| Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt | |
|
+21hobby 650 kfu Johnny Harald Camping Kai Sten Rune Jan Lars Egil André TTB Jan Ole ovev optimisten Elisabeth ArneO joka Ronny hpk Janita Thomas meteor790 Campingfamilie på 5 25 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Campingfamilie på 5 CARAVANER
Antall Innlegg : 106 Localisation : Nesten på fjellet, øverst i Hallingdal Registration date : 27.05.2009
| Tema: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 29 Jun 2009 - 22:58 | |
| Hei! Vi har nå hatt jomfrutur med vår '09 720 ukfe, og fikk da erfare det er ikke lett å pakke innenfor oppgitt nyttelast i denne. Derfor trenger vi sårt råd og tips ang pakking til 2 voksne, og tre barn for tur over ca 10 dager. Både ang telt, kjøkkenutstyr, campingbord/stoler, dyner og puter, klær osv!! Ikke gli helt ut på første siden her da... La det komme noen råd først!! | |
|
| |
meteor790 CARAVANER
Antall Innlegg : 72 Age : 48 Localisation : Oslo Registration date : 02.08.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 29 Jun 2009 - 23:15 | |
| Hemmmmm sett igjen telt, kjøkkenutstyr, campingbord/stoler, dyner og puter, klær osv og glem alle karafflene !!! hehe.
Forresten hyggelig å møte dere !!! ser fram til neste gang (får ta med kona da !!) | |
|
| |
Thomas GENERAL!
Antall Innlegg : 3084 Age : 48 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 29 Jun 2009 - 23:19 | |
| Bord, stoler, telt, stenger mm i bilen.. Alt som veier litt og ting som er volumiøse får plass i bilen her. | |
|
| |
Janita CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 274 Age : 62 Localisation : Buskerud Registration date : 17.10.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 29 Jun 2009 - 23:38 | |
| Hvis det er riktig, ser det ut som du ikke har telt enda... Det er forskjell på duk tykkelsen og demed kan du spare litt her. Hvis du ikke skal stå over tid kan det være greit og kjøpe telt med 2,5 m dybde og glassfiber stenger. (Huff, det heter ikke glassfiber lenger, men kommer ikke på navnet). Eller satse på markise med vegger og front, evt universaltelt? Mulighetene er mange. Når det gjelder kjøkkenutstyr, bruk papp og plast. Det finnes utrolig mye fint å få tak i av både tallerkener, glass, skåler, boller osv. Kjøp kjeler og panne med tynn bunn. Det veier mindre enn tykkbunnede og fungerer også mye bedre på propan. Det finnes etterhvert mye møbler i alminium som veier lite. Klær, dyner og puter er det lite å gjøre med. Utover dette så følg tipset du fikk av Thomas i forrige innlegg. Ha en fortreffelig sommer med en vogn som forhåpentligvis ikke er alt for overlastet. | |
|
| |
Thomas GENERAL!
Antall Innlegg : 3084 Age : 48 Localisation : Hønefoss Registration date : 20.05.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 29 Jun 2009 - 23:40 | |
| | |
|
| |
meteor790 CARAVANER
Antall Innlegg : 72 Age : 48 Localisation : Oslo Registration date : 02.08.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 29 Jun 2009 - 23:41 | |
| vet dette skal være litt seriøst men hva med å fylle vogna med helium ?? Hehe
Ok sklei litt ut her pga. hassardiøs montering av airconditions og en, to, tre, osv, drammer.... | |
|
| |
hpk HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1432 Age : 59 Localisation : Raufoss Registration date : 06.03.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 0:26 | |
| Tupperware og alt annet i plast er glimrende som fast inventar i vogna. Bruker mye engangs. I praksis er det umulig å holde seg innenfor vektgrensa med så stor vogn og så liten nyttelast. Skal man så mange på tur over lengre tid må man nødvendigvis ha med den del klær, sko, leker osv. En del av det jeg synes er så fint med vogn er at man kan pakke alt på sine respektive plasser der det hører hjemme, dvs i skapene og i benkene i vogna. Må bare forsøke å begrense overlasten og la det stå til. I fjor la jeg f.eks. igjen reserve vaffeljernet hjemme. Det skulle jeg ikke gjort, for det vi hadde med røyk. | |
|
| |
Janita CARAVAN KING!
Antall Innlegg : 274 Age : 62 Localisation : Buskerud Registration date : 17.10.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 1:39 | |
| | |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 1:59 | |
| Det gjelder å tenke vekt hele veien, lett camping bord og alu stoler i takboks sentraliserer vekt over midten av bilen og frigjør plass i bagasjerommet til teltet som helst har carbonx stangsett, du trenger bare en gassflaske som gjerne er i alu eller glassfiber. så mye som mulig er plast i kjøkkenet. Sykkelstativ og sykler er kjempetungt og kan med fordel være hjemme, kjør med tom do og vanntank/alde. Om du skal stå fast i et par uker behøver du ikke ha med så mye mat i kjøleskapet med du forflytter deg. Lcd tv med innebygget dvd sparer vekt... | |
|
| |
joka DIREKTØR!
Antall Innlegg : 777 Age : 59 Localisation : Ibestad / Troms Registration date : 17.06.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 9:22 | |
| jeg sliter litt med vekta jeg også.. sist jeg veide var jeg 60 kg over.. (kabe 590) det jeg skal gjøre før neste tur: reservehjulet skal byttes ut med et slikt "nød hjul" som mange biler har.. veier ca halvparten av et vanlig hjul.. syklene skal på biltaket.. og tom vanntank.. jeg regner med at det rekker jeg har stål gassflasker, som jeg vil bytte til noe lettere når de er tom. fortelt, stenger, klær, 6kg brannslukker (veier 10kg) har jeg i bilen under kjøring stoler, bord, sengklær er i vogna ellers: alufelger på vogna vil gi litt lavere vekt.. | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 12:24 | |
| Campingfamilie på 5 Om dere skal ha med hunden så sliter dere jo litt med å legge ting i bilen. Da er det nesten bare å prioritere bort ting som veier mye. Vi kjører med markise og har sidevegger til den. Hadde jeg slitt med vekta ville jeg latt veggene og 2 stenger til dem vært hjemme. Jeg vil ha med en god grill og har en Weber Q200 og sammenleggbart stativ til den. Det har jeg i en spesialbag og det ligger bak i bilen, men om jeg ikke hadde kunnet pakke den der ville jeg hatt en liten og lett grill for kull. Jeg har to sammenleggbare plast kurver fra Clas Ohlson de pleier å være bak i bilen når jeg kjører. Der har jeg verktøy veska, klosser til støttebena, strømledning, vannslanger til avløp og til fylling av vann (meget deilig der det er vann og avløp på plassen). Campingbordet ligger også bak i bilen. Jeg har også brannslukningsapparatet i bilen. Siden vi ikke bruker skapkøya har vi madrassen og sengebunnen hjemme. Har vært noen ganger på vekta med vogna for å finne hva som bør være hvor, og for å balansere vogna med tanke på kuletrykket.
For deres del så er det slik jeg ser det plass i bilen som blir den største begrensningen siden dere sikkert har opp mot 500 kg lastekapasitet der dere ikke får brukt når dere har med hunden. | |
|
| |
Elisabeth BARON!
Antall Innlegg : 2482 Age : 55 Localisation : Bergen Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 14:43 | |
| Vi håper vi løste vektproblemet med å kjøpe takboks til bilen. Der får vi oppi bord og stoler og markiseveggene, og der er fremdeles god plass. (Vi har og problemet med at hunden tar halve bagasjerommet.) Det dumme er jo at nærmeste vekt treffer vi når vi er på Stord, litt langt å kjøre hjem og laste av da | |
|
| |
Antall Innlegg : 106 Localisation : Nesten på fjellet, øverst i Hallingdal Registration date : 27.05.2009
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 18:15 | |
| Se her ja!! Så mye bra!! meteor790: Karaffelen er jo din feil da!! Tror jeg må levere den tilbake ved neste anledning!! Og du hjalp jo til med å endelig kvitte oss med den der absoluten da!! Ja, neste gang får du ta med madammen og minstemann også! Vi kjøpte telt på lørdag, Opus 300, med carbonX stangsett, og dette blir nok plassert i bilen når det skal være med, problemet da er at det blir jo når vi skal på LS i hovedsak, og da skal vi også ha med ca 100 kg i skyttersaker og... hmmm... Har ellers med ett Starcamp Magnum, eller tunneltelt som vi fant ut at det var i helgen!! Ellers ser jeg at vi i hovedsak har gjort ting riktig... Tupperware er en campingfrelst sin beste venn!! Og vi har kun med en middagstallerken i melamin til hver (5 stk) og ellers kjører vi papp. Teppene skal rulles sammen og legges til lagring, så da sparer vi noen kg der også. Skiboks har vi, og den brukes flittig! Liten koffertgrill til kull, veier ca 3 kg, lettere er vel vanskelig?? Vi har lite leker med, da det er sykling som er det store for våre barn... (dårlig sykkelforhold her på garden...) Har to-tre slike små reisespill, og to mini pusslespill. Veide lekekassa før jeg pakka den i vogna og den var ikke på mer enn 3,6 kg, og da var snorkel, dykkemaske og svømmeføtter med! Mat kjøper vi i hovedsak alltid etter ankomst, pakker kun ut det vi ev har i kjøleskapet som skal være med. Flere råd og tips, kanskje konkrete bord med plass til seks som ikke veier noe, og stoler?? Ojda, må løpe å redde klesvasken, her kjem tordenskura!!!! | |
|
| |
Janita CARAVAN KING!
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 23:09 | |
| Var på Jysk i dag og der hadde de et campingbord som både var lett og som hadde plass til 6 pers. Bordet hadde hvit plastplate med alum. sammenleggbare bein. Ulempen var at beina ikke kunne reguleres og bredden på bordet var bare litt i overkant av 60 cm. Husker ikke nøyaktig pris, men litt i overkant av kr. 400,- | |
|
| |
hpk HOFFSJEF!
Antall Innlegg : 1432 Age : 59 Localisation : Raufoss Registration date : 06.03.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 30 Jun 2009 - 23:21 | |
| Tips til veldig lette stoler fra Jysk. Tar liten plass også. Omtrent samme konstruksjon som de som selges som caravanforhandlere til 1/4 av prisen. Sikkert ikke like solide, men har hatt slike selv i mange år og de holder. http://www.jysk.no/165/385/400/3717800/a/catalog | |
|
| |
optimisten CAMPER
Antall Innlegg : 43 Age : 64 Localisation : Askøy utenfor Bergen Registration date : 29.08.2008
| Tema: Pakketips Søn 5 Jul 2009 - 20:49 | |
| | |
|
| |
Janita CARAVAN KING!
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 7 Jul 2009 - 1:05 | |
| | |
|
| |
ovev CARAVANER
Antall Innlegg : 136 Localisation : Stord Registration date : 05.10.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 7 Jul 2009 - 1:19 | |
| IKKE stol på vekta på Stord!! Den viser alt for mye. Veide både vogn og bil på torsdag på Stord og bil lå da på maksgrense, mens vogna var overlastet med 260kg! Jeg nektet å tro det jeg så og vaglte å kjøre videre. Kom til vekta på på Seljestad og hadde da 200kg igjen til masksvekt på bil og vogna var overlastet med 60kg.
Vekta på Stord viste 200kg for mye! | |
|
| |
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 7 Jul 2009 - 11:25 | |
| Tenkte meg det at vektene rundt om kring heller ikke er helt til å stole på... Hva om man veier ett sted som Seljestad, og blir vinka inn på Stord... Tviler på at det hjelper å si at "Jammen jeg hadde ikke overlast i Seljestad..." | |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 7 Jul 2009 - 19:25 | |
| Gjør som jeg gjorde med gammelvogna, jeg veide vogna tom pg så veide jeg alt som jeg bar inn i vogna på vekta inne...og vurder alt som skal inn.... | |
|
| |
optimisten CAMPER
Antall Innlegg : 43 Age : 64 Localisation : Askøy utenfor Bergen Registration date : 29.08.2008
| Tema: Pakketips Ons 8 Jul 2009 - 22:48 | |
| | |
|
| |
Thomas GENERAL!
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Ons 8 Jul 2009 - 22:51 | |
| | |
|
| |
optimisten CAMPER
| Tema: Pakketips Fre 10 Jul 2009 - 20:49 | |
| | |
|
| |
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Lør 11 Jul 2009 - 20:36 | |
| Mange som sliter med lasten ja... Har virkelig begynt å tenke på pakking til hovedferien nå... Skytterutstyr til tre, to rifler, ammo, hund, tre barn.... Joda, kunne kanskje vært greit å ha me litt klær og stoler til forteltet å... | |
|
| |
optimisten CAMPER
| |
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 13 Jul 2009 - 8:19 | |
| Se positivt på det, du er bedre stilt enn mange andre. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
TTB DIREKTØR!
Antall Innlegg : 852 Registration date : 24.05.2009
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Man 13 Jul 2009 - 23:44 | |
| En tråd med mange gode tips - herved lagret | |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Veiing av vogn Tir 6 Apr 2010 - 23:14 | |
| Når en skal veie vogna, skal man ta den av kroken på bilen, eller skal den henge på, slik at det bare er hjulene som står på vekta? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 6 Apr 2010 - 23:28 | |
| Skal veies på alle 3 eller 5 hjul. Du skal ha med de 75 - 120 kg på kulen også! |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Tir 6 Apr 2010 - 23:31 | |
| Og så skal du huske på at kulevekten også trekkes fra bilens lasteevne! |
|
| |
André ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 506 Localisation : Bodø Registration date : 29.08.2008
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Ons 7 Apr 2010 - 17:35 | |
| - jkl skrev:
- Og så skal du huske på at kulevekten også trekkes fra bilens lasteevne!
Det vil si at hvis vogna veier feks 1700 kg, skal man trekke fra eller legge til 75 kg som er kuletrykket | |
|
| |
Lars Egil STATSMINISTER!!!
Antall Innlegg : 3858 Age : 52 Localisation : Bømlo Registration date : 20.06.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Ons 7 Apr 2010 - 17:52 | |
| Blir det ikke slik at om du har målt kuletrykket til 75 kg så kan ikke vogna veie mer enn 1625 når du veier den? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Ons 7 Apr 2010 - 18:53 | |
| - Lars Egil skrev:
- Blir det ikke slik at om du har målt kuletrykket til 75 kg så kan ikke vogna veie mer enn 1625 når du veier den?
det er riktig! Også er det faktisk slik at hvis du har kuletrykk på 0 kg, så vinner du 75kg i last på bilen! |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Ons 7 Apr 2010 - 19:13 | |
| - oscarthegreat skrev:
- Lars Egil skrev:
- Blir det ikke slik at om du har målt kuletrykket til 75 kg så kan ikke vogna veie mer enn 1625 når du veier den?
det er riktig! Også er det faktisk slik at hvis du har kuletrykk på 0 kg, så vinner du 75kg i last på bilen! og med det oppnår man et ustabilt vogntog i mange tilfeller | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt Ons 7 Apr 2010 - 19:16 | |
| Kuletrykk på 0 kg kan vel streng tatt kun anbefales i en "begrenset tidsrom" ved en evt. kontrollmåling |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt | |
| |
|
| |
| Pakketips til kjørevogner med lav nyttevekt | |
|