CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde

Go down 
2 posters
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde   Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde Icon_minitimeOns 17 Jun 2009 - 23:50

Kanskje ikke rette årstid å tipse om forbedring av varmeanlegg, men med temperaturene vi har hatt på østlandet de siste dagene kan det være verdt å ta med seg allikevel.

De konkrete modifikasjonene er gjort på 2008 Hobby 650 KFU med Alde, men jeg vil tro at tilsvarende med for dårlig mulighet for varmlufta til å stige opp også gjelder andre Hobby modeller med Alde.

Vogna er i utgangspunktet veldig godt utstyrt med radiatorer, men dattera har klaget på at det har vært litt kaldt i overkøya på barnerommet i vinter.
Årsaken er at varmen fra radiatorene ved gulvet har vanskelig for å komme seg opp i høyden. Mellom panelet langs med overkøya og treverket i taket var det bare ca 5mm åpning. Spalten mellom veggen og panelet var ca 25mm så den var stor nok, men det var ikke mulig å få noen luftstrøm der når all varmen stoppet i kanten på treverket som stikker ut fra veggen.

Skrudde løs panelet (5 skruer) og løsnet stofftrekket i underkant. Trekket er festet med vanlige "stiftemaskinstifter" bak på panelet og er veldig enkelt å løsne. Saget av 3 cm av finerplata (i underkant for da holder overkanten som er synlig seg like rett og pen). Strammet på igjen trekket og festet det med stiftemaskin. Så enkelt at selv far kan klare det. Skrudde panelet tilbake på plass litt lenger ned på veggen (med underkanten i samme posisjon som før hel nedtil bunnen av overkøya)

Bak panelet under vinduet i overkøya var det bare ca 11mm spalte. Bak tilsvarende panel i underkøya er det ca 25mm spalte.
Lagde ca 25mm spalte ved å skru to 14mm treklosser på veggen og feste panelet i disse igjen.
NB! pass på at skruene ikke er for lange. Bruk skruer som stikker ca 20mm inn i veggen. Jeg brukte 4x35.

Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde Barneromhobby650kfu

Har foret ut panelet under vinduet på soverommet midt i vogna på tilsvarende måte. Nå kjenner jeg at varmlufta sirkulerer.

I salongen foran er det knallbra varme. Der er det enda større spalte mellom veggen og panelene bak sofaputene. Dette gjør at det er noen grader varmere i stua enn på soverommet, noe jeg syns er en fordel.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde Empty
PosteTema: Re: Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde   Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:38

Gjorde samme jobben i Kfuen min ved siden av dobbelsenga, ikke i barnerommet for der var det bra. I rundsitteren måtte jeg flytte frem rygglenene fra 22mm til 44mm, da ble det bra der og.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
 
Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» HOBBY OG ALDE
» Alde + varmtvann + Hobby....
» Hobby LCD display Alde styring
» Alde 3010, Hobby 2012 med digitalt display
» Hvordan ta ut Truamen for å rengjøre bedre?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: