CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strpm i vogna.

Go down 
+4
Jan Ole
Sten Rune
Thomas
kris10an
8 posters
AvInnlegg
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:41

Hei. jeg har kjøpt meg ei vogn, ei 86 mod hobby 460tf deluxe. min første campingvogn så jeg har lite peiling. har prøvd og leite litt men finner ikke held det jeg lurer på.. først: når jeg har strøm koblet på virker bare lyset over komfyren, ingen andre lys.. batteriet lader heller ikke når strøm er koblet på. er det ikke normalt at det er lader i vogna? har liten peiling så jeg håper det er noen her som kan hjelpe Smile
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:43

Har ikke veldig peiling på dette med strøm. Men er det montert lader da?? Antar det.. Hvis batteriet har vært "sleiket" for strøm klarer ikke laderen å hente det opp igjen. Da må den ha litt "starthjelp".
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:51

Velkommen hit Kris10an.

Som Thomas skriver er det ikke alle ladere som klarer å hente opp et batteri som er helt flatt. Dette kan du løse med å ta et par startkabler fra batteriet i bilen og til batteriet i vogna. Da får laderen litt motspenning å jobbe med, og begynner dermed å lade. Laderen sitter nok rett i nærheten av batteriet ditt.

Mulig at lyset over komfyren er på nettstrøm,altså 230Volt, og at det er derfor dette virker da.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strpm i vogna. Caravan
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:51

Det gamle var sleiket for strøm. men jeg kjøpte nytt batteri og sånn strømmåler. jeg målte strømmen på " de greiene som er skrudd fast på batteripolene" Smile uten at de var festet på batteriet når strømmen var koblet på. og hvis det skulle ladet da ville det jo vert litt spenning der, men det var 0. jeg målte samtidig det nye batteriet. der var det 12,65 volt. burde det ikke vert litt volt til batteriet hvis det skal lade? eller må jeg montere lader selv.. trodde det fulgte med originalt. kan jeg koble på ein biltema lader?
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:55

det er ikke noe boks eller noe annet somn ligner på ein lader nermt batteriet. det er ein boks i nerheten av inntaket med ein automatsikring og ein svart liten boks fremme i vogna, disse er koblet sammen med batteriet. kan ta noen bilder. der det er koblet sammen noen greier med "sukkerbiter" så det kan godt være at dette er hjemmemekk..
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:58

kris10an skrev:
Det gamle var sleiket for strøm. men jeg kjøpte nytt batteri og sånn strømmåler. jeg målte strømmen på " de greiene som er skrudd fast på batteripolene" Smile uten at de var festet på batteriet når strømmen var koblet på. og hvis det skulle ladet da ville det jo vert litt spenning der, men det var 0. jeg målte samtidig det nye batteriet. der var det 12,65 volt. burde det ikke vert litt volt til batteriet hvis det skal lade? eller må jeg montere lader selv.. trodde det fulgte med originalt. kan jeg koble på ein biltema lader?

Høres ikke ut som at du har lader da nei....

Biltema 14-225 er ett alternativ.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strpm i vogna. Caravan
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 22:59

Kris10an

Ta noen bilder...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strpm i vogna. Caravan
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTir 30 Jun 2009 - 23:11

ikke gi meg helt opp men jeg finner ikke ut hvordan jeg laster opp bilde fra pc`n min[/img]
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 0:03

Bilder må ligge på en server, en hjemme side eller lignende.
Jeg bruker servimg som står med blå bokstaver i quik reply boksen her. Ikke så veldig kjapp, men det går. Finnes nok andre alternativer som er like aktuelle.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 17:38

Er ikke så inne i det. drit i bildene..
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 17:43

Sten Rune skrev:
kris10an skrev:
Det gamle var sleiket for strøm. men jeg kjøpte nytt batteri og sånn strømmåler. jeg målte strømmen på " de greiene som er skrudd fast på batteripolene" Smile uten at de var festet på batteriet når strømmen var koblet på. og hvis det skulle ladet da ville det jo vert litt spenning der, men det var 0. jeg målte samtidig det nye batteriet. der var det 12,65 volt. burde det ikke vert litt volt til batteriet hvis det skal lade? eller må jeg montere lader selv.. trodde det fulgte med originalt. kan jeg koble på ein biltema lader?

Høres ikke ut som at du har lader da nei....

Biltema 14-225 er ett alternativ.


Finner ingen 14-225
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 18:49

kris10an skrev:
Sten Rune skrev:
kris10an skrev:
Det gamle var sleiket for strøm. men jeg kjøpte nytt batteri og sånn strømmåler. jeg målte strømmen på " de greiene som er skrudd fast på batteripolene" Smile uten at de var festet på batteriet når strømmen var koblet på. og hvis det skulle ladet da ville det jo vert litt spenning der, men det var 0. jeg målte samtidig det nye batteriet. der var det 12,65 volt. burde det ikke vert litt volt til batteriet hvis det skal lade? eller må jeg montere lader selv.. trodde det fulgte med originalt. kan jeg koble på ein biltema lader?

Høres ikke ut som at du har lader da nei....

Biltema 14-225 er ett alternativ.


Finner ingen 14-225

Her har du en god lader til cv. Fåes på de fleste bilrekvesita butikker.

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3282
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 19:14

Så det holder med ein sånn liten ein? Er det lurt og koble på bryter eller noe sånn att jeg kan koble det under setet og slå det av og på? sånn at det ikke står på hele tiden tenker jeg?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 19:57

kris10an skrev:
Så det holder med ein sånn liten ein? Er det lurt og koble på bryter eller noe sånn att jeg kan koble det under setet og slå det av og på? sånn at det ikke står på hele tiden tenker jeg?


Den som jeg henviste til kan stå tilkoblet hele tiden.
Går over i vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Og starter også opp batterier som er helt utladet.
Hadde en slik i forrige vogn og var kjempefornøyd.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 20:23

Høres supert ut. tusen takk for hjelp og tips. må ha meg ein sånn..
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeOns 1 Jul 2009 - 21:06

kris10an skrev:
Høres supert ut. tusen takk for hjelp og tips. må ha meg ein sånn..

Jeg hadde koblet den rett på batteriet sammen med de andre kablene og batterisko med hurtigkobling.
Kobla av den ene skoen og dro ut strømkabel fra stolpen slik at det ikke var spenning på 12 og 230v anlegget når vi dro i fra vogna.
Når vi så kom til vogna igjen så var det bare å plugge 230 volten, på med batteriskoen og stille laderen på normal lading.
Likte ikke å la vogna stå med spenning på når den ikke var i bruk.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
meteor790
CARAVANER
CARAVANER
meteor790


Male
Antall Innlegg : 72
Age : 48
Localisation : Oslo
Registration date : 02.08.2008

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTor 2 Jul 2009 - 13:28

Ikke greit detta her. Men siden du har et målemeter kan du jo sjekke om du har lader eller ei.

mål batteriet uten at stømkontakten er tilsluttet vogna. ca 12-13V får du da.
Sette derretter inn strømkontakten og mål igjen. Hvis du har lader vil voltmeteret vise 14,2 V noe som er riktig spenning å lade med. Har du derimot ikke lader viser den samme volten som før strømkontakten ble satt i .

Når det gjelder ladere fins det et hav å velge mellom. Jeg selv sverger stort til C-TEC billige og meget robuste. Fåes kjøpt i ulike størrelser på Claes ohlson,CD Radick,torshov bilrekvisita+++++
ca pris og størrelse 7A c-tec 998,-

Lykke til
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeTor 2 Jul 2009 - 23:18

Hei

Kjøpte meg ein ctec xs 7000 i dag. virker som bra greier. hvilke modus bruker dere når den står fastmontert i vogna? har lest litt i brosjyren, virker som det er supply den skal stå på. er det den dere bruker?

tusen takk for tips til lader.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeFre 3 Jul 2009 - 10:37

Hei!

Om du kjører med "supply" så mener jeg du kjører utenom batteriet, altså at laderen fungerer som en omformer 220->12v

Mener du kan koble sammen ledningene på laderen da...

Jeg hadde en Ctek lader en gang, men husker ikke innstillingen.

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 19:52

Åpnet i dag for første gang boksen hvor batteriet står... Tenkte jeg skulle prøve å lade det da det tydeligvis ikke lader under kjøring. Oppe på batteriet lå det en kontakt som var koplet til en ledning hvor brun gikk til minus på batteriet og den blå forsvant med ledningen inn i veggen. Noen (som av denne vage forklaring) aner hva denne kontakten kan være? Kan det her være noe som skal koples på slik at den evt lader??? Dette har jeg absolutt null peiling på.. Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 20:09

Dropp det der "lader under kjøring" du.
I alle fall så lenge du ikke har for eksempel en ladebooster.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 22:05

Jan Ole skrev:
Dropp det der "lader under kjøring" du.
I alle fall så lenge du ikke har for eksempel en ladebooster.

Det kan jeg godt.. Smile Tenkte det hadde vært praktisk. Men har lest en del både for og i mot så det er ikke noe problem egentlig. Men lurer fortsatt på hva denne kontakten er da. Kan det ha noe med laderen og gjøre? Den lader forresten heller ikke når vogna er tilkoplet 230V. Da jeg koplet på en ekstern lader fikk jeg beskjed om at det var "feil på batteritilkopling"... Men pluss og minus stod riktig!!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 22:25

ville sporet opp andre enden på den ledningen var jeg deg
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeSøn 30 Aug 2009 - 22:31

Er blank der dessverre.
Men tilbake til ladeboosteren, det er noe jeg har tro på, selv om Vegard ikke har troa på dem.
Var veldig vanlig før, muligens mer eller mindre originalt montert i Kabe.
Kunne tenkt meg et sånt system fordi jeg ser følgende senaria: Mover blir brukt ved avreise, batteri ikke ladet underveis, kanskje en overnatting uten strøm, så ved ankomst til nytt sted skal moveren brukes igjen.
Fint med toppladet batteri da og ikke delvis tomt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeMan 31 Aug 2009 - 17:38

Thomas skrev:
Jan Ole skrev:
Dropp det der "lader under kjøring" du.
I alle fall så lenge du ikke har for eksempel en ladebooster.

Det kan jeg godt.. Smile Tenkte det hadde vært praktisk. Men har lest en del både for og i mot så det er ikke noe problem egentlig. Men lurer fortsatt på hva denne kontakten er da. Kan det ha noe med laderen og gjøre? Den lader forresten heller ikke når vogna er tilkoplet 230V. Da jeg koplet på en ekstern lader fikk jeg beskjed om at det var "feil på batteritilkopling"... Men pluss og minus stod riktig!!

Du har ikke et bilde Thomas??
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitimeMan 31 Aug 2009 - 19:52

May-Britt skrev:
Thomas skrev:
Jan Ole skrev:
Dropp det der "lader under kjøring" du.
I alle fall så lenge du ikke har for eksempel en ladebooster.

Det kan jeg godt.. Smile Tenkte det hadde vært praktisk. Men har lest en del både for og i mot så det er ikke noe problem egentlig. Men lurer fortsatt på hva denne kontakten er da. Kan det ha noe med laderen og gjøre? Den lader forresten heller ikke når vogna er tilkoplet 230V. Da jeg koplet på en ekstern lader fikk jeg beskjed om at det var "feil på batteritilkopling"... Men pluss og minus stod riktig!!

Du har ikke et bilde Thomas??

Eehhh.... joda. Men jeg har enda ikke lært meg hvordan de legges ut Embarassed
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strpm i vogna. Empty
PosteTema: Re: Strpm i vogna.   Strpm i vogna. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strpm i vogna.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» lys bak på vogna
» caravalier
» TV i vogna
» lys ((på vogna i fortelt))
» Lys og strøm i vogna

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: