CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest

Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Empty
PosteTema: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 12:28

Jeg er noe fersk i faget . Min bil er utrustet med Antiskrens. Bør jeg koble ut denne når jeg kjører med Vogn? Enkelte jeg har snakket med hevder at det kan være direkte farlig å kjøre med antiskrens innkoblet når man kjørere med vogn . dette for om vogna starter å kaste på seg hvil bilen oppfatte dette som skrens å dermed koble ned gassen å starte nedbremsing . Og dermed hindre mulighet for å gi på gass for å rette ut vogntoget.
Hva mener dere?
No[b]

Trekkvogn:Volkswagen Touran 1,9 105 hk TDI
Vogn:Nå en : Hobby 540 Ufe 2007 mod .
Bestilt ny Polar 590 TRDB 2010 mod
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 13:08

Nei, det burde du ikke.
Hvis du ser her: http://campist.info/Utstyr/Alko/ATC.htm
så finner du nederst på siden en link til en dansk test med ESP.

Sørg for at du ikke får sleng på tilhengeren din, med forebyggende tiltak. Og hør aldri på dem som sier du skal gi gass. Det er en sånn greie som dem som gjerne vil være litt tøffe eksperter sier. Kanskje går det i teorien, men i praksis så riskerer du i stedet å ha høyre hastighet når det går galt.

Det gikk galt med campingvognen du ser på bildene i den testen jeg viser til, fordi vogna ble virdd i alle retninger. Men de inne i bilen ble reddet - og det må være det essensielle.

Det fornuftige når vogna går i sladd er å bremse forsiktig ned. Hvis du utstyrer vognen din med en antiskrens dings for Hobby, så vil den bremse ned vogna kontrollert. Det synes jeg er en fornuftig investering på en ny vogn som brukes til å kjøre med. I løpet av de 18.000 kilometrene jeg har kjørt med min vogn siden 2007, så har den slått inn en gang. Det var i Danmark i sommer med kraftig sidevind. I det jeg blir klar over at vogna begynner å svinge brått ut i et vindkast, bremser hele greiene ned automatisk. Jeg mener det er cirka 15 prosent av full brems den slår på.
...og når jeg leser ferdig at du skal bytte vogn, så ville jeg i alle fall sørge for å få en slik elektronisk kontroll til den nye vogna!
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 15:00

Uten at jeg er kompetent til å gi råd;

Selv kjører jeg alltid med ESP eller antisleng innkoblet
( bortsett fra opp bakker om vinteren )

Jeg har nylig opplevd megasleng på 2 tonn boggivogn... på motorveg
Trekkvogna var over middels stor med relativt stor motor.
Med annen bil hadde jeg antagelig endt i grøfta.

Jeg forsøkte først å strekke ut toget med å gi gass uten hell.
Ting ble muligens ikke værre, men det ble i alle fall ikke bedre.
Hastigheten ble ubehagelig høy.

Rådyret ble gode og til slutt greide jeg å bevare fattningen...
jeg lot bilen rulle ut av seg selv.
Jeg lot vogna bremse meg inn ... tror jeg...
I kampens hete er det ikke greit å vite hva som egentlig skjedde...

Moralen er antagelig å innrette seg slik at dette ikke oppstår.

Selv var jeg nok uforsiktig med kuletrykket.
Jeg hadde lastet vogna med diverse stæsj i gasskassa.
Dette ga meg et høyt trykk.

Og høyt blodtrykk resten av den dagen!

God tur uten sleng ! Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 17:44

OK
Og takk for fornuftige råd.
Jeg har forsøkt å holde kulletrykket på omkring 80 kg.
Og da føler jeg at vogna oppfører seg bra .
Men jeg var i Danmark i sommer , og der opplevde jeg ubehagelig sterk side vind.
Nå er jeg bare spent på om Polar vogna er like lettkjørt som Hobby vogna .
Mvh
Morten Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan

Male
Antall Innlegg : 15679
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 19:19

den vil nok oppleves som stødigere og roligere når det ikke blåser på grunn av lengden som økes
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 21:10

Polar bruker vel BPW understell og det er nå kommet på markedet et lignende antiskrenssystem for disse som det fra før finnes til ALCO understell.
Det er dette, altså for ALCO, Campist har, men det er nok ikke store forskjeller mellom disse systemene i praksis.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 22:43

Hva er forskjellen på BPW understell og ALCO Understell?
Er det forskjell på om vogna er nordisk eller Tysk? Question Shocked
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 22:46

Forskjellige produsenter av understell. Vognene er jo stort sett satt sammen av deler fra de samme underleverandørene akkurat som biler.

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeMan 27 Jul 2009 - 22:58

OK
Da lærte jeg mye nytt og nyttig i dag!
Takk til dre alle! Smile
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist

Male
Antall Innlegg : 1132
Registration date : 16.09.2008

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitimeTir 28 Jul 2009 - 10:15

Kan legge til at systemet til BPW og Al-Ko har kommet rimelig likt ut i de tyske testene jeg har lest. Hvilket understell som er best, tror jeg kun er for spesielt interesserte, og ikke noe å bry seg om. De fleste oppholder seg jo på oversida :-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Sponsored content

PosteTema: Re: Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?   Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn? Icon_minitime

Til Toppen Go down

Bør jeg slå av antiskrens når jeg kjører med vogn?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Tak over vogn
» Ny vogn:)
» mål på vogn