CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montering av gassalarm

Go down 
+6
T_Rex
André
Sten Rune
hoto
Johnny
Lars Egil
10 posters
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 9:08

Vet ikke om dette er riktig forumtråd, men jeg kjøpte meg en gassalarm i går. Tenkte jeg skulle plassere den ved kjøleskapet.
Noen som har noen tips, bilder eller annet å komme med før jeg begynner å fundere hvordan jeg skal montere den? Slik at jeg slipper å finne opp hjulet på nytt...
Det er en propangass detektor fra Kama fritid, 12V.

Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 9:41

LEV skrev:
Vet ikke om dette er riktig forumtråd, men jeg kjøpte meg en gassalarm i går. Tenkte jeg skulle plassere den ved kjøleskapet.
Noen som har noen tips, bilder eller annet å komme med før jeg begynner å fundere hvordan jeg skal montere den? Slik at jeg slipper å finne opp hjulet på nytt...
Det er en propangass detektor fra Kama fritid, 12V.

Smile

Kjøpte selv en slik som går på 12V og 220v på clas ohlson.
Monterte den helt nede ved gulvet ca midt i vogna. Funker greit på 220v.
på 12v får den litt lite spenning dersom ikke ladespenning på batteriet.
Reagerer ganske umiddelbart på gass. Har prøvd med lighter å slippe ut litt gass.
Føler selv dette som en ekstra sikkerhet i vogna.

Har også vurdert sterkt å sette inn en røyk/brann varsler.
Noen som har erfaring med dette i vogn?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 10:04

Johnny U skrev:
LEV skrev:
Vet ikke om dette er riktig forumtråd, men jeg kjøpte meg en gassalarm i går. Tenkte jeg skulle plassere den ved kjøleskapet.
Noen som har noen tips, bilder eller annet å komme med før jeg begynner å fundere hvordan jeg skal montere den? Slik at jeg slipper å finne opp hjulet på nytt...
Det er en propangass detektor fra Kama fritid, 12V.

Smile

Kjøpte selv en slik som går på 12V og 220v på clas ohlson.
Monterte den helt nede ved gulvet ca midt i vogna. Funker greit på 220v.
på 12v får den litt lite spenning dersom ikke ladespenning på batteriet.
Reagerer ganske umiddelbart på gass. Har prøvd med lighter å slippe ut litt gass.
Føler selv dette som en ekstra sikkerhet i vogna.

Har også vurdert sterkt å sette inn en røyk/brann varsler.
Noen som har erfaring med dette i vogn?

brannvarsler bør vel alle ha?

nesten rart det ikke leveres med vogn.

jeg har en i vogna vaffal, ulmebrann i sofaen vil ikke jeg daue av.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 10:04

guttær

hva koster en sånn propanvarsler da?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 10:24

Propanvarsleren jeg kjøpte kostet 850 veiledende, men jeg kjøpte ganske mange andre ting også, så i praksis fikk jeg den vel nesten gratis kan du si... Smile
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 10:29

Brannvarsler ja... Det må jeg skaffe meg.
Hvilken variant bør en ha? Optisk eller den andre typen? Kombinasjon?

Samme med brannslukningsapparat. Har ikke lyst å ha pulverapparat, men er det like bra med et vannbasert apparat?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 10:39

Hvor bør en brannvarlser monteres? Og hvordan. På en vegg kanskje?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 11:18

LEV skrev:
Hvor bør en brannvarlser monteres? Og hvordan. På en vegg kanskje?

i taket. røyken stiger og samler seg der først- har lima min fast med litt silikon. sitter som f...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 11:19

ikke for nær matkroken...
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 11:20

Silikon eller sikaflex ja. Supert stoff.
Da vet jeg hvor jeg putter den...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 11:21

lars egil

bare ikke putt den der sola aldri skinner, så blir det nok bra.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 11:28

nump.

"Jumpin' Jack Flash, it's a gas gas gas."
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 15:03

Lev
Jeg har montert min gass alarm på gulvet under kranene til propanen.Ble anbefalt det av en repr. fra Gloria brannslukker,røykvarsler monterte jeg i inngang til sove del men ikke så den blir rammet av stekeos.Kjøpte en som ¨ser¨røyk på Bauhaus,bitteliten i størelse,men fungerer bra.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeOns 27 Jun 2007 - 15:05

Hei

Har montert en del NX-alarmer og der skal propan-føleren sitte 10-15 cm over gulv.

Ikke plasser røykvarsler for nær ventiler og vegger, i bolighus skal det være minimum 50 cm avstand, SKAL monteres i tak.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Montering av gassalarm Caravan
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 0:21

Sten Rune skrev:
Hei

Har montert en del NX-alarmer og der skal propan-føleren sitte 10-15 cm over gulv.

Ikke plasser røykvarsler for nær ventiler og vegger, i bolighus skal det være minimum 50 cm avstand, SKAL monteres i tak.

Har nettopp kjøpt NX-5. Den har jo røykvarsler i sentralenheten, og den blir jo plassert på vegg, opp mot tak. Vet at varslere skal monteres min 50 cm fra vegg, men det går jo ikke med denne da.
Ellers da, du som har montert mange slike, er det stort sett den ene sensoren for propan og CO2 som blir montert, eller er det mange som skal ha flere sensorer? Hvis man skal ha full-dekket anlegg, blir det jo et virvar med ledninger til alle komponenter.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 10:10


På de jeg har montert har jeg plassert enheten over døra eller på skapvegg ved døra. Jeg har kun montert propanvarsleren nede ved gulvet og bevegelsessensor ute ved døra. Har bare montert disse alarmene i bobiler.

Blir jo som du sier et virvar av ledninger om du skal ha et fulldekket anlegg. Men dette er også veldig individuelt med tanke på innredning og føringsveier for ledningene da. Men mye ledninger blir det jo uansett.

Husk å laske mellom de klemmene du skal! Fort gjort å glemme... Rolling Eyes

Jeg har også tenkt på at røykvarsler skal monteres i tak med avstand til vegg, så jeg ville nok ha montert en batteridrevet røykvarsler i taket i tillegg. Den vil jo detektere røyken tidligere enn den NX'n som står 10-15 cm fra taket...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Montering av gassalarm Caravan
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 11:49

Jeg har kun montert inn NX-5 i egen vogn, men det kan, som du nevner fort bli mye ledninger. Nå kan det også fås endel utstyr som er trådløst, bl.a. bevegelsessensor, dør/vindusbrytere osv. Selv om de koster noe mer, slipper en iallefall ledningene til disse og mindre borring/hull i vogn. Forøvrig kan f.eks. vindusbryterene seriekobles så da vil det kun bli en 2-leder opp til sentralenheten uansett om du har 2 eller 7 brytere. For egen del har jeg grunnpakka pluss trådløs dørbryter og 2 trådløse bevegelsessensorer. I tillegg vurderer jeg å legge opp til stengeventil for gass(ledning).
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 12:40

Hvordan blir nattesøvnen med utvendige bevegelsessensorer, blir den noe bedre? Shocked
Joda, jeg er glad i dulpeditter og har lyst på NX-5 med full pakke, men jeg har også kjøpt andre ting som i bunn og grunn ikke har forandret på det de har vert ment til, ikke bare i campingsammenheng altså.

Men det jeg lurer på, slapper man faktisk mer av?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 13:43

Jeg fikk med utvendig bevegelsessensor på MX-5'en min men har ikke montert den.

Har ikke lyst til å våkne hver gang en skjære hopper rundt ute. Og så har jeg ikke lyst til å bore hull i veggen i en ny bobil til ledningen. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 13:57

Har du narkosegassalarm kan det være at nattesøvnen blir forstyrret om du er litt oppblåst i magen og prøver å slippe den stille og forsiktig ut i alle fall... What a Face
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 14:43

Jan Ole skrev:
Hvordan blir nattesøvnen med utvendige bevegelsessensorer, blir den noe bedre? Shocked
Joda, jeg er glad i dulpeditter og har lyst på NX-5 med full pakke, men jeg har også kjøpt andre ting som i bunn og grunn ikke har forandret på det de har vert ment til, ikke bare i campingsammenheng altså.
Men det jeg lurer på, slapper man faktisk mer av?
Tja, vet ikke helt da jeg ikke har vært på tur ennå med disse bevegelsessensorene montert, men jeg innbiller meg at jeg kommer til å gjøre det What a Face . Nå skal det sies at vi har reist veldig mye i utlandet de siste 10-12 årene og kommer nok også til å gjøre det videre. Fram til nå har vi aldri hatt noe trøbbel av noe slag men vi har vært veldig selektive mht overnatting osv, vi har aldri lagt oss til ukritisk på disse rasteplassene bl.a.

Nå bør en ikke få helt paranoia heller, men vi føler vel at disse dingsene vi får nå kan gi oss en ekstra trygghet uansett hvor vi er. Men vi kommer fortsatt til å være lik nøye på hvor vi overnatter, bedre å legge noen få kroner i et tryggere sted enn bare kjøre inn til sides på veiene.
Stine skrev:
Jeg fikk med utvendig bevegelsessensor på MX-5'en min men har ikke montert den.
Har ikke lyst til å våkne hver gang en skjære hopper rundt ute. Og så har jeg ikke lyst til å bore hull i veggen i en ny bobil til ledningen. Rolling Eyes
Følsomheten på disse sensorene er justerbar, slik at skal kunne unngå slike ting som du nevner. Justeringen endrer på hvor mye og hvor lenge det må være bevegelse i alarm-sonen før alarmen går på. Er dette riktig innstilt skal en f.eks kunne gå rolig forbi uten at alarmen aktiviseres.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 19:41

ArneO skrev:
Har du narkosegassalarm kan det være at nattesøvnen blir forstyrret om du er litt oppblåst i magen og prøver å slippe den stille og forsiktig ut i alle fall... What a Face

Det står i installasjonsveiledningen at den ikke bør plasseres for nært soveplass, med tanke på falske alarmer... Montering av gassalarm 928394
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 19:43

André skrev:
ArneO skrev:
Har du narkosegassalarm kan det være at nattesøvnen blir forstyrret om du er litt oppblåst i magen og prøver å slippe den stille og forsiktig ut i alle fall... What a Face

Det står i installasjonsveiledningen at den ikke bør plasseres for nært soveplass, med tanke på falske alarmer... Montering av gassalarm 928394
er litt usikker på akkurat det
er vel ikke alltid at det er falsk alarm
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 19:45

Sten Rune skrev:

Jeg har også tenkt på at røykvarsler skal monteres i tak med avstand til vegg, så jeg ville nok ha montert en batteridrevet røykvarsler i taket i tillegg. Den vil jo detektere røyken tidligere enn den NX'n som står 10-15 cm fra taket...

Ja det er jo en tanke
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montering av gassalarm Empty
PosteTema: Re: Montering av gassalarm   Montering av gassalarm Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montering av gassalarm
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gassalarm
» strømeliminator til gassalarm
» Montere gassalarm
» Gassalarm og narkosegass - er det bortkastede penger?
» Kullsosalarm, gassalarm og/eller brannalarm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: