteTema: Re: Polen   Polen Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Polen
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Til polen med vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: SEVERDIGHETER-
Gå Til: