CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde 3010 og "gas out"

Go down 
+7
Camping Kai
Jan
Håkon
Jan Ole
hpk
steve
Tronerud
11 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeFre 8 Jan 2010 - 11:48

Vi har en helt ny Adria Classica 743 med Alde 3010. Før jul skulle vi prøvecampe, men fikk ikke Alden til å virke som den skulle. Den tenner ikke!

Det går greit å varme opp vognen med strøm, men det tar veeeldig lang tid. Jeg har sjekket at alle de 3 røde bryterne for gassgjennomstrømning står åpne, og jeg har testet at det er gass på kokeblussene. Det virker som Alden også får gass for den starter. Problemet er at den slår seg av etter noen sekunder og melder "gas out" i displayet. Når den slår seg av kommer det et kraftig smell fra pipen, og etter en stund også en sky av damp.

Jeg har skrudd systemet av og på en rekke ganger for å fjerne eventuelt vann som måtte ligge i skorsteinen (etter råd fra servicemann). Nåvået på Alden (væske) er nær minimum, men likevel på riktig side av grensen.

I tillegg danner det seg en vanndam (rent vann) under Aldebrenneren. Dette drypper videre ned på isoporen på den ene hjulbuen.

Hva gjør jeg for å få brenneren til å virke? Forhandler har ikke kunnskap og servicemann er lite lysten på en ekstra fjelltur.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeFre 8 Jan 2010 - 12:11

Om vogna er helt ny, som du sier, må du ta kontakt med forhandleren som solgte deg den. Nivået skal være ca 1 cm over minimumsmerket når systemet er kaldt, om jeg husker riktig (har Alde 3000). Kanskje det er is fukt som har frosset i gassrøret og har stengt tilførselen? affraid I såfall; vent til det blir mildere og bruk strøm til vogna og røropplegget ev. er tint opp! Lykke til!
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeFre 8 Jan 2010 - 12:19

Takk for hurtig svar JanP Smile

Jeg har brukt vognen med strøm og forsøkt å tenne Alden før det ble frost i høst.

Teori 1 fra forhandler var luft i systemet.
Teori 2 var vann i skorstenen

Etter 30-40 tenneforsøk burde det ikke være vann eller luft igjen som eventuelt skulle kunne sperre

Forhandler er selvsagt villig til å ordne opp, men når vognen står på fjellet blir det fort til at tiden går.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeFre 8 Jan 2010 - 12:42

En liten ting som kanskje kan prøvess, men da må du være sikker på at det ikke er noen som brenner eller avgir gnist i nærheten. Prøv ev å løsne litt på mutteren som gassrøret er festet til Alden med og kjenn om det lukter Propan. Sørg for å stenge umidelbart om du kjenner lukt. Håper at dere gamle gutta ikke gir meg stryk for å foreslå noe som kanskje ikke er særlig lurt. Men om du ikke føler deg konfortabel med å gjøre det: IKKE GJØR DET!!
Du kan også kjøpe deg en boks med spray som brukes til å sjekke lekkasjer, husker ikke navn i farten, men den kan du bruke for å se om det kommer noe gass utav røret når du løsner mutteren. Kommer det gass stenger du umiddelbart!

Om du ikke har bruks/montasjeanvisning, last ned denne og se på side 13:

http://www.neptus.no/index.php?p=54-54-52.
Der ser du hvor gassen kommer inn (29).
Til Toppen Go down
steve
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 100
Age : 50
Localisation : Harstad
Registration date : 01.09.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeFre 8 Jan 2010 - 13:43

Hei Tronerud

har du sjekket at det ikke er noe som blokkere luftilførselen på utsiden .
får denne feilmeldingen selv når jeg tenner gassen før jeg har vært på taket og tatt bort snøen rundt pipa , har montert forlenger på min pipe for å slippe unna dette , til en viss grad Laughing
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeFre 8 Jan 2010 - 13:58

Det var ikke snø eller frost i det hele tatt sist jeg var på fjellet. Det kan være vann som ligger i pipa av en eller annen grunn...men ellers ikke noe som skal kunne blokkere.

Tar kanskje turen til fjells i morgen. Hvis jeg kommer før servicemannen skal jeg prøve videre.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 10 Jan 2010 - 17:11

Dette er hva det står i servicemanualen for 3010
GAS OUT
Caused by:
The heater has attempted to light the boiler repeatedly, without the electronics receiving the signal from the sensor that moni- tors the flame. Probable reasons for the fault:
• No gas supply or insufficient gas supply in the vehicle.
• The electronics do not send a signal to the gas valve.
• The gas valve does not open.
• Impurities in the heater’s gas pipes or nozzle.
• No spark from the electronics.
• The spark electrode has been damaged or is incorrectly mounted.
• The sensor circuit in the electronics is not working.
• The sensor has been damaged or is incorrectly mounted.
• The exhaust/intake hoses have been damaged or are incorrectly mounted.
• Insufficient battery voltage or contact fault in cable.
• Break/short circuit in sensor no. 2 (red cable).

Det med vannet som renner ut er merkelig og kanskje nøkkelen til feilen. Er det bare når du forsøker å fyre med gass eller er det hele tiden?
Tenkte på om det kunne være en bitteliten vannlekkasje i berederen som kommer seg inn i brennkammeret. Det vil koke og sikkert forstyrre brenneren så den slukker og det forklarer kanskje dampskyen som kommer ut av pipa etter at den slukner. Har du forsøkt å tømme berederen helt og så tenne opp på gass?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 10 Jan 2010 - 17:59

Vanndamp fra noen få dråper vann nær flammen slukker denne effektivt.
Prøv med en eller annen håndholdt propanbrenner som holdes nær litt is eller snø. Tror også forklaring kan ligge her.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Håkon




Antall Innlegg : 12
Registration date : 05.03.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 10 Jan 2010 - 23:01

Hei!
Mulig du har sjekket dette:
Fikk høre for noen uker siden om noen som ikke fikk brenneren til å gå på gass.
Det viste seg at det var vann i avgassrøret, dette hadde kommet ned pipen
i kraftig regnvær og vind.
Slangen/røret gikk ned fra Alden før det gikk opp på tak, derfor fungerte denne som en vannlås.
De tok av slangen og tappet ut vannet. NB! var vist mye vann, ha filler klare.
Etter dette startet fyren normalt.

Håper du får orden på feilen,hva det nå må være.
Vi har selv Adria med 3010. Første gangen vi fyret på gass måtte vi også forsøke en to tre ganger. Når vi bytter flaske, tenner jeg ett bluss først, da starter fyren på første forsøk-

Mvh
Håkon
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 17 Jan 2010 - 17:40

En oppdatering: Alde i Danmark er usikre på hva feilen kan være. Forhandler i DK har bestilt servicemann i Norge, men servicegutta har det travelt for tiden. Derfor gikk det nå nok en helg uten at vi brukte vognen. Slike ting frister meg til å kjøpe et "dyrere" merke neste gang.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 17 Jan 2010 - 17:55

forhandler i DK?
ja da skjønner jeg at det tar evigheter å få vogna fikset
du trenger ikke å kjøpe dyrere merke neste gang, bare husk å kjøp den hos en norsk forhandler, for da er du en prioritert kunde som får hjelp når du trenger det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 17 Jan 2010 - 19:05

Tronerud skrev:
En oppdatering: Alde i Danmark er usikre på hva feilen kan være. Forhandler i DK har bestilt servicemann i Norge, men servicegutta har det travelt for tiden. Derfor gikk det nå nok en helg uten at vi brukte vognen. Slike ting frister meg til å kjøpe et "dyrere" merke neste gang.

jo, greit med et dyrere merke, med alde er vel det samme enten det er i en kabe eller adria? Og service nivå skal og være det samme. at ting tar lenger tid når du er nødt til å henvende deg til dk er jo noe du har vurdert opp mot det du har spart på handelen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 17 Jan 2010 - 21:24

Hei Tronerud. Dessverre er garantiordningen på caravan pill råtten i forhold til garanti på bil. Har kjøpt 2 nye biler i utlandet, aldri problem med å få service uansett hvor i Europa (innenfor 3 år og 100 000 km). Kjøper du ei campingvogn er du nesten alltid låst til forhandler. Jeg antar at din norske serviceman ikke prioriterer deg, dessverre. Håper at det ordner seg.
Men jeg ville ha sjekket ut en del ting, jeg tipset deg om å sjekke at det virkelig kommer gass. Andre har kommet med tips som det kanskje er verdt å se på. Eller er det noen naboer som er servicefolk hos en forhandler? Se rundt deg, kanskje er det noen som camperer i nærheten.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 17 Jan 2010 - 21:53

Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 10:04

Jan skrev:
forhandler i DK?
ja da skjønner jeg at det tar evigheter å få vogna fikset
du trenger ikke å kjøpe dyrere merke neste gang, bare husk å kjøp den hos en norsk forhandler, for da er du en prioritert kunde som får hjelp når du trenger det
Jo takk, vår lokale forhandler er dårligere på service og oppfølging. Derfor kjøpte vi ny vogn i Danmark denne gang. Forhandler i DK har 2 servicemenn i Norge, og den ene er suveren (men opptatt fram til neste helg).
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 10:13

JanP skrev:
Jeg antar at din norske serviceman ikke prioriterer deg, dessverre. Håper at det ordner seg.
Men jeg ville ha sjekket ut en del ting, jeg tipset deg om å sjekke at det virkelig kommer gass. Andre har kommet med tips som det kanskje er verdt å se på. Eller er det noen naboer som er servicefolk hos en forhandler? Se rundt deg, kanskje er det noen som camperer i nærheten.
Vi var på en 3 uker lang juleferie, så jeg har ikke fått sjekket opp tingene du/ dere lenket til selv. Skulle til fjells i helgen, men ble hjemme med en febersyk baby.

Tipsene virker greie nok til at jeg kan sjekke selv Smile
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 10:18

anton skrev:

jo, greit med et dyrere merke, med alde er vel det samme enten det er i en kabe eller adria? Og service nivå skal og være det samme. at ting tar lenger tid når du er nødt til å henvende deg til dk er jo noe du har vurdert opp mot det du har spart på handelen?
Besparelsen var minimal, men leveringstiden var mye kortere hos dansk forhandler. Jeg har bodd i DK, så jeg opplever ikke landet som noe utland uansett.

Som nevnt synes jeg ikke noe om vår lokale forhandler. Derfor søkte jeg andre forhandlere, men syntes det var upraktisk og dyrt å hente vogn fra andre deler av landet. Jeg vet godt hvem den ene servicemannen til den danske forhandleren er, og han i seg selv er et kvalitetsstempel. Clouet er at vognen står på fjellet og servicemann bor (nær meg) langt unna. Nå koker det mindre, og jeg håper servicemann kommer seg opp denne uken. Dansk forhandler følger heldigvis godt opp til nå.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 19:53

Tronerud skrev:
Jan skrev:
forhandler i DK?
ja da skjønner jeg at det tar evigheter å få vogna fikset
du trenger ikke å kjøpe dyrere merke neste gang, bare husk å kjøp den hos en norsk forhandler, for da er du en prioritert kunde som får hjelp når du trenger det
Jo takk, vår lokale forhandler er dårligere på service og oppfølging. Derfor kjøpte vi ny vogn i Danmark denne gang. Forhandler i DK har 2 servicemenn i Norge, og den ene er suveren (men opptatt fram til neste helg).
ja da blir det jo et litt annet regnestykke , med andre kriterier og
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 21:57

Tronerud skrev:
Vi har en helt ny Adria Classica 743 med Alde 3010. Før jul skulle vi prøvecampe, men fikk ikke Alden til å virke som den skulle. Den tenner ikke!

Det går greit å varme opp vognen med strøm, men det tar veeeldig lang tid. Jeg har sjekket at alle de 3 røde bryterne for gassgjennomstrømning står åpne, og jeg har testet at det er gass på kokeblussene. Det virker som Alden også får gass for den starter. Problemet er at den slår seg av etter noen sekunder og melder "gas out" i displayet. Når den slår seg av kommer det et kraftig smell fra pipen, og etter en stund også en sky av damp.

Jeg har skrudd systemet av og på en rekke ganger for å fjerne eventuelt vann som måtte ligge i skorsteinen (etter råd fra servicemann). Nåvået på Alden (væske) er nær minimum, men likevel på riktig side av grensen.

I tillegg danner det seg en vanndam (rent vann) under Aldebrenneren. Dette drypper videre ned på isoporen på den ene hjulbuen.

Hva gjør jeg for å få brenneren til å virke? Forhandler har ikke kunnskap og servicemann er lite lysten på en ekstra fjelltur.

Er gassflasken helt ny? Om den er det prøv å slippe ut litt gass med en kulepenn eller prøv en flaske som har vært i bruk.

Kan hende det er så enkelt, nye gassflasker har en luftlomme på toppen, dette til tross for at du får gass til blussene. Kan være noe med trykket.

Det er forsøket verdt.


Sist endret av Camping Kai den Man 18 Jan 2010 - 22:09, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 21:59

Camping Kai skrev:

Er gassflasken helt ny?
Ja det er nye komposittflasker. Gassblusset på stekeplaten fungerer, så det kommer gass ut av flaskene.
Til Toppen Go down
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 22:03

Hei ring og snakk med bigton bil og caravan i ålesund,Har samme vogn som deg.Kjempe service med bigton,Han har en flink servicemann som sikkert kan hjelpe deg.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 22:08

Tronerud skrev:
Camping Kai skrev:

Er gassflasken helt ny?
Ja det er nye komposittflasker. Gassblusset på stekeplaten fungerer, så det kommer gass ut av flaskene.

Ja det samme skjedde hos en kompis av meg, prøv en annen gassflaske før du gjør noe mer. Kompisen min med ny Solifer i fjor fikk forhandler til å kjøre til campingen, eneste han gjorde var å bytte gassflaske. Blussene hans virket også så det var gass men mulig trykket er for lavt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeMan 18 Jan 2010 - 23:25

Tronerud skrev:
Camping Kai skrev:

Er gassflasken helt ny?
Ja det er nye komposittflasker. Gassblusset på stekeplaten fungerer, så det kommer gass ut av flaskene.

Mener at jeg har hørt at komposittflasker ikke kan brukes under minus 10. Stemmer det, vil det si at trykket blir for lavt til at Alde'n ikke får nok trykk. Jeg foreslo at han ev. demonterte røret inn til Alden og sjekket om det virkelig kom gass. Hvis han ikke er i stand til det går det kanskje an å spørre noen naboer? Det må gå an å prøve ut litt også, og ikke vare vente på at servicemann dukker opp???
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeTir 19 Jan 2010 - 13:21

Problemet med kompositt oppstår ikke på full flaske om jeg har forstått dette rett,det skjer når flaska er 2/3 tømt..
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeTir 19 Jan 2010 - 13:47

JanP skrev:
Det må gå an å prøve ut litt også, og ikke vare vente på at servicemann dukker opp???
Jeg er ikke redd for å prøve litt. Første mann opp får starte feilsøkingen. Vi har søkt noe selv. Hvis ikke hadde jeg aldri sett vannet under Alden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeTir 19 Jan 2010 - 14:24

Hei Tronerud. Jeg fikk et tips som ingen andre har tenkt på. Men jeg vet ikke hva vannet kommer fra, om det bare er kondens. Alde'n trenger et visst spenningsnivå (tror jeg fikk fortalt ca 11V) for å fungere.
Han som tipset meg (forhandler av Hobby i Malvik) slet en del med å få Alde'n i ei Hobbyvogn til å virke. Han prøvde med et toppladet batteri uten å få det til å virke. Til slutt sjekket han spenningen ut fra omformer, og den var så lav at Alde'n ikke tente.
Ny omformer var løsningen. Om det er enkelt å komme til kan du sjekke dette også, utspenning skal vel ligge på ca 14- 14,5V antar jeg. Er den 11-12V har du vel kommet litt nærmere løsning. Lykke til!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeTir 19 Jan 2010 - 14:28

Er alde 3010 driftsikker? Jeg synes stadig det er tråder om problemer? min adria 563 har alde og jeg er jo spent på funksjonen, jeg camper ikke i kuldegrader så det går vel bra uannsett Very Happy
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeOns 20 Jan 2010 - 9:33

hpk skrev:
Her er en tråd med linker til diverse Alde manualer.

http://www.caravan.norwegianforum.net/varmesystemer-f31/bruksanvisninger-og-servicemanualer-til-alde-t1261.htm
Glimrende med slike lenker.
Jeg så lenken til "Garviken". Det var faktisk slik jeg fant dette forumet. Søkte på Alde manual (eller noe slik) på Google Smile
Til Toppen Go down
steve
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 100
Age : 50
Localisation : Harstad
Registration date : 01.09.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeOns 20 Jan 2010 - 19:12

Ronny skrev:
Problemet med kompositt oppstår ikke på full flaske om jeg har forstått dette rett,det skjer når flaska er 2/3 tømt..

yepp dette erfarte jeg sist helg , litt under halv 10 kg kompositt flaske måttet byttes hos naboen p.g.a displayet lyste gas out
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeTor 21 Jan 2010 - 16:26

anton skrev:
Er alde 3010 driftsikker? Jeg synes stadig det er tråder om problemer? min adria 563 har alde og jeg er jo spent på funksjonen, jeg camper ikke i kuldegrader så det går vel bra uannsett Very Happy
Jeg har ikke hatt noen driftsproblemer med Alden (enda) så jeg vil i alle fall si at den er driftsikker. Og du vil sikkert ha varmt vann om sommeren. Og noen sommre er jo ikke så veldig varme så fyring er kanskje greit året rundt Wink
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeTor 21 Jan 2010 - 17:01

Om det er husholodningskobling.....står den skikkelig nedpå ??

Kanskje satt inn flasken i varmen en stund og prøvd da om det er kompositt.

Kanskje ville eg prøvd å fyre alle blussene på komfyren en stund for å være sikker på at det kom nok gass fra flaska før eg testet de to første tingene eg sa.

Ellers ser eg av første spørsmålet ditt......er det pipe opp på taket??? er det fullpakket med snø der?? ta i såfall den vekk,

_________________
Hobby 610 UL 2010 Mod.
BMW X5 2009 Mod.
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 24 Jan 2010 - 21:20

Saken løst - Alden går!

Jeg demonterte selv "eksosrøret" fra Alde-brenneren til tak. Denne fungerte, som flere har sagt, som en vannlås. Ut med vannet - på med varmen!

Takk for hjelpen alle sammen Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeSøn 24 Jan 2010 - 21:24

Tronerud skrev:
Saken løst - Alden går!

Jeg demonterte selv "eksosrøret" fra Alde-brenneren til tak. Denne fungerte, som flere har sagt, som en vannlås. Ut med vannet - på med varmen!

Takk for hjelpen alle sammen Smile
nå varmer den godt? det var hele problemet? Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeOns 27 Jan 2010 - 9:16

Godt at det var så enkelt.

Til dere gamle travere: Er dette noe en bør være obs på når vogna står ute om vinteren? Litt kjedelig å komme frem til helga og ikke få opp varmen. Jeg har tenkt å kjøpe meg en forlenger til skorsteinen for vinterbruk, men det hjelper vel bare mot høy snø på taket. Troneruds problem var vel at snøen har føyket ned i skorsteinen og tettet igjen i bunnen av eksosrøret.
Til Toppen Go down
Tronerud

Tronerud


Male
Antall Innlegg : 18
Localisation : Sirdal
Registration date : 08.01.2010

Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitimeOns 27 Jan 2010 - 9:24

Vann har på en eller annen måte kommet ned i Aldens "avgassrør" og laget en vannlås. Om det er regn eller snø vet jeg ikke. Da jeg var liten satte jeg vannslangen inn eksosrøret på min morfars Mazda 929 Hardtop. Den startet ikke etterpå Smile

Forhandler vil forresten betale meg for selvutført arbeid!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde 3010 og "gas out" Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 og "gas out"   Alde 3010 og "gas out" Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde 3010 og "gas out"
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Sirkulasjonspumpe 12 V i Alde 3010.
» Alde 3010
» Alde 3010
» gass alde 3010
» Alde 3010 Gas Failure

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: