CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere

PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Hobby 720 KFU :)

Go down 
+12
André
ørjan
Ronny
Johnny
Sten Rune
ArneO
hpk
Åge P
chrek
Jan Ole
Jan
lajoha
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune

Male
Antall Innlegg : 15853
Registration date : 15.03.2007

Hobby 720 KFU :) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeSøn 17 Okt 2010 - 22:09

vespa91 skrev:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10033914

Husk d er TOTALVEKT som gjelder uansett!!!!

Med bare B ja!

Med BE er det AKTUELL VEKT som gjelder.

"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95

Hobby 720 KFU :) - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda

Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 1:13

vespa91 skrev:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10033914

Husk d er TOTALVEKT som gjelder uansett!!!!

Det er pissprat, lær deg reglene før du skriker ut.
Totalvekt gjelder KUN for de som ikke har førerkort BE.
Har man BE, så er det KUN aktuell vekt som gjelder, da kan man ha totalvekt på 10 tonn om man vil.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 6:33

Da tar vi å roer ned ordbruken her.

Begrepene, totalvekt, aktuellvekt, egenvekt er alle begrensende uansett om man har B eller BE i førerkortet.

Det ene opphever ikke det andre helt og holdent uansett.

I stedet for å lage surr og misfordtåelser rundt temaet gang etter gang kan vi ta frem lovteksten og ta det derfra og sette dette opp i en egen tråd.

Vi har nok av folk i forumet som kan ordne dette på en skikkelig måte. Shocked

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO

Male
Antall Innlegg : 2903
Registration date : 16.08.2008

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 11:28

Til Toppen Go down
vespa91

Male
Antall Innlegg : 11
Registration date : 24.08.2009

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 18:58

Men tror dere Mr. Politimann har noen mulighet til å måle aktuell vekt når dere blir stoppet langs veien??? Da går de ut fra totalvekt. Ihvertfall politiet i bygda her. Razz
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny

Antall Innlegg : 8912
Registration date : 12.03.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 19:43

vespa91 skrev:
Men tror dere Mr. Politimann har noen mulighet til å måle aktuell vekt når dere blir stoppet langs veien??? Da går de ut fra totalvekt. Ihvertfall politiet i bygda her. Razz

Vespa 91. Bygda di har ikke noen annen regelverk enn andre bygder i dette landet.
Samme regelverk som ligger til grunn for hele landet.

Og mr. politimann kan dersom det er mistanke om overvekt eskortere aktuell kjøretøy til nærmeste vektstasjon for veiing.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole

Male
Antall Innlegg : 13248
Registration date : 11.03.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 20:11

Vekter store som små plankebiter kan fraktes rundt i små politibiler eller kanskje mer aktuelt, biltilsynbiler og er klar til å veie deg, familien din og ikke minst sofahengeren din på et blunk. Rolling Eyes

Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny

Male
Antall Innlegg : 2184
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 20:56

vespa91 skrev:

Spurte biltilsynet om nettopp dette og svaret var at om de ønsket å vite aktuell vekt må de enten bruke portable vekter eller følge etter til nærmeste vektstasjon, dette sa de kun kom til å skje om det åpenbart var mistanke om overvekt..dette svaret kom fra fauske trafikkstasjon..

Mao om du har fornuftig nyttelast, rett sertifikat kommer ikke dette til å skje..Har bil som har lov til å dra 1800kg og vogna vi sikler på for 2011 veier 1770kg der blir det nok veiing om jeg skulle ha last i vogna..

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeMan 18 Okt 2010 - 22:13

Jan Ole skrev:
Vekter store som små plankebiter kan fraktes rundt i små politibiler eller kanskje mer aktuelt, biltilsynbiler og er klar til å veie deg, familien din og ikke minst sofahengeren din på et blunk. Rolling Eyes

Spurte en gang biltilsynet hva de veier hvis jeg blir stoppet med vogna (hele vogna eller bare akslingen)
Han sto og funderte litt før han sa "vi burde vel koble av og veie hele vogna men vi veier nok bare akslingen så 75kg får du på trekkroken"
Den gangen hadde jeg lite nyttelast på vogna men mye tilgode på bilen.

Meådal
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP

Male
Antall Innlegg : 640
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Okt 2010 - 10:06

Meådal skrev:
Jan Ole skrev:

Spurte en gang biltilsynet hva de veier hvis jeg blir stoppet med vogna (hele vogna eller bare akslingen)
Han sto og funderte litt før han sa "vi burde vel koble av og veie hele vogna men vi veier nok bare akslingen så 75kg får du på trekkroken"
Den gangen hadde jeg lite nyttelast på vogna men mye tilgode på bilen.

Meådal

Det er vel det som gjør at jeg tør å trekke minigraver med T5en, som har tillatt 2500 kg henger. Tror henger og graver veier ca. 2600, men den har nesten 100 kg på kula....hengeren er godkjent for 150! Heldigvis korte avstander og ikke veldig ofte. Når huset er ferdig blir det vel aldri igjen,. er lei av å sitte og grave i timesvis.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Okt 2010 - 10:24

OyvindSP skrev:

Det er vel det som gjør at jeg tør å trekke minigraver med T5en, som har tillatt 2500 kg henger. Tror henger og graver veier ca. 2600, men den har nesten 100 kg på kula....hengeren er godkjent for 150! Heldigvis korte avstander og ikke veldig ofte. Når huset er ferdig blir det vel aldri igjen,. er lei av å sitte og grave i timesvis.

Du glemmer en ting, og det har jeg selv gjort: En skuff eller to veier også sine kg. En minigraver har jeg sluttet å drasse rundt på, er for tungt for min bil når det kommer til motbakker ihvertfall. Selv om jeg har over 200 Hk hjelper det lite på girkasse og overføringer. Belastningen blir ikke mindre om motorkraften øker. En skuff er fort 200 kg og tar du med et par stykker så...Da er du nok langt over den tillatte vekta. Og husk om det skjer noe: da er du som sitter i baret!
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP

Male
Antall Innlegg : 640
Registration date : 24.06.2008

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Okt 2010 - 10:49

Sant nok. Ligger jo under tillatt vogntogvekt så lenge bilen er tom, men du har et godt poeng med disse skuffene, og ikke minst hvem som sitter hvor i barskogen. Tenkte jo at graveren veide 1800 kg med skuff, men det er selvfølgelig uten... Tror det bare er en eller to ganger igjen, da skal jeg ta meg bryet med å legge begge skuffene inn i bilen. Totalt vil nok vogntoget veie rundt 4900. Det letter jo kuletrykket med endel kilo også. Da holder jeg meg ute av baret! Takk for gode tips!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Okt 2010 - 11:47

OyvindSP skrev:
... da skal jeg ta meg bryet med å legge begge skuffene inn i bilen. Totalt vil nok vogntoget veie rundt 4900. Det letter jo kuletrykket med endel kilo også. Da holder jeg meg ute av baret! Takk for gode tips!

Hehe, og hvordan skal du få ut skuffa tenkte du?? Eller inn igjen. Kanskje naboene uten dårlig rygg gir ei hjelpende hånd..What a Face What a Face
Eller hva med 2 turer om det ikke er så langt? Tenker på bilen jeg, ville nok ikke hatt et par skuffer i lasterommet. Men mulig du kan bruke maskinen til å løfte inn/ut med? Idea
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1

Male
Antall Innlegg : 172
Registration date : 27.01.2009

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Okt 2010 - 14:50

Har hørt at enkelte som laster vogna litt over vektgrensa, sier at om de blir stoppet så flytter de bare over fra vogn til bil...,lovbruddet er vel uansett skjedd og bot må påregnes eller?

Magne1
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Hobby 720 KFU :)   Hobby 720 KFU :) - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down

Hobby 720 KFU :)
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» Hobby 495 UK
» Tv i hobby 720
» Hobby 610
» Hobby 555 87 mod