| Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... | |
|
+89na BT harrystein Øyvind75 ArneO Jan Jan Ole TTB 12 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
TTB DIREKTØR!
Antall Innlegg : 852 Registration date : 24.05.2009
| Tema: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:11 | |
| Vi har nå beveget oss ned på de "mindre" kjørevognene pga en mann som brukte halve caravanbudsjettet på nye bil Men vi har da altså falt for denne løsningen på disse vognene, egen dusj frister nemlig ganske mye. Vi er litt i tvil på hvilken av de to vognene som er best, både i sammenskruinger og sitte/liggekomfort. Vi har ikke TEC-forhandler i nærheten (det kommer vel på minus-listen også mtp service og garantiarbeid) og får ikke prøvesittet en. Har lest ganske mye positivt om disse vognene, både her og på andre sider jeg har kommet over. Knaus blir jeg straks litt mer usikker på. Prisen er jo bedre på TEC, noget dyrere på Knaus. Står kvaliteten i stil med prisen? Vi ser på disse to akkurat nå: TEC: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17997847&folderId=1409036Knaus: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18055045&sid=xz2bac4vEnQ411535&pos=null&tot=nullNoen som vil dele meninger og erfaringer? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:26 | |
| Er ikke langt fra Honndalen til Tec-forhandler vel? Sjekk ut Lema Caravan. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:29 | |
| - Jan Ole skrev:
- Er ikke langt fra Honndalen til Tec-forhandler vel?
Sjekk ut Lema Caravan. Hm, skal sjekke ut. Er en bobil-forhandler på Vestnes, de kan vel ta service også. Liker Tec jeg da, innredningen er fin - MYE finere enn på LMC som jo har kliss lik utforming (aner ikke forskjellen på de jeg?). Hvordan er Alden på Knaus forresten? Er Knaus -06 mer bygd for Truma? Forstår det slik at Tec skal være godt bygget for Alde...? | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:35 | |
| Jeg har ikke lagt merke til Lema Caravan, hadde litt lite oppdatert hjemmeside da jeg kikket inn. Har sendt de en mail nå for å høre hvilke vogner de har inne | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:41 | |
| Vet ikke hvor mange vogner de har inne til vanlig, det står en Caravelair her borte nå ser jeg. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:42 | |
| - TorunnB skrev:
- Jan Ole skrev:
- Er ikke langt fra Honndalen til Tec-forhandler vel?
Sjekk ut Lema Caravan. Hm, skal sjekke ut. Er en bobil-forhandler på Vestnes, de kan vel ta service også.
Liker Tec jeg da, innredningen er fin - MYE finere enn på LMC som jo har kliss lik utforming (aner ikke forskjellen på de jeg?). Hvordan er Alden på Knaus forresten? Er Knaus -06 mer bygd for Truma? Forstår det slik at Tec skal være godt bygget for Alde...? Har ikke greie på dem. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 22:59 | |
| LMC og TEC er samme vogn, laget på samme fabrikk det er ingen kvalitetsforskjeller på de, kun på fargene inni og utenpå min erfaring er at det er mye bedre og mer komfortable vogner enn knaus og de jeg kjenner som har vintercampet med de sier at de er gode vintervogner når det gjelder varmekomfort knaus er kjent for å ha nifst harde madrasser, og personlig har jeg aldri likt utseendet på de heller bigton tar glatt service på ei TEC vogn, men da like mye fordi han håper på at dere ved neste bytte da velger ei vogn fra han | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:10 | |
| - Jan skrev:
- LMC og TEC er samme vogn, laget på samme fabrikk
det er ingen kvalitetsforskjeller på de, kun på fargene inni og utenpå min erfaring er at det er mye bedre og mer komfortable vogner enn knaus og de jeg kjenner som har vintercampet med de sier at de er gode vintervogner når det gjelder varmekomfort knaus er kjent for å ha nifst harde madrasser, og personlig har jeg aldri likt utseendet på de heller bigton tar glatt service på ei TEC vogn, men da like mye fordi han håper på at dere ved neste bytte da velger ei vogn fra han Sendte en mail til Bigton ang. service. Han sier han selvsagt kan ta service og reperasjon på den, ikke garantiarbeid. Selvsagt. Har du hatt Tec? Jeg har heller ikke syns noe særlig om Knaus, de har noen forferdelige polsterstoffer men denne var ganske fin. En annen ting som ser ut som går i Knaus sin favør, er at dusjkabinettet ser ut til å være større og dobbeltsenga ser ut til å være bredere, på Tec er sittegruppa bredere. Prøver å finne spesifikasjoner på begge vognene uten å ha lyktes hittil. Må da finnes brosjyrer med mål osv. selv på eldre vogner vel? Noen som vet hvor jeg finner slikt? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:13 | |
| Snakk med Leon du, han har forhandlet disse vognene i flere år. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Jan MODERATOR
Antall Innlegg : 15679 Age : 51 Localisation : Varierende Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:15 | |
| - TorunnB skrev:
- Jan skrev:
- LMC og TEC er samme vogn, laget på samme fabrikk
det er ingen kvalitetsforskjeller på de, kun på fargene inni og utenpå min erfaring er at det er mye bedre og mer komfortable vogner enn knaus og de jeg kjenner som har vintercampet med de sier at de er gode vintervogner når det gjelder varmekomfort knaus er kjent for å ha nifst harde madrasser, og personlig har jeg aldri likt utseendet på de heller bigton tar glatt service på ei TEC vogn, men da like mye fordi han håper på at dere ved neste bytte da velger ei vogn fra han Sendte en mail til Bigton ang. service. Han sier han selvsagt kan ta service og reperasjon på den, ikke garantiarbeid. Selvsagt.
Har du hatt Tec? Jeg har heller ikke syns noe særlig om Knaus, de har noen forferdelige polsterstoffer men denne var ganske fin. En annen ting som ser ut som går i Knaus sin favør, er at dusjkabinettet ser ut til å være større og dobbeltsenga ser ut til å være bredere, på Tec er sittegruppa bredere. Prøver å finne spesifikasjoner på begge vognene uten å ha lyktes hittil. Må da finnes brosjyrer med mål osv. selv på eldre vogner vel? Noen som vet hvor jeg finner slikt? nei jeg har ikke hatt tec, men lmc skulle kjøpe ei tec med den var full av vann, sopp og råte | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:21 | |
| - Jan Ole skrev:
- Vet ikke hvor mange vogner de har inne til vanlig, det står en Caravelair her borte nå ser jeg.
Er dere naboer?? | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:24 | |
| Lema har fast plass på campingen her ja. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:26 | |
| - Jan Ole skrev:
- Lema har fast plass på campingen her ja.
Aha, på Gloppen? Litt kortere å reise dit enn til Fredrikstad ja | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:34 | |
| Plystre, plystre skal dere ikke leie en vogn en tur for å teste ut litt planløsninger.... | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:38 | |
| - ArneO skrev:
- Plystre, plystre skal dere ikke leie en vogn en tur for å teste ut litt planløsninger....
Har ikke bil!!! Solgte bilen i juni og får ikke ny før 25. august. Men har "prøvekjørt" en Landhaus i to dager, fikk bittelitt innblikk da. Det vi savnet, var dusjkabinett. Ellers så tror vi at vi får det fint i en 580/90 og kan heller gå over til større vogn når ungene er større | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:42 | |
| - TorunnB skrev:
- Jan Ole skrev:
Aha, på Gloppen? Litt kortere å reise dit enn til Fredrikstad ja Har rotet vekk teskjeen min, men ja,det er nok kortere ja og Leon tar nok turen til Honndalen også han om det er ønskelig. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Man 27 Jul 2009 - 23:44 | |
| TorunnB Vi har trålet rundt (riktignok uten unger/ungdommer) i Adriaen og er strålende fornøyd. Planløsningen kommer til å endres når vi ikke lenger trenger ta hensyn... Poenget mitt er bare at ferieformen er genial, planløsningen kan man gjøre noe med... Med en litt mindre vogn kan dere gjøre som vi gjorde i år, stikke til Italia når været var dritt nord for Alpene. Uten å bekymre seg for om plasseringen var vanskelig. Kanskje kan dere trives med en vogn men en planløsning dere først tenkte som umulig...
Får dere ikke snart nye bilen da? Den må vel ha hengerfeste.... August og september er jo fine måneder for tur i vogn.... | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:08 | |
| - ArneO skrev:
- TorunnB
Vi har trålet rundt (riktignok uten unger/ungdommer) i Adriaen og er strålende fornøyd. Planløsningen kommer til å endres når vi ikke lenger trenger ta hensyn... Poenget mitt er bare at ferieformen er genial, planløsningen kan man gjøre noe med... Med en litt mindre vogn kan dere gjøre som vi gjorde i år, stikke til Italia når været var dritt nord for Alpene. Uten å bekymre seg for om plasseringen var vanskelig. Kanskje kan dere trives med en vogn men en planløsning dere først tenkte som umulig...
Får dere ikke snart nye bilen da? Den må vel ha hengerfeste.... August og september er jo fine måneder for tur i vogn.... Ungene er 1 1/2 og straks 5. Vi klarer oss veldig fint med nedlagt sittegruppe ved siden av dobbeltsenga til minsten og skapkøya til eldste - som vil stortrives der Kanskje det er kjekkere med en litt større vogn når minste også begynner å kreve litt mer plass, kanskje ikke. Vi har enda ikke bestemt oss for vogn, bare at vi vil prøve å holde oss rundt 150.000-170.000,-. Og med badet bakerst slik som dette, rundsittegruppe og passe størrelse på kjøkkenet så tror vi at vi blir fornøyd. Vi føler egentlig ikke at vi må prøve noe før vi kjøper, da får vi heller bytte igjen om vi blir misfornøyd Nyebilen kommer ikke før 25. august og vi har nå bare en Caddy med to seter som har motor - resten tar vi på sykkel Og selvsagt har nybilen hengerfeste ja | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:09 | |
| Mannen reiser forresten på sjø igjen nesten med en gang bilen kommer, så vi får ikke reist på noe ferie før i oktober. Tenkte å kikke litt på vogner da, kanskje det er lettere å prute når året er på hell? | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:10 | |
| - Jan Ole skrev:
- TorunnB skrev:
- Jan Ole skrev:
Aha, på Gloppen? Litt kortere å reise dit enn til Fredrikstad ja Har rotet vekk teskjeen min, men ja,det er nok kortere ja og Leon tar nok turen til Honndalen også han om det er ønskelig. Sorry, er litt treg på geografi Du skal slippe å lete frem teskjeen. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:12 | |
| _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:13 | |
| - Jan Ole skrev:
- TorunnB skrev:
- ArneO skrev:
- TorunnB
Vi har trålet rundt (riktignok uten unger/ungdommer) i Adriaen og er strålende fornøyd. Planløsningen kommer til å endres når vi ikke lenger trenger ta hensyn... Poenget mitt er bare at ferieformen er genial, planløsningen kan man gjøre noe med... Med en litt mindre vogn kan dere gjøre som vi gjorde i år, stikke til Italia når været var dritt nord for Alpene. Uten å bekymre seg for om plasseringen var vanskelig. Kanskje kan dere trives med en vogn men en planløsning dere først tenkte som umulig...
Får dere ikke snart nye bilen da? Den må vel ha hengerfeste.... August og september er jo fine måneder for tur i vogn.... Ungene er 1 1/2 og straks 5. Vi klarer oss veldig fint med nedlagt sittegruppe ved siden av dobbeltsenga til minsten og skapkøya til eldste - som vil stortrives der Kanskje det er kjekkere med en litt større vogn når minste også begynner å kreve litt mer plass, kanskje ikke. Vi har enda ikke bestemt oss for vogn, bare at vi vil prøve å holde oss rundt 150.000-170.000,-. Og med badet bakerst slik som dette, rundsittegruppe og passe størrelse på kjøkkenet så tror vi at vi blir fornøyd. Vi føler egentlig ikke at vi må prøve noe før vi kjøper, da får vi heller bytte igjen om vi blir misfornøyd
Nyebilen kommer ikke før 25. august og vi har nå bare en Caddy med to seter som har motor - resten tar vi på sykkel Og selvsagt har nybilen hengerfeste ja Det blir vel med et sånt skjult feste det da? Fikk det demonstrert i dag, ganske snedig sak må jeg si. Jepp, viktig det, ellers hadde ikke mannen kjøpt bilen - biljåle som han er | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:29 | |
| Har surfet litt igjen, og det er ikke mye negativt å lese om TEC mens Knaus har både positive og negative kommentarer. Når jeg ser på bildene av 07-modeller Knaus 590, så ser det ikke ut som der er luftespalter/mellomrom mellom skap og tak, det er det på TEC. Det er vel positivt? Og TEC har vannbåren varme i gulv, det er jo også positivt... He he, dere er vel så lei av å lese alt av meg nå, og så blir det aaaaaldri vogn | |
|
| |
Øyvind75 CARAVANER
Antall Innlegg : 124 Age : 49 Localisation : Averøy Registration date : 11.09.2008
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 0:45 | |
| Det er vel litt av sjarmen med å lete etter noe nytt. kikke på forskjellige modeller,sammenligne og lese i brosyrer. Man lærer veldig mye i denne prosessen (nyttig og unyttig). | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 13:24 | |
| - Øyvind75 skrev:
- Det er vel litt av sjarmen med å lete etter noe nytt. kikke på forskjellige modeller,sammenligne og lese i brosyrer.
Man lærer veldig mye i denne prosessen (nyttig og unyttig). Ja, for en gangs skyld har vi brukt lang tid før vi kjøper, vi er nemlig litt impulshandlere både jeg og mannen. Det er god nytte i å diskutere her inne, få vite om andre sine erfaringer på området Tror forresten Lema Caravan må være på ferie, får ikke svar der. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 14:16 | |
| Prøvd å ringe? De var innom her i helga så jeg, men jeg har ikke vert bortover der i dag. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 14:17 | |
| - Jan Ole skrev:
- Prøvd å ringe? De var innom her i helga så jeg, men jeg har ikke vert bortover der i dag.
Ja, har ringt to ganger i dag. | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 14:25 | |
| Fikk oppgitt mål på dobbeltsenga på Tec´en nå, den er bare 1.25 bred. Det er ALT for smalt for oss!!! Hva er målet på Dethleffsen Jan Ole? 160*210? Skal vel ikke forvente den bredden på en mindre vogn da, men 1.25 er rett og slett for smalt!! | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 14:27 | |
| 160x210 ja, kunne ofret 10cm for å øke bredden på badet, men tipper det er samme modulene i 230 vogner. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 14:29 | |
| - Jan Ole skrev:
- 160x210 ja, kunne ofret 10cm for å øke bredden på badet, men tipper det er samme modulene i 230 vogner.
Tenker mannen begynner å kikke på 720 igjen i dag ja | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 15:00 | |
| Hehe, kanskje det ja. Bare når man har klare og ufravikelige mål, er det lite vogner å velge mellom. Er man fleksibel er det drøssevis. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
harrystein CARAVANER
Antall Innlegg : 90 Age : 50 Localisation : Koppang Registration date : 07.08.2008
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 19:06 | |
| Hei! vil bare skyte inn (knaus fan som jeg er ) at det er god lufting i overskapene på knausvognene..jeg trudde også først det ikke var det men det er luftespalter i overkant på skapdørern alde varmen fungerer meget bra på knausen men det gjør den sikkert på tec også
Sist endret av harrystein den Tir 28 Jul 2009 - 19:11, endret 1 gang | |
|
| |
harrystein CARAVANER
Antall Innlegg : 90 Age : 50 Localisation : Koppang Registration date : 07.08.2008
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 19:08 | |
| ps senga på knausen er 140x200 | |
|
| |
TTB DIREKTØR!
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 19:30 | |
| - harrystein skrev:
- ps senga på knausen er 140x200
Aha - det er litt bedre ja! Hvordan er madrassen da? Men du har en nyere 780, har du ikke? Har du erfaring med 580? | |
|
| |
BT COMBI CAMPER
Antall Innlegg : 26 Registration date : 22.03.2009
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... Tir 28 Jul 2009 - 20:02 | |
| Hei jeg har en knaus 580. Der er senga rimelig hard.. Men de fikses fort med en tur på yjsk:) Ellers er vi stor fornøyd med vogna sommer som vinter.. l | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... | |
| |
|
| |
| Vi vurderer en Knaus 590 UKB eller TEC 580 HK... | |
|