CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

usikker på vognkjøp

Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
LG

Antall Innlegg : 7
Registration date : 18.06.2009

usikker på vognkjøp Empty
PosteTema: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 12:00

Vi er en familie på fem som har tenkt noen år på å få oss campingvogn. Men er usikker på hvordan som passer oss best. Har leita å leita, å kommen fram til noen vi liker.

1.) Burstner 580 tk Nordic med 3 køyesenger
2.) Adria 663 uk

Er det noen fler "billige" vogner jeg kan se på?
Hvordan ville dere valgt av disse to, og hvorfor?

p.s Bilen vår kan ta opptil 1800 kg.
så fant ut at vi ikke kan ta ei vogn fra 650 og opp..
(har suzuki grand vitara)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13185
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 12:08

Skal vogna vere helt ny eller er bruktmarkedet ett tema?

LG

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 12:27

tenkte da på ei brukt.. ca 2005-2008 mod
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 12:49

Er nok flere merker og modeller å velge mellom, Hobby, Knaus, Bürstner har vel alle modeller som kan passe. Om du ønsker tre køysenger vet jeg at det også finnes noen Dethleffs 560 med det. De er under 1800kg og allikevel ganske store.
Det som kan vere negativt med en del av disse er at de ofte har midtsitter med påfølgende lite plass ved kjøkkenet. Dette er det forskjellige meninger rundt, noen liker det andre liker det ikke.

Ett alternativ på 1600kg:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17289541

usikker på vognkjøp 41_1512239503

LG

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 13:27

ja. sittegruppe i midten vil jeg ikke ha. det vi har mest lyst på er løsningen på vogna slik som disse

AutoDB-kode: 912022

AutoDB-kode: 894304 (om denne hadde vært med 3 køyer og ikke 2)

Vi er så usikker på merke.

scratch
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!

Male
Antall Innlegg : 3858
Registration date : 20.06.2007

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 13:53

Noe som også må vurderes er om dere tenker å bruke vogna kun om sommeren eller om dere har tenkt å vintercampe også.
Alle vogner kan brukes om vinteren, men det er store komfortforskjeller ute og går.
Er det ca. 200 store som er budsjettet?
Vi har i dag en 2006 Bjølseth 600 og er også en familie på 5. Kan anbefales på det sterkeste.
Vår løsning er 2 skapkøyer (5 + 7 år), dobbeltseng og en liten sittegruppe som eldstemann på 10 ligger i.
Det er veldig praktisk med et lite ekstra bord, så vi synes det går helt greit å reie opp og ned. Det er stort sett på vinterstid vi må gjøre det, på sommeren så er en nå stort sett ute.
Før Bjøllen så hadde vi en Adria, og det er også en veldig bra vogn, men når det gjelder sittekomfort og varmekomfort så var den ikke på høyde med Bjøllen.
Her er jo en med 3 køyer: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17649811
Her er en som viser vår planløsning: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16621660

Noen andre med 3-køyer (faste sengeplasser):
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17845856
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17837780
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15967680
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 13:55

Bruksområde? Sommer eller vinter eller begge? Truma varme eller Alde?
Så er det prisen, hva er maks? Er det viktigere med nyere enn merke?
Mange ting å ta hensyn til og da er vanskelig å anbefale.
Mitt råd er å lese i det som er skrevet før her på forumet og andre forum, stille spørsmål og oppsummere til slutt. Shocked

LG

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 16:11

Vognen blir brukt fra ca mai - september. skal ikke bruke den vinteren. Prisen må ligge under 200-220.000,-
Er ikke helt inne på hva som er truma varme og som er alde. Men alle jeg snakker med sier at vi må ha alde... Rolling Eyes
Vil heller ha en nyere vogn..
Merke er ikke så viktig for oss...
Å vi MÅ ha fortelt med vogna...

Jeg bare ramser opp litt hær lol!
Til Toppen Go down
LG

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 16:14

men vi er sikker på at vi vil ha dobbeltseng + 3 køyesenger, eller 2 køyeseng og ei lita sittegruppe du kan gjøre om til seng (slik som på hobby 650 kfu)
+
Fortelt

Er vi kresen? eller er det bare jo som føler det?

Laughing
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald

Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 16:29

Hei LG
Broderen har en Burstner 580 tk med trippelkøy og alde.
Eg synes dette er meget godt utnyttet vogn og han er kjempefornøyd. eg har også hatt burstner og opplevde kvaliteten som god.
I tilegg har han fortelt med 3,5 m dybde så han har kongeplass Surprised)
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita

Antall Innlegg : 274
Registration date : 17.10.2008

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 17:08

I en vogn som skal brukes på sommeren er det helt unødvendig og spandere på tusenvis av kroner på Alde. Vet ikke helt hva den fordyrer, men vil tro at det kan ligge på rundt kr. 15.000,-

Jeg ville ikke vært så opptatt av merke, men heller sett på løsninger og valgt vogn etter det. Vil ikke tro det ikke er vesentlige kvalitets forskjeller på nyere vogner i dag.

Skulle du derimot hatt en vogn til vinterbruk ville det nok være noen merker som utmerker seg.

Anbefaler og tror dere blir mest fornøyd med at dere velger den vogna dere liker best løsningsmessig.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male
Antall Innlegg : 3084
Registration date : 20.05.2007

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 17:14

Da vi begynte med campinglivet hadde vi heller ikke planer om å vintercampe. Men etter et par år som caravanister kom lysten sigende.. (som så ofte ellers Smile) Og nå har vi vintercampet i 3 år og koser oss med det. Ungene elsker det!! Vi angrer på at vi ikke har kjøpt med Alde, men overlever med Truma også.

Oppsummert så mener jeg dere bør kjøpe med Alde da det er fullt mulig dere får andre tanker ang vintercamping om et par år.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 17:34

LG skrev:
men vi er sikker på at vi vil ha dobbeltseng + 3 køyesenger, eller 2 køyeseng og ei lita sittegruppe du kan gjøre om til seng (slik som på hobby 650 kfu)
+
Fortelt

Laughing

Mulig du er kresen, men jeg kjenner de som er mye mer kresen det du virker som, meg selv inkludert.

Med de kriteriene du ramser opp er det vel bare å konkludere med at du må ha alle i ett soverom siden vognen skal vere under 1800kg og ikke ha midtsitter.
Det må vere to eller tre køysenger + evt frokostgruppe og at Truma nok dekker varmebehovet til deres bruk. Det gjør den gjerne om vinteren også i følge flere. Det kan jeg ikke gå god for siden jeg aldri har hatt annet enn Alde/Primus med vannboren varme.
Det jeg fremhever Alde i forhold til Truma for er det generelle intrykket mitt av Trumaen med viftestøy og den generelle konstruksjonen.

Ikke kjøp Alde til en god del mer penger om ikke du har egen oppfatning av dette.

Hadde for noen år siden en Polar 550 Gls med sånn løsning som dere er ute etter og opplevde den som en god løsning når vi hadde en og to unger.
Dette var en 2,30m brei vogn og den ble fort for liten ved vinterbruk.

Eldstemann lå over dobbelsenga og en morgen ble en relativt full bleie satt under press på kanten av senga med meg i døsig modus under, begeistringen for løsningen fikk en knekk den morgenen.

Trippelkøy ved siden av dobbelsenga syns jeg virker veldig trangt i enkelte vogner så anbefaler et kritisk blikk på det.

Det finnes unntak, Kabe virker mer romslige på dette området, kanskje de har smalere dobbelseng enn Bürstner?

Håper disse skråblikkene hjelper og ikke forvirrer. Suspect Rolling Eyes Suspect Rolling Eyes Shocked

LG

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 22:34

Tusen takk for svarene.
Vi skal snakke mer sammen hær hjemme og lage ei "liste" over hva vi vil ha/ikke ha. så velger vi løsning og vogn etter det Smile

Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 22:47

God idé.
Lykke til og fortell gjerne om utviklingen.

Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 22:51

LG skrev:
Tusen takk for svarene.
Vi skal snakke mer sammen hær hjemme og lage ei "liste" over hva vi vil ha/ikke ha. så velger vi løsning og vogn etter det Smile

Very Happy

Nettopp det du skriver her er vel det lureste Smile

Men ang det J.O skriver om trippelkøye ved siden av dobbeltseng; jeg er helt enig med det han skriver der. Men Tom RS (på forumet innimellom) har en Hobby 610 UKFF med denne løsningen. Han er storfornøyd med denne til tross for at han har forholdsvis store barn. De er vel 7, 14 og 16 år, eller noe i den duren der.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 22:55

Men den har vel ikke trippelkøye?

TTB
DIREKTØR!
DIREKTØR!

Female
Antall Innlegg : 852
Registration date : 24.05.2009

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:02

[quote="J.O."]
LG skrev:

Trippelkøy ved siden av dobbelsenga syns jeg virker veldig trangt i enkelte vogner så anbefaler et kritisk blikk på det.

Jeg har vært inni en Bürstner 580 TK og en Adria 563 UK, altså med køyeseng ved siden av dobbeltsenga. Sistnevnte hadde bare to køyer mens Bürstner hadde 3. Synes 580 TK hadde god plass i soverommet pga at dobbeltsenga kan skyves inn når man ikke sover i den, så der var det ikke så trangt. Litt trangere i Adriaen synes jeg. Kikket også på Adria 663 UK i går og det var en fin løsning på den, stort og godt kjøkken og en følelse av rom siden treverket er lyst og løsningen er passe åpen.

Jeg er på samme sted som trådstarter, vi er på jakt etter vogn - råder deg til å spørre om det du lurer på her inne på forumet og kikke mye på finn.no. Og ikke minst ta deg en rundt til forskjellige forhandlere og prøvesitte vognene litt. Lykke til med jakten Smile
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai

Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:05

J.O.

Hva er egenvekta og totalvekta på vogna de? Alle 720 vogner jeg finner har 150 kg nyttelast og det er litt snøtt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:10

Camping Kai skrev:
J.O.

Hva er egenvekta og totalvekta på vogna de? Alle 720 vogner jeg finner har 150 kg nyttelast og det er litt snøtt.

Vekt kjøreklar 1662kg tot 2000kg står det i brosjyra til Dethleffs, men min har litt ekstra utstyr så den er nok 1760kg.

hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk

Male
Antall Innlegg : 1412
Registration date : 06.03.2008

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:13

LG skrev:
+
Fortelt

Laughing

LG

Det er vel neppe aktuelt med noen 650 KFU for dere pga vektbegrensningen, men jeg vil allikevel si fra om at den sittegruppa i barnerommet er helt uegnet som seng. Til det er den alt for liten pluss at adkomsten til overkøya vil forstyrre veldig.

Et tips kan være å kikke på Bjølseth. Du vil kunne få en 2004-2005 modell 650 til 180-220.000 kr. Da har du en dønn solid vogn med det meste av utstyr til gibortpris i forhold til nypris. Soverom med dobbeltseng, 2 køyer pluss romslig sittegruppe som kan gjøres om til seng og stor salong i front. Totalvekt 1800 kg.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:17

J.O. skrev:
Camping Kai skrev:
J.O.

Vekt kjøreklar 1662kg tot 2000kg står det i brosjyra til Dethleffs, men min har litt ekstra utstyr så den er nok 1760kg.

Har du vært på vekta med den ? Var innom en forhandler i går og han mente den nræmet seg 1850 med aircondition og mover.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:19

Sittergruppa i 650'n min brukes som seng. Men brukeren er bare 8 mnd da... Smile

J.O

Ikke 3 køyer over hverandre nei. Det er en ordinær UKF, men den siste F'n (UKFF) sier at det er ekstra køye over dobbeltsenga.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:20

At min nærmer seg 1850?
Har vert på vekta, men ikke med tom vogn så der er jeg blank. Tallet er beregnet utfra oppgitte vekter på ekstrautstyret.
Kan tenke meg 1790kg med aircond i tillegg. Benkemodellen er vel lettest?

Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:21

Benkmodellen ???

Tok litt tid, nå skjønte jeg hva du mente lol!

Sist endret av Camping Kai den Tor 18 Jun 2009 - 23:23, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:22

Camping Kai skrev:
J.O. skrev:
Camping Kai skrev:
J.O.

Har du vært på vekta med den ? Var innom en forhandler i går og han mente den nræmet seg 1850 med aircondition og mover.

Var innom Campinggården på Lier og siklet på en ny Hobbu 720. Den hadde nyttelast på 200 kg. Ikke mye akkurat når man tenker på hva den veier "tom" etter 5 år. Da har sikkert nyttelasten minket med 50 kg. Denne var jo i tilleg kun med Truma. Men nå har vel Hobby 720 lavere nyttelaste enn f.eks. Dethleffs 720.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:24

Camping Kai skrev:
Benkmodellen ???

Tom RSs favoritt. Sånn blå isoporkasse med ting inni.

LG

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:25

Jeg noterer ned hær Smile
Synes kjøkkenet på Burstner ser lite ut.. men liker veldig godt soveplassene.

Liker veldig godt kjøkkene på adria 663 uk
Men synes sengene tar en del plass..

Vi for bare tenke oss godt om.
Skal jo ikke kjøpe før til våren.. Smile
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:25

Thomas skrev:
Camping Kai skrev:
J.O. skrev:
Camping Kai skrev:
J.O.

Var innom Campinggården på Lier og siklet på en ny Hobbu 720. Den hadde nyttelast på 200 kg. Ikke mye akkurat når man tenker på hva den veier "tom" etter 5 år. Da har sikkert nyttelasten minket med 50 kg. Denne var jo i tilleg kun med Truma. Men nå har vel Hobby 720 lavere nyttelaste enn f.eks. Dethleffs 720.

Ja har vært og sett på den selv, egenvekt på 1845 og total på 2000. Er ikke mye igjen når man får puttet på klima, mover og parabol.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

Thomas skrev:
Camping Kai skrev:
J.O. skrev:
Camping Kai skrev:
J.O.

Nå var det vel ikke bot under 500kg overlast ifølge ArneO så med litt ledig kapasitet i bilen ordner det seg vel?

Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:28

Nå må dere passe på å ikke mikse kjøreklar vekt og egenvekt her. Shocked

Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:30

Ja men det er greit å ikke ha overlass, det er vel en grunn til at totalvekta er satt. Tenker bla på dekk, står mange nedover i Tyskland med bare fillene igjen av dekkene.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:33

Joda ser den og legger ikke opp til overvekt jeg heller, men sliter litt med å holde vekta helt. Har en tendens til å dra på 100kg dessverre.

Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:39

J.O. skrev:
Camping Kai skrev:
Benkmodellen ???

Tom RSs favoritt. Sånn blå isoporkasse med ting inni.

Skjønner ikke helt nå....... Mad
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitimeTor 18 Jun 2009 - 23:40

Du får lure deg ned i dobbelsenga til Tom RS, da skjønner du. Shocked

Sponsored content

PosteTema: Re: usikker på vognkjøp   usikker på vognkjøp Icon_minitime

Til Toppen Go down

usikker på vognkjøp
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next