CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tilhenger på bobil

Go down 
+2
Jan
Runerask
6 posters
AvInnlegg
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 10 Apr 2009 - 19:18

Hei, har fått meg bobil med tilhengerfeste.

Det jeg stusser litt på er at det står ikke oppført noen vekt for tilhenger uten brems, kun 1800kg for tilhenger med brems.

Betyr det at jeg ikke kan ha tilhenger uten brems med meg på kroken?

Noen som vet??
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 10 Apr 2009 - 19:25

er nok de standard 750 kilo som gjelder da
er i alle fall ikke mer
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 10 Apr 2009 - 21:29

Jan skrev:
er nok de standard 750 kilo som gjelder da
er i alle fall ikke mer

Jo, skulle tru det med det er så rart at dem har latt rubrikken stående tom Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 10 Apr 2009 - 21:32

En telefon til biltrangsynet over påske vil nok oppklare det... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Tilhenger på bobil Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 10 Apr 2009 - 23:27

Det er ikke alt som er så lett å forstå med biltilsynet. Vi har akkurat kjøpt annen bil og der er ikke vogntogvekta oppgitt i vognkortet.......men vil likevel tro det er ei vogntogvekt som gjelder på bilen......

Sten Runes forslag om å ta en tlf og spørre er sikkert den enkleste måten å få et riktig svar på.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeLør 11 Apr 2009 - 16:31

Jeg har sendt en epost til vegvesenet, da har jeg et dokument når jeg får epost tilbake cheers

Skal legge svaret jeg får inn i denne tråden også;-)
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeLør 11 Apr 2009 - 16:58

Må bare legge til at jeg er litt redd for at jeg ikke har lov å kjøre med tilhenger uten brems. Egenvekt på bilen er 3075kg og total tillatt vekt er 3500kg, da er det liksom ikke noe til overs...

Man regner vel tilhengere uten brems som ekstra bagasje på bilen? ...iallfall så lenge hengeren ikke har egne bremser
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeLør 11 Apr 2009 - 17:09

Du kan ha inntil 750 kg henger uten brems i tillegg til totalvekta på bilen så lenge det ikke er spesifisert noe annet.
Denne skal forøvrig sikres med kjetting el. siden den ikke har "nødbremsewire" sånn som hengere med brems.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeOns 15 Apr 2009 - 15:50

Hei, da fikk jeg et svar. Svaret var litt i den kategori jeg fryktet...


Sitat :
Hei,

Det er bilfabrikanten som dokumenterer dette.
Har sjekket papirene på din Rimor campingbil, og der står det at den ikke kan trekke tilhenger uten brems (non frenato). se vedlegg.
Det er flere bilmodeller som ikke kan trekke tilhenger uten brems.




Med helsing
Lars Harald Drange

Klarer ikke å legge ved vedlegget da :-(
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeOns 15 Apr 2009 - 21:49

Ta kontakt med importør av bobilen. Måtte selv gjøre det samme med privatbilen da Vegvesnet ikke hadde data på tilhengervektene på bilen. Fikk fra importør med overgang på typegodkjenningen og ikke noe problem.
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeOns 15 Apr 2009 - 22:39

Tor H skrev:
Ta kontakt med importør av bobilen. Måtte selv gjøre det samme med privatbilen da Vegvesnet ikke hadde data på tilhengervektene på bilen. Fikk fra importør med overgang på typegodkjenningen og ikke noe problem.

Mener du at det er mulig å gjøre noe med dette selv om databladet fra produsent oppgir at det ikke er mulig?

På dataarket som jeg fikk fra Vegvesenet (dem hadde fått det fra produsenten, trur jeg) står det bare oppgitt "n.d. kg" på vekt henger uten brems (regner med det er en forkortelse på italiensk, siden produsenten er derfra)....


Men kommer nok å nevne dette til selger/importør, skal ringe om litt. Har allerede noe annet som han skulle undersøke.
Til Toppen Go down
Tor H
CARAVANER
CARAVANER
Tor H


Antall Innlegg : 62
Registration date : 26.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeOns 15 Apr 2009 - 23:45

I mitt tilfelle var typegodkjenningen som min bil ble godkjent på oppgitt uten tilhengervekter. Tok så kontakt med imoptør som sendte over en senere typegodkjenning som også var gjort gjeldene for tidligere typegodkjenninger og der stod tilhengervekter oppgitt.

Så ser ikke bort fra at det samme kan gjelde i ditt tilfelle? Er jo snodig at en kan trekke 1800kg med brems og 0 uten brems. Kan jo hende at det aksepteres en lavere vekt enn 750kg, mener det var 450kg i mitt tilfelle.

Så en tlf. til importør kan lønne seg?
Til Toppen Go down
http://torsbobilsider.viviti.com/
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:25

Minner om at, om du skal kjøre tilhenger over 750 kg må man ha klasse BE i sertifikatet. Hvis ikke er boten 6000 hardt tjente penger. (egenerfart)
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:28

meteor790 skrev:
Minner om at, om du skal kjøre tilhenger over 750 kg må man ha klasse BE i sertifikatet. Hvis ikke er boten 6000 hardt tjente penger. (egenerfart)
er vel litt mer komplisert de reglene, men hvis bilen er 3,5 tonn er det rett
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeSøn 14 Jun 2009 - 20:43

Jan skrev:
meteor790 skrev:
Minner om at, om du skal kjøre tilhenger over 750 kg må man ha klasse BE i sertifikatet. Hvis ikke er boten 6000 hardt tjente penger. (egenerfart)
er vel litt mer komplisert de reglene, men hvis bilen er 3,5 tonn er det rett

Jeg trenger ikke BE, har CE Tilhenger på bobil 928394
Til Toppen Go down
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 10:14

Har man CE har man også BE i sertifikatet, stemmer det. For de som er så heldige å ha det !!!!!!!!!

Får se om jeg tar meg råd til å ta sertifikatet til høsten på CE. Da kan jeg jo hekte på flyet bak bobilen. Tror kjærringa tilter litt da !!!!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 19:19

meteor790 skrev:
Har man CE har man også BE i sertifikatet, stemmer det. For de som er så heldige å ha det !!!!!!!!!

Får se om jeg tar meg råd til å ta sertifikatet til høsten på CE. Da kan jeg jo hekte på flyet bak bobilen. Tror kjærringa tilter litt da !!!!
ce eller de løser automatisk ut be da det er en mindre klasse
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitimeMan 15 Jun 2009 - 19:56

meteor790 skrev:
Har man CE har man også BE i sertifikatet, stemmer det. For de som er så heldige å ha det !!!!!!!!!

Får se om jeg tar meg råd til å ta sertifikatet til høsten på CE. Da kan jeg jo hekte på flyet bak bobilen. Tror kjærringa tilter litt da !!!!

Muligens du trenger klasse F også da, for flyet lol!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tilhenger på bobil Empty
PosteTema: Re: Tilhenger på bobil   Tilhenger på bobil Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tilhenger på bobil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Barn i Bobil
» Flytte inn i bobil
» Da ble det bobil på oss også.
» Finansiere Bobil
» Bobil til familie på 5

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: BOBIL :: BOBILPRAT-
Gå Til: