CARAVANFORUM Caravan forum for campere | |
|
| Nybegynner, hva skal jeg se etter? | |
| | Av | Innlegg |
---|
gsangell
Antall Innlegg : 2 Registration date : 26.05.2009
| Tema: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 18:20 | |
| Jeg fikk plutselig lyst til å prøve campinglivet, men synes selv jeg har mye gjeld på hus og bil, har 2 små unger osv så vil ikke låne penger. Tenkte å prøve meg med ei 15-20.000 kr vogn fra ca 85-90. Og str på ca 4,5-5.5 meter og ca vekt på maks 1100 kg da jeg i tillegg kjører senket VW Passat. Veit at dette er gammle og billige vogner, og at å kjøre med senket bil ikke er det smarteste. Hvilken typer vogner anbefaller folk her på forumet, og hva burde man holde seg unna? Står Masse Bürstner ,Knaus og Hobby i disse prisklassene, men som sagt..Jeg er blank på dette feltet. Håper på seriøse svar. | |
| | | Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 18:35 | |
| - gsangell skrev:
- Jeg fikk plutselig lyst til å prøve campinglivet, men synes selv jeg har mye gjeld på hus og bil, har 2 små unger osv så vil ikke låne penger. Tenkte å prøve meg med ei 15-20.000 kr vogn fra ca 85-90. Og str på ca 4,5-5.5 meter og ca vekt på maks 1100 kg da jeg i tillegg kjører senket VW Passat. Veit at dette er gammle og billige vogner, og at å kjøre med senket bil ikke er det smarteste. Hvilken typer vogner anbefaller folk her på forumet, og hva burde man holde seg unna? Står Masse Bürstner ,Knaus og Hobby i disse prisklassene, men som sagt..Jeg er blank på dette feltet. Håper på seriøse svar.
Hei Gsangell. På vogner i denne prisklassen er det mye fukt og råte skader ute å går. Dette kan igjen medføre muggsopp. Lukter det vondt eller surt i vogna (sjekk for dårlig lukt inni skap og nede i benker) så er det nok en grunn til det. Se etter misfarving på veggene og kjenn etter om de er faste og gode. Ta helst en fuktsjekk. Og siden du har tenkt å kjøre med vogna så sjekk dekka nøye, støtdempere på akselen og i draget, bremser. Dette var noen punkter sånn i farta. Kommer nok også noen gode råd fra andre her inne også. | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 20:06 | |
| Hei Det syns jeg høres som en fornuftig start på campinglivet.....kanskje fordi vi en gang startet slik selv..... Johnnys råd er gode og viktige. En må egentlig bare sette seg ned på finn.no og se og lete om en kan finne noe som en liker planløsning og interiør på. Stoffer og slikt er jo gjerne velbrukt, men det er ingen heksekunst å sy nye trekker (kan forklare hvordan om det skulle være ønskelig) og nye gardiner eller sette inn ei ny taklampe, da blir det mer moderne og triveligere om stoffene som er i vogna ikke faller i smak. Så jeg mener vel egentlig at en bør se mer på teknisk stand inne og ute, planløsning og hvor bevart vogna er, mer enn på stoffer og gardiner. |
| | | gsangell
Antall Innlegg : 2 Registration date : 26.05.2009
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 20:34 | |
| | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 20:39 | |
| Sjekk for all del at alt virker......kjøleskap f.eks......sånt er dyrt å ordne......... |
| | | Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 21:01 | |
| For all del ikke stol på dette med at vogna er tett slik som det mange ganger står i annonser. Var med å kikket på ei KIP fra slutten av 80 tallet i fjor. Den var garantert tørr. Og var skikkelig blaut og råtten. Fant muggsopp inne i et trangt skap. Og innvendige veggplater var nesten helt gått i oppløsning nede i benker og inne i skap.
Men det finnes også mange vogner som er godt holdt og fremdeles tette selv om de nå er en del år. | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? Tir 26 Mai 2009 - 21:06 | |
| - gsangell skrev:
- Takker for svar, men finnes det noen vogner i dette momanget som jeg burde holde meg unna grunnet evt typiske feil og mangeler? Liker planløsningen på denne vogna her, men noen som har erfaring med slike vogner? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17564987&sid=xz6fecvVI6Q712832&pos=null&tot=null eller evt Knaus 460-530?
Hei gsangell Først og fremst, det var en sund og lur måte å starte med camping på. Forstår ikke helt de som svir av hundrevis av tusenlapper på noe de ikke vet om de liker. Vet du hva? Vi startet med en vogn til ca 30.000 og vi hadde mange flotte turer med den. Den gode campingfølsen krever ikke noe luksusvogn i det hele tatt. Gamle vogner som er godt tatt vare på er "kult". Jeg kan garanter at folk vil komme for å slå-av-en-prat, gi tips og råd, mimre om tidligere ferier osv. Så dere vil møte masse trivelige mennesker. Den løsningen du ser på her er helt grei. Det er en flott "starter" vogn. Jeg hadde vel fikset til en fast seng av sittegruppe ved siden av køyeseng med skikkelig madrass. Ligge på puter er ikke godt i lengden. Det er to forhold (minst) som du skal få hjelp med. Det første er fukttest, det andre er sjekk/justering av bremser. Lykke til |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Nybegynner, hva skal jeg se etter? | |
| |
| | | | Nybegynner, hva skal jeg se etter? | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |
|