CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Finner sikkert fram.

Go down 
+3
oleramme
Sven Erik
meteor790
7 posters
AvInnlegg
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 22:06

Har bestilt en TomTom GO930 og regner med at den skal funke bra. Noen som har erfaring med GPS og Italienske veier (østerike og Tyskland)
Til Toppen Go down
Sven Erik
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Sven Erik


Male
Antall Innlegg : 265
Age : 56
Localisation : Geithus, Buskerud
Registration date : 12.03.2007

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 22:11

meteor790 skrev:
Har bestilt en TomTom GO930 og regner med at den skal funke bra. Noen som har erfaring med GPS og Italienske veier (østerike og Tyskland)

Hallo

vikjørte til union lido med en tom tom one europa funka fint.Skal til union i år også
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeLør 6 Jun 2009 - 23:51

Berit&Sven Erik skrev:
meteor790 skrev:
Har bestilt en TomTom GO930 og regner med at den skal funke bra. Noen som har erfaring med GPS og Italienske veier (østerike og Tyskland)

Hallo

vikjørte til union lido med en tom tom one europa funka fint.Skal til union i år også

Men hjem igjen geek study
Til Toppen Go down
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 2:07

Flott da går det sikkert bra. Håpe vi ses alle sammen der nede, og ser dere en weinsberg bobil med piratflagg i toppen av ei flaggstang over bilen, er det bare å komme innom..
Til Toppen Go down
oleramme
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
oleramme


Male
Antall Innlegg : 20
Age : 60
Registration date : 07.01.2009

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 9:19

Samme her. Ser dere en Hobby bobil med det norske flagg på så er dere hjertllig velkommen inn til en kopp kaffe eller noe annet å leske seg på. Vi har med 2 gutter på 13 år som gleder seg så vi håper at det er noen andre norske ungdommer på samme alder.

Kommer ut av kiel fergen den 23 juni. Det er ikke lenge igjen nå cheers

meretheogole
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 21:06

Kjører til venezia om fire-fem dager. DEt er jo bare å kjøre rett fram hele dagen, dagen etter og og dagen derpå også...

Jeg har navigasjon, og vil aldri mer kjøre en bil uten.
http://campist.info/Utstyr/GSP/Navigasjon.htm

innebygd nav vil jeg derimot ikke kjøpe mer. Mest fordi det koster skjorta, buksa og litt til, men også fordi det koster like mye å oppgradere den som det koster å kjøpe en ny toppmodell fra tomtom eller gamin.

MEN: KARTENE GÅR ALDRI UT PÅ DATO - PAPIRKART ALTSÅ! De må være med.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 21:11

campist

Jeg har nettopp kjøpt Mondeo med navigasjon...

Du har tydeligvis prøvd slikt før..., vet du om man kan få lagt inn fotobokser og slike ting i disse?

Og oppgraderinger - Det er dyrt skjønner jeg?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 21:20

Vet ikke hvordan det funker på integrerte GPS er, men for alle eksterne fins en fin link her
http://www.scdb.info/en/software-support/

Tror dette kun er for tyskland, andre som vet om databaser for sppedcam i Italia og Østerike ?? Samt databaser som er kompatible med gps er over campingplasser i Italia, ??
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 23:07

meteor790 skrev:
Flott da går det sikkert bra. Håpe vi ses alle sammen der nede, og ser dere en weinsberg bobil med piratflagg i toppen av ei flaggstang over bilen, er det bare å komme innom..


Og dere var på Larkollen i kristihimmelfart helgen ?
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeMan 8 Jun 2009 - 14:53

Tommy,
Nope. I alle fall forstår ikke jeg hvordan de dataene skulle komme inn i boksen. Da måtte det være på en dvd. Fotoboksene blåser jeg i, jeg bruker cruisekontrollen i stedet. Blir roligere kjøring av det enn å leke kenguru Basketball

Jeg er ikke helt sikker på prisen på DVD med nytt kart, men mener det er rundt 3.500 kroner. Tror til og med det er uten moms...

Jeg har vært heldig siden min vandret heden. Hele sullamitten ble byttet, og ny dvd puttet inn...
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeMan 8 Jun 2009 - 16:41

Vi var på larkollen i himmelspretten ja. Så dere/du oss ?? (sikkert siden dere/du nevner det) Vi dro sammen med et annet par som har en Adria. Beklageligvis så jeg ikke dere, men plassen er jo relativt stor. Hvor sto dere plassert ?? vi sto helt nede ved lekeplassen, der vi pleier å være når vi er der.
Prøver å komme oss ut på tur så ofte som mulig.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeMan 8 Jun 2009 - 21:50

meteor790 skrev:
Vi var på larkollen i himmelspretten ja. Så dere/du oss ?? (sikkert siden dere/du nevner det) Vi dro sammen med et annet par som har en Adria. Beklageligvis så jeg ikke dere, men plassen er jo relativt stor. Hvor sto dere plassert ?? vi sto helt nede ved lekeplassen, der vi pleier å være når vi er der.
Prøver å komme oss ut på tur så ofte som mulig.

Vi ligger der fast på lilla felt. Gikk noen turer forbi dere da, synes den bilen din er helt grei. Kjente dere igjen da du nevnte pirattflagget men er jo ikke umulig vi ses på lidoen til sommeren. Vi blir der i uke 28 og 29.
Til Toppen Go down
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 21:37

Viste ikke at det var farger på feltene på Larkollen engang jeg !!??
skal se etter dere på Lidoen.

Fikk min nye TomTom GO930 i dag... Helt rå.
La inn 19340 campingplasser i europa på 2 min. Deretter alle rasteplassene i europa på nye 2 min. Samtlige fotobokser i europa enda 3 min. Samt 1000 vis av andre muligheter innenfor de land en ønsker. Alt fra samtlige clas ohlsoner til badelander i europa. Har blåtann med fjernkontroll og handsfree til mobilen, iq rutes,TMC (trafikkinformasjon i andre land, som du ikke skjønner et kvekk av, legger seg automatisk inn og forandrer ruten din rundt) ALG (advanced lane guidance som finner ut hvilke fil du er i og burde være i ) TTMS (tomtom map share) BUDDI (se hvor dine venner er og hvor de skal, samt sende meldinger og legge inn den samme ruta)
kjøpt på nettet for 3223,- billig samarbeidspartner

JA NÅ ER JE KLAR
[b]
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 22:28

TMC skal vel være standardiserte meldinger. Det betyr at du kan få lest dem opp på det språket navigatoren din er innstilt på. Tror du må velge "data stemme" for å få det til. På min 910 bruker jeg å sette engelsk om jeg skal ha engelsk datastemme til å lese opp skilt etc. Ha norsk språk og engelsk stemme gjør at jeg ikke forstår hva som blir sagt. "Snu når det er mulig" tok en stund å forstå når en engelsk datastemme sa det Very Happy
Til Toppen Go down
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 12:25

Hemmm. Siden den er helt ny har jeg ikke rukket å teste ut hvordan eksakt den fungerer. Men at den skal lese opp meldingen elektronisk låter jo fornuftig. Det er bare det at jeg forstår det litt andeledes, dette står utalt om gps en.

"GPS-en vil automatisk foreslå en alternativ kjørerute når veiene eksempelvis er fulle av ferietrafikk eller om føret er dårlig. Når du bruker GPS-en til å navigere, vises trafikkmeldingene for kjøreruten tydelig på skjermen.

– Vi ønsker at flere skal bruke GPS-ene sine aktivt, selv om de vet veien. Med denne tjenesten er brukeren oppdatert på alt som skjer på veiene, som veimeldinger, alvorlige ulykker og hendelser så vel som værmeldingen. På denne måten kan man unngå kø dersom det for eksempel skjer en ulykke, sier Jens Henriksen, sjef for Tomtom Norge, til Amobil.

I tillegg kommer informasjon om trafikkflyt til å inkluderes i 2009. Det betyr at du får se hvor det er kø i rushtrafikken rett på GPS-skjermen.

Står jo at den automatisk vil foreslå en alternativ rute, men håper at noe skjer når jeg skal hjem fra jobb så jeg får testet det ut.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 12:37

meteor790

Hei!

Jeg har innebygs GPS på bilen. Her kan du bestemme om den skal ta hensyn til f.eks bompenger, tunneler og veiarbeid.

Om du sier at den skal ta hensyn til veiarbeid (det er vel det som er TMC) så legger man opp ruter som hensyntar veiarbeid.

Spennende med tilbakemelding da!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 12:38

meteor790
Joda, det er riktig det. Det jeg tenkte på var at du tenkte du ville få meldinger på et språk du ikke forstod Wink

Det er ikke alltid antatt ekstra tid tilsier at man vil kjøre en annen vei, og det kan være greit å vite hva meldingen gjelder. Om det er et av flere felt som er stengt, eller om det er en ny ulykke el.l.

Legg inn en rute hvor du kjører gjennom Follotunnelen på E6 så skal du vel få opp en veimelding om at det er redusert framkommelighet.
Til Toppen Go down
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 18:35

Kjørte hjem fra jobb og for 1 gang på flere år (føles iallefall sånn) Hadde ingen idioter på 22 med stor lastebil knust ruta på en Hummer, eller kjørt i ræva på hverandre, eller gitt fingern til en sykkelist som sparket inn døra på bilen, eller en dame (ikke det at de er noe værre, men de klarer liksom ting ingen andre klarer) parkert med bakhjula i været over en midtrabatt....... Typisk når jeg endelig hadde GPS en ombord som skulle lose meg rundt........

Ja skjønner jeg hva du mente nå ArneO , det jeg tenkte på er at den gamle (?) typen TI/RDS som kun foregår på det språkmessige via radioen. At dette blir digitalisert for at GPS en skjønner det og loser deg forbi. Samt stemmer det sikkert at du kan legge til datastemme for å kunne vite hva som er hindringen. Tipper 910 og 930 er ganske likt oppbygget når det gjelder programvaren.
Nå vet jeg ikke hvor nytt dette TMC er ? men før om åra måtte man høre på radioen å skjønne språket for å finne hindringene. Smertelig erfart i Tyskland for noen år siden da vi sto 5,5 timer i kø.

"Tommy" når det gjelder veiarbeid tror jeg dette også fanges opp via Map share, men siden du har en intigrert GPS så går det nok via TMC en vil jeg tro ja. Men hva med de andre tingene som kødannelser ved ulykker ol. Det er jo primert dette som skal fanges opp ved TMC. Har du noe sted du stiller inn dette ?

Er det noen som har erfaring med tomtom sin betalings tjeneste om fotobokser i europa. ??

Blir nok litt knatring på tomtomen i kveld også.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Finner sikkert fram. Empty
PosteTema: Re: Finner sikkert fram.   Finner sikkert fram. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Finner sikkert fram.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Finner ikke NRK i bakkenettet - HJELP

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Italia-
Gå Til: