CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 HJELP!!!

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

HJELP!!! Empty
PosteTema: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 8:42

Halloen..

Trenger litt råd fra dere.. Kjøpte vogn for ca 1 år siden, med fukttest som viste at alt var i orden/tørt.
Har nettopp hatt ny test fra et annet firma, og den påviste 50-60% fukt i alle 4 hjørner på vogna..
Dette er vel ikke noe som bare kommer i løpet av ett års tid, på en vogn som står fast parkert?!
Noen som vet om man har noen rettigheter ifbm den forrige kontrollen som ble tatt? Denne dannet liksom grunnlaget for at jeg kjøpte vogna..
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 9:33

Hei Tommy B

Hørtes ut som om du har kommet opp i en lei situasjon..

Kjøpte du vogna av en leverandør eller privat? Om du har kjøpt den av en leverandør så burde du stå sterkt. Som du sier - fukt kommer ikke "plutselig".. En leverandør har jo større plikter enn ved salg mellom privatpersoner. Om man har leid inn ett firma for å foreta en fukttest, så vet jeg ikke om de kan ansvarliggjøres? Kanskje noen andre vet?

Jeg vil heller fokusere på testen og hvordan de ble tatt? Som du sier - fukta kommer jo ikke helt slik plutselig, og iallefall ikke i alle hjørner samtidig.

Hvordan har testene blitt gjort? Den siste testen som du foretok, var det i en "kald vogn" eller var den fyrt i? Jeg vet at man bør aller helst foreta målinger når vogna står inne, men man må iallefall sørge for at man har fyrt opp i vogna og at hatt varme på i ca 24 timer.

Ei kald vogn kan nemlig gi utslag på fukt, selv om det ikke er det. Jeg vet også at metalbeslag og slike ting kan gi utslag. Jeg skal ikke påstå at man har målt feil, men det er iallefall en mulighet som jeg ville valgt å undersøke, iallefall om du ikke kan lukte noe.. Er f.eks veggen myk, slik at du kan trykke inn veggen med tommelen?

Om du ikke ser at det er fukt eller at du ikke kan lukte det, så tror jeg ikke at det er "krise", men forstår meget godt at du er bekymret. Det ville jeg også vært!

Vet at dette ikke var det du egentlig spurte om men...

Håper uansett at dette løser seg for deg!

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 9:45

Begge testene er tatt av autoriserte firmaer (2 forskjellige). Den som ble tatt FØR jeg kjøpte vogna, ble gjort da den var kald, mens den siste ble tatt etter at jeg hadde fyrt i ca. 2 dager.
Den første vet jeg ikke hvordan den ble tatt, men den siste her ble tatt ved hjelp av 2 apparater. Ett der de stakk gjennom belegg/tapet vha 2 pinner, og ett apparat som de strøk rundt luker/åpninger med. De skrev til og med ned på skjemaet hvilke apparat de brukte.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 10:00

Tommy B

Høres jo ut som om testen er gjort riktig da.. I allefall den siste.

Jeg har bare ikke noe tro på at fukta kommer så raskt... Hva er det egentlig som er grensa mht fukt? er det 15%? 30%?

Fikk du ett skjema på den første testen også?

Jeg tror, om du ønsker å holde det første firmaet ansvarlig, høre med de som tok testen sist om de har vært borti lignende saker. Bare for å lufte problemstillingen. Jeg antar at alle firmaer som driver litt stort har gjort noen feil. Hvordan ville de stilt seg til en evt erstatning?

Om det så er fukt, ta kontakt med de gutta som driver på Jømna og hør med de om dette. Kan det være listene som trengs å tettes og at dette har skjedd plutselig? De kjenner til disse vognene meget bra. Jeg har aldri benyttet disse gutta, men de får gode skussmål fra andre på forumet her.

Det viktigste nå er jo å stoppe fukten, så får man krangle om regningen i etterkant. Hvis vi antar at vogna var fuktfri ved kjøpstidspunktet, så har ikke fukta ødelagt noe nevneverdig uansett.

Kontaktinfo Jømna Caravan finner du her:
http://www.jomnacaravan.no/

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 10:19

Her er litt om fuktprosent. Ser ut som de mener 20% er mye, les fra toppen av tråden:

http://avdeling.nocc.no/diskusjon.asp?TId=3798&TGId=3&IId=51831#51831
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 11:09

Tommy B

Hvis avatarbilde er ditt? Så ville jeg i første omgang ha sørga for at vogna var fri for snø gjennom vinter`n det kan fort ligge snø oppunder vogna. Ikke bare på grunn av fukt men også gasslekasje.
Skal nok ikke hvere mye mer enn 20% nei. Hadde sjøl 17% i ene hjørne på Bjølla mi i fjor vår og testen ble tatt hos en Bjølseth forhandler som har holdt på nesten like lenge som Bjølseth sjøl. Ingen fare sa han men følg med. Og da må jeg hvere trygg på det. Vogna er forøvrig ikke kjøpt der, så det er sagt. Så her blir det en ny fukttest til høsten...... Cool
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 11:21

Heisann!

Bildet er vel fra vogna vår etter relativt heftig snøfall (iallefall etter målestokk som er vanlig på Mageli). Vogna ble måka 2 ganger i år... Er ikke panisk mht holde den fri for snå, men passer på når det blir over 20 cm.

Tommy og Tommy B er 2 forskjellige :-) Fine fornavn må jeg innrømme!

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Tommy B
CARAVANER
CARAVANER
Tommy B


Male
Antall Innlegg : 50
Age : 50
Localisation : Kleppe
Registration date : 12.03.2008

HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 11:32

Tove skrev:
Tommy B

Hvis avatarbilde er ditt? Så ville jeg i første omgang ha sørga for at vogna var fri for snø gjennom vinter`n det kan fort ligge snø oppunder vogna. Ikke bare på grunn av fukt men også gasslekasje.
Skal nok ikke hvere mye mer enn 20% nei. Hadde sjøl 17% i ene hjørne på Bjølla mi i fjor vår og testen ble tatt hos en Bjølseth forhandler som har holdt på nesten like lenge som Bjølseth sjøl. Ingen fare sa han men følg med. Og da må jeg hvere trygg på det. Vogna er forøvrig ikke kjøpt der, så det er sagt. Så her blir det en ny fukttest til høsten...... Cool

Joda, det er mi vogn, men bildet lyver litt. Den er snøfri rundt og under, det vises bare ikke av bildet..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitimeTir 26 Mai 2009 - 11:38

Tommy skrev:
Heisann!

Bildet er vel fra vogna vår etter relativt heftig snøfall (iallefall etter målestokk som er vanlig på Mageli). Vogna ble måka 2 ganger i år... Er ikke panisk mht holde den fri for snå, men passer på når det blir over 20 cm.

Tommy og Tommy B er 2 forskjellige :-) Fine fornavn må jeg innrømme!

mvh
Tommy


cheers cheers cheers cheers Skjønte dere var to forskjellige Laughing Laughing Laughing Laughing

T...T....To....To.....Jada, begynner bra lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Sponsored content





HJELP!!! Empty
PosteTema: Re: HJELP!!!   HJELP!!! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
HJELP!!!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» Fukt i hekken på Hobby 650 fra regnvann som følger veggen
» Hjelp
» Hjelp
» Hjelp!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: BJØLSETH-
Gå Til: