| Hobby 720 KFU :) | |
|
+12André ørjan Ronny Johnny Sten Rune ArneO hpk Åge P chrek Jan Ole Jan lajoha 16 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Sten Rune Admin
Antall Innlegg : 15853 Age : 54 Localisation : Sande i Vestfold Registration date : 15.03.2007
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Søn 17 Okt 2010 - 22:09 | |
| _________________ Sten Rune "Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti, men den vogna mi har je det godt i...." Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet) Chevrolet Suburban -95 | |
|
| |
Breda CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 235 Registration date : 18.09.2010
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 1:13 | |
| - vespa91 skrev:
- http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10033914
Husk d er TOTALVEKT som gjelder uansett!!!! Det er pissprat, lær deg reglene før du skriker ut. Totalvekt gjelder KUN for de som ikke har førerkort BE. Har man BE, så er det KUN aktuell vekt som gjelder, da kan man ha totalvekt på 10 tonn om man vil. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 6:33 | |
| Da tar vi å roer ned ordbruken her. Begrepene, totalvekt, aktuellvekt, egenvekt er alle begrensende uansett om man har B eller BE i førerkortet. Det ene opphever ikke det andre helt og holdent uansett. I stedet for å lage surr og misfordtåelser rundt temaet gang etter gang kan vi ta frem lovteksten og ta det derfra og sette dette opp i en egen tråd. Vi har nok av folk i forumet som kan ordne dette på en skikkelig måte. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
ArneO GENERAL!
Antall Innlegg : 2903 Age : 59 Localisation : Asker Registration date : 16.08.2008
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 11:28 | |
| | |
|
| |
vespa91
Antall Innlegg : 11 Age : 51 Registration date : 24.08.2009
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 18:58 | |
| Men tror dere Mr. Politimann har noen mulighet til å måle aktuell vekt når dere blir stoppet langs veien??? Da går de ut fra totalvekt. Ihvertfall politiet i bygda her. | |
|
| |
Johnny ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Antall Innlegg : 8912 Age : 68 Localisation : Songdalen/Vest Agder Registration date : 12.03.2007
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 19:43 | |
| - vespa91 skrev:
- Men tror dere Mr. Politimann har noen mulighet til å måle aktuell vekt når dere blir stoppet langs veien??? Da går de ut fra totalvekt. Ihvertfall politiet i bygda her.
Vespa 91. Bygda di har ikke noen annen regelverk enn andre bygder i dette landet. Samme regelverk som ligger til grunn for hele landet. Og mr. politimann kan dersom det er mistanke om overvekt eskortere aktuell kjøretøy til nærmeste vektstasjon for veiing. | |
|
| |
Jan Ole MODERATOR
Antall Innlegg : 13248 Age : 57 Localisation : Måløy. Registration date : 11.03.2007
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 20:11 | |
| Vekter store som små plankebiter kan fraktes rundt i små politibiler eller kanskje mer aktuelt, biltilsynbiler og er klar til å veie deg, familien din og ikke minst sofahengeren din på et blunk. _________________ Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08 Vw Crafter MBM -14 Vw E-Golf -16 Vw T3 Syncro MBM -89
| |
|
| |
Ronny BARON!
Antall Innlegg : 2184 Age : 56 Localisation : Rognan Registration date : 26.09.2007
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 20:56 | |
| - vespa91 skrev:
- Men tror dere Mr. Politimann har noen mulighet til å måle aktuell vekt når dere blir stoppet langs veien??? Da går de ut fra totalvekt. Ihvertfall politiet i bygda her.
Spurte biltilsynet om nettopp dette og svaret var at om de ønsket å vite aktuell vekt må de enten bruke portable vekter eller følge etter til nærmeste vektstasjon, dette sa de kun kom til å skje om det åpenbart var mistanke om overvekt..dette svaret kom fra fauske trafikkstasjon.. Mao om du har fornuftig nyttelast, rett sertifikat kommer ikke dette til å skje..Har bil som har lov til å dra 1800kg og vogna vi sikler på for 2011 veier 1770kg der blir det nok veiing om jeg skulle ha last i vogna.. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Man 18 Okt 2010 - 22:13 | |
| - Jan Ole skrev:
- Vekter store som små plankebiter kan fraktes rundt i små politibiler eller kanskje mer aktuelt, biltilsynbiler og er klar til å veie deg, familien din og ikke minst sofahengeren din på et blunk.
Spurte en gang biltilsynet hva de veier hvis jeg blir stoppet med vogna (hele vogna eller bare akslingen) Han sto og funderte litt før han sa "vi burde vel koble av og veie hele vogna men vi veier nok bare akslingen så 75kg får du på trekkroken" Den gangen hadde jeg lite nyttelast på vogna men mye tilgode på bilen. Meådal |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Tir 19 Okt 2010 - 10:06 | |
| - Meådal skrev:
- Jan Ole skrev:
- Vekter store som små plankebiter kan fraktes rundt i små politibiler eller kanskje mer aktuelt, biltilsynbiler og er klar til å veie deg, familien din og ikke minst sofahengeren din på et blunk.
Spurte en gang biltilsynet hva de veier hvis jeg blir stoppet med vogna (hele vogna eller bare akslingen) Han sto og funderte litt før han sa "vi burde vel koble av og veie hele vogna men vi veier nok bare akslingen så 75kg får du på trekkroken" Den gangen hadde jeg lite nyttelast på vogna men mye tilgode på bilen.
Meådal Det er vel det som gjør at jeg tør å trekke minigraver med T5en, som har tillatt 2500 kg henger. Tror henger og graver veier ca. 2600, men den har nesten 100 kg på kula....hengeren er godkjent for 150! Heldigvis korte avstander og ikke veldig ofte. Når huset er ferdig blir det vel aldri igjen,. er lei av å sitte og grave i timesvis. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Tir 19 Okt 2010 - 10:24 | |
| - OyvindSP skrev:
Det er vel det som gjør at jeg tør å trekke minigraver med T5en, som har tillatt 2500 kg henger. Tror henger og graver veier ca. 2600, men den har nesten 100 kg på kula....hengeren er godkjent for 150! Heldigvis korte avstander og ikke veldig ofte. Når huset er ferdig blir det vel aldri igjen,. er lei av å sitte og grave i timesvis. Du glemmer en ting, og det har jeg selv gjort: En skuff eller to veier også sine kg. En minigraver har jeg sluttet å drasse rundt på, er for tungt for min bil når det kommer til motbakker ihvertfall. Selv om jeg har over 200 Hk hjelper det lite på girkasse og overføringer. Belastningen blir ikke mindre om motorkraften øker. En skuff er fort 200 kg og tar du med et par stykker så...Da er du nok langt over den tillatte vekta. Og husk om det skjer noe: da er du som sitter i baret! |
|
| |
OyvindSP DIREKTØR!
Antall Innlegg : 640 Localisation : Slemmestad Registration date : 24.06.2008
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Tir 19 Okt 2010 - 10:49 | |
| Sant nok. Ligger jo under tillatt vogntogvekt så lenge bilen er tom, men du har et godt poeng med disse skuffene, og ikke minst hvem som sitter hvor i barskogen. Tenkte jo at graveren veide 1800 kg med skuff, men det er selvfølgelig uten... Tror det bare er en eller to ganger igjen, da skal jeg ta meg bryet med å legge begge skuffene inn i bilen. Totalt vil nok vogntoget veie rundt 4900. Det letter jo kuletrykket med endel kilo også. Da holder jeg meg ute av baret! Takk for gode tips! | |
|
| |
Gjest Gjest
| |
| |
Magne1 CARAVAN BOSS
Antall Innlegg : 172 Age : 54 Localisation : Sunndalsøra Registration date : 27.01.2009
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) Tir 19 Okt 2010 - 14:50 | |
| Har hørt at enkelte som laster vogna litt over vektgrensa, sier at om de blir stoppet så flytter de bare over fra vogn til bil...,lovbruddet er vel uansett skjedd og bot må påregnes eller?
Magne1 | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hobby 720 KFU :) | |
| |
|
| |
| Hobby 720 KFU :) | |
|