CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 13 pols kontakt på tilhengerfeste

Go down 
+2
ArneO
Tommy
6 posters
AvInnlegg
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeTor 4 Jun 2009 - 10:23

Heisann!

På gamle bilen så hadde jeg kun 7 poler på bil, men 13 på vogna. Nå har jeg 13 poler også på bilen.

Fikk sjekket at lysa var i orden når jeg var i vogna sist. La merke til at jeg nå hadde både ryggelys og tåkelys Very Happy Ikke at jeg noen gang har hatt bruk for tåkelys....

Når det gjelder lading til vognas batteri. Er denne en av de 13 polene? I såfall. Vil man nå kunne kjøre med kjøleskapet på 12 volt, uten at batteriet på vogna blir flatt? Hva med tverrsnittet på ledningene der? Noen som vet hva som er vanlig?

Når det gjelder selve hengerfeste så er dette lakkert svart. Jeg mener at jeg har hørt at man bør pusse bort malingen. Er det noen som vet hvorfor man bør gjøre dette?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeTor 4 Jun 2009 - 14:58

Tommy

Det er kjempeenkelt: kommer du i kontroll med rette karen hos "øvrigheta" får du mangellapp på at ryggelys og tåkebaklys på vogna ikke virker.
Det slipper du nå cheers

Det neste er viktigere: Nå du ligger å cruiser på regnvåte veier i Finland og Sverige og annen trafikk går en del fortere enn deg, er det veldig greit å være synlig.

I skikkelig regnvær er vogna di omtrent "usynlig" for de som kommer bak, DA kommer tåkebaklyset til sin rett.

GOD TUR.... i dårlig vær... Cool
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeTor 4 Jun 2009 - 16:45

Om du har sikkerhets-/stabiliseringskobling på vogna så er det bremsebelegg i den som presser mot kula. Dersom det er møkk, lakk eller annet vil ikke koblingen virke som den skal. Derfor skal kula pusses ren og ikke ha noe fett el.l. på seg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeTor 4 Jun 2009 - 17:03

Tommy
Puss manuelt, ikke bruk noen form for maskin. Shocked
Om du bruker smergelpapir går dette greit og det er ikke noen fare for å slipe for mye eller å deformere kula på noen måte, så tålmodig tipper jeg at du ikke er heller. Cool

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 0:08

Tommy skrev:
Heisann!

På gamle bilen så hadde jeg kun 7 poler på bil, men 13 på vogna. Nå har jeg 13 poler også på bilen.

Fikk sjekket at lysa var i orden når jeg var i vogna sist. La merke til at jeg nå hadde både ryggelys og tåkelys Very Happy Ikke at jeg noen gang har hatt bruk for tåkelys....

Når det gjelder lading til vognas batteri. Er denne en av de 13 polene? I såfall. Vil man nå kunne kjøre med kjøleskapet på 12 volt, uten at batteriet på vogna blir flatt? Hva med tverrsnittet på ledningene der? Noen som vet hva som er vanlig?

Når det gjelder selve hengerfeste så er dette lakkert svart. Jeg mener at jeg har hørt at man bør pusse bort malingen. Er det noen som vet hvorfor man bør gjøre dette?

mvh
Tommy

Ryggelys og tåkebaklys skal da virke med 7 polt kontakt også? har nettopp montert 7polt kontakt på mondeoen (originaltilpasset opplegg) og der var det laget opplegg for dette..om dette fremdeles virker med overgang til 13 polt kontakt blir spennende og se..

Jord
Blink H
Blink V
Parklys
Brems
Ryggelys
Tåkebaklys

Skulle bli syv poler det..
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 18:38

Ronny skrev:
Tommy skrev:
Heisann!

På gamle bilen så hadde jeg kun 7 poler på bil, men 13 på vogna. Nå har jeg 13 poler også på bilen.

Fikk sjekket at lysa var i orden når jeg var i vogna sist. La merke til at jeg nå hadde både ryggelys og tåkelys Very Happy Ikke at jeg noen gang har hatt bruk for tåkelys....

Når det gjelder lading til vognas batteri. Er denne en av de 13 polene? I såfall. Vil man nå kunne kjøre med kjøleskapet på 12 volt, uten at batteriet på vogna blir flatt? Hva med tverrsnittet på ledningene der? Noen som vet hva som er vanlig?

Når det gjelder selve hengerfeste så er dette lakkert svart. Jeg mener at jeg har hørt at man bør pusse bort malingen. Er det noen som vet hvorfor man bør gjøre dette?

mvh
Tommy

Ryggelys og tåkebaklys skal da virke med 7 polt kontakt også? har nettopp montert 7polt kontakt på mondeoen (originaltilpasset opplegg) og der var det laget opplegg for dette..om dette fremdeles virker med overgang til 13 polt kontakt blir spennende og se..

Jord
Blink H
Blink V
Parklys
Brems
Ryggelys
Tåkebaklys

Skulle bli syv poler det..

Du får ikke begge deler.. (rygge- og tåke-baklys)

Baklyset er delt for høyre og venstre side. Så det er to pinner til dette.

13 pols kontakt på tilhengerfeste Kontakt-l

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 pols kontakt på tilhengerfeste Caravan
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:28

Hei

Ja, jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt at jeg har hverken ryggelys eller tåkelys med 7 poler..

Men med 13 så må det vel være flere muligheter? Hvordan er det med lading av strøm på vogna og evt 12 volt-kjøring på kjøleskap?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:31

13 pols kontakt på tilhengerfeste 13%20Pol

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 pols kontakt på tilhengerfeste Caravan
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:33

Sten Rune!

Betyr det at jeg kan sette Kjøleskapet på 12 Volt når jeg kjører? Vil batteriet bli ladet i vogna da?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:40

Tommy skrev:
Sten Rune!

Betyr det at jeg kan sette Kjøleskapet på 12 Volt når jeg kjører? Vil batteriet bli ladet i vogna da?

mvh
Tommy

Tommy

Hvis kontakten din er koblet som i skjemaet skulle det bli det ja.....

Det er jo enkelt å sjekke (hvis du har et voltmeter/multimeter)

Mål batteriet i vogna uten bilen, og mål batteriet i vogna mens bilen går.

Hvis det får lading fra bilen skal det ligge et sted mellom 13,7 og 14,4 volt når bilen et tilkoblet og startet...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 pols kontakt på tilhengerfeste Caravan
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 22:49

Hei Tommy

Årsaken til at du bør pusse malinga av kula di er å få god jording fra bilen og over på hengeren... Jordfeil vises best ved å sette på blinklyset og sette foten på bremsepedalen. Ved for dårlig jording vil da "hele" bakenden blinke istedenfor bare blinklyset!

Forbedring: I tillegg til å pusse kula setter jeg en 4" ledning fra renpusset metall på bilen, inn i kontakten og på den skruen som holder jordingen. Puss gjerne litt her også så blir resultatet VELDIG BRA. Husk bare å smøre på litt tectyl over der du har pusset rent.

Så slipper du diskolys Smile Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





13 pols kontakt på tilhengerfeste Empty
PosteTema: Re: 13 pols kontakt på tilhengerfeste   13 pols kontakt på tilhengerfeste Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
13 pols kontakt på tilhengerfeste
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Rar 7-pol kontakt, eller 13-pol kontakt med overgang?
» Høyde på tilhengerfeste
» kontakt
» LYSlist....... Prestige 1982 535
» 7- 13 polet kontakt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: