| Frostvæske | |
|
+4Løven Dethleffs ArneO Stig as 8 posters |
Av | Innlegg |
---|
Stig as CAMPER
Antall Innlegg : 32 Age : 54 Localisation : Skarnes Registration date : 12.08.2009
| Tema: Frostvæske Tor 22 Okt 2009 - 9:34 | |
| Hei
Er det noen som kan fortelle meg hva type frostvæske som skal fylles på sentralvarmesystemet mitt? Væsken som er i ekspansjonstanken ser gul ut, trodde at det var vanlig std frostvæske, men er ikke sikker
Sist endret av Stig as den Fre 4 Jun 2010 - 11:12, endret 1 gang | |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Frostvæske Tor 22 Okt 2009 - 12:34 | |
| På min ALDE er det rød frostvæske, det er vel "longlife" G30. Blå og rød går ikke å blande med hverandre. Det er vel anbefalt å bytte ut væske hvert 2. år når jeg leser manualen, så ved bytte ville jeg brukt slik rød. Vet ikke om gul og rød kan blandes, men det er det sikkert noen andre som kan svare på... | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Frostvæske Tor 22 Okt 2009 - 15:28 | |
| |
|
| |
Dethleffs ROYAL CARAVANER
Antall Innlegg : 555 Registration date : 10.03.2009
| Tema: Re: Frostvæske Lør 24 Okt 2009 - 13:43 | |
| | |
|
| |
Løven CARAVANER
Antall Innlegg : 146 Age : 76 Localisation : Haugesund Registration date : 17.09.2010
| Tema: Bytte av glykolveske. Ons 7 Mar 2012 - 15:25 | |
| Skal gjøre vogna klar til påske leser i instruksjonsboka at de anbefaler å bytte glykolen ut etter 2 år.Er dette veldig viktig.Lurte bare på å fylle på men er ikke sikker på hva type som er fylt på fra før.Og at de anbefaler en spesiel type veske.Er det noen som hvet hvor mye veske annlegget tar i liter.Dette er en Kabe 610.
| |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8914 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Frostvæske Ons 7 Mar 2012 - 16:31 | |
| Nei. Frostveska holder i flere år i slike varmesystemer. Men kan være lurt å sjekke hvor mange kuldegrader den tåler. Utsettes ikke for så ekstreme påkjenninger som f.eks i en bil der det er mye viktigere å skifte etter noen år.
| |
|
| |
DigitalMe CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 211 Age : 47 Localisation : Trøgstad, Østfold Registration date : 27.02.2012
| Tema: Re: Frostvæske Ons 7 Mar 2012 - 19:16 | |
| Fargen betegner hvilken norm frostvesken er laget etter. De fleste bilprodusenter har egne definisjoner på hvordan en frostveske skal være. (dog har Toyota to forskjellige farger som bare definerer om den er ferdigblandet eller ikke). Om frostveskene kan blandes er ner sagt umulig å si. Med mindre du har den gode gamle "standard" vesken, eller har mer av den sammme, vil jeg anbefale å bytte alt i stedet for å fylle etter. | |
|
| |
Kim CARAVANER
Antall Innlegg : 105 Localisation : Bodø Registration date : 07.03.2011
| Tema: Re: Frostvæske Fre 9 Mar 2012 - 1:16 | |
| Det kan være lurt å bytte etter noen år ja, to-tre flasker med konsentrat skal vell holde. Tøm hele anlegget, bland 50-50 med vann og frost, så lufter du | |
|
| |
janp GENERAL!
Antall Innlegg : 3365 Registration date : 19.01.2012
| Tema: Re: Frostvæske Fre 9 Mar 2012 - 8:58 | |
| - Kim skrev:
- Det kan være lurt å bytte etter noen år ja, to-tre flasker med konsentrat skal vell holde. Tøm hele anlegget, bland 50-50 med vann og frost, så lufter du
Du har nok ikke sjekket helt. Alde 3000 bruker rett over 4 liter og 3010 rundt 3,5 liter. Så kommer væsken i systemet i tillegg pluss ekspansjonstanken. Avhengig av vognstørrelse så blir det nok fort 8 liter eller litt over for ei vogn på min størrelse. Og basert på min egen erfaring så kan lufting være tidkrevende. Og så er det kanskje kjekt å ha en skvett stående med samme type væske for senere lufting. Men dette bør man kanskje se på å få gjort regelmessig. Jeg har erfart at kunnskapsnivået rundt dette med utskifting/tapping/påfyll hos forhandlere er ganske så mangelfullt. Jeg har spurt flere om dette uten å få et godt og presist svar. Jeg har funnet ut at den skal tappes nå før vår første vårtur. Da er det 5 år siden vogna ble tatt i bruk, og det er vel et passende intervall. | |
|
| |
Kim CARAVANER
Antall Innlegg : 105 Localisation : Bodø Registration date : 07.03.2011
| Tema: Re: Frostvæske Fre 9 Mar 2012 - 11:49 | |
| Veldig mye avhenger jo av hvor stor vogna er selvfølgelig. Husker bare i farta når jeg tømte og fylte på gamlevogna på usle 5 meter, da gikk det 2-3 flasker. Med 1 flaske får du jo 2 liter ferdig veske, bedre å kjøpe for mye enn for lite i hvertfall. Om jeg ikke husker feil har det vell vært et par tråder oppe anngående lufting, og der det ble diskutert om man skulle kjøre på med sirkulasjon eller ikke. Ved å lufte med pumpa i gang kan det da ikke ta så lang tid? Hva slags svar har du fått fra forhandlere anngående dette? | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Frostvæske | |
| |
|
| |
| Frostvæske | |
|